Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2018 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech.

ZALECENIE RADY
z dnia 22 czerwca 2018 r.
mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech

(2018/C 223/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie wspierają zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.

(3) W dniu 12 lipca 2016 r. Rada zaleciła Węgrom dokonanie korekty budżetowej wynoszącej 0,6 % PKB w 2017 r., chyba że średniookresowy cel budżetowy uda się osiągnąć przy mniejszej korekcie 2 .

(4) Z prognozy Komisji z wiosny 2018 r. i z potwierdzonych przez Eurostat danych dotyczących wyników budżetu w 2017 r. wynika, że wzrost wydatków publicznych, bez uwzględnienia działań uznaniowych po stronie dochodów i środków jednorazowych, znacznie przekroczył w 2017 r. odpowiednią wartość odniesienia dotyczącą wydatków, co wskazuje na poważne odstępstwo od wymaganej korekty strukturalnej (odstępstwo o 2,4 % PKB). Saldo strukturalne, wynoszące w 2016 r. -1,8 % PKB, pogorszyło się w 2017 r. do -3,1 % PKB, co również wskazuje na poważne odstępstwo (o 1,4 % PKB). Ocena ogólna wykazała, że na wartość odniesienia dotyczącą wydatków wpłynęły niekorzystnie trzy czynniki, tj. zbyt niska średniookresowa stopa wzrostu potencjalnego, deflator PKB wykorzystywany do obliczeń tej wartości odniesienia oraz trwały wpływ środków po stronie dochodów. Po skorygowaniu o te czynniki, wartość odniesienia dotycząca wydatków wydaje się odpowiednio odzwierciedlać wysiłek fiskalny i wskazuje na znaczne odstępstwo. Wniosek ten potwierdza także ocena kryterium salda strukturalnego, które - po uwzględnieniu wpływu malejących wydatków z tytułu odsetek, zmienności inwestycji i nadzwyczajnych dochodów - nadal wskazuje na znaczne odstępstwo. Ocena ogólna prowadzi zatem do wniosku, że odnotowane odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego w 2017 r. jest znaczące.

(5) W dniu 23 maja 2018 r., po dokonaniu ogólnej oceny Komisja uznała, że na Węgrzech istnieje znaczące odnotowane odstępstwo od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego, i skierowała ostrzeżenie do tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu oraz art. 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1466/97 w ciągu jednego miesiąca od daty przyjęcia ostrzeżenia Rada kieruje do danego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie niezbędnych środków z zakresu polityki. W rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 przewidziano, że w zaleceniu zostanie wyznaczony termin usunięcia odstępstwa przez dane państwo członkowskie nie dłuższy niż pięć miesięcy. W świetle tego właściwe jest wyznaczenie dnia 15 października 2018 r. jako terminu usunięcia odstępstwa przez Węgry. W tym terminie Węgry powinny poinformować o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.

(7) Szacuje się, że w 2017 r. saldo strukturalne odbiegało o 1,6 % PKB od średniookresowego celu budżetowego Węgier, jakim jest deficyt strukturalny wynoszący -1,5 % PKB. Z prognozy Komisji z wiosny 2018 r. dotyczącej wielkości luki produktowej wynika, że na Węgrzech panuje w 2018 r. dobra koniunktura. Wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych na Węgrzech przekracza próg 60 % PKB. Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1466/97 oraz wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu, minimalny wysiłek strukturalny wynosi - przy uwzględnieniu obecnej sytuacji gospodarczej i kwestii stabilności - co najmniej 1 % PKB w 2018 r. W prognozie Komisji z wiosny 2018 r. przewiduje się dalsze pogorszenie salda strukturalnego o 0,5 % PKB w 2018 r. W związku z tym minimalna poprawa strukturalna w wysokości 1 % PKB w 2018 r. oznacza konieczność przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,5 % PKB w porównaniu ze scenariuszem podstawowym w prognozie Komisji z wiosny 2018 r. Ze względu na znaczne rozmiary konsolidacji strukturalnej, która jest konieczna w związku z obowiązkiem minimalnej korekty, nie należy wymagać dodatkowego wysiłku ponad obowiązkową minimalną korektę wynoszącą 1 % PKB.

(8) Wymagana poprawa salda strukturalnego o 1 % PKB w 2018 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 2,8 % w 2018 r.

(9) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej.

(10) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Węgry przyjęły i rygorystycznie wdrażały niezbędne środki i ściśle monitorowały wydatki bieżące,

NINIEJSZYM ZALECA WĘGROM:

1)
przedsięwzięcie koniecznych środków w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 2,8 % w 2018 r., co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB, a tym samym sprowadzenia państwa członkowskiego na właściwą ścieżkę dostosowawczą prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego;
2)
przeznaczenie wszelkich nadzwyczajnych dochodów na obniżenie deficytu; środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi;
3)
złożenie Radzie do dnia 15 października 2018 r. sprawozdania o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie; sprawozdanie to powinno wskazywać odpowiednio szczegółowe i ogłoszone w wiarygodny sposób środki, w tym wpływ na budżet tych środków, a także zaktualizowane i szczegółowe prognozy budżetowe na 2018 r.

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Węgier.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 czerwca 2018 r.
W imieniu Rady
V. GORANOV
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Zalecenie Rady z dnia 12 lipca 2016 r. w sprawie krajowego programu reform Węgier na 2016 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Węgry programu konwergencji na 2016 r. (Dz.U. C 299 z 18.8.2016, s. 49).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.223.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2018 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech.
Data aktu: 22/06/2018
Data ogłoszenia: 27/06/2018