Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków

(2016/C 356/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 28 czerwca 2013 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.
2.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na zgromadzeniu plenarnym w dniu 11 marca 2014 r.
3.
W dniu 25 listopada 2014 r. odbyło się nieformalne posiedzenie trójstronne z udziałem przedstawicieli trzech instytucji. Podczas tego posiedzenia uzgodniono ostateczny tekst kompromisowy.
4.
W dniu 19 grudnia 2014 r. Coreper przyjął do wiadomości kompromis osiągnięty podczas posiedzenia trójstronnego, lecz nie poparł go; główny problem stanowiły obowiązkowe badania pilotażowe dotyczące danych pasażerów, które miały zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie.
5.
Następnie odbyły się intensywne nieformalne negocjacje między kolejnymi prezydencjami, LV, LU i NL a Parla-mentem Europejskim i Komisją.
6.
W dniu 27 kwietnia 2016 r. Coreper udzielił prezydencji nowego mandatu, aby wypracować kompromis zadowalający współustawodawców.
7.
Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) wyraziła zgodę na tekst mandatu i w dniu 24 maja 2016 r. przewodniczący tej komisji wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem mandatu przyjętego w dniu 27 kwietnia 2016 r., zaleci on zgromadzeniu plenarnemu przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, w drugim czytaniu Parlamentu.
8.
W dniu 6 czerwca 2016 r. Rada potwierdziła porozumienie polityczne co do kompromisowego tekstu rozporządzenia.

II.

 CEL

9.
Celem projektu rozporządzenia jest uzgodnienie rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi z TFUE w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

III.

 ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA

10.
W następstwie głosowania na zgromadzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współustawodawcami.
11.
Najważniejszą kwestią dla obu instytucji był wniosek Parlamentu Europejskiego o udostępnienie dodatkowych danych dotyczących przewozu osób wodami śródlądowymi. Kompromis ostatecznie uzgodniony przez Radę i Parlament znajduje odzwierciedlenie w nowym artykule "Badania pilotażowe", w którym Komisję wzywa się, aby we współpracy z państwami członkowskimi rozpoczęła dobrowolne badania pilotażowe dotyczące przewozu osób wodami śródlądowymi.

IV.

 WNIOSEK

12.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, przy zgodzie Komisji, i jest w pełni zgodne z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 24 maja 2016 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.356.6

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.
Data aktu: 28/09/2016
Data ogłoszenia: 28/09/2016