Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 stycznia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności)).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 stycznia 2018 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności))

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 240)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 269/16)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2018 r.)

W dniu 24 stycznia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 , Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja stanowi, że Qualcomm Inc. ("Qualcomm") naruszył art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienia EOG") przez dokonywanie wypłat na rzecz Apple Inc. ("Apple"), pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety pasma podstawowego 2  zgodne ze standardem LTE (ang. long-term evolution) oraz ze standardem GSM (globalny system łączności ruchomej) i standardem UMTS (Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej), pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy. Takie chipsety pasma podstawowego zwane są w decyzji "chipsetami LTE".

(2) Naruszenie trwało od dnia 25 lutego 2011 r. do dnia 16 września 2016 r.

(3) W dniach 19 i 23 stycznia 2018 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywne opinie dotyczące przedmiotowej decyzji na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 oraz grzywny nałożonej na Qualcomm.

2. UMOWY ZAWARTE PRZEZ QUALCOMM Z APPLE

(4) W dniu 25 lutego 2011 r. Qualcomm zawarł umowę z przedsiębiorstwem Apple ("umowa przejściowa") na dostawę chipsetów pasma podstawowego. Umowę przejściową zmieniono w dniu 28 lutego 2013 r. w drodze późniejszej umowy ("pierwsza zmiana umowy przejściowej"). Pierwsza zmiana umowy przejściowej weszła w życie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2013 r.

(5) Zarówno umowa przejściowa, jak i pierwsza zmiana umowy przejściowej przewidywały dokonywanie przez Qualcomm wypłat na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy.

(6) Chociaż umowa przejściowa po pierwszej zmianie (łącznie "umowy") miała wygasnąć w dniu 31 grudnia 2016 r., wygasła w następstwie wprowadzenia przez Apple w dniu 16 września 2016 r. urządzeń iPhone 7 wyposażonych w chipsety Intel LTE.

3. DEFINICJA RYNKU

(7) W decyzji stwierdzono, że właściwym rynkiem produktowym jest rynek sprzedaży chipsetów LTE.

(8) W decyzji stwierdzono, że rynek chipsetów LTE ma zasięg międzynarodowy.

4. DOMINACJA

(9) W decyzji stwierdzono, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. Qualcomm zajmował pozycję dominującą na światowym rynku chipsetów LTE.

(10) Po pierwsze, od 2010 r. Qualcomm posiada duże udziały na światowym rynku chipsetów LTE.

(11) Po drugie, cechą charakterystyczną światowego rynku chipsetów LTE jest szereg barier utrudniających wejście na rynek i ekspansję.

(12) Po trzecie, siła rynkowa klientów kupujących chipsety pasma podstawowego Qualcomm nie jest w stanie wpłynąć na pozycję dominującą Qualcomm.

5. NADUŻYCIE POZYCJI DOMINUJĄCEJ

(13) W decyzji stwierdza się, że Qualcomm nadużył swojej pozycji dominującej na światowym rynku chipsetów LTE przez dokonywanie wypłat na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy.

(14) Po pierwsze, wypłaty dokonywane przez Qualcomm na rzecz przedsiębiorstwa Apple, pod warunkiem że Apple pozyska od Qualcomm chipsety LTE pokrywające całe jego zapotrzebowanie na te elementy, stanowiły wypłaty z tytułu wyłączności.

(15) Po drugie, pomimo przeciwnych argumentów Qualcomm, wypłaty z tytułu wyłączności mogły wywołać skutki antykonkurencyjne.

(16) Przede wszystkim wypłaty dokonywane przez Qualcomm ograniczyły bodźce, które zachęcałyby przedsiębiorstwo Apple do przestawienia się na konkurencyjnych dostawców chipsetów LTE, co potwierdziły wewnętrzne dokumenty i wyjaśnienia przedsiębiorstwa Apple.

(17) Ponadto wypłaty z tytułu wyłączności Qualcomm obejmowały znaczny udział w światowym rynku chipsetów LTE.

(18) Poza tym przedsiębiorstwo Apple jest atrakcyjnym klientem dla dostawców chipsetów LTE ze względu na swoje znaczenie dla wejścia na światowy rynek chipsetów LTE lub ekspansji na tym rynku.

(19) Po trzecie, analiza marży krytycznej przedstawiona przez Qualcomm nie potwierdza jego twierdzenia, że wypłaty z tytułu wyłączności nie były w stanie wywołać skutków antykonkurencyjnych.

(20) Po czwarte, Qualcomm nie wykazał, że korzyści pod względem efektywności, w tym korzyści odnoszone przez konsumentów, równoważyły antykonkurencyjne skutki wypłat z tytułu wyłączności lub nad tymi skutkami przeważały. Wynika to z faktu, że Qualcomm nie wykazał, iż wypłaty z tytułu wyłączności były konieczne do osiągnięcia jakiegokolwiek wzrostu wydajności.

(21) Naruszenie ze strony Qualcomm miało miejsce w okresie od dnia 25 lutego 2011 r. do dnia 16 września 2016 r.

6. JURYSDYKCJA

(22) W decyzji stwierdza się, że prawidłowo zastosowano art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG w odniesieniu do naruszenia ze strony Qualcomm, ponieważ zarówno miało ono miejsce, jak i mogło mieć znaczące, natychmiastowe i przewidywalne skutki w EOG.

7. WPŁYW NA HANDEL

(23) W decyzji stwierdza się, że naruszenie ze strony Qualcomm ma odczuwalny wpływ na handel pomiędzy państwami członkowskimi w rozumieniu art. 102 TFUE oraz pomiędzy umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG.

8. ŚRODKI ZARADCZE I GRZYWNY

(24) W momencie przyjęcia decyzji ustało naruszenie ze strony Qualcomm, ponieważ umowy wygasły w dniu 16 września 2016 r. w związku z wprowadzeniem przez przedsiębiorstwo Apple urządzeń iPhone 7 wyposażonych w chipsety Intel LTE.

(25) Na mocy decyzji wymaga się jednak, aby Qualcomm powstrzymał się od ponownego podejmowania działań opisanych w decyzji oraz od wszelkich działań lub zachowań, które miałyby taki sam lub równoważny cel lub skutek, jak te opisane w decyzji. Obejmuje to płatności, rabaty lub wszelkiego rodzaju wynagrodzenie uzależnione od pozyskania przez przedsiębiorstwo Apple od Qualcomm chipsetów LTE pokrywających całe zapotrzebowanie na te elementy lub jego większość.

(26) Grzywnę nałożoną na Qualcomm za naruszenie oblicza się na podstawie zasad określonych w wytycznych z 2006 r. w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 1/2003. W decyzji stwierdza się, że ostateczna kwota grzywny, która zostanie nałożona na Qualcomm, wynosi 997 439 000 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Chipsety pasma podstawowego umożliwiają podłączenie smartfonów i tabletów do sieci komórkowej i są wykorzystywane zarówno do transmisji głosu, jak i danych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.269.25

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 stycznia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40220 - Qualcomm (Wypłaty z tytułu wyłączności)).
Data aktu: 24/01/2018
Data ogłoszenia: 31/07/2018