(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 1 , Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (zwana dalej "Agencją") zapewnia zharmonizowane wdrażanie i interoperacyjność europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS") w Unii. W tym celu Agencja sprawdza zgodność przewidywanych rozwiązań technicznych z odpowiednimi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) i zatwierdza je w drodze decyzji.
(2) Nie opisano jednak dokładnie procedury zatwierdzania, zgodnie z którą ma postępować Agencja i wnioskodawcy.
(3) W celu wzmocnienia ochrony uzasadnionych oczekiwań wnioskodawcy w procesie zatwierdzania określonym w art. 19 dyrektywy (UE) 2016/797 oraz ułatwienia zharmonizowanego wdrażania ERTMS w Unii Agencja i wnioskodawcy powinni stosować się do wskazówek zawartych w niniejszym zaleceniu.
(4) W celu zapobiegania problemom technicznym i ułatwienia procesu udzielania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji stałych instalacji ustanowionego w art. 18 dyrektywy (UE) 2016/797 krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny być od początku zaangażowane w proces zatwierdzania i mieć dostęp do dokumentów dostarczonych przez wnioskodawcę.
(5) Ze względu na dużą różnorodność rodzajów umów i przetargów związanych z przytorowym podsystemem ERTMS, Agencja i wnioskodawcy powinni przestrzegać odpowiednich procedur, obejmujących wszystkie rodzaje umów, a jednocześnie gwarantujących pełną zgodność przewidzianych rozwiązań technicznych z odpowiednimi TSI, a w związku z tym ich pełną interoperacyjność.
(6) Agencja i wnioskodawcy winni stosować rejestr problemów opracowany przez Agencję, jako narzędzie monitorowania na potrzeby identyfikacji i wykrywania na jak najwcześniejszym etapie potencjalnych problemów mających wpływ na interoperacyjność. Wnioskodawcy powinni przedstawić dowody potwierdzające rozwiązanie kwestii mających wpływ na interoperacyjność.
(7) Agencja powinna też stosować zanonimizowany wykaz zaistniałych trudności, jako narzędzie wymiany doświadczeń i ułatwiania zharmonizowanego wdrażania ERTMS.
(8) Wytyczne w sprawie procesu zatwierdzania sformułowane w niniejszym zaleceniu nie powinny się dublować z oceną zgodności przeprowadzaną przez jednostki oceniające, określoną w dyrektywie (UE) 2016/797 oraz w odpowiednich TSI. Agencja powinna dopilnować, by informacje na temat weryfikacji urządzeń przytorowych europejskiego systemu sterowania pociągiem ("ETCS") oraz urządzeń globalnego kolejowego systemu łączności ruchomej ("GSM-R"), określone w art. 5 rozporządzenia Komisji 2016/919 2 i pkt 6.1.2.3 załącznika do tego rozporządzenia, udostępniano zgodnie z tymi przepisami. Informacje te powinny być oceniane przez Agencję na jak najwcześniejszym etapie w celu przewidywania wszelkich trudności, zmniejszania kosztów i skracania czasu trwania procesu zatwierdzania oraz zagwarantowania interoperacyjności przewidywanych rozwiązań technicznych.
(9) W celu usprawnienia procesu zatwierdzania wnioskodawca powinien rozpoczynać dialog z Agencją przed formalnym złożeniem wniosku. Podczas tego "etapu wstępnych kontaktów" wnioskodawca i Agencja powinni osiągnąć porozumienie w sprawie harmonogramu procesu zatwierdzania, w tym terminów obowiązujących obie strony, biorąc pod uwagę rodzaj procedury udzielania zamówień i procedury wydawania zezwoleń. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa mogą współpracować i wyrażać opinie na temat możliwych wyników kontaktów na tym etapie.
(10) Opłaty uiszczane na rzecz Agencji po etapie wstępnych kontaktów w ramach procedury powinny zostać ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 3 .
(11) Regulamin wewnętrzny Rad Odwoławczych powinien zostać ustanowiony w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/867 4 .
(12) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu przedstawiono w celu wymiany poglądów Komitetowi, o którym mowa w art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
ZALECA:
Sekcja A: przepisy ogólne
Sekcja B: etap 1 - wstępne kontakty
Sekcja C: etap 2 - składanie dokumentacji i weryfikacja jej kompletności
Sekcja D: etap 3 - ocena i podjęcie decyzji
| W imieniu Komisji | |
| Violeta BULC | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.253.1 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Wytyczne dotyczące zharmonizowanego wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym w Unii. |
| Data aktu: | 18/07/2018 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2018 |
| Data wejścia w życie: | 18/07/2018 |