Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie inicjatywy przewodniej UE dotyczącej przemysłu konfekcyjnego (2016/2140(INI)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie inicjatywy przewodniej UE dotyczącej przemysłu konfekcyjnego (2016/2140(INI))

P8_TA(2017)0196

Inicjatywa przewodnia UE dotycząca przemysłu konfekcyjnego

(2018/C 298/14)

(Dz.U.UE C z dnia 23 sierpnia 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 2, 3, 6 i 21 Traktatu o Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 153, 191, 207, 208 i 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 12, 21, 28, 29, 31 i 32 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
-
uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych,
-
uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka i komentarz ogólny nr 16 Komitetu Praw Dziecka ONZ,
-
uwzględniając podstawowe konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) w sprawie pracy dzieci, pracy przymusowej, dyskryminacji oraz wolności związkowej i rokowań zbiorowych,
-
uwzględniając wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka 1 ,
-
uwzględniając rezolucję nr 26/9 Rady Praw Człowieka ONZ 2  i zawarte w niej postanowienie "powołania otwartej międzyrządowej grupy roboczej ds. korporacji międzynarodowych i innych przedsiębiorstw w kontekście praw człowieka, której zadaniem będzie wypracowanie międzynarodowego prawnie wiążącego instrumentu, regulującego - w ramach międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka - działalność korporacji międzynarodowych i innych przedsiębiorstw",
-
uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ 70/1 przyjętą dnia 25 września 2015 r., zatytułowaną "Przekształcamy nasz świat: Program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 3 ,
-
uwzględniając programy finansowane przez Fundusz Powierniczy NZ na rzecz Eliminacji Przemocy wobec Kobiet koncentrujące się na wyeliminowaniu napastowania i przemocy wobec kobiet w przemyśle konfekcyjnym 4 ,
-
uwzględniając publikację UNCTAD z 2015 r. pt. "Investment Policy Framework for Sustainable Development" [Ramy polityki inwestycyjnej na rzecz zrównoważonego rozwoju] 5 ,
-
uwzględniając wytyczne OECD dla przedsiębiorstw międzynarodowych 6 ,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy 7 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 października 2015 r. zatytułowany "Handel z korzyścią dla wszystkich - W kierunku bardziej odpowiedzialnej polityki handlowej i inwestycyjnej" (COM(2015)0497),
-
uwzględniając wytyczne Komisji z 2015 r. dotyczące analizy wpływu na prawa człowieka w ramach ocen skutków inicjatyw politycznych związanych z handlem 8 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w międzynarodowych umowach handlowych 9 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie drugiej rocznicy zawalenia się budynku Rana Plaza oraz postępów w realizacji porozumienia na rzecz stałej poprawy praw pracowniczych i bezpieczeństwa w fabrykach w przemyśle konfekcyjno-dziewiarskim w Bangladeszu 10 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie sektora prywatnego i rozwoju 11 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wdrażania zaleceń Parlamentu z 2010 r. w sprawie norm społecznych i środowiskowych, praw człowieka i odpowiedzialności biznesu 12 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2016 r. w sprawie realizacji celu tematycznego "wzmacnianie konkurencyjności MŚP" (art. 9 ust 3 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów) 13 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2016 r. w sprawie odpowiedzialności przedsiębiorstw za poważne naruszenia praw człowieka w państwach trzecich 14 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie rocznego sprawozdania dotyczącego praw człowieka i demokracji na świecie za rok 2015 15  oraz polityki Unii Europejskiej w tym zakresie,
-
uwzględniając badanie w sprawie klauzul praw człowieka i demokracji w umowach międzynarodowych zawieranych przez UE, opublikowane w 2005 r. przez departament tematyczny Dyrekcji Generalnej Parlamentu Europejskiego ds. Polityki ZewnętrznejUnii 16 ,
-
uwzględniając analizę zatytułowaną "The EU's Trade Policy: From Gender-Blind to Gender-Sensitive?" [Polityka handlowa UE: od lekceważenia do uwzględnienia aspektu płci?], opublikowaną przez departament tematyczny Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Zewnętrznej Parlamentu Europejskiego 17 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję nieustawodawczą z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Protokołu do Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Uzbekistanu, z drugiej strony, zmieniającego umowę w celu rozszerzenia postanowień umowy na dwustronny handel wyrobami włókienniczymi, mając na uwadze wygaśnięcie dwustronnej umowy dotyczącej wyrobów włókienniczych 18 ,
-
uwzględniając porozumienie na rzecz stałej poprawy praw pracowniczych i bezpieczeństwa w fabrykach w przemyśle konfekcyjno-dziewiarskim w Bangladeszu,
-
uwzględniając program MOP na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle konfekcyjnym w Bangladeszu 19 ,
-
uwzględniając porozumienie z 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa pożarowego i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu,
-
uwzględniając porozumienie o współpracy podpisane 25 kwietnia 2016 r. pomiędzy Przewodniczącym Inditex Pablem Islą i Sekretarzem Generalnym Światowej Unii IndustrialALL Jyrki Rainą na rzecz odpowiedzialnego zarządzania łańcuchem dostaw w sektorze odzieżowym,
-
uwzględniając Konferencję Wysokiego Szczebla na rzecz odpowiedzialnego zarządzania łańcuchem dostaw w sektorze odzieżowym, która odbyła się w Brukseli w dniu 25 kwietnia 2016 r.,
-
uwzględniając system GSP Plus UE 20 ,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE 21 ,
-
uwzględniając fundusz "Vision Zero Fund" zainicjowany w 2015 r. przez grupę G-7 we współpracy z MOP w celu promowania bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w krajach, w których prowadzona jest produkcja,
-
uwzględniając niemieckie partnerstwo na rzecz zrównoważonego przemysłu włókienniczego 22  i niderlandzkie porozumienie w sprawie zrównoważonego przemysłu włókienniczo-konfekcyjnego 23 ,
-
uwzględniając art. 52 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju oraz opinie Komisji Handlu Międzynarodowego i Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0080/2017),
A.
mając na uwadze, że rozwój gospodarczy powinien iść w parze ze sprawiedliwością społeczną i polityką dobrych rządów; mając na uwadze, że złożoność i fragmentaryzacja globalnych łańcuchów wartości wymagają dodatkowych strategii politycznych, aby zainicjować proces ciągłego doskonalenia w celu zrównoważenia globalnych łańcuchów wartości i łańcuchów produkcji i kreowania wartości w łańcuchach dostaw i analiz wpływu, jaki na przebieg tych procesów mają struktury organizacyjne w branży, system koordynacji czy też siła przetargowa uczestników sieci; mając na uwadze, że wymagane są dodatkowe środki towarzyszące w celu ochrony przed potencjalnymi negatywnymi skutkami tych łańcuchów; mając na uwadze, że ofiary naruszeń praw człowieka powinny mieć zapewniony skuteczny dostęp do środków odwoławczych;
B.
mając na uwadze, że 60 milionów ludzi na całym świecie pracuje w branży włókienniczo-odzieżowej, która generuje liczne miejsca pracy, zwłaszcza w krajach rozwijających się;
C.
mając na uwadze, że producenci tekstyliów w krajach rozwijających się są ciągle narażeni na agresywne praktyki nabywcze w międzynarodowym handlu hurtowym i detalicznym, co powodowane jest również ostrą konkurencją globalną;
D.
mając na uwadze, że ofiary trzech najtragiczniejszych incydentów w przemyśle konfekcyjnym (Rana Plaza, Tazreen i Ali Enterprises) otrzymały lub mają otrzymać rekompensatę za utratę dochodów; mając na uwadze, że przyznanie rekompensaty w tym przypadku jest zgodne z konwencją nr 121 MOP oraz jest wynikiem bezprecedensowej współpracy między branżami, związkami zawodowymi, społeczeństwem obywatelskim, rządami i MOP; mając na uwadze, że, uwzględniając powszechność naruszania podstawowych praw człowieka, faktyczne zadośćuczynienia stanowią rzadkość;
E.
mając na uwadze, że ofiary naruszeń praw człowieka z udziałem przedsiębiorstw europejskich napotykają wiele przeszkód utrudniających im dostęp do środków zaskarżenia, takich jak przeszkody proceduralne dotyczące dopuszczalności i ujawniania dowodów, koszty postępowania sądowego, które są często wygórowane, brak jednoznacznych standardów odpowiedzialności dotyczących udziału przedsiębiorstw w naruszeniach praw człowieka oraz brak jasności co do stosowania unijnych reguł w zakresie prawa prywatnego międzynarodowego w ponadnarodowym postępowaniu cywilnym;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 207 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) istnieje pilna konieczność, aby polityka handlowa UE była opracowywana w oparciu o politykę zewnętrzną i cele Unii, a mianowicie cele dotyczące współpracy na rzecz rozwoju, określone w art. 208 TFUE; mając na uwadze, że art. 21 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) potwierdza, że w swoich działaniach na arenie międzynarodowej UE będzie kierowała się zasadami "demokracji, państwa prawnego, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowania godności ludzkiej, zasad równości i solidarności oraz poszanowania zasad Karty Narodów Zjednoczonych oraz prawa międzynarodowego";
G.
mając na uwadze, że UE jest drugim największym na świecie eksporterem wyrobów włókienniczych i odzieży po Chinach dzięki około 174 000 przedsiębiorstw włókienniczych i odzieżowych, z których 99 % stanowią MŚP zapewniające zatrudnienie dla około 1,7 mln osób. mając ponadto na uwadze, że ponad jedna trzecia (34,3 %, co stanowi łączną wartość wynoszącą 42,29 mld EUR) produktów odzieżowych przeznaczonych na rynek europejski jest produkowana przez przedsiębiorstwa unijne;
H.
mając na uwadze, że Deklaracja Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca podstawowych zasad i praw w pracy zobowiązuje państwa członkowskie, niezależnie od tego, czy ratyfikowały odpowiednie konwencje, do poszanowania i promowania zasad i praw w ramach czterech kategorii, a mianowicie: wolności zrzeszania się i efektywnego uznania prawa do rokowań zbiorowych; likwidacji dyskryminacji w zatrudnieniu i w zakresie wykonywania zawodu; likwidacji wszelkich form pracy przymusowej lub obowiązkowej; zniesienia pracy dzieci;
I.
mając na uwadze, że rokowania zbiorowe są jednym ze sposobów zapewnienia, by wzrost płac i wzrost produktywności były ze sobą bezpośrednio powiązane; mając jednakże na uwadze, że stosowanie w globalnym łańcuchu dostaw niestandardowych form zatrudnienia, w tym podwykonawstwa i pracy nieformalnej, osłabiło układy zbiorowe; mając na uwadze, że wielu pracowników w przemyśle konfekcyjnym nie otrzymuje płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie;
J.
mając na uwadze, że wiele państw członkowskich - np. Niemcy, Niderlandy, Dania i Francja - zaczęło promować programy krajowe;
K.
mając na uwadze, że projekt realizacji długofalowych wartości dla przedsiębiorstw i inwestorów podjęty w ramach inicjatyw ONZ na rzecz zasad odpowiedzialnego inwestowania oraz inicjatywy Global Compact dowodzi, że gospodarka jest możliwa do pogodzenia z poszanowaniem zasad sprawiedliwości społecznej, zrównoważenia środowiskowego i praw człowieka oraz że obszary te wzajemnie się wzmacniają;
L.
mając na uwadze, że wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka mają zastosowanie do wszystkich państw i do wszystkich przedsiębiorstw, zarówno transnarodowych, jak i innych, niezależnie od ich wielkości, umiejscowienia, struktury własności i struktury organizacyjnej;
M.
mając na uwadze, że UE odgrywa kluczową rolę jako inwestor, nabywca, detalista i konsument w przemyśle konfekcyjnym i handlu odzieżą, w związku z czym zajmuje szczególnie odpowiednią pozycję, by połączyć wiele inicjatyw z całego świata w celu osiągnięcia znacznej poprawy nieludzkich warunków dziesiątków milionów pracowników w tym przemyśle oraz stworzenia równych warunków działania dla wszystkich zaangażowanych stron;
N.
mając na uwadze, że odpowiedzialne zarządzanie globalnymi łańcuchami wartości ma szczególne znaczenie z punktu widzenia rozwoju, jako że często przypadki bardzo poważnych naruszeń praw człowieka, praw pracowniczych i zanieczyszczania środowiska zdarzają się właśnie w państwach produkujących, które często stoją w obliczu istotnych wyzwań w zakresie zrównoważonego rozwoju i wzrostu, dotykając grupy szczególnie wrażliwe;
O.
mając na uwadze, że intensywny eksport odzieży, zwłaszcza w Chinach, Wietnamie, Bangladeszu i Kambodży utrzyma się w przyszłości;
P.
mając na uwadze, że większość przypadków łamania praw człowieka w przemyśle konfekcyjnym dotyczy różnych aspektów prac praw pracowniczych, takich jak odmowa zapewnienia podstawowego prawa pracowników do przyłączania się do wybranych przez nich związków zawodowych lub utworzenia takich związków, a także do podejmowania rokowań zbiorowych w dobrej wierze, co utrudnia zagwarantowanie pracownikom ich praw podstawowych w miejscu pracy; mając na uwadze, że ten stan rzeczy doprowadził do powszechnego łamania praw pracy, przejawiającego się m. in.: głodowymi wynagrodzeniami, kradzieżą wynagrodzeń, pracą przymusową i pracą dzieci, nieuzasadnionymi zwolnieniami, niebezpiecznymi miejscami pracy i szkodliwymi dla zdrowia warunkami pracy, przemocą wobec kobiet, molestowaniem fizycznym i seksualnym oraz niepewnymi formami zatrudnienia i niepewnymi warunkami pracy; mając na uwadze, że pomimo powszechności naruszania praw człowieka, faktyczne działania zaradcze zasadniczo stanowią rzadkość; mając na uwadze, że deficyt godnych miejsc pracy jest szczególnie dotkliwy w strefach przetwórstwa wywozowego (EPZ) powiązanych z globalnymi łańcuchami dostaw, które często charakteryzują się zwolnieniami z obowiązku przestrzegania przepisów prawa pracy i zwolnieniami podatkowymi, a także ograniczeniami dotyczącymi działalności związkowej i rokowań zbiorowych;
Q.
mając na uwadze, że dobrowolne inicjatywy podjęte przez sektor prywatny w ciągu ostatnich 20 lat, takie jak kodeksy postępowania, oznakowania, samooceny i audyty społeczne, wprawdzie dostarczyły istotnych ram dla współpracy w kwestiach takich, jak zdrowie, bezpieczeństwo i higiena pracy, nie okazały się wystarczająco skuteczne w zakresie realnej poprawy praw pracowniczych, zwłaszcza pod względem poszanowania praw człowieka i równouprawnienia płci, zwiększania praw pracowników, świadomości konsumentów oraz poszanowania norm środowiskowych, bezpieczeństwa i zrównoważenia środowiskowego w łańcuchu dostaw produktów odzieżowych;
R.
mając na uwadze, że inicjatywy z udziałem wielu zainteresowanych stron, takie jak niemieckie partnerstwo na rzecz zrównoważonego przemysłu włókienniczego czy niderlandzkie porozumienie w sprawie zrównoważonego przemysłu włókienniczo-konfekcyjnego zbliżają zainteresowane strony takie jak branża, związki zawodowe, rząd i organizacje pozarządowe; mając na uwadze, że normy ustanowione w ramach tych inicjatyw obejmują także kwestie środowiskowe; mając na uwadze, że inicjatywy te nie weszły jeszcze na etap wdrażania, a zatem brak jest jeszcze konkretnych rezultatów; mając na uwadze, że inicjatywy krajowe są konieczne ze względu na brak unijnej inicjatywy ustawodawczej; mając jednak na uwadze, że większość państw członkowskich nie podjęła takich inicjatyw;
S.
mając na uwadze, że wysiłki korporacji w zakresie promowania przestrzegania przepisów w miejscach zatrudnienia mogą wspierać skuteczność i wydajność systemów zarządzania publicznego, lecz nie mogą ich zastępować, gdyż obowiązkiem każdego państwa jest promowanie przestrzegania przepisów oraz egzekwowanie krajowych przepisów i regulacji prawa pracy, w tym funkcji administracji i inspekcji pracy, rozstrzygania sporów i ścigania podmiotów naruszających przepisy, a także ratyfikowanie i wdrażanie międzynarodowych norm pracy;
T.
mając na uwadze, że trendy w przemyśle konfekcyjnym nadal ukierunkowane są na "szybką modę", co stanowi ogromne zagrożenie dla pracowników w tym przemyśle w krajach producentach i wywiera na nich ogromną presję;
U.
mając na uwadze, że niemieckie Ministerstwo Współpracy na rzecz Rozwoju ustanowiło cel, by do 2020 r. 50 % wyrobów włókienniczych przywożonych do Niemiec spełniało kryteria ekologiczne i społeczne;
V.
mając na uwadze, że w celu poprawy zarządzania globalnymi łańcuchami wartości, należy wykorzystać różne instrumenty i inicjatywy w różnych obszarach polityki, takich jak handel i inwestycje, wspieranie sektora prywatnego oraz współpraca na rzecz rozwoju, aby przyczynić się do zrównoważonego charakteru i odpowiedzialnego zarządzania globalnymi łańcuchami wartości w ramach realizacji agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która dostrzega istotny wpływ polityki handlowej na osiąganie jej celów i obejmuje szereg obszarów polityki takich jak reguły pochodzenia, rynki towarowe, prawa pracy i równouprawnienie płci;
W.
mając na uwadze, że szczególne cechy łańcuchów wartości w przemyśle konfekcyjnym, takie jak rozproszenie geograficzne etapów procesu produkcji, różne typy pracowników przemysłu konfekcyjnego, praktyki nabywcze, niskie ceny, duże ilości, krótkie terminy realizacji, podwykonawstwo i krótkoterminowe stosunki między dostawcą a nabywcą przyczyniają się do zmniejszenia widoczności, identyfikowalności i przejrzystości łańcucha dostaw przedsiębiorstw oraz do zwiększenia ryzyka łamania praw człowieka i praw pracowniczych, szkód dla środowiska i niedostatecznego dobrostanu zwierząt już na etapie produkcji surowców; mając na uwadze, że przejrzystość i identyfikowalność są niezbędnymi warunkami wstępnymi rozliczalności przedsiębiorstwa i odpowiedzialnej konsumpcji; mając na uwadze, że konsument ma prawo wiedzieć, gdzie i w jakich warunkach społecznych i środowiskowych został wyprodukowany dany element ubioru; mając na uwadze, że zapewnienie konsumentom prawa do wiarygodnych, przejrzystych i istotnych informacji na temat zrównoważoności produkcji wpłynie pozytywnie na trwałe zmiany w zakresie identyfikowalności i przejrzystości łańcucha dostaw w sektorze konfekcyjnym;
X.
mając na uwadze, że prawa kobiet są integralną częścią praw człowieka; mając na uwadze, że w umowach handlowych równość mężczyzn i kobiet wchodzi w zakres rozdziałów dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że konkretne skutki umów handlowych i inwestycyjnych wpływają w różny sposób na kobiety i na mężczyzn ze względu na strukturalne zróżnicowanie sytuacji kobiet i mężczyzn; mając na uwadze, że w celu wzmocnienia równouprawnienia płci i praw kobiet, wymiar płci powinien być zatem uwzględniany we wszystkich porozumieniach handlowych;
Y.
mając na uwadze, że zatrudnienie kobiet w przemyśle konfekcyjnym w krajach rozwijających się zapewnia istotny wkład w dochody gospodarstw domowych i ograniczanie ubóstwa;
Z.
mając na uwadze, że prawa dziecka stanowią integralną część praw człowieka, a położenie kresu pracy dzieci powinno nadal mieć nadrzędne znaczenie; mając na uwadze, że praca dzieci wymaga szczególnych regulacji określających wiek, czas pracy i rodzaje pracy;
AA.
mając na uwadze, że w grudniu 2016 r. wielu działaczy związków zawodowych zostało aresztowanych w Bangladeszu, co doprowadziło do protestów, w ramach których domagano się płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie i lepszych warunków pracy; mając na uwadze, że kilkuset pracowników przemysłu konfekcyjnego zostało zwolnionych z pracy w następstwie protestów; mając na uwadze, że prawo zrzeszania się nadal nie jest szanowane w krajach producentach;
AB.
mając na uwadze, że szacuje się, iż 70-80 % 24  pracowników przemysłu konfekcyjnego w krajach, w których prowadzona jest produkcja, stanowią nisko wykwalifikowane kobiety i często małoletnie dzieci; mając na uwadze, że niskie zarobki, w połączeniu z niskim poziomem lub zupełnym brakiem ochrony socjalnej sprawiają, że te kobiety i dzieci są szczególnie narażone na wykorzystywanie; mając na uwadze, że w obecnie prowadzonych inicjatywach na rzecz zrównoważonego rozwoju zdecydowanie brakuje uwzględnienia aspektu płci i szczególnych działań ukierunkowanych na wzmocnienie pozycji kobiet;
AC.
mając na uwadze, że sektor prywatny odgrywa zasadniczą rolę w promowaniu zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu w krajach rozwijających się; mając na uwadze, że gospodarki niektórych krajów rozwijających się są uzależnione od przemysłu konfekcyjnego; mając na uwadze, że rozwój tego przemysłu umożliwił wielu pracownikom przejście z gospodarki nieformalnej do sektora formalnego;
AD.
mając na uwadze, że przemysł konfekcyjny jest sektorem o największej liczbie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju; mając na uwadze, że kilka z istniejących inicjatyw przyczyniło się do poprawy sytuacji w sektorze odzieżowym, konieczne jest zatem kontynuowanie działań także na poziomie europejskim;
AE.
mając na uwadze, że umowy handlowe stanowią ważne narzędzie promowania godnej pracy w globalnych łańcuchach dostaw w powiązaniu z dialogiem społecznym i monitorowaniem na poziomie przedsiębiorstw;
AF.
mając na uwadze, że w październiku 2015 r. Komisja opublikowała swoją nową strategię handlową o nazwie "Handel z korzyścią dla wszystkich", w której określiła swój cel polegający na wykorzystywaniu umów handlowych i programów preferencji jako dźwigni w celu promowania zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, sprawiedliwego i etycznego handlu na całym świecie oraz zwiększenia odpowiedzialności w łańcuchach dostaw, a także jako środka służącego wzmacnianiu zrównoważonego rozwoju, praw człowieka, walki z korupcją i dobrych rządów w krajach trzecich;
1.
z zadowoleniem przyjmuje rosnące zainteresowanie promowaniem przyzwoitych warunków pracy w ramach globalnych łańcuchów dostaw w następstwie zawalenia się fabryki Rana Plaza, wprowadzenie projektu francuskiej ustawy w sprawie obowiązkowej "należytej staranności", ustawę brytyjską przeciwdziałającą niewolnictwu, niderlandzkie porozumienie w sprawie zrównoważonego przemysłu włókienniczo-konfekcyjnego, niemieckie partnerstwo na rzecz zrównoważonego przemysłu włókienniczego oraz oświadczenie przewodniczącego Junckera na szczycie G7 popierające "pilne działania" na rzecz wzmocnienia odpowiedzialności w globalnych łańcuchach dostaw, które przywiązują większą wagę do promowania zrównoważonego rozwoju, przejrzystości i identyfikowalności łańcuchów wartości i produkcji; przyjmuje do wiadomości zobowiązanie Komisji na rzecz odpowiedzialnego zarządzania łańcuchami dostaw, w tym w przemyśle konfekcyjnym, zgodnie z zapowiedzią w komunikacie zatytułowanym "Handel z korzyścią dla wszystkich"; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę dotyczącą zielonej karty, w ramach której osiem państw członkowskich opowiedziało się za wprowadzeniem obowiązku dochowania należytej staranności przez przedsiębiorstwa z siedzibą w UE w stosunku do osób i społeczności, których prawa człowieka i środowisko lokalne są zależne od działalności tych przedsiębiorstw; z zadowoleniem przyjmuje całościowe podejście indeksu Higg przy ocenie wpływu, jakie przedsiębiorstwa wywierają na środowisko, sytuację społeczną i w zakresie zatrudnienia; podkreśla potrzebę dalszego udoskonalania indeksu Higg i zwiększania jego przejrzystości;
2.
z zadowoleniem przyjmuje zawarte pomiędzy związkami zawodowymi i markami indywidualne globalne umowy ramowe dotyczące poprawy zarządzania łańcuchem dostaw w przemyśle konfekcyjnym; podkreśla, iż przyszłość przemysłu konfekcyjnego będzie zależała od poprawy zrównoważonej produkcyjności i identyfikowalności w celu zapewnienia efektywnej identyfikacji procesów zachodzących w całym łańcuchu wartości, co pozwoli na rozpoznanie i wdrażanie ulepszeń;
3.
z zadowoleniem przyjmuje podejście przyjęte w prawnie wiążącym porozumieniu w sprawie bezpieczeństwa pożarowego i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu oraz porozumieniu na rzecz stałej poprawy praw pracowniczych i bezpieczeństwa w fabrykach w przemyśle konfekcyjno-dziewiarskim w Bangladeszu, zainicjowanym przez Komisję wraz z Bangladeszem i MOP w następstwie katastrofy w fabryce Rana Plaza w 2013 r., jako że obejmuje ono przepisy dotyczące związków zawodowych i środków zaradczych dla skontrolowanych zakładów i wzywa do przedłużenia ich czasu trwania; podkreśla znaczenie dalszego monitorowania celów porozumienia z myślą o poprawie praw pracowniczych, a także potrzebę bardziej odpowiedzialnego zarządzania łańcuchami dostaw na szczeblu międzynarodowym; wzywa Komisję do przeprowadzenia dogłębnej oceny porozumienia, zawierającej opis postępów lub ich braku oraz uwzględniającej w razie potrzeby ewentualne modyfikacje systemu handlowego, w szczególności w świetle sprawozdań w ramach mechanizmów nadzorczych MOP; wzywa Komisję do wdrożenia podobnych programów i środków w odniesieniu do innych partnerów handlowych UE produkujących odzież, takich jak Sri Lanka, Indie lub Pakistan;
4.
popiera przedstawioną przez Komisję analizę ewentualnej ogólnounijnej inicjatywy w sprawie przemysłu konfekcyjnego; zauważa ponadto, że obecne kumulowanie istniejących już inicjatyw mogłoby skutkować nieprzewidywalnymi warunkami dla przedsiębiorstw; uważa, że nowy wniosek powinien dotyczyć kwestii związanych z prawami człowieka, promować zrównoważony charakter, identyfikowalność i przejrzystość łańcuchów wartości, wspierać świadomą konsumpcję oraz skupiać się w szczególności na prawach pracy i równouprawnieniu płci; uważa, że konsumenci w UE mają prawo do informacji na temat zrównoważonego charakteru produktów przemysłu konfekcyjnego oraz ich zgodności z zobowiązaniami w zakresie praw człowieka i środowiska; uważa w tym kontekście, że wysiłki legislacyjne i inicjatywy UE dotyczące przemysłu konfekcyjnego powinny być widoczne na produkcie końcowym;
5.
zauważa z zaniepokojeniem, jak istniejące dobrowolne inicjatywy na rzecz zrównoważonego charakteru globalnego łańcucha dostaw przemysłu konfekcyjnego nie rozwiązały w sposób skuteczny kwestii związanych z prawami człowieka i prawami pracowniczymi w tym sektorze; wzywa zatem Komisję do wykroczenia poza przedstawienie dokumentu roboczego służb Komisji i do zaproponowania wiążącego ustawodawstwa w sprawie nadania wiążącego charakteru obowiązkom zachowania należytej staranności w odniesieniu do łańcucha dostaw w przemyśle konfekcyjnym; podkreśla, że ten wniosek ustawodawczy musi być dostosowany do nowych wytycznych OECD dotyczących należytej staranności w odniesieniu do odpowiedzialnych łańcuchów dostaw w przemyśle konfekcyjnym i obuwniczym, zgodnych z Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, które importują towary do Unii Europejskiej, rezolucją MOP w sprawie godnej pracy w łańcuchach dostaw oraz uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym normami w zakresie praw człowieka oraz normami socjalnymi i środowiskowymi;
6.
podkreśla, że nowe wytyczne OECD powinny stanowić główną zasadę, na której należy oprzeć wniosek ustawodawczy Komisji; podkreśla, że ten wniosek ustawodawczy powinien obejmować podstawowe normy, takie jak bezpieczeństwo i higiena pracy, normy zdrowotne, płaca zapewniająca utrzymanie na minimalnym poziomie, wolność zrzeszania się i prawo do rokowań zbiorowych, zapobieganie molestowaniu seksualnemu i przemocy w miejscu pracy oraz eliminowanie pracy przymusowej i pracy dzieci; wzywa Komisję do dalszego uwzględniania następujących kwestii: kluczowe kryteria na rzecz zrównoważonej produkcji, przejrzystości i identyfikowalności, w tym w zakresie przejrzystego gromadzenia danych i narzędzi informowania konsumentów, działania sprawdzające i kontrole dotyczące należytej staranności, dostęp do środków odwoławczych, równość płci, prawa dzieci, sprawozdawczość w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw, odpowiedzialność przedsiębiorstw w przypadku katastrof spowodowanych przez człowieka i zwiększanie świadomości w Unii Europejskiej; zachęca Komisję do uwzględnienia innych krajowych wniosków ustawodawczych i inicjatyw mających ten sam cel co przepisy, po skontrolowaniu tych wniosków i inicjatyw i stwierdzeniu, że spełniają one wymogi europejskiego ustawodawstwa;
7.
ponawia swój apel do Komisji o rozszerzenie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw za pomocą wiążących przepisów prawnych dotyczących zachowania należytej staranności dla przemysłu konfekcyjnego, tak by zapewnić, że UE, jej partnerzy handlowi i podmioty gospodarcze UE wypełniają swoje obowiązki w zakresie poszanowania praw człowieka oraz najwyższych norm socjalnych i środowiskowych; podkreśla, że przemysł konfekcyjny w Unii Europejskiej powinien spełniać również normy MOP takie jak płaca zapewniająca utrzymanie na minimalnym poziomie czy przyzwoite warunki pracy; zachęca Komisję do zwrócenia uwagi na wynagrodzenie i warunki pracy w przemyśle konfekcyjnym w państwach członkowskich; zachęca państwa członkowskie do wdrożenia norm MOP w przemyśle konfekcyjnym;
8.
wzywa Komisję do aktywnego promowania korzystania z ekologicznych i pozyskanych w drodze zrównoważonego zarządzania surowców, takich jak bawełna, a także ponownego wykorzystywania i recyklingu odzieży i tekstyliów w Unii Europejskiej poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów we wniosku ustawodawczym w sprawie przemysłu konfekcyjnego; wzywa UE, jej państwa członkowskie i przedsiębiorstwa do zwiększania nakładów finansowych na badania i rozwój, w tym w zakresie recyklingu ubrań, w celu zapewnienia zrównoważonego, alternatywnego źródła surowców dla unijnego przemysłu konfekcyjnego; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy mające na celu wdrożenie najwyższych i najbardziej rygorystycznych dostępnych standardów w obszarze dobrostanu zwierząt (takich jak standard odpowiedzialnej produkcji puchu i standard odpowiedzialnej produkcji wełny) oraz pilnie wzywa Komisję do stosowania ich jako wytycznych w celu wprowadzenia odpowiednich przepisów do wniosku ustawodawczego; wzywa Komisję do przekazania instytucjom dodatkowych zasobów w celu kontynuowania inicjatywy przewodniej;
9.
podkreśla konieczność wzmocnienia kodeksów postępowania, oznakowań i systemów sprawiedliwego handlu poprzez zapewnienie dostosowania do norm międzynarodowych, takich jak wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, inicjatywa ONZ Global Compact, Trójstronna deklaracja zasad dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych i polityki społecznej MOP (deklaracja w sprawie przedsiębiorstw wielonarodowych), wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wytyczne OECD dotyczące należytej staranności w odniesieniu do przemysłu konfekcyjnego i obuwniczego, zasady w zakresie praw dziecka i przedsiębiorczości opracowane przez UNICEF, inicjatywa ONZ Global Compact i Save the Children; podkreśla jednocześnie potrzebę intensyfikacji transgranicznego dialogu społecznego przez zawarcie międzynarodowych umów ramowych w celu promowania praw pracowniczych w łańcuchach dostaw przedsiębiorstw wielonarodowych;
10.
podkreśla znaczenie wdrożenia, egzekwowania lub transpozycji istniejącego ustawodawstwa na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym;
11.
wzywa Komisję do realizacji wyznaczonego sobie celu, jakim jest promowanie poprawy sytuacji w przemyśle konfekcyjnym, w tym przez zdecydowane uwzględnienie perspektywy płci i dzieci; wzywa Komisję do uczynienia kwestii równouprawnienia płci, wzmocnienia pozycji kobiet i praw dzieci głównym elementem swojego wniosku ustawodawczego; uważa, że inicjatywa ta powinna promować niedyskryminację oraz uwzględniać kwestię napastowania w miejscu pracy, co przewidują już zobowiązania na szczeblu europejskim i międzynarodowym;
12.
powtarza swoje zobowiązanie do zapewniania równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet; podkreśla potrzebę promowania dostępu kobiet do stanowisk kierowniczych przez wspieranie szkolenia pracujących kobiet na temat ich praw, ustawodawstwa w obszarze pracy oraz kwestii bezpieczeństwa i zdrowia, a także szkolenia mężczyzn na stanowiskach kierowniczych na temat równouprawnienia płci i dyskryminacji;
13.
wzywa Komisję do przedstawienia kompleksowej strategii dotyczącej sposobu, w jaki strategie polityczne na rzecz rozwoju, wspierania handlu i w dziedzinie zamówień publicznych mogą przyczynić się do bardziej sprawiedliwego i bardziej zrównoważonego łańcucha dostaw w przemyśle konfekcyjnym oraz pomóc lokalnym mikroprzedsiębiorstwom, poprzez promowanie najlepszych praktyk i udzielanie zachęt podmiotom sektora prywatnego, inwestującym w zrównoważony charakter i sprawiedliwość w ich łańcuchach dostaw, od rolnika produkującego włókno do konsumenta końcowego;
14.
uważa, że informowanie konsumentów odgrywa główną rolę w zapewnianiu godnych warunków pracy, co uwypukliło zawalenie się budynku Rana Plaza; wzywa do przekazywania konsumentom jasnych, wiarygodnych informacji o zrównoważoności przemysłu konfekcyjnego, pochodzeniu towarów i zakresie, w jakim przestrzegano praw pracowniczych; zaleca, by informacje zebrane w wyniku działania UE były publicznie dostępne, i zwraca się do Komisji i państw członkowskich o rozważenie utworzenia publicznej internetowej bazy danych zawierającej wszystkie istotne informacje dotyczące wszystkich podmiotów łańcucha dostaw;
15.
apeluje o zwiększanie świadomości konsumentów europejskich na temat produkcji wyrobów tekstylnych; proponuje w tym celu opracowanie ogólnounijnych norm etykietowania "sprawiedliwej odzieży", dostępnych zarówno dla przedsiębiorstw wielonarodowych, jak i dla MŚP, aby wskazywać, że przestrzegano sprawiedliwych warunków pracy i wspierać konsumentów w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji nabywczych;
16.
podkreśla konieczność gromadzenia i publikowania kompleksowych danych dotyczących skuteczności działania przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju; w tym kontekście wzywa do opracowania w zharmonizowany sposób wspólnych definicji i norm dotyczących gromadzenia i zestawiania danych statystycznych, zwłaszcza w odniesieniu do ogólnego przywozu, ale również do poszczególnych lokalizacji produkcyjnych, wzywa Komisję do podjęcia inicjatywy na rzecz obowiązkowego przekazywania informacji na temat lokalizacji produkcyjnych;
17.
wzywa Komisję do opracowania różnorodnych systemów monitorowania w unijnym przemyśle konfekcyjnym z zastosowaniem kluczowych wskaźników efektywności, obejmujących gromadzenie danych za pomocą ankiet, kontroli i technik analizy danych, które mogą skutecznie mierzyć wyniki i oceniać wpływ przemysłu konfekcyjnego na rozwój, prawa pracownicze i prawa człowieka w całym łańcuchu dostaw produktów odzieżowych;
18.
uważa, że zapewnienie większego dostępu do informacji o zachowaniu przedsiębiorstw ma zasadnicze znaczenie; uważa, że sprawą fundamentalną jest wprowadzenie skutecznego i obowiązkowego systemu sprawozdawczości i zasad należytej staranności dla produktów odzieżowych wchodzących na rynek UE; uważa, że należy rozszerzyć odpowiedzialność na wszystkie podmioty w całym łańcuchu dostaw, w tym na podwykonawców w zarówno formalnej, jak i nieformalnej gospodarce (w tym w strefach przetwórstwa wywozowego), oraz wyraża uznanie dla dotychczasowych działań w tym zakresie; uważa, że UE dysponuje optymalnymi możliwościami opracowania wspólnych ram poprzez przepisy dotyczące obowiązków międzynarodowych w zakresie zachowania należytej staranności, zadośćuczynienia dla ofiar, przejrzystości i identyfikowalności w łańcuchu dostaw, zwracając jednocześnie uwagę na ochronę demaskatorów; zaleca, by udostępniać konsumentom wiarygodne, przejrzyste i istotne informacje na temat zrównoważoności;
19.
podkreśla, że koordynacja, wymiana informacji i wymiana najlepszych praktyk mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności prywatnych i publicznych inicjatyw dotyczących łańcucha wartości oraz osiągnięcia pozytywnych wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju;
20.
apeluje o inicjatywy na szczeblu krajowym i europejskim, które mają zachęcać konsumentów do kupowania lokalnie produkowanych wyrobów;
21.
zauważa, że cena wciąż stanowi decydujący czynnik w praktykach nabywczych markowych sieci i detalistów, często kosztem bezpieczeństwa pracowników i wynagrodzeń; wzywa UE do współpracy ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu wspierania udanego partnerstwa społecznego i pomagania tym zainteresowanym stronom w rozwijaniu i wdrażaniu mechanizmów ustalania wynagrodzeń zgodnie z odnośnymi konwencjami MOP, zwłaszcza w krajach, gdzie brakuje odpowiednich przepisów; podkreśla potrzebę zagwarantowania pracownikom regularnego wypłacania odpowiednich wynagrodzeń, które umożliwią im i ich rodzinom zaspokajanie ich podstawowych potrzeb bez konieczności regularnego wyrabiania nadgodzin; podkreśla potrzebę przyjęcia układów zbiorowych pracy, aby zapobiegać negatywnej konkurencji w zakresie kosztów pracy, a także potrzebę podnoszenia świadomości konsumentów na temat potencjalnych skutków żądania coraz niższych cen;
22.
podkreśla, że rządy krajów produkujących muszą być zdolne do implementacji międzynarodowych standardów i norm, w tym do opracowania, wdrożenia i egzekwowania odpowiedniego ustawodawstwa, szczególnie w odniesieniu do budowy państwa prawa i zwalczania korupcji; wzywa Komisję do wsparcia krajów produkujących w tym zakresie w ramach polityki rozwojowej UE;
23.
odnotowuje, że podczas gdy każde państwo ponosi odpowiedzialność za egzekwowanie własnych przepisów prawa pracy, kraje rozwijające się mogą dysponować ograniczonymi zdolnościami i zasobami do skutecznego monitorowania i egzekwowania zgodności z przepisami i regulacjami; wzywa UE, aby w ramach jej programów współpracy na rzecz rozwoju i w celu wyeliminowania różnic w sprawowaniu rządów, wzmocniła budowanie zdolności oraz zapewniła rządom krajów rozwijających się pomoc techniczną w odniesieniu do systemów administracji i inspekcji pracy, w tym w zakładach podwykonawców, a także ułatwianiu dostępu do odpowiednich i skutecznych środków odwoławczych i mechanizmów składania skarg, w tym w strefach przetwórstwa wywozowego (EPZ), gdzie częstymi praktykami są długie godziny pracy, wymuszone godziny nadliczbowe i dyskryminacja płacowa;
24.
podkreśla znaczenie inspekcji pracy i audytu społecznego w łańcuchu dostaw odzieży i obuwia; uważa, że zbyt często odzwierciedlają one tylko aktualny stan istniejący w momencie kontroli; zaleca dalsze działania w zakresie poprawy inspekcji i audytów, w tym szkolenia inspektorów oraz ujednolicenia standardów i metod kontroli przy współpracy z przemysłem konfekcyjnym oraz państwami produkującymi;
25.
podkreśla znaczenie niezależnych inspekcji pracy dla wczesnego ostrzegania i zapobiegania, a także dla egzekwowania krajowych przepisów i regulacji dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy, lecz zauważa, że takie czynniki jak zbyt częste prowadzenie audytu mogą zaszkodzić skuteczności inspekcji oraz że audyty odzwierciedlają jedynie bieżącą sytuację w momencie ich przeprowadzania; uważa, że ratyfikacja i wdrożenie konwencji MOP nr 81 jest ważne dla wykrywania nadużyć; zaleca dalsze badania na temat sposobów poprawy audytów i inspekcji, takich jak zbliżenie norm i metod dotyczących audytu oraz wysyłanie za każdym razem różnych inspektorów pracy, co może prowadzić do bardziej rygorystycznych norm, szczególnie w krajach dotkniętych korupcją; zwraca uwagę na znaczenie odpowiedniej procedury rekrutacji inspektorów pracy i stałego szkolenia zarówno nowych, jak i już pracujących inspektorów w zakresie konwencji i norm międzynarodowych, lokalnych przepisów prawa pracy i odpowiednich technik inspekcji; apeluje do UE o dalsze wspieranie, zarówno finansowe, jak i techniczne, rozwoju inspektoratów pracy w krajach rozwijających się zgodnie z odpowiednimi normami MOP, zwłaszcza w kontekście jej funduszy rozwojowych;
26.
zauważa, że przemysł konfekcyjny tworzy miejsca pracy w ramach szerokiego zakresu umiejętności - od pracowników nisko wykwalifikowanych aż po miejsca pracy wymagające wysokiego poziomu specjalizacji;
27.
uważa, że należy dbać o ochronę zdrowia i bezpieczeństwa wszystkich pracowników, przyjmując normy międzynarodowe, wdrażając przepisy krajowe i podejmując rokowania zbiorowe na wszystkich szczeblach (na szczeblu zakładu, lokalnym, krajowym i międzynarodowym), a także przyjmując w poszczególnych zakładach strategie polityczne w obszarze bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, jak plany działania sporządzane na piśmie, wdrażane i monitorowane przy udziale pracowników i ich przedstawicieli;
28.
podkreśla, że polityka handlowa i inwestycyjna UE jest powiązana z polityką w dziedzinie ochrony socjalnej, równouprawnienia płci, sprawiedliwości podatkowej, rozwoju, praw człowieka, ochrony środowiska i promowania MŚP; ponawia swój apel do Komisji i do państw członkowskich o zagwarantowanie spójności strategii politycznych na rzecz rozwoju w kwestii biznesu i praw człowieka na wszystkich szczeblach, w szczególności w odniesieniu do unijnej polityki handlowej, inwestycyjnej i zagranicznej, co oznacza, że warunkowość społeczna w umowach dwustronnych i regionalnych powinna stać się bardziej skuteczna dzięki większemu zaangażowaniu partnerów społecznych i społeczeństwa obywatelskiego w negocjacje i wdrażanie przepisów w sprawie pracy oraz konsultowaniu się z nimi, a także systematycznemu stosowaniu wszechstronnych ocen ex ante i ex post wpływu handlu na zrównoważony rozwój;
29.
wzywa Komisję, by przy negocjowaniu umów międzynarodowych i dwustronnych zaangażowała się w prawa człowieka, w tym prawa dzieci, oraz promowanie dobrych rządów i wiążących klauzul praw człowieka oraz klauzul społecznych i środowiskowych; ubolewa, że obecne klauzule praw człowieka w umowach o wolnym handlu i innych umowach o partnerstwie gospodarczym nie są zawsze w pełni przestrzegane państwa strony umów; podkreśla w związku z tym konieczność wzmocnienia wszystkich instrumentów w celu zagwarantowania pewności prawnej;
30.
zachęca UE i państwa członkowskie do promowania - za pośrednictwem inicjatywy dotyczącej przemysłu konfekcyjnego i innych instrumentów polityki handlowej - skutecznego wdrożenia norm MOP w zakresie wynagrodzeń i godzin pracy, również we współpracy z krajami partnerskimi w przemyśle konfekcyjnym; ponadto wzywa UE do zapewnienia wytycznych i wsparcia w zakresie sposobów zwiększania przestrzegania tych norm przy jednoczesnym ułatwieniu tworzenia zrównoważonych przedsiębiorstw i poprawy perspektyw zrównoważonego zatrudnienia;
31.
zachęca UE i jej państwa członkowskie do wspierania, poprzez dialog polityczny i budowanie zdolności, wdrażania i skutecznego egzekwowania międzynarodowych norm pracy i praw człowieka przez kraje partnerskie, w oparciu o konwencje MOP zawierające prawa i normy dotyczące pracy dzieci, takie jak konwencje 138 i 182 oraz zalecenia MOP; podkreśla w tym kontekście, że poszanowanie prawa do wstępowania do związków zawodowych i prowadzenia rokowań zbiorowych jest kluczowym kryterium odpowiedzialności w biznesie; ubolewa nad faktem, że wolność zrzeszania się jest często naruszana w wielu miejscach pracy, w których odbywa się produkcja, i zachęca państwa do wzmocnienia ich prawa pracy; w tym kontekście wzywa UE do zachęcania rządów krajów rozwijających się do wzmocnienia roli związków zawodowych oraz do aktywnego promowania dialogu społecznego oraz podstawowych zasad i praw pracowniczych, w tym wolności zrzeszania się i prawa do rokowań zbiorowych dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich statusu zatrudnienia;
32.
podkreśla ważną rolę przemysłu konfekcyjnego jako czynnika stymulującego rozwój usług pracochłonnych dla gospodarek wschodzących, w szczególności rynków wschodzących w Azji;
33.
wzywa instytucje odpowiedzialne za finansowanie na rzecz rozwoju do wzmocnienia warunkowości w obszarze pracy w swoich normach dotyczących wykonania jako warunku umownego dla otrzymania finansowania;
34.
zauważa, że newralgiczne kraje objęte inicjatywą przewodnią UE mają zapewniony preferencyjny dostęp do rynku UE; wzywa Komisję, aby nadal uwzględniała ratyfikację podstawowych norm MOP, inspekcję zdrowia i bezpieczeństwa oraz wolność zrzeszania się w dyskusjach dotyczących dalszego handlu na warunkach preferencyjnych z krajami powiązanymi z globalnym łańcuchem dostaw przemysłu konfekcyjnego, a także by umacniała prawa człowieka oraz konwencje dotyczące pracy i środowiska w ramach ogólnego systemu preferencji taryfowych;
35.
ponownie zdecydowanie apeluje o systematyczne włączanie wiążących klauzul dotyczących praw człowieka do wszystkich umów międzynarodowych, w tym umów handlowych i inwestycyjnych, które już zostały zawarte lub które mają zostać zawarte między UE a państwami trzecimi; podkreśla ponadto, że konieczne jest stosowanie mechanizmów kontroli ex ante przed zawarciem umowy ramowej i warunkujących jej zawarcie jako podstawowych elementów umowy; uważa ponadto za konieczne mechanizmy kontroli ex post umożliwiające wyciągnięcie konkretnych konsekwencji w odpowiedzi na naruszenia przedmiotowych klauzul, takich jak zastosowanie odpowiednich sankcji przewidzianych w klauzulach umownych dotyczących praw człowieka, włącznie z zawieszeniem umowy;
36.
uważa, że rozdziały poświęcone zrównoważonemu rozwojowi w umowach handlowych UE powinny być obowiązkowe i egzekwowalne, tak aby skutecznie przyczyniały się do poprawy warunków życia ludzi i podkreśla, że zarówno dwustronne, jak i wielostronne umowy handlowe powinny zawierać klauzulę promującą ratyfikację i wdrażanie konwencji MOP i programu godnej pracy; przypomina, że wdrażanie takich systemów, jak szczególne rozwiązanie motywacyjne UE dotyczące zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów (GSP+), przez zobowiązanie do ratyfikowania i wdrożenia 27 konwencji może przyczynić się do poprawy sytuacji praw pracowników, zwiększenia równości mężczyzn i kobiet oraz wyeliminowania pracy dzieci i pracy przymusowej; w związku z tym podkreśla konieczność uważnego monitorowania wdrażania GSP+ i przestrzegania konwencji przez zaangażowane państwa; wzywa UE do zapewnienia, by warunki dotyczące praw człowieka powiązane z jednostronnymi preferencjami handlowymi takimi jak GSP lub GSP+ były skutecznie wdrażane i monitorowane; wzywa Komisję do wprowadzenia preferencji taryfowych dla wyrobów włókienniczych wyprodukowanych w udokumentowany zrównoważony sposób w ramach nadchodzącej reformy zasad GSP/GSP+; domaga się od Komisji uznania ustanowionych kryteriów zrównoważonego rozwoju i minimalnych wymogów dla systemów wykrywania i certyfikacji na podstawie konwencji międzynarodowych, takich jak podstawowe normy pracy MOP lub normy ochrony różnorodności biologicznej; wzywa Komisję do promowania produkcji wyrobów w ramach sprawiedliwego handlu za pomocą tego instrumentu preferencji taryfowych oraz do nadawania większej wagi sprawozdaniom MOP i ustaleniom jej organów kontrolnych w ramach działań dotyczących monitorowania i oceny oraz do lepszej współpracy z lokalnymi agencjami MOP i Organizacji Narodów Zjednoczonych w państwach beneficjentach w celu uwzględniania w pełni ich poglądów i doświadczeń;
37.
ponownie zwraca się o przeprowadzenie ocen wpływu na zrównoważony rozwój dla każdej nowo negocjowanej umowy oraz wzywa do gromadzenia danych segregowanych ze względu na płeć;
38.
przypomina, że system podatkowy stanowi ważne narzędzie promowania godnej pracy; uważa, w celu zapewnienia, by wszystkie przedsiębiorstwa, w tym wielonarodowe, płaciły podatki rządom krajów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza i tworzona jest wartość, że bodźce podatkowe takie jak zwolnienia podatkowe w strefach przetwórstwa wywozowego (EPZ) powinny zostać ponownie przeanalizowane, wraz ze zwolnieniami z obowiązku przestrzegania krajowych przepisów i regulacji prawa pracy;
39.
z dużym zadowoleniem przyjmuje prace przygotowawcze dotyczące wiążącego traktatu ONZ w sprawie biznesu i praw człowieka, który prawdopodobnie przyczyni się do wzmocnienia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w tym w przemyśle konfekcyjnym; wyraża ubolewanie z powodu blokowania tego procesu oraz wzywa UE i jej państwa członkowskie do konstruktywnego uczestnictwa w tych negocjacjach;
40.
przypomina o negatywnych skutkach dumpingu socjalnego, w tym naruszeń praw człowieka i niezgodności z normami pracy, dla europejskiego przemysłu konfekcyjnego; wierzy, że ze względu na swoją masę krytyczną UE będzie zdolna do przejęcia roli globalnego lidera i poprowadzenia procesu zmian; w związku z tym zachęca Komisję do współpracy z międzynarodowymi partnerami podczas kolejnego spotkania ministerialnego Światowej Organizacji Handlu mającego na celu uruchomienie globalnej inicjatywy; wzywa Komisję do wdrożenia obowiązkowych środków w celu zapewnienia, aby przedsiębiorstwa importujące do Unii Europejskiej stosowały się do zasady równych warunków działania ustanowionych przez wymagany wniosek ustawodawczy; dostrzega w tym kontekście specjalne potrzeby europejskich MŚP oraz przyznaje, że na charakter i zakres należytej staranności, na przykład na konkretne działania, jakie ma podjąć przedsiębiorstwo, ma wpływ jego wielkość, kontekst, w jakim prowadzi ono działalność oraz dotkliwość potencjalnych negatywnych skutków; wzywa zatem do odpowiedniego uwzględnienia MŚP, które dominują w europejskim wytwórczym przemyśle konfekcyjnym; uważa, że europejskie MŚP i mikroprzedsiębiorstwa uczestniczące we wdrażaniu inicjatywy powinny korzystać z europejskiego wsparcia finansowego w ramach programu COSME;
41.
wzywa Komisję do wprowadzenia konkretnych środków, które umożliwią MŚP dostęp do narzędzi finansowych i politycznych, ze szczególnym naciskiem na zdolność tych MŚP do osiągnięcia celów identyfikowalności i przejrzystości, tak aby nowe wymogi nie stanowiły dla nich nieproporcjonalnych obciążeń, a także do udzielania im pomocy w nawiązaniu kontaktów z odpowiedzialnymi producentami;
42.
podkreśla, że także warunki pracy w przemyśle konfekcyjnym w niektórych państwach członkowskich UE wielokrotnie uznawano za niepewne pod takimi względami jak zdrowie i bezpieczeństwo, wynagrodzenia, zabezpieczenie społeczne i czas pracy; wzywa zatem do podejmowania skutecznych i właściwie ukierunkowanych inicjatyw w UE, które przyczynią się do poprawy sytuacji w przemyśle konfekcyjnym i będą stymulowały zatrudnienie w państwach członkowskich;
43.
przypomina, że włączenie postanowień dotyczących praw socjalnych do procesów zamówień publicznych może mieć duży wpływ na prawa pracownicze i warunki pracy na każdym etapie globalnych łańcuchów dostaw; ubolewa jednak, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez MOP 25  większość postanowień dotyczących praw socjalnych ogranicza obowiązki do bezpośredniego wykonawcy, podczas gdy postanowienia dotyczące podwykonawstwa i outsourcingu są włączane do umów wynikających z zamówienia publicznego na zasadzie doraźnej; wzywa UE do zapewnienia pomocy krajom rozwijającym się, tak aby ich polityka w sprawie zamówień publicznych mogła stać się narzędziem promowania podstawowych zasad i praw w pracy;
44.
jest przekonany, że zamówienia publiczne są użytecznym narzędziem propagowania społecznej odpowiedzialności przemysłu konfekcyjnego; wzywa Komisję i instytucje europejskie do tego, aby ich działania były wzorem do naśladowania w odniesieniu do zamówień publicznych na wyroby włókiennicze wykorzystywane w tych instytucjach; wzywa w tym kontekście instytucje europejskie, w tym Parlament, do zapewnienia, by wszystkie ich zamówienia publiczne, w tym materiały promocyjne instytucji i grup politycznych w przypadku Parlamentu, promowały recykling oraz sprawiedliwy i zrównoważony łańcuch dostaw produktów odzieżowych; wzywa ponadto Komisję do opracowania wytycznych dla organów lokalnych dotyczących kryteriów społecznych w ramach zamówień na wyroby włókiennicze zgodnie z dyrektywą z 2014 r. w sprawie zamówień publicznych oraz do odpowiedniego zmotywowania tych organów; zachęca Komisję do wykorzystania ustawodawstwa w celu dalszego wdrażania i promowania celów zrównoważonego rozwoju oraz do zaproponowania planu w celu zapewnienia, by do 2030 r. odzież w ramach większości zamówień publicznych w UE pochodziła ze zrównoważonych źródeł;
45.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych.
7 Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.
9 Dz.U. C 99 E z 3.4.2012, s. 101.
10 Dz.U. C 346 z 21.9.2016, s. 39.
11 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0137.
12 Teksty przyjęte,. P8_TA(2016)0298
13 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0335.
14 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0405.
15 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0502.
18 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0490.
21 Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65.
25 Sprawozdanie IV, 105. sesja MOP, 2016 r. (s. 45) 45)

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.298.100

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 kwietnia 2017 r. w sprawie inicjatywy przewodniej UE dotyczącej przemysłu konfekcyjnego (2016/2140(INI)).
Data aktu: 27/04/2017
Data ogłoszenia: 23/08/2018