Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 marca 2017 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7995 - Deutsche Börse/London Stock Exchange - Sprawozdawca: Rumunia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 13 marca 2017 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7995 - Deutsche Börse/London Stock Exchange

Sprawozdawca: Rumunia

(2017/C 240/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2017 r.)

Działanie

1.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 1  ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, odnoszących się do następujących elementów:
a)
obligacje i ich segmentacja (12 państw członkowskich);
b)
umowy z udzielonym przyrzeczeniem odkupu (tzw. umowy repo) i ich segmentacja (12 państw członkowskich);
c)
usługi rozliczeniowe i powiernicze oraz ich segmentacja (12 państw członkowskich);
d)
usługi zarządzania zabezpieczeniami (CMS), ich ewentualna segmentacja oraz fakt, że CMS nie należą do tego samego rynku co inne usługi post-transakcyjne (12 państw członkowskich);
e)
instrumenty pochodne i ich segmentacja (11 państw członkowskich). Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków geograficznych zawartymi w projekcie decyzji.
5.
W szczególności Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z następującym stwierdzeniem Komisji, że do celów oceny przedmiotowej transakcji:
a)
rynkiem właściwym do celów rozliczania obligacji za pośrednictwem systemu CCP, a także umów "repo" objętych alternatywnym systemem obrotu (ATS) i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, jest cały EOG;
b)
Kwestia dokładnego zakresu geograficznego rynku usług rozliczeniowych, usług powierniczych oferowanych przez ICSD oraz dużych depozytariuszy w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód, a także usług zarządzania zabezpieczeniami, może pozostać otwarta.

Ocena konkurencji

6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach:
a)
rynek usług rozliczania obligacji (12 państw członkowskich);
b)
rynek nie-trójstronnych umów "repo" objętych alternatywnym systemem obrotu (ATS) i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP, lub alternatywnie rynek rozliczania umów "repo" objętych ATS (12 państw członkowskich);
c)
rynek obrotu i rozliczania trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP (12 państw członkowskich);
d)
rynek usług rozliczeniowych i powierniczych w odniesieniu do papierów wartościowych przynoszących stały dochód oferowanych przez ICSD i dużych depozytariuszy (12 państw członkowskich);
e)
rynek usług zarządzania zabezpieczeniami (12 państw członkowskich);
f)
rynek obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek, opartych na belgijskich, francuskich lub niderlandzkich instrumentach bazowych, lub alternatywnie na instrumentach bazowych dowolnego państwa EOG (11 państw członkowskich). Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Zobowiązania

7.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez zgłaszające strony w dniu 27 lutego 2017 r. rozwiązują kwestie związane z konkurencją na rynku obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) nie zgadza się. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
8.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą zobowiązań z dnia 27 lutego 2017 r., a w szczególności, z opinią, że zobowiązania te, przedłożone w osiemdziesiątym dniu procedury, nie spełniają standardów prawnych dotyczących późnych zobowiązań oraz że nie rozwiązują one w pełni i w sposób jednoznaczny problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych na rynkach trójstronnych i nie-trójstronnych umów "repo" objętych ATS i rozliczanych za pośrednictwem systemu CCP oraz na rynku rozliczania obligacji, na których transakcja prowadziłaby do powstania faktycznego monopolu. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

9.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
10.
Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się, że ocena wpływu na konkurencję w odniesieniu do usług rozliczeń pozagiełdowych instrumentów pochodnych na stopę procentową, obrotu i rozliczania instrumentów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu giełdowego, obrotu i rozliczania włoskich instrumentów pochodnych na akcje pojedynczych spółek oraz zintegrowanych usług rozliczeniowych, powinna pozostać otwarta w ostatecznej decyzji. Mniejszość państw członkowskich (2 państwa członkowskie) wstrzymuje się od głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024