Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816)

(2018/C 258/06)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2018 r.)

(1)
Projekt decyzji dotyczącej zobowiązań zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2  jest skierowany do publicznej spółki akcyjnej Gazprom i jej spółki zależnej należącej do niej w całości Gazprom Export LLC (zwanych wspólnie "Gazprom").
(2)
W następstwie postępowań wyjaśniających prowadzonych z urzędu rozpoczętych dnia 27 września 2011 r. Komisja wszczęła w dniu 31 sierpnia 2012 r. postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Gazprom w związku z podejrzeniem praktyk antykonkurencyjnych dotyczących dostaw gazu na rynki wyższego szczebla w ośmiu państwach Europy Środkowo-Wschodniej.
(3)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń z dnia 22 kwietnia 2015 r. Komisja doszła do tymczasowego wniosku, że - poprzez nadużywanie pozycji dominującej na bułgarskim, czeskim, estońskim, węgierskim, łotewskim, litewskim, polskim i słowackim rynku dostaw hurtowych gazu ziemnego przez producentów i eksporterów na rzecz importerów i hurtowników - Gazprom naruszył art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG.
(4)
W dniach 8 maja i 17 czerwca 2015 r. przedsiębiorstwo Gazprom otrzymało dostęp do akt Komisji, a w dniu 28 września 2015 r. przedłożyło swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, kwestionując wstępną ocenę Komisji i wnosząc o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.
(5)
W dniu 15 grudnia 2015 r. na spotkaniu wyjaśniającym odbyło się złożenie ustnych wyjaśnień.
(6)
W dniu 14 lutego 2017 r. przedsiębiorstwo Gazprom przedstawiło zobowiązania ("wstępne zobowiązania"), przy czym nadal kwestionowało wstępną ocenę Komisji przedstawioną w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
(7)
W dniu 16 marca 2017 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała komunikat, w którym streszczono sprawę i podsumowano wstępne zobowiązania oraz wezwano strony trzecie do przedstawienia uwag w terminie siedmiu tygodni od daty jego opublikowania.
(8)
Komisja otrzymała 44 uwag. Komisja poinformowała Gazprom o otrzymanych uwagach. W świetle tych uwag, w dniu 15 marca 2018 r., Gazprom przedstawił zmienione zobowiązania ("zobowiązania").
(9)
Komisja doszła obecnie do wniosku, że w związku z przedmiotowymi zobowiązaniami postępowanie w tej sprawie należy zakończyć.
(10)
Nie otrzymałem żadnych wniosków ani skarg dotyczących proponowanych zobowiązań 3 .
(11)
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE sprawdziłem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których Gazprom miał możliwość przedstawienia swojego stanowiska, i stwierdzam, że tak właśnie było.
(12)
Podsumowując, uważam, że przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przedsiębiorstwa Gazprom.
Bruksela, dnia 2 maja 2018 r.
Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie (WE) nr 1/2003").
3 Zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE strony postępowania, które proponują zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, mogą na każdym etapie procedury zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania praw procesowych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.258.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej (AT.39816).
Data aktu: 02/05/2018
Data ogłoszenia: 23/07/2018