Ustanowienie programu prac nad oceną wniosków o odnowienie wygasających w latach 2022, 2023 i 2024 zatwierdzeń substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 6 czerwca 2018 r.
w sprawie ustanowienia programu prac nad oceną wniosków o odnowienie wygasających w latach 2022, 2023 i 2024 zatwierdzeń substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2018/C 195/07)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Data wygaśnięcia zatwierdzenia wielu substancji czynnych zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i wymienionych w częściach B i E załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (WE) nr 540/2011 2  przypada między dniem 1 stycznia 2022 r. a 31 grudnia 2024 r. W części C załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 686/2012 3  wymieniono te substancje czynne i przydzielono państwom członkowskim zadanie oceny tych substancji, wyznaczając dla każdej substancji czynnej państwa członkowskie pełniące funkcję sprawozdawcy i współsprawozdawcy do celów procedury odnowienia.

(2) Z uwagi na czas i zasoby, których państwa członkowskie i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (Urząd) potrzebują do przeprowadzenia oceny wniosków o odnowienie przedmiotowych substancji czynnych, należy ustanowić program prac, w którym zgrupowane zostaną podobne substancje czynne i wyznaczone zostaną priorytety na podstawie potencjalnego niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i zwierząt lub środowiska zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(3) Należy przewidzieć identyfikację substancji, co do których, ze względu na ich właściwości, można spodziewać się, że mogą nie spełniać kryteriów zatwierdzenia wymienionych w pkt 3.6.2 - 3.6.5 i pkt 3.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, a ocena tych substancji powinna zostać określona jako priorytetowa.

(4) Spośród substancji czynnych wymienionych w części C załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 686/2012 należy określić te substancje, które wymieniono w części E załącznika do rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 540/2011 jako substancje kwalifikujące się do zastąpienia, w przypadku których, ze względu na ich właściwości, okresy zatwierdzenia nie przekraczają siedmiu lat. Należy również zidentyfikować substancje, które są wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/408 4  jako kwalifikujące się do zastąpienia. W programie należy nadać priorytet ich ocenie.

(5) Substancje czynne: fluksapyroksad, biksafen, sedaksan, penflufen i pentiopirad mają podobne właściwości. Substancje czynne fosfonian disodu i fosfonian potasu mają podobne właściwości. Substancje czynne eugenol, geraniol i tymol mają podobne właściwości. Substancje czynne Trichoderma atroviride (szczep I-1237) i Trichoderma asperellum (szczep T34) mają podobne właściwości. Substancje czynne benzowyndiflupyr i izopyrazam również mają podobne właściwości. Ponieważ należy dostosować harmonogram oceny i procesu wzajemnej weryfikacji przeprowadzanej przez Urząd w odniesieniu do substancji o podobnych właściwościach, dokumentacja dotycząca tych substancji powinna zostać przedłożona odpowiednim państwom członkowskim pełniącym funkcję sprawozdawcy w tym samym czasie.

(6) Biorąc pod uwagę zasoby, jakimi dysponują organy prowadzące ocenę wniosków o odnowienie zatwierdzeń, nie można wykluczyć, że w wyniku nadania w niniejszej decyzji priorytetu ocenie pewnych substancji zatwierdzenie niektórych innych substancji czynnych może wygasnąć, zanim zostanie podjęta decyzja w sprawie odnowienia zatwierdzenia takich substancji. W takich przypadkach okres zatwierdzenia tych substancji czynnych powinien zostać przedłużony w odpowiednim terminie zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(7) Oprócz grupowania podobnych substancji czynnych na podstawie priorytetów w zakresie ich oceny w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 przewidziano także uwzględnienie pewnych elementów w programie prac. Rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 844/2012 i (UE) nr 686/2012 wykonują, odpowiednio, art. 18 akapit drugi lit. a) - e) i lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Niniejszym przyjmuje się program prac określony w załączniku do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1)
Program prac dotyczy substancji czynnych zatwierdzonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, wymienionych w części C załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 686/2012.
2)
Priorytety w zakresie oceny wniosków o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnych i grupowania podobnych substancji czynnych, zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) 1107/2009, są następujące:
a)
Należy priorytetowo traktować ocenę wniosków o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnych, co do których ze względu na ich właściwości można spodziewać się, że mogą nie spełniać kryteriów zatwierdzenia określonych w pkt 3.6.2 - 3.6.5 i pkt 3.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. W związku z tym oceny te przeprowadza się bezzwłocznie lub w najkrótszym możliwym terminie.
b)
Priorytetowo traktuje się ocenę wniosków o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnych wymienionych w części E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 540/2011 jako substancje kwalifikujące się do zastąpienia, które, ze względu na ich właściwości, zostały zatwierdzone na maksymalnie siedem lat. Priorytetowo traktuje się ocenę wniosków o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnych wymienionych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego 2015/408. W związku z tym oceny te przeprowadza się bezzwłocznie lub w najkrótszym możliwym terminie.
c)
Z uwagi na podobieństwo odpowiednich właściwości, w przypadku gdy daty złożenia dokumentacji są różne, okres zatwierdzenia przedłuża się w stosownych przypadkach i w odpowiednim terminie zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w celu dostosowania harmonogramu oceny i procesu weryfikacji przeprowadzanej przez Urząd w odniesieniu do następujących substancji:
(i)
fluksapyroksad, biksafen, sedaksan, penflufen i pentiopirad;
(ii)
fosfonian disodu i fosfonian potasu;
(iii)
eugenol, geraniol i tymol;
(iv)
Trichoderma atroviride (szczep I-1237) i Trichoderma asperellum (szczep T34);
(v)
benzowyndiflupyr i izopyrazam.
d)
W przypadku gdy zatwierdzenie niektórych substancji czynnych nieobjętych lit. a) i b) może wygasnąć przed podjęciem decyzji o odnowieniu zatwierdzenia takich substancji z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy, w odpowiednim terminie przedłuża się okres zatwierdzenia tych substancji zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 686/2012 z dnia 26 lipca 2012 r. przydzielające państwom członkowskim, do celów procedury odnowienia, zadanie oceny substancji czynnych, których zatwierdzenie wygasa najpóźniej z dniem 31 grudnia 2018 r. (Dz.U. L 200 z 27.7.2012, s. 5).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/408 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wykonania art. 80 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin oraz w sprawie ustalenia wykazu substancji kwalifikujących się do zastąpienia (Dz.U. L 67 z 12.3.2015, s. 18).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.195.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie programu prac nad oceną wniosków o odnowienie wygasających w latach 2022, 2023 i 2024 zatwierdzeń substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Data aktu: 06/06/2018
Data ogłoszenia: 07/06/2018
Data wejścia w życie: 06/06/2018