Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/27/2017 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET).

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/27/2017
w ramach programu Erasmus+ KA3 - Wsparcie dla reform politycznych Wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET)

(2017/C 346/09)

(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2017 r.)

1.
Cele

Ogólnym celem zaproszenia do składania wniosków jest z jednej strony zwiększenie możliwości zatrudnienia młodych ludzi na rynku pracy oraz sprzyjanie rozwojowi wysoko wykwalifikowanej i mobilnej siły roboczej, z korzyścią również dla przedsiębiorstw, a z drugiej strony wspieranie wspólnych inicjatyw w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego w Europie oraz poprawa jego jakości, adekwatności i atrakcyjności.

Szczególnym celem zaproszenia jest wspieranie opracowywania lub ustanawiania wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym, również na poziomie wyższym, oraz doskonalenie istniejących już kwalifikacji.

Ponadnarodowe kwalifikacje powinny łączyć w sobie komponent uczenia się w miejscu pracy i mobilności, uwzględniać efekty kształcenia, zapewnianie odpowiedniej jakości i uznawanie kwalifikacji, przy jednoczesnym wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i instrumentów europejskich.

W obliczu wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, niedopasowania i niedoborów umiejętności, a także potrzeby podnoszenia kwalifikacji na poziomie sektorowym, wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym mogłyby stanowić odpowiedź na pojawiające się wyzwania i zapewnić lepsze dopasowanie kształcenie i szkolenie zawodowe do potrzeb rynku pracy.

2.
Kwalifikujące się partnerstwa

Partnerstwo musi obejmować uczestników z co najmniej dwóch różnych krajów, w których realizowany jest program Erasmus+ (w tym co najmniej jedno państwo członkowskie Unii Europejskiej):

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Republika Czeska, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy 1 ,
-
kraje objęte programem, niebędące państwami członkowskimi UE: była jugosłowiańska republika Macedonii, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Turcja.

Ponadto w partnerstwie uczestniczyć powinni co najmniej trzej partnerzy, w tym przedstawiciele dwóch spośród następujących rodzajów organizacji:

-
organizator kształcenia i szkolenia zawodowego (na poziomie szkoły średniej II stopnia, na poziomie policealnym (nie wyższym) i na poziomie wyższym),
-
przedsiębiorstwo (publiczne lub prywatne) lub izba przemysłowa, handlowa lub rzemieślnicza, albo organizacja branżowa/zawodowa.

Jednym z tych partnerów jest organizacja koordynująca, składająca wniosek o przyznanie dotacji w ramach programu Erasmus+ w imieniu konsorcjum organizacji partnerskich.

Inne kwalifikujące się organizacje uczestniczące:

-
urzędy odpowiedzialne za kwalifikacje lub równoważne (na poziomie krajowym, regionalnym lub sektorowym). Zaangażowanie takiej organizacji z każdego z krajów uczestniczących w projekcie będzie uznane za dodatkowy atut w ocenie jakości konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy,
-
publiczne władze lokalne, regionalne lub krajowe,
-
partnerzy społeczni (organizacje pracodawców i organizacje pracowników),
-
instytuty badawcze,
-
europejskie organizacje parasolowe,
-
rady sektorowe lub równoważne,
-
publiczne służby zatrudnienia,
-
organizacje młodzieżowe,
-
stowarzyszenia rodziców,
-
inne właściwe podmioty.
3.
Działania i oczekiwane rezultaty

Działania muszą rozpocząć się między dniem 1 września 2018 r. a dniem 1 listopada 2018 r.

Czas trwania projektów wynosi 24 miesiące.

Od beneficjentów oczekuje się realizacji dwóch podstawowych rodzajów działań:

-
Zaprojektowania lub udoskonalenia wspólnych kwalifikacji w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego, zaspokajających konkretne potrzeby w zakresie umiejętności w krajach partnerów obowiązkowych projektu, w celu zapewnienia uznawania takich kwalifikacji w każdym z tych krajów.

Wspólne kwalifikacje powinny składać się z jasno określonych jednostek:

-
Zdefiniowanych na podstawie szczegółowego profilu kwalifikacji, czyli wyczerpującego opisu spodziewanych efektów uczenia się.
-
Uzupełnionych opracowanym w tym celu, wspólnym programem nauczania, z wyraźnym komponentem uczenia się w miejscu pracy, wspierającym transgraniczną, ponadnarodową i międzyregionalną mobilność uczących się.
-
Uzupełnionych standardami oceny.
-
Ustanowienia nowych i trwałych struktur współpracy w celu zagwarantowania przejrzystości, porównywalności, odpowiednich systemów zapewniania jakości i wzajemnego uznawania kwalifikacji, przy jednoczesnym zapewnieniu, że istniejące zaangażowanie jest ukierunkowane i systematyczne.

Konkretne rezultaty muszą zostać osiągnięte w okresie trwania projektu:

-
Zaprojektowanie lub udoskonalenie wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym
-
Dostarczanie konkretnych i trwałych wyników w zakresie tworzenia wspólnych kwalifikacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym, w tym zapewnienie większej przejrzystości, porównywalności i uznawania tych kwalifikacji.
-
Przedstawienie dowodów na to, w jaki sposób konkretne potrzeby w zakresie umiejętności zostaną dopasowane do potrzeb rynku pracy w krajach/regionach uczestniczących w partnerstwie.
-
Utworzenie nowych, trwałych struktur współpracy
-
Udowodnienie prowadzenia konkretnych działań, mających na celu zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia przez osoby uczestniczące w kształceniu i szkoleniu zawodowym, dzięki stworzeniu lepszych możliwości uczenia się w miejscu pracy i związanych z nimi rozwiązań w zakresie mobilności.
-
Zapewnienie długoterminowych efektów synergii w celu podniesienia atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.

Należy wykazać, że realizacja celów projektu będzie kontynuowana po zakończeniu finansowania przez UE.

4.
Kryteria udzielania dotacji

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

1.
Adekwatność projektu (maksymalnie 30 punktów - minimalny próg: 16 punktów).
2.
Jakość projektu i jego realizacji (maksymalnie 25 punktów - minimalny próg: 13 punktów).
3.
Jakość konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy (maksymalnie 25 punktów - minimalny próg: 13 punktów).
4.
Wpływ i rozpowszechnianie (maksymalnie 20 punktów - minimalny próg: 11 punktów).

Aby mieć szansę na uzyskanie dotacji, wniosek musi zdobyć co najmniej 60 punktów (z maksymalnej liczby 100 punktów), z uwzględnieniem minimalnych progów przyjętych dla każdego z czterech powyższych kryteriów.

5.
Budżet

Maksymalny łączny budżet dostępny na współfinansowanie projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 6 milionów EUR.

Maksymalna stopa współfinansowania UE wynosi 80 %.

Poszczególne dotacje wynosić będą od 200 000 EUR do 500 000 EUR. Przewiduje się sfinansowanie około 20 projektów.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzydzielenia wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Termin składania wniosków

Wnioski należy złożyć do dnia 31 stycznia 2018 r., do godz. 12.00 (południe czasu obowiązującego w Brukseli).

Wnioski muszą spełniać następujące wymogi:

-
zostać złożone elektronicznie na odpowiednim, oficjalnym formularzu zgłoszeniowym (e-formularzu),
-
zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE,
-
do wniosku należy dołączyć szczegółowy opis projektu, oświadczenie honorowe i szacunkowy budżet, sporządzone na oficjalnych formularzach.

Niezastosowanie się do powyższych wymogów będzie skutkować odrzuceniem wniosku.

7.
Szczegółowe informacje

Wytyczne dla wnioskodawców wraz z elektronicznym formularzem zgłoszeniowym są dostępne na stronie internetowej: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/ka3-joint-qualifications-in-vocational-education-and-training_en

Wnioski muszą spełniać wszystkie wymogi wskazane w Wytycznych.

1 W przypadku wnioskodawców z Wielkiej Brytanii: Należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznana jest dotacja. Jeśli Wielka Brytania opuści UE w okresie, na jaki przyznana została dotacja, nie zawarłszy uprzednio porozumienia z UE gwarantującego kwalifikowalność wnioskodawcom brytyjskim po wyjściu tego państwa z UE, brytyjscy beneficjenci przestaną otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości nadal uczestnicząc w projektach), lub będą zmuszeni do zaprzestania ich realizacji.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.346.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/27/2017 w ramach programu Erasmus+ - KA3 - Wsparcie dla reform politycznych - Wspólne kwalifikacje w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET).
Data aktu: 14/10/2017
Data ogłoszenia: 14/10/2017