Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2014 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za 2014 r.

(2015/C 409/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał wydał opinię na temat wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw przedstawionych w sprawozdaniach finansowych 32 agencji regulacyjnych, sześciu agencji wykonawczych, Agencji Dostaw Euratomu, Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) oraz funduszu emerytalnego Europolu (zob. tabela) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.
2.
Tak jak w poprzednich latach, Trybunał zbadał legalność i prawidłowość transakcji. W 2014 r. jednakże po raz pierwszy sprawozdania roczne 30 agencji i EIT, które otrzymują unijne dotacje, zostały sprawdzone przez niezależnego audytora zewnętrznego (firmę audytorską) zgodnie z art. 208 ust. 4 1 nowego rozporządzenia finansowego UE oraz art. 107 ust. 1 2 nowego ramowego rozporządzenia finansowego dla agencji. W opinii Trybunału na temat tych sprawozdań uwzględniono prace kontrolne przeprowadzone przez niezależnego audytora zewnętrznego i działania podjęte w wyniku jego ustaleń.
3.
Trybunał we własnym zakresie przeprowadził prace kontrolne dotyczące sprawozdań finansowych Agencji Dostaw Euratomu, dwóch agencji, które finansują się całkowicie ze środków własnych (Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego i Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin), sześciu agencji wykonawczych i funduszu emerytalnego Europolu.

Tabela 1

Mechanizmy kontroli w zależności od rodzaju agencji

Agencje skontrolowane przez Trybunał Skontrolowane tylko przez Trybunał Skontrolowane przez Trybunał + audytora zewnętrznego Razem
Agencje regulacyjne Agencje, które otrzymują dotacje UE - 30
Agencje, które finansują się ze środków własnych 2 - 32
Agencje wykonawcze EACEA, REA, ERCEA, EASME, INEA i CHAFEA 6 - 6
Inne organy Euratom i EPF 2 - 3
EIT - 1
Razem 10 31 41
4.
Szczegółowe informacje na temat skontrolowanych agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.
5. W niniejszym podsumowaniu przedstawiono przegląd wyników dorocznych kontroli agencji, przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2014. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania specjalnych sprawozdań rocznych. Specjalne sprawozdania roczne zawierają opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
6.
Agencje zdecentralizowane odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE i państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE.
7.
Sześciu agencjom wykonawczym powierzono zadania związane z zarządzaniem jednym lub większą liczbą programów unijnych. Agencje te ustanowiono na czas określony. Agencje wykonawcze mają swoje siedziby w Brukseli (pięć) lub w Luksemburgu (jedna).
8.
EIT mający siedzibę w Budapeszcie jest niezależnym, zdecentralizowanych organem UE, w którego skład wchodzą zasoby naukowe, biznesowe i edukacyjne, mające na celu pobudzenie potencjału innowacyjnego Unii.
9.
Euratom, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, został utworzony w celu wsparcia realizacji celów zawartych w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
10.
Fundusz emerytalny Europolu z siedzibą w Hadze powstał w celu finansowania i wypłacania świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol, zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r.
11.
Łączny budżet agencji na 2014 r. wyniósł około 1,9 mld euro (2013: 2 mld euro), co odpowiada około 1,4 % budżetu ogólnego UE na 2014 r. (2013: 1,4 %). Około 1,2 mld euro pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł. W agencjach zatrudnionych jest około 6 578 (2013: 6 536) urzędników mianowanych i pracowników zatrudnionych na czas określony, co stanowi 14 % (2013: 14 %) łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE (planie zatrudnienia). Ponadto w agencjach pracuje około 3 200 (2013: 2 900) pracowników innych kategorii (kontraktowych i oddelegowanych). Zwiększenie liczby pracowników dotyczy przede wszystkim tych agencji, którym wyznaczono dodatkowe zadania, agencji odpowiedzialnych za nadzór nad sektorem finansowym oraz agencji wykonawczych, którym powierzono dodatkową odpowiedzialność w ramach programu Horyzont 2020 i innych programów.
12.
Ryzyko finansowe w przypadku agencji jest stosunkowo niewielkie w skali ogólnego budżetu UE, natomiast ryzyko utraty reputacji przez Unię jest wysokie. Agencje są bowiem bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

13.
W odniesieniu do 31 agencji skontrolowanych przez niezależnego audytora zewnętrznego Trybunał zbadał wyniki pracy firm audytorskich zgodnie z międzynarodowymi standardami rewizji finansowej. Trybunał uwzględnił te wyniki, formułując opinię na temat wiarygodności rozliczeń zawartą w specjalnych sprawozdaniach rocznych.
14.
Trybunał posiada wystarczającą pewność, aby swoją opinię na temat wiarygodności rozliczeń wydać na podstawie wyników pracy prywatnych firm audytorskich.
15.
Jeżeli chodzi o legalność i prawidłowość transakcji, za badanie których odpowiedzialny jest wyłącznie Trybunał, przyjęte przezeń podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej.
16.
W odniesieniu do pozostałych 10 agencji przeprowadzona przez Trybunał kontrola objęła - jak do tej pory - zarówno legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń, jak i wiarygodność rozliczeń.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

17.
Ostateczne sprawozdania finansowe 41 agencji przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
18.
Trybunał zamieścił objaśnienie uzupełniające 3 dotyczące wiarygodności rozliczeń Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) oraz EPF. W przypadku eu-LISA nadal utrzymuje się sytuacja, na którą Trybunał zwrócił uwagę w swoim specjalnym sprawozdaniu rocznym za 2013 r., to znaczy potrzebne są wiarygodne i kompletne dane do celów wyceny kluczowych systemów informatycznych Agencji, w tym dane dotyczące kosztów sprzętu komputerowego, gotowych składników oprogramowania i opracowania oprogramowania. Powyższe środki trwałe są objęte amortyzacją i o ile w 2014 r. ich wartość była jeszcze istotna, o tyle odnośna kwota co roku zmniejsza się. W przypadku EPF Trybunał zwrócił uwagę na fakt, że sprawozdanie finansowe EPF za rok 2014 r. sporządzono przy założeniu kontynuacji działalności, podczas gdy oczekuje się, że do końca 2015 r. nie będzie już aktywnych uczestników, a obecnie analizowany jest proces likwidacji Funduszu.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

19.
Trybunału stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rocznych sprawozdań finansowych 41 agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
20.
Trybunał uwzględnił objaśnienie uzupełniające dotyczące prawidłowości i legalności transakcji leżących u podstaw rozliczeń EIT. Umowy o dotacje podpisane w obrębie ramowych umów o partnerstwie zawarte z trzema pierwszymi wspólnotami wiedzy i innowacji (WWiI) stanowią, że wkład finansowy EIT może pokryć do 25 % ogólnych wydatków WWiI w ciągu pierwszych pięciu lat, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.

Uwagi niepodważające opinii Trybunału

21.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 79 uwag (2013: 97) dotyczących 35 agencji (2013: 35), aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Przedstawione uwagi dotyczyły wiarygodności rozliczeń, legalności i prawidłowości transakcji, mechanizmów kontroli wewnętrznej, wykonania budżetu i innych kwestii, takich jak należyte zarządzanie finansami.

Wykres

Liczba uwag dotyczących poszczególnych kwestii

grafika

Źródło: Sprawozdania specjalne dotyczące sprawozdań finansowych agencji za rok 2014.

22.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji. Poniżej zamieszczono podsumowanie najczęściej pojawiających się uwag lub uwag o szczególnym znaczeniu.

Uwagi dotyczące wiarygodności rozliczeń

23.
Poza odnotowanymi już dwoma objaśnieniami uzupełniającymi pojawiła się jedna uwaga dotycząca wiarygodności rozliczeń w odniesieniu do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), która to uwaga dotyczy ujawnienia dochodu wynikającego raczej z szacowanych, a nie rzeczywistych kwot.

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

24.
W tej kategorii przedstawiono pięć uwag (2013: siedem) w odniesieniu do pięciu agencji (2013: siedmiu) dotyczących uchybień w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w takich dziedzinach jak przejrzystość technicznej specyfikacji zamówienia czy terminowość przetargów, uchybienia w mechanizmach kontroli dotacji i przestrzeganie regulaminowych terminów uiszczania opłat.

Uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej

25.
Przedstawiono siedem uwag (2013: 17) w odniesieniu do siedmiu agencji (2013:10). W dwóch przypadkach dotyczą one uchybień w mechanizmach kontroli dotacji (2013: dwa), a w kolejnym - uchybień w mechanizmach kontroli aktywów trwałych (2013: dwa); pozostałe uwagi odnoszą się do różnych niedociągnięć w zakresie kontroli wewnętrznej. Ogólnie odnotowano istotną poprawę w zakresie kontroli wewnętrznej. Liczba uwag zmniejszyła się o ponad 50 % i brak jest uwag związanych z wdrażaniem standardów kontroli wewnętrznej.

Uwagi dotyczące wykonania budżetu

26.
Kwestią, na którą najczęściej zwracana jest uwaga w tym obszarze, pozostaje wysoki poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Problem ten dotyczył 28 agencji (2013: 24). Zwykle uznaje się, że poziom taki jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności i może być oznaką uchybień w planowaniu i wykonaniu budżetu, jednak często jest on następstwem wydarzeń, na które agencje (częściowo) nie mają wpływu (np. niespłynięcia przed końcem roku faktur lub zestawień poniesionych wydatków), lub jest uzasadniony wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów.
27.
W ośmiu przypadkach zanotowano wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z lat poprzednich (2013: siedem przypadków). Sugeruje to, że przeniesień środków dokonano na podstawie przeszacowanych potrzeb lub że były one z innych względów nieuzasadnione.
28.
Trzy uwagi dotyczą niewystarczających środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2013: sześć), a jedna - wysokiego poziomu przesunięć budżetowych (2013: trzy).

Inne uwagi

29.
Przedstawiono 22 inne uwagi (2013: 22) w odniesieniu do 17 agencji (2013: 15), z których siedem dotyczyło kwestii należytego zarządzania finansami. Cztery z siedmiu uwag dotyczyły uchybień w zarządzaniu zamówieniami publicznymi i umowami: nagromadzenia znacznych kosztów ogólnych i zysków, niewystarczającej konkurencji cenowej wynikającej z nadmiernej koncentracji na jakości, planowanych celów i działań, które nie były wystarczająco sprecyzowane, by uzasadnić decyzję o udzieleniu zamówienia, i niewystarczającego planowania w celu zastąpienia istniejącego zamówienia, które odbiło się negatywnie na zasadach uczciwej konkurencji.
30.
Podczas kontroli jednej agencji Trybunał wykrył błędne naliczenie wynagrodzeń, które doprowadziło do zaniżenia wynagrodzeń części pracowników UE zatrudnionych przed wejściem w życie regulaminu pracowniczego w 2004 r. W wyniku dalszych kontroli przeprowadzonych na wniosek Trybunału ten sam błąd stwierdzono w 18 innych agencjach (ogólna kwota zaniżenia wynagrodzeń wyniosła około 378 670 euro). Tylko w przypadku sześciu agencji kwoty te były jednak istotne, w związku z czym wspomniano o nich w specjalnych sprawozdaniach rocznych tych agencji. Agencje i Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) są odmiennego zdania co do tego, kto ponosi odpowiedzialność za ten błąd.
31.
Europejska Agencja Środowiska zleciła usługi wykonania kopii zapasowych dostawcy usług w chmurze obliczeniowej w ramach międzyinstytucjonalnego zamówienia udzielonego przez Dyrekcję Generalną ds. Informatyki (DIGIT). Warunki zamówienia nie gwarantują zachowania przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, które przysługują Agencji, ani nie zapewniają przestrzegania zasad ochrony prywatności przysługujących obywatelom UE zgodnie z art. 7 Karty praw podstawowych UE. Jest prawdopodobne, że inne agencje skorzystają z takich usług w przyszłości. Ważne jest, aby usługi takie gwarantowały pełną ochronę przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich niezbędnych do wykonywania działalności przez Agencję, a także ochronę prywatności obywateli UE.

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

32.
Specjalne sprawozdania roczne za 2014 r. obejmują przegląd działań podjętych przez agencje w odpowiedzi na nieuwzględnione uwagi z poprzednich lat. W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 153 uwagi pozostające do uwzględnienia na koniec roku 2013, w 2014 r. działania naprawcze zrealizowano w 51 przypadkach, w 41 były one w trakcie realizacji, a w sześciu nie zostały podjęte. W przypadku 55 uwag, które w większości dotyczyły przeniesień budżetowych, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych.

WNIOSKI

33.
Wszystkie agencje przedstawiły wiarygodne rozliczenia. Trybunał przedstawił dwa objaśnienia uzupełniające w odniesieniu do eu-LISA i EPF.
34.
Trybunał stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji, a w przypadku EIT sformułował objaśnienie uzupełniające.
35.
Sporządzono także jedna uwagę dotyczącą korzystania z usług w chmurze obliczeniowej przez Europejską Agencję Środowiska.
36.
Trybunał sformułował sześć uwag w związku z zaniżeniem wynagrodzeń pracowników UE zatrudnionych przed wejściem w życie regulaminu pracowniczego w 2004 r.
37.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Mimo to istnieją możliwości dalszej poprawy, co sugeruje liczba uwag sformułowanych w odniesieniu do roku 2014.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Dochody agencji (prognozy budżetowe, należności ustalone i kwoty otrzymane) i ich plany zatrudnienia

2014 2013
Agencja Macierzysta DG Obszar polityki Prognozowane dochody budżetowe (1)

(w min EUR)

Należności ustalone(1)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (1)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(2) Prognozowane dochody budżetowe (1)

(w min EUR)

Należności ustalone (1)

(w min EUR)

Kwoty otrzymane (1)

(w min EUR)

Plan zatrudnienia(2)
Agencje regulacyjne
Europejska Agencja Leków - EMA SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 282 311 272 599 252 269 240 611
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM MARKT Rynek wewnętrzny 194 196 196 844 418 189 189 861
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA MOVE Mobilność i transport 162 145 137 685 151 125 125 692
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX HOME Sprawy wewnętrzne 98 87 87 152 94 92 92 153
Europejski Urząd Policji - EUROPOL HOME Sprawy wewnętrzne 84 85 85 450 83 83 83 457
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 80 80 80 344 76 76 76 351
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA MOVE Mobilność i transport 58 58 58 210 57 58 56 213
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC SANCO Ochrona zdrowia i konsumentów 60 59 59 194 58 59 59 198
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT LANGUAGE Służby językowe 56 48 47 203 52 54 50 206
Europejska Agencja Środowiska - EEA ENV-CLIM Środowisko 43 53 52 135 49 63 63 138
Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUST HOME Wymiar sprawiedliwości 34 34 34 209 32 32 32 213
Europejska Agencja Chemikaliów -ECHA ENTR Przedsiębiorstwa 33 37 37 495 99 98 98 503
Europejska Agencja Kolejowa - ERA MOVE Mobilność i transport 26 26 26 140 26 26 26 143
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA JUSTICE Wymiar sprawiedliwości 21 21 21 75 22 22 22 78
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego -EBA MARKT Rynek wewnętrzny 34 34 34 111 26 26 26 93
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - EURO-FOUND EMPL Zatrudnienie i sprawy społeczne 21 21 21 99 21 21 21 101
Europejska Fundacja Kształcenia - ETF EAC Edukacja i kultura 20 21 21 94 20 22 22 96
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA MARKT Rynek wewnętrzny 33 32 32 133 28 30 30 121
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP EAC Edukacja i kultura 18 17 17 98 19 18 18 100
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA MARKT Rynek wewnętrzny 22 22 22 87 19 18 18 80
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA HOME Sprawy wewnętrzne 15 16 16 82 16 16 16 84
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA EMPL Zatrudnienie i sprawy społeczne 15 15 15 43 15 16 16 44
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO SANCO Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich 15 13 13 47 14 13 13 48
Agencja Europejskiego GNSS - GSA ENTR Przedsiębiorstwa 25 358 358 96 14 54 54 77
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA MARE Gospodarka morska i rybołówstwo 9 9 9 53 9 9 9 54
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE JUST Wymiar sprawiedliwości 7 7 7 29 7 8 8 30
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL HOME Sprawy wewnętrzne 9 9 9 27 8 9 9 28
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA INFSO Społeczeństwo informacyjne i media 10 10 10 48 10 10 9 47
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER ENER Energetyka 11 11 11 54 12 12 12 49
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO HOME Sprawy wewnętrzne 16 13 13 51 11 10 10 45
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC INFSO Społeczeństwo informacyjne i media 4 4 4 16 4 4 4 16
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości -eu-LISA HOME Sprawy wewnętrzne 65 57 57 120 34 19 19 120
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EA-CEA EAC Edukacja i kultura 47 47 47 108 51 52 52 105
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA RTD Badania i innowacje 52 52 52 145 47 47 47 140
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA RTD Badania i innowacje 36 36 36 100 40 40 40 100
Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI) ENER Energia, przedsiębiorczość i innowacje 24 25 25 77 16 16 16 37
Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA) MOVE Mobilność i transport 13 14 14 49 10 10 10 33
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHA-FEA (wcześniej EAHC) SANCO Ochrona konsumenta 7 7 7 12 7 7 7 12
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT EAC Innowacje i technologia 175 167 167 39 99 97 97 34
Agencja Dostaw Euratomu (3) - EURATOM ENER i RTD Energia oraz badania naukowe i innowacje 0,1 0,1 0,1 25 0,1 0,1 0,1 25
Fundusz emerytalny Europolu - EPF HOME Wydatki administracyjne Europolu nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy
Ogółem 1934 257 208 578 026 1830 1794 536
2014 2013
Udział dotacji Komisji w dochodach agencji: 60,5% 51,9%
Prognozowane dochody budżetowe agencji jako odsetek budżetu ogólnego UE: 1,4% 1,4%
Liczba stanowisk przewidzianych w planach zatrudnienia agencji jako odsetek łącznej liczby stanowisk zatwierdzonych w budżecie ogólnym UE: 14,1% 14,0%
(1) Zgodnie ze skonsolidowanym rocznym sprawozdaniem finansowym UE za rok 2014/2013.

(2) Tylko urzędnicy mianowani i pracownicy tymczasowi UE (kategorii AD i AST oraz AST/SC), zgodnie z planem zatrudnienia.

(3) Agencja Dostaw Euratomu nie jest uwzględniana w skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu finansowym UE.

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał w 2014 r. uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwag Wiarygodność rozliczeń Legalność i prawidłowość transakcji Mechanizmy kontroli wewnętrznej Wykonanie budżetu Inne uwagi
Uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia Uchybienia w mechanizmach kontroli dotacji Przeniesienia bez zobowiązań prawnych Opóźnienia w uiszczaniu opłat Słaba kontrola nad aktywami trwałymi lub inwentaryzacją Słaba kontrola nad dotacjami Inne Wysoki poziom przeniesień Wysoki poziom przesunięć budżetowych Wysoki poziom anulowanych środków przeniesionych z 2013 r. Niewystarczający poziom zobowiązań Inne Należyte zarządzanie finansami Błędne naliczenie wynagrodzeń pracowników Duża rotacja personelu Inne
1 ACER - Lubiana 3 X X X
2 BEREC - Ryga 3 X X X
3 CD Τ - Luksemburg 1 X
4 CEDEFOP - Saloniki 0
5 CEPOL - Budapeszt 2 X X
6 CHAFEA - Luksemburg 1 X
7 CPVO - Angers 2 X X
δ EACEA - Bruksela 1 X
9 EASA - Kolonia 2 X X
10 EASME - Bruksela 3 X X X
11 EASO - Valletta 7 X X X X X X X
12 ЕВА - Londyn 1 X
13 ECDC - Sztokholm 1 X
14 ECHA - Helsinki 2 X X
15 EEA - Kopenhaga 3 X X X
16 EFCA - Vigo 0
17 EFSA - Parma 1 X
18 EIGE - Wilno 1 X
19 EIOPA - Frankfurt 1 X
20 EIT - Budapeszt 4 X X X X
21 EMA - Londyn 4 X X X X
22 EMCDDA - Lizbona 1 X
23 EMSA - Lizbona 0
24 ENISA - Heraklion 1 X
25 EPF - Haga 0
26 ERA - Valenciennes 2 X X
27 ERCEA - Bruksela 1 X
28 ESMA - Paryż 4 X X X X
29 ETF - Turyn 3 XX X
30 eu-LISA - Tallinn 2 X X
31 EU-OSHA - Bilbao 2 X X
32 EURATOM - Luksemburg 0
33 EUROFOUND - Dublin 2 X X
34 EUROJUST - Haga 2 X X
35 EUROPOL - Haga 2 X X
36 FRA - Wiedeń 2 X X
37 FRONTEX - Warszawa 4 X X XX
38 GSA - Praga 3 X XX
39 INEA - Bruksela 1 X
40 OHIM - Alicante 4 X X X X
41 REA - Bruksela 0
Razem 79 1 2 1 1 1 2 2 3 28 1 8 3 4 7 6 2 7
Ogółem 1 5 7 44 22
1% 6% 9% 56% 28%

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z uwagami przedstawionymi przez Trybunał w latach 2012 i 2013, niepodważającymi jego opinii

Razem Zrealizowane W trakcie realizacji Niepodjęte Nie dotyczy
Agencje regulacyjne
1 Europejska Agencja Leków - EMA 1 1
2 Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM 4 1 1 1 1
3 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA 3 2 1
4 Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX 11 3 4 4
5 Europejski Urząd Policji - EUROPOL 3 2 1
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA 3 2 1
7 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA 3 1 2
8 Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC 6 1 1 4
9 Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT 5 3 1 1
10 Europejska Agencja Środowiska - EEA 2 2
11 Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUST 3 1 1 1
12 Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA 2 2
13 Europejska Agencja Kolejowa - ERA 6 2 4
14 Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA 2 2
15 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EBA 3 1 2
16 Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy -EUROFOUND 5 2 1 2
17 Europejska Fundacja Kształcenia - ETF 1 1
18 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA 10 4 5 1
19 Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP 0
20 Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA 4 2 2
21 Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii -EMCDDA 4 3 1
22 Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA 2 2
23 Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO 3 2 1
24 Agencja Europejskiego GNSS - GSA 2 2
25 Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA 2 2
26 Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE 3 2 1
27 Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL 8 4 3 1
28 Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA 5 1 1 3
29 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER 5 4 1
30 Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO 8 3 2 3
31 Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej -BEREC 6 2 2 2
32 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - eu-LISA 8 2 1 1 4
Agencje wykonawcze
33 Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA 1 1
34 Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA 0
35 Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA 0
36 Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI) 1 1
37 Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA) 3 2 1
38 Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHAFEA (wcześniej EAHC) 2 2
Inne organy
39 Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT 9 4 2 3
40 Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM 3 2 1
41 Fundusz emerytalny Europolu - EPF 1 1
Ogółem 153 51 41 6 55
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Art. 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
3 Objaśnienie uzupełniające wykorzystywane jest do zwrócenia czytelnikom uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorcę.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024