Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady na temat projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2015 na rok budżetowy 2015, sekcja 3 - Komisja, towarzyszącego wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 (09876/2015 - C8-0172/2015 - 2015/2011(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 1/2015: Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS)

P8_TA(2015)0247

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady na temat projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2015 na rok budżetowy 2015, sekcja 3 - Komisja, towarzyszącego wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 (09876/2015 - C8-0172/2015 - 2015/2011(BUD))

(2017/C 265/29)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając budżet korygujący nr 1/2015 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 28 kwietnia 2015 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4  ("rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych"),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2015/623 z dnia 21 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2015 przyjęty przez Komisję dnia 13 stycznia 2015 r. (COM(2015)0011),
-
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu korygującego nr 1/2015, przyjęte przez Radę w dniu 26 czerwca 2015 r. i przekazane Parlamentowi tego samego dnia (09876/2015 - C8-0172/2015),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych 7 ,
-
uwzględniając art. 88 i art. 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisji Transportu i Turystyki oraz Komisji Rozwoju Regionalnego (A8-0221/2015),
A.
mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 1/2015 jest wprowadzenie niezbędnych zmian do nomenklatury budżetowej zgodnie z porozumieniem ustawodawczym w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) oraz umożliwienie niezbędnej realokacji 1 360 mln EUR w środkach na zobowiązania i 10 mln EUR w środkach na płatności;
B.
mając na uwadze, że w celu zasilenia funduszu gwarancyjnego UE w 2015 r. dokonuje się przesunięcia całkowitej kwoty w wysokości 1 350 mln EUR w środkach na zobowiązania z instrumentu "Łącząc Europę" (790 mln EUR), programu "Horyzont 2020" (70 mln EUR) i projektu ITER (490 mln EUR);
C.
mając na uwadze, że Komisja zamierza skompensować obniżenie środków na projekt ITER równoważnym ich podniesieniem w latach 2018-2020;
D.
mając na uwadze, że środki na zobowiązania i płatności (w obydwu przypadkach 10 mln EUR) zasilające Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego w całości pochodzą z projektu ITER (pozycja budżetowa 08 04 01 02);
E.
mając na uwadze, że wszystkie dodatkowe środki na zobowiązania i płatności w celu wdrożenia EFIS w całości pochodzą z przesunięć, dzięki czemu ogólny poziom środków na zobowiązania i płatności w budżecie na rok 2015 pozostaje bez zmian;
1.
przyjmuje do wiadomości przedłożony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 1/2015 oraz stanowisko Rady dotyczące tego projektu;
2.
wyraża zadowolenie z osiągnięcia szybkiego porozumienia w sprawie EFIS dzięki determinacji wszystkich instytucji, aby jak najszybciej umożliwić jego wdrożenie; choć wynik negocjacji jest lepszy od pierwotnego wniosku Komisji, ubolewa z powodu negatywnych skutków dla programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę";
3.
ponownie podkreśla rolę budżetu Unii w tworzeniu wartości dodanej poprzez łączenie zasobów i przyczynianie się do znacznych efektów synergii między europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi a EFIS przy jednoczesnym wzmocnieniu efektu mnożnikowego wydatków unijnych; popiera uruchomienie dodatkowych źródeł prywatnego i publicznego finansowania inwestycji służących realizowaniu celów o wymiarze europejskim, przede wszystkim poprzez stawianie czoła wyzwaniom transgranicznym w dziedzinach takich jak infrastruktura energetyczna, środowiskowa i transportowa;
4.
wyraża zadowolenie, że dodatkowa kwota w wysokości 1 mld EUR w porównaniu z pierwotnym wnioskiem Komisji zostanie sfinansowana z łącznego marginesu wieloletnich ram finansowych na zobowiązania i będzie pochodzić z marginesów dostępnych w ramach budżetu na rok 2014 i budżetu na rok 2015, co ograniczy przesunięcia z instrumentu "Łącząc Europę" i programu "Horyzont 2020"; przypomina, że zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych zasoby z łącznego marginesu wieloletnich ram finansowych na zobowiązania zostaną udostępnione dopiero w 2016 r.;
5.
ogólnie wyraża jednak ubolewanie z powodu przesunięć z instrumentu "Łącząc Europę" i programu "Horyzont 2020", gdyż programy te mają istotne znaczenie dla tworzenia nowych miejsc pracy i generowania wzrostu gospodarczego w Europie; wobec tego zamierza skompensować te przesunięcia w ramach przyszłych rocznych procedur budżetowych;
6.
podkreśla, że inwestycje w transport i badania naukowe są niezbędne, aby wzmocnić rolę budżetu UE i cel, jakim jest pobudzanie wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i zatrudnienia oraz dążenie do realizacji celów strategii Europa 2020; przypomina w związku z tym, że program "Horyzont 2020" oraz instrument "Łącząc Europę" to główne programy w dziale 1a "Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia";
7.
z uwagi na zainteresowanie jak najszybszym wdrożeniem EFIS potwierdza swoją gotowość do przyjęcia projektu budżetu korygującego nr 1/2015 w postaci zmodyfikowanej przez Radę zgodnie z porozumieniem ustawodawczym w sprawie EFIS;
8.
zatwierdza zatem stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2015;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2015 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
3 Dz.U. L 190 z 17.7.2015.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. L 103 z 22.4.2015, s. 1.
6 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
7 Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.265.167

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady na temat projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2015 na rok budżetowy 2015, sekcja 3 - Komisja, towarzyszącego wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 (09876/2015 - C8-0172/2015 - 2015/2011(BUD)).
Data aktu: 07/07/2015
Data ogłoszenia: 11/08/2017