Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ograniczeń wizowych dla urzędników rządu rosyjskiego zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego (2014/2016(INI)).

Wspólne ograniczenia wizowe dla rosyjskich urzędników zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego

P7_TA(2014)0258

Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ograniczeń wizowych dla urzędników rządu rosyjskiego zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego (2014/2016(INI))

(2017/C 408/06)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 215 TFUE,
-
uwzględniając wniosek w sprawie zalecenia dla Rady złożony przez Guy Verhofstadta i Kristiinę Ojuland w imieniu grupy ALDE dotyczący ustanowienia wspólnych ograniczeń wizowych dla urzędników rządu rosyjskiego zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego (B7-0473/2013),
-
uwzględniając swoje zalecenie dla Rady z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie spójnej polityki wobec reżimów, w stosunku do których UE stosuje środki ograniczające 1 ,
-
uwzględniając zalecenie PE dla Rady z dnia 23 października 2012 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ograniczeń wizowych dla urzędników rządu rosyjskiego zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego 2 ,
-
uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Catherine Ashton z dnia 20 marca 2013 r. na temat sprawy Magnickiego w Federacji Rosyjskiej,
-
uwzględniając oświadczenie rzecznika wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 12 lipca 2013 r. na temat sprawy Siergieja Magnickiego,
-
uwzględniając rezolucję i zalecenie Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie braku akceptacji dla bezkarności zabójców Siergieja Magnickiego,
-
uwzględniając decyzję Stanów Zjednoczonych w sprawie nałożenia ograniczeń w podróżowaniu na pewną liczbę urzędników zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego, a także podobne zamiary w pewnej liczbie innych krajów,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie rocznego sprawozdania dotyczącego praw człowieka i demokracji na świecie za rok 2012 oraz polityki Unii Europejskiej w tym zakresie 3 ,
-
uwzględniając art. 121 ust. 3 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A7-0215/2014),
A.
mając na uwadze, że aresztowanie, a następnie śmierć poniesiona w więzieniu przez Siergieja Magnickiego stanowią dobrze udokumentowany i znaczący przykład nieprzestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności w Rosji, podały w wątpliwość niezawisłość i bezstronność jej instytucji sądowych i służą za przypomnienie innych udokumentowanych uchybień w kwestii poszanowania praworządności w Rosji;
B.
mając na uwadze, że dwa niezależne śledztwa prowadzone odpowiednio przez Komisję Nadzoru Publicznego nad Przestrzeganiem Praw Człowieka w Moskiewskich Ośrodkach Zatrzymań oraz przez Rosyjską Radę Prezydencką ds. Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Praw Człowieka ujawniły, że Siergiej Magnicki był przetrzymywany w nieludzkich warunkach oraz był ofiarą umyślnych zaniedbań i tortur;
C.
mając na uwadze, że Rosja, jako członek organizacji międzynarodowych takich jak Rada Europy, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Organizacja Narodów Zjednoczonych, zobowiązała się chronić i promować prawa człowieka, podstawowe wolności i praworządność, oraz mając na uwadze, że Unia Europejska wielokrotnie oferowała dodatkową pomoc i wiedzę fachową, aby pomóc Rosji w modernizacji i przestrzeganiu porządku konstytucyjnego i prawnego zgodnie ze standardami Rady Europy;
D.
mając na uwadze, że istnieje rosnąca potrzeba prowadzenia stanowczej, spójnej i kompleksowej polityki wobec Rosji popieranej przez wszystkie państwa członkowskie, w ramach której zaoferowano by jej pomoc i wsparcie oparte na stanowczej i uczciwej krytyce, łącznie z zastosowaniem w razie potrzeby sankcji i środków ograniczających;
E.
mając na uwadze, że ograniczenia wizowe czy inne środki ograniczające nie są tradycyjnymi sankcjami prawnymi per se, lecz stanowią świadczący o zaniepokojeniu UE sygnał polityczny skierowany do szerszej opinii publicznej, a zatem pozostają koniecznym i zasadnym narzędziem polityki zagranicznej;
F.
mając na uwadze, że wysoka przedstawiciel nie umieściła tej kwestii w porządku obrad Rady do Spraw Zagranicznych, oraz mając na uwadze, że zalecenie Parlamentu Europejskiego z 26 października 2012 r. nie otrzymało żadnej oficjalnej odpowiedzi;
1.
występuje do Rady z następującymi zaleceniami:
a)
należy ustanowić wspólną listę UE zawierającą nazwiska urzędników odpowiedzialnych za śmierć Siergieja Magnickiego, za późniejsze sądowe tuszowanie faktów oraz za ciągłe i uporczywe nękanie jego matki i wdowy po nim;
b)
należy nałożyć i stosować w całej UE zakaz wydawania wiz tym urzędnikom oraz zamrozić wszelkie aktywa finansowe będące w ich posiadaniu lub w posiadaniu ich najbliższej rodziny na terytorium Unii Europejskiej;
c)
należy zezwolić na regularny przegląd zaproponowanej listy osób obłożonych zakazem wydawania wiz;
d)
zgodnie z ustawą im. Siergieja Magnickiego o odpowiedzialności za łamanie zasad praworządności z 2012 r. należy na ogólnounijnej liście osób obłożonych zakazem wydawania wiz umieścić następujące nazwiska obywateli Rosji i dokonać konfiskaty wszelkich aktywów finansowych będących w ich posiadaniu na terytorium UE:

ALISOW, Igor, ur. dnia 11 marca 1968 r.;

DROGANOW, Aleksiej (lub DROGANOW, Alexiej), ur. dnia 11 października 1975 r.;

JEGOROWA, Olga, ur. dnia 29 czerwca 1955 r.;

GAUS, Aleksandra, ur. dnia 29 marca 1975 r.;

GIERASIMOWA, Anastazja, ur. dnia 22 stycznia 1982 r.;

GRIN, Wiktor, ur. dnia 1 stycznia 1951 r.;

KARPOW, Paweł, ur. dnia 27 sierpnia 1977 r.;

CHIMINA, Jelena (alias CHIMINA, Elena), ur. dnia 11 lutego 1953 r.;

KLUJEW, Dmitry (alias KLUJEW, Dmitrij lub KLUJEW Dmitri), ur. dnia 10 sierpnia 1967 r.;

KOMNOW, Dmitrij (alias KOMNOW, Dmitri), ur. dnia 17 maja 1977 r.;

KRIWORUCZKO, Aleksiej (alias KRIWORUCZKO, Aleks), ur. dnia 25 sierpnia 1977 r.;

KUZNIECOW, Artem (alias KUZNIECOW, Artiom), ur. dnia 28 lutego 1975 r.;

ŁOGUNOW, Oleg, ur. dnia 4 lutego 1962 r.;

MAJOROWA, Julia, ur. 23 kwietnia 1979 r.;

PAWŁOW, Andriej (alias PAWŁOW, Andriei), ur. dnia 7 sierpnia 1977 r.;

PIECZEGIN, Andriej (alias PIECZEGIN, Andriei), ur. dnia 24 września 1965 r.;

PODOPRIGOROW, Siergiej, ur. dnia 8 stycznia 1974 r.;

PONOMARIEW, Konstantin, ur. dnia 14 sierpnia 1971 r.;

PROKOPIENKO, Iwan Pawłowicz, ur. dnia 28 września 1973 r.;

REZNICZENKO, Michaił, ur. dnia 20 lutego 1985 r.;

SAPUNOWA, Marina, ur. dnia 19 czerwca 1971 r.;

SZUPOŁOWSKI, Michaił, ur. dnia 28 września 1983 r.;

SILCZENKO, Oleg, ur. dnia 25 czerwca 1977 r.;

STASZYNA, Jelena (alias STASZYNA, Elena lub STASZYNA, Helena), ur. dnia 5 listopada 1963 r.;

STIEPANOWA, Olga, ur. dnia 29 lipca 1962 r.;

STROITIELEW, Denis, ur. dnia 23 stycznia 1973 r.;

TAGIEW, Fichret, ur. dnia 3 kwietnia 1962 r.;

TOŁCZYNSKI, Dmitrij, ur. dnia 11 maja 1982 r.;

UCHNALIOWA, Swietłana (alias UCHNALIEW, Swietłana lub UCHNALIEWA, Swietłana W.), ur. dnia 14 marca 1973 r.;

URŻUMCEW, Oleg, ur. dnia 22 października 1968 r.;

WINOGRADOWA, Natalia, ur. 16 czerwca 1973 r.;

WORONIN, Wiktor, ur. dnia 11 lutego 1958 r.;

e)
należy nakłonić Rosję do wszczęcia wiarygodnego, szczegółowego i niezależnego śledztwa w sprawie śmierci Siergieja Magnickiego w areszcie tymczasowym oraz postawić wszystkie osoby odpowiedzialne przed sądem;
f)
należy wezwać Rosję do zakończenia pośmiertnego procesu przeciwko Siergiejowi Magnickiemu oraz do zaprzestania wywierania nacisku na jego matkę i wdowę po nim, by uczestniczyły w tym postępowaniu;
2.
zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszego zalecenia Radzie i Komisji, rządom państw członkowskich oraz Dumie Państwowej i rządowi Rosji.
1 Dz.U. C 239 E z 20.8.2013, s. 11.
2 Dz.U. C 68 E z 7.3.2014, s. 13.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0575.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.408.43

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ograniczeń wizowych dla urzędników rządu rosyjskiego zamieszanych w sprawę Siergieja Magnickiego (2014/2016(INI)).
Data aktu: 02/04/2014
Data ogłoszenia: 30/11/2017