Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.8228 - Facebook/WhatsApp

(2017/C 286/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2017 r.)

1.
Niniejsze sprawozdanie dotyczy projektu decyzji ("projekt decyzji"), która ma zostać wydana na podstawie art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2  (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw). W projekcie decyzji sformułowano ogólną konkluzję, że w toku sprawy M.7217 - Facebook/WhatsApp przedsiębiorstwo Facebook, Inc. przekazując co najmniej nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) zgłoszeniu planowanej koncentracji na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw (zgłoszenie) oraz (ii) odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji zgodnie z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, naruszyło odpowiednio art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Projekt decyzji jest skierowany do przedsiębiorstwa Facebook Inc. i przedsiębiorstwa Facebook Ireland Limited (zwanych dalej łącznie "Facebook").
2.
Sprawa M.7217 - Facebook/WhatsApp dotyczyła planowanej koncentracji ("transakcja"), w drodze której przedsiębiorstwo Facebook Inc. miało przejąć wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem WhatsApp Inc. (zwanym dalej "WhatsApp"). Decyzją z dnia 3 października 2014 r. Komisja zatwierdziła transakcję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Transakcja została zakończona w dniu 6 października 2014 r.
3.
W dniu 30 czerwca 2016 r. przedsiębiorstwo Facebook Inc. złożyło w Komisji dokument, który odnosił się do pewnych planowanych udoskonaleń produktów opierających się "na swoistym dopasowywaniu użytkowników Facebooka i WhatsApp, które nie było szeroko rozpowszechnione w 2014 r.".
4.
W dniu 28 lipca 2016 r. Komisja zażądała informacji od Facebooka i WhatsApp w drodze decyzji na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Motywy tej decyzji wskazywały między innymi na to, że Komisja była zaniepokojona faktem, że przedsiębiorstwo Facebook Inc. mogło przekazać umyślnie lub nieumyślnie nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w zgłoszeniu oraz w odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. dotyczące możliwości dopasowywania użytkowników Facebooka i WhatsApp. Facebook odpowiedział na wniosek pismem z dnia 3 sierpnia 2016 r., które zostało uzupełnione dokumentami wewnętrznymi przekazanymi w dniach 8 i 12 sierpnia 2016 r.
5.
W dniu 11 sierpnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka drugi wniosek o udzielenie informacji na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na który Facebook udzielił odpowiedzi w dniu 16 sierpnia 2016 r.
6.
W dniu 7 września 2016 r. Facebook przekazał Komisji dokument, w którym podsumował treść uprzednio złożonych pism i określił stanowisko Facebooka dotyczące przekazania Komisji wprowadzających w błąd informacji.
7.
Na trzeci wniosek o udzielenie informacji z dnia 3 października 2016 r. Facebook udzielił odpowiedzi w dniach 19 i 24 października 2016 r.
8.
W piśmie z dnia 29 września 2016 r. i na spotkaniu poświęconym bieżącej sytuacji w prowadzonej sprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji (DG ds. Konkurencji) poinformowała Facebook o toczącym się badaniu, dla którego powstało nowe dossier (M.8228), zawierające korespondencję ze sprawy M.7217 między (i) służbami Komisji; oraz (ii) Facebookiem lub WhatsApp.
9.
W dniu 20 grudnia 2016 r. Komisja skierowała do Facebooka pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła wstępną ocenę w sprawie M.7217 - Facebook/WhatsApp, zgodnie z którą przedsiębiorstwo Facebook Inc. umyślnie lub co najmniej nieumyślnie przekazało nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje w (i) swoim zgłoszeniu złożonym na podstawie art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw; i (ii) odpowiedzi z dnia 23 września 2014 r. na wniosek o udzielenie informacji z dnia 18 września 2014 r. na podstawie art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja również przedstawiła swoje wstępne stanowisko, zgodnie z którym na przedsiębiorstwo Facebook Inc. należy nałożyć grzywny zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
10.
Na wniosek Facebooka DG ds. Konkurencji przedłużyła dwukrotnie okres na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
11.
W dniu 14 marca 2017 r. Facebook przedstawił pisemne uwagi w sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Uwagi te zostały przedstawione w ramach procedury współpracy i były uzależnione od pewnych warunków określonych w samych uwagach. W pisemnych uwagach Facebook przyznał, że w toku sprawy M.7217 przedstawił Komisji nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd informacje i że dopuścił się niedbalstwa. W pisemnych uwagach Facebook wskazał, że nie zamierza ubiegać się o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego lub uzyskanie dostępu do akt Komisji.
12.
Ponadto w projekcie decyzji wskazuje się między innymi na to, że przy określaniu kwoty grzywien chęć współpracy wykazana przez Facebook w sprawie M.8228 może być uznana za okoliczności łagodzące.
13.
Nie otrzymałem wniosków ani skarg dotyczących postępowania.
14.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Facebook miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
15.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 maja 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024