Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2015 r.".

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2015 r."

(COM(2014) 902 final)

(2015/C 251/09)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2015 r.)

Sprawozdawca generalny: Gonçalo LOBO XAVIER

Dnia 19 grudnia 2014 r. Komisja, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2015 r.

COM(2014) 902 final.

Dnia 9 grudnia 2014 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Komitetowi Sterującemu ds. Strategii "Europa 2020".

Mając na względzie pilny charakter prac, na 505. sesji plenarnej w dniach 18-19 lutego 2015 r. (posiedzenie z dnia 19 lutego 2015 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Gonçala LOBA XAVIERA na sprawozdawcę generalnego oraz stosunkiem głosów 174 do 8 (1 osoba wstrzymała się od głosu) przyjął następującą opinię:

1.

 Wnioski i zalecenia

1.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje przedstawioną przez Komisję roczną analizę wzrostu gospodarczego na 2015 r. 1 oraz wytyczony w niej zasadniczy cel wspierania odpowiednich poziomów wzrostu, aby ożywiać gospodarkę Europy. Podejście oparte na trzech filarach - pobudzaniu inwestycji, reformach strukturalnych oraz elastycznej konsolidacji fiskalnej i budżetowej - wydaje się właściwą odpowiedzią na potrzeby Europy, toteż EKES popiera wdrożenie planu dostosowanego do skuteczniejszego europejskiego semestru. Niemniej zwraca również uwagę na pewne słabości procesu, np. fakt, że roczna analiza wzrostu gospodarczego nie obejmuje aspektów społecznych i środowiskowych, a zwłaszcza to, że powinna wyraźnie podkreślać jako priorytety polityczne walkę z wciąż ogromnie wysokim bezrobociem oraz przezwyciężenie kryzysu społecznego. Roczna analiza wzrostu gospodarczego stanowi podstawę skutecznego europejskiego semestru i w związku z tym EKES uważa, że trzeba z większym zaangażowaniem przestrzegać harmonogramu, aby poprawić poziom uczestnictwa i uzyskać lepsze wyniki.
1.2.
Zaufanie inwestorów zależy także od przejrzystości i prostoty proponowanego harmonogramu oraz zaangażowania głównych zainteresowanych podmiotów. Partnerzy społeczni oraz inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego muszą zostać zaangażowani w ten proces, gdyż w ten sposób zyska on na wiarygodności. Zdaniem EKES-u Komisja musi koniecznie nawiązać współpracę z Parlamentem Europejskim i partnerami społecznymi oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu europejskim, zanim przedstawi roczną analizę wzrostu gospodarczego. EKES dostrzega starania Komisji, aby promować aktywniejszy udział społeczeństwa obywatelskiego, m.in. we współpracy z parlamentami krajowymi. Jednak ostrzega, że dla zapewnienia skuteczności i prawdziwego zaangażowania oraz osiągnięcia faktycznych efektów trzeba wdrożyć nowy "kalendarz społeczeństwa obywatelskiego" 2 . EKES apeluje o proaktywną postawę partnerów społecznych, ponieważ największy wysiłek wszystkich stron będzie polegał na przejściu od szlachetnych intencji do podjęcia konkretnych działań.
1.3.
EKES uważa, że nie jest możliwe wdrożenie strategii na rzecz wzrostu, która wspiera tworzenie miejsc pracy, bez jednoczesnych inwestycji. W związku z tym dla Europy kluczowe jest stworzenie odpowiednich warunków dla inwestycji opartych na partnerstwie sektora prywatnego i publicznego. Skuteczność wynikająca z połączenia zaproponowanych działań politycznych może być sygnałem, który będzie sprzyjał większemu zaufaniu, niezbędnemu dla inwestycji. EKES uważa, że znacznym niedociągnięciem jest to, iż Komisja w swym planie inwestycyjnym, który jest sam w sobie godny uznania, skupia się głównie na inwestycjach prywatnych, w dużej mierze pomijając potrzebę inwestycji publicznych. EKES popiera prowadzoną obecnie w obrębie Komisji Europejskiej dyskusję nad stosowaniem tzw. złotej reguły budżetowej, by w kontekście przepisów budżetowych UGW przyszłościowe inwestycje organów publicznych wyłączyć z obliczania publicznego deficytu netto 3 .

EKES podkreśla także, że niezależnie od tego, kto będzie dokonywał inwestycji, recepta na sukces polega na jednoznacznym zdefiniowaniu rodzaju inwestycji oraz na trwałości tych inwestycji w dłuższej perspektywie. W tym kontekście zwiększenie inwestycji w edukację i szkolenia przyniesie rynkowi pracy autentyczne korzyści i pozwoli Europejczykom dostrzec społeczny wymiar tego przedsięwzięcia.

Odpowiednie podejście ma zasadnicze znaczenie dla przeciwdziałania smutnej rzeczywistości europejskiej, jaką jest bezrobocie młodzieży. Państwa członkowskie muszą połączyć swoje krajowe strategie polityczne, by unikać wykluczenia i wspierać integrację na rynku pracy grup społecznych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.

1.4.
EKES jest w pełni przekonany, że przemysł odgrywa zasadniczą rolę w rozwoju Europy. Istnieje wiele dobrych przykładów innowacji w sektorach przemysłowych; należy je rozwijać, aby wspierać tworzenie miejsc pracy i wysoko wykwalifikowane zasoby ludzkie. W planie inwestycyjnym należy uznać wartość dodaną europejskich liderów przemysłu oraz upowszechniać przykłady innowacji i dobrych praktyk.
1.5.
EKES zwraca uwagę na to, by w tym procesie propagowano inwestycje społeczne. Komitet uważa, że inwestycje społeczne mogą odgrywać zasadniczą rolę w szerzeniu dobrobytu oraz w zwalczaniu ubóstwa i wykluczenia społecznego. Z tego względu Komitet apelował już o wytyczenie stosownych priorytetów w rocznych analizach wzrostu gospodarczego i zaleceniach dla poszczególnych krajów 4 i domaga się działań, które pozwoliłyby odpowiednim podmiotom społeczeństwa obywatelskiego w pełni wyzwolić potencjał przedsiębiorstw gospodarki społecznej i zwiększyć znaczenie lokalnych społeczności 5 .
1.6.
EKES z zadowoleniem przyjmuje starania w dziedzinie promowania potencjału Europy za pomocą rynku cyfrowego. Jeśli podejmie się pewne kluczowe kroki, rynek cyfrowy rzeczywiście jest w stanie pobudzić gospodarkę i zwiększyć zatrudnienie. Przedsiębiorcy będą mogli w pełni czerpać z możliwości, jakie stwarza agenda cyfrowa jedynie, gdy będą istniały wspólne dla Europy przepisy ustanawiające wysokie standardy ochrony danych i odbudowane zostanie zaufanie wśród konsumentów. EKES apeluje do Komisji o szybsze wdrożenie rynku wewnętrznego, aby jak najlepiej wykorzystać agendę cyfrową.
1.7.
Każde państwo członkowskie musi wykazywać się odpowiedzialnością budżetową, co powinno się bezpośrednio wiązać z promowaniem zatrudnienia i odpowiedzialności społecznej. Poszanowanie kompromisów, jeśli chodzi o wyważone i odpowiedzialne sprawowanie rządów, to zasadniczy warunek wzrostu. EKES popiera konsolidację budżetową nastawioną na promowanie wzrostu i postuluje, by w miarę możliwości państwa członkowskie ograniczały obciążenia podatkowe dla obywateli wynikające z polityki oszczędnościowej i wnosi, by przyjęto inne środki zmierzające do ponownego pobudzenia inwestycji prywatnych, nie zaniedbując przy tym inteligentnych inwestycji publicznych.
1.8.
System sprawowania rządów, stawiający sobie za cel odpowiedzialność budżetową poprzez bardziej świadomy i zintegrowany nadzór budżetowy, to interesujące podejście, które może pozwolić na właściwe włączenie zaleceń polityki unijnej w ramach przygotowania budżetów krajowych. EKES przyjmuje z zadowoleniem uproszczenie procedur semestru, które zostało już zalecone w opinii w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2014 r. 6 , i liczy na to, że zmiany te będą skuteczne.
1.9.
Komitet opowiada się za bardziej jednolitym przedstawieniem sytuacji budżetowych przez każde z państw członkowskich. Uprości to porównywanie i mogłoby usprawnić poszukiwanie rozwiązań na szczeblu europejskim. Interesujący może być także przegląd wyliczeń zadłużenia wewnętrznego, gdyż dostarczyłby informacji bardziej wyważonej i odpowiadającej rzeczywistości.

2.

 Wprowadzenie

2.1.
Komitet z zadowoleniem przyjmuje roczną analizę wzrostu gospodarczego jako wytyczną dla odnowienia polityki europejskiej w celu ożywienia gospodarki i osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego z korzyścią dla wszystkich.

Europejski semestr okazał się skutecznym instrumentem dającym punkt odniesienia przy wprowadzaniu bądź wzmacnianiu polityki fiskalnej lub reform strukturalnych niezbędnych dla zapewniania wzrostu. Jednak choć przyniósł on konkretne efekty, niekiedy zarzuca mu się powolność procedur i brak zdecydowania, jeśli chodzi o wskazanie najlepszych metod wychodzenia z głębokiego kryzysu, w którym znalazła się Europa i którego skutki nadal, mniej lub bardziej, odczuwa się we wszystkich państwach członkowskich.

2.2.
Nie można zatem kwestionować wartości tej inicjatywy, szczególnie wobec świadomości ograniczeń, przed którymi stoją wszystkie państwa członkowskie w związku z prowadzoną polityką na rzecz wzrostu, odzwierciedlające ich specyficzne uwarunkowania oraz tempo, w jakim przeprowadzały one odpowiednie działania i skuteczne reformy.
2.3.
W swej rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. Komisja wyraźnie zaleca politykę gospodarczą opartą na trzech głównych filarach - wzroście inwestycji, przyspieszonych reformach strukturalnych i odpowiedzialnej konsolidacji budżetowej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu.

Zdaniem Komisji to, w jaki sposób uda się zintegrować te trzy filary polityki gospodarczej, będzie kluczem do sukcesu i osiągnięcia wyników, które pozwolą ograniczyć bezrobocie, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Będzie to wymagało przeprowadzenia reform strukturalnych na rynku pracy, dalszych reform systemu emerytalnego i modernizacji systemów ochrony socjalnej. Dzięki temu zwiększy się elastyczność rynków towarów i usług, poprawi się klimat dla inwestycji i otoczenie biznesowe, podniesie jakość inwestycji w badania, innowacje, edukację i szkolenia oraz zwiększy się dążenie do efektywności w administracji publicznej.

2.4.
Co ciekawe, Komisja apeluje także o udział społeczeństwa obywatelskiego w całym procesie na rzecz wzrostu gospodarczego i przemian, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby zaangażowania partnerów społecznych 7 . Wzywa również państwa członkowskie do aktywniejszego zaangażowania parlamentów narodowych i do dotarcia do obywateli, aby i oni aktywnie uczestniczyli w tym procesie i pomagali w ocenie strategii politycznych, które mają zostać wdrożone.

Te wysiłki na rzecz większego uczestnictwa obywateli warto dostrzec zwłaszcza teraz, gdy tyle jest obaw, że społeczeństwo już zupełnie nie czuje się związane z projektem europejskim.

3.

 Zintegrowane podejście

3.1.
Wspieranie inwestycji
3.1.1.
EKES jest przekonany, że ożywienie inwestycyjne - w powiązaniu z zaufaniem inwestorów (zarówno instytucji jak i osób fizycznych) - jest kluczowym elementem wzrostu. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje plan inwestycyjny dla Europy 8 , będący odpowiedzią na potrzebę propagowania kluczowych inwestycji strukturalnych tworzących warunki dla wzrostu i zrównoważonego rozwoju. Te ostatnie są z kolei niezbędne do osiągnięcia konkurencyjności. EKES uważa jednak, że znacznym niedociągnięciem jest to, iż Komisja w swym planie inwestycyjnym, który jest sam w sobie godny uznania, skupia się głównie na inwestycjach prywatnych, w dużej mierze pomijając potrzebę inwestycji publicznych. EKES popiera prowadzoną obecnie w obrębie Komisji Europejskiej dyskusję nad stosowaniem tzw. złotej reguły budżetowej, by w kontekście przepisów budżetowych UGW przyszłościowe inwestycje organów publicznych wyłączyć z obliczania publicznego deficytu netto 9 .
3.1.2.
Analiza obecnej sytuacji pokazuje, że Europa stała się mniej konkurencyjna niż inne gospodarki światowe, ze względu właśnie na spadek inwestycji w obszarach krytycznych, takich jak modernizacja sprzętu i dostęp do technologii oraz poprawa edukacji, by ograniczyć się do paru przykładów. Mimo że EKES konsekwentnie popiera plan promowania inwestycji, to pewna liczba zmiennych pozostaje niejasna, co może osłabić użyteczność planu. Jego koncepcyjne założenia wydają się rozsądne, ale EKES ma wątpliwości co do sposobu, w jaki plan mógłby zostać w pełni i na dużą skalę zrealizowany.
3.1.3.
Zastrzeżenia, które EKES czuje się w obowiązku wyrazić wobec zaleceń sformułowanych w rocznej analizie wzrostu gospodarczego, dotyczą w dużej mierze ograniczeń, z którymi nadal borykają się niektóre państwa członkowskie w odniesieniu do poziomu wymaganych inwestycji. Nadal istnieją znaczne nierówności w dostępie do finansowania, zwłaszcza w przypadku MŚP. Może to podważyć użyteczność inicjatywy, nawet przy wykazywanej przez rządy krajowe woli politycznej. Na tym etapie nie jest jasne, jaki będzie sposób podejścia do tego problemu nierówności i ograniczenia go w celu wspierania w Europie inwestycji sprzyjających włączeniu społecznemu, pomimo wydania przez Komisję pożądanych zaleceń dotyczących dostępu MŚP do finansowania. Odzwierciedlają one nowe podejście do niewypłacalności i niepowodzeń gospodarczych i przewidują poprawę ram regulacyjnych w celu zwiększenia długoterminowych inwestycji w MŚP.
3.1.4.
EKES uważa ponadto, że istniejące i dostępne programy inwestycyjne będą kluczowe do osiągnięcia celów związanych ze wzrostem gospodarczym. Popiera w związku z tym potrzebę zachęcania państw członkowskich - w tym ogółu społeczeństwa, przedsiębiorstw i organów urzędowych - do aktywnego udziału w programach skierowanych do nich i zaprojektowanych, by sprzyjać włączeniu społecznemu i promować doskonałość. Mowa tu na przykład o programie "Horyzont 2020" 10 (na rzecz innowacji i badań), instrumencie "Łącząc Europę" 11 (inwestycje w infrastrukturę) i COSME 12 (program na rzecz finansowania MŚP). Niemniej EKES apeluje, by struktury monitorowania tych programów obejmowały większą liczbę podmiotów i były bardziej "przyjazne dla użytkownika", by wspierać doskonałość i sprawiedliwszy dostęp wszystkich instytucji i państw członkowskich, bez utraty rygoru i perfekcyjności wymaganych przez te programy.
3.1.5.
EKES jest rzeczywiście przekonany o skuteczności inwestycji społecznych oraz ich bezpośrednim wpływie na dobrostan ludności. Polityka publiczna musi uwzględniać siłę przedsiębiorstw gospodarki społecznej, nie tylko ze względu na ich ścisły związek ze społeczeństwem obywatelskim, ale również dlatego, że stanowią one dobry przykład, który można by powielić w podobnych sytuacjach. Europa musi promować w całej Wspólnocie najlepsze praktyki państw członkowskich 13 .
3.2.
Reformy strukturalne
3.2.1.
Jednolity rynek towarów i usług zawsze był centralnym elementem integracji europejskiej. Wiele już osiągnięto dzięki podjęciu ogromnych wysiłków, jednak niektóre dziedziny o kluczowym znaczeniu dla wzrostu gospodarczego pozostały niezmienione. W związku z tym EKES z zadowoleniem przyjmuje wysiłki państw członkowskich zmierzające do eliminacji barier w stworzeniu skutecznego, sprawnego i sprawiedliwego jednolitego rynku. Komitet nie ma także wątpliwości co do korzyści, jakie przyniósłby europejskim konsumentom sprawnie funkcjonujący jednolity rynek towarów i usług, który mógłby uczynić Europę bardziej atrakcyjnym miejscem do inwestowania, a tym samym wywrzeć bezpośredni wpływ na tworzenie miejsc pracy i dobrobytu społecznego. Komitet uważa jednak, że potrzebne są dodatkowe wysiłki i konkretne działania, by osiągnąć ten cel.
3.2.2.
Wiodąca pozycja, którą można by uzyskać poprzez stworzenie jednolitego rynku cyfrowego ma zatem kluczowe znaczenie i jest jasne, że EKES w pełni zaangażował się w jej osiągniecie. Komitet jest też w pełni przekonany o korzyściach płynących ze sprawnie funkcjonującego jednolitego rynku cyfrowego i uważa, że mechanizmy finansowania inwestycji w infrastrukturę i wiedzę powinny być ukierunkowane na osiągniecie tego celu. Jednak zwraca ponownie uwagę na panujące w tym względzie różnice między państwami członkowskimi, które mogą utrudnić skuteczną integrację rynku.
3.2.3.
Podobnie, Europa musi wspierać doskonałość i efektywność na jednolitym rynku cyfrowym 14 , a jednocześnie wymagać, by konkurenci przestrzegali europejskich zasad i standardów, gdyż każde inne rozwiązanie byłoby niesprawiedliwe z punktu widzenia samego rynku wewnętrznego. EKES nie odwołuje się przy tym do protekcjonizmu lub innych podobnych środków, lecz nawołuje jedynie do przejrzystości całego procesu i właściwego wdrażania środków i wymogów niezbędnych do odegrania wiodącej roli w różnych obszarach gospodarki i społeczeństwa.
3.2.4.
Komitet jest zdania, że plany na rzecz wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy muszą być dostosowane do krajowych reform wspierających wysokiej jakości uczestnictwo w rynku pracy, zwiększających produktywność i wykorzystujących najlepsze elementy systemów kształcenia i szkolenia.
3.3.
Dążenie do odpowiedzialnej polityki budżetowej
3.3.1.
Mimo poprawy wyników państw członkowskich w odniesieniu do ich krajowego długu państwowego - liczba państw objętych procedurą nadmiernego deficytu spadła z 24 w 2011 r. do 11 w 2014 r. 15 , co jest zjawiskiem pozytywnym - wiele pozostaje jeszcze do zrobienia w tej kwestii, zwłaszcza w perspektywie średnio- i długoterminowego wzrostu gospodarczego.
3.3.2.
Procesy dostosowawcze państw członkowskich przeprowadzono kosztem dobrobytu społecznego obywateli, co miało konsekwencje dla wszystkich, zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw. Dlatego EKES uważa, że w rocznej analizie wzrostu gospodarczego powinno się wyraźnie uznać za priorytet polityczny zwalczanie wciąż ogromnego bezrobocia oraz przezwyciężenie kryzysu społecznego.
3.3.3.
EKES przychylnie przyjmuje politykę łączącą odpowiedzialność budżetową ze strategią na rzecz wzrostu gospodarczego, ale zwraca uwagę na potrzebę wdrażania polityk odzwierciedlających rzeczywistą sytuację w każdym państwie członkowskim. Stosowanie środków natury ogólnej do różnych sytuacji okazało się prostą drogą do niepowodzenia. Komisja nie chciałaby powtórzyć niedawnych błędów.
3.3.4.
Komitet wzywa Komisję do nasilenia działań mających na celu zwalczanie oszust podatkowych i uchylania się od opodatkowania. Należy rozpowszechniać dobre praktyki w tej dziedzinie oraz dzielić się nimi w celu zapewnienia większej skuteczności i sprawiedliwości.

4.

 Usprawnienie systemu zarządzania w celu poprawy jego skuteczności

4.1.
EKES wykazuje szczególną aktywność w kwestii oceny i przeglądu wdrażania strategii "Europa 2020" 16 . W związku z tym Komitet - kierując się poczuciem odpowiedzialności - uważa, że dostosowanie terminu przeglądu strategii do europejskiego semestru i do Rady ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia wytyczonych celów i zwiększenia skuteczności proponowanych środków, a także dla dokonania przeglądu samych środków.
4.2.
Jak wielokrotnie zauważał Komitet Sterujący ds. Strategii "Europa 2020" EKES-u, dostosowanie to ma zasadnicze znaczenie dla oceny skuteczności istniejących środków i ustalonych celów. Jest także niezbędne, by skorygować wszelkie wdrażane rozwiązania i zwiększyć ich skuteczność w świetle faktycznej sytuacji - ogólnie w Europie i w poszczególnych państwach członkowskich.
4.3.
EKES przyjmuje z zadowoleniem usprawnienie europejskiego semestru, a zwłaszcza wniosek o przygotowanie kompleksowej oceny sytuacji gospodarczej każdego państwa członkowskiego oraz przyspieszenie jego opublikowania na marzec. Również zalecenia dla poszczególnych krajów należy zdaniem Komitetu przedstawić z wyprzedzeniem.
4.4.
EKES zgadza się z Komisją co do potrzeby zmiany ukierunkowania krajowych programów reform i uważa za niezbędne zaangażowanie partnerów społecznych oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego na wczesnym etapie tych działań. Zwiększy to poczucie odpowiedzialności za europejski semestr i usprawni jego realizację, a w ostatecznym rozrachunku wzmocni jego legitymację demokratyczną.
4.5.
EKES podkreśla, że śródokresowy przegląd strategii "Europa 2020" powinien zostać opublikowany w odpowiednim czasie, tak aby dać zainteresowanym stronom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie ich stanowiska.
4.6.
Zdaniem Komitetu innowacje społeczne i polityka inwestycji społecznych powinny zostać włączone w zakres przeglądu strategii "Europa 2020" oraz wsparte specjalną inicjatywą przewodnią. EKES wzywa do wprowadzenia koncepcji pomiaru wpływu społecznego z myślą o osiągnięciu postępów w zakresie polityki społecznej, włączając w to wskaźniki społeczne w krajowych sprawozdaniach z postępów.
4.7.
Europa musi podjąć zdecydowane działania poprzez okazanie solidarności, poszanowanie suwerenności państw członkowskich i wykazanie się zdolnością reagowania - a przede wszystkim inteligentnym przywództwem - w znajdowaniu rozwiązań, które są wyważone i sprzyjają włączeniu społecznemu. Jest to sposób na budowanie konsensusu mogącego zmobilizować obywateli wokół prawdziwie europejskiego projektu, z korzyścią dla wszystkich.
4.8.
EKES zdaje sobie sprawę z czekających nas wyzwań i jest w związku z tym zaniepokojony brakiem pomysłów w sprawozdaniu dołączonym do rocznej analizy wzrostu gospodarczego dotyczącym kwestii związanych z ochroną środowiska. Należy oczekiwać, że plan inwestycyjny odniesie się do tych obaw, ale konkretny rozdział poświęcony wyzwaniom, możliwościom i polityce w zakresie ochrony środowiska także przyczyni się do wzmocnienia wiodącej pozycji Europy w tej dziedzinie. Wpłynie także na zaufanie i wiarę w przyszłość przemysłu w UE, jak również na dobrobyt obywateli i zrównoważony rozwój.

Bruksela, 19 lutego 2015 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE

ZAŁĄCZNIK

Harmonogram semestru europejskiego - aby zapoznać się z harmonogramem, należy kliknąć na link:

1 Więcej informacji na temat rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2015 r. można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/annual-growth-surveys/index_pl.htm
2 Zob. załącznik.
3 Opinia EKES-u w sprawie wpływu inwestycji społecznych (Dz.U. C 226 z 16.7.2014, s. 21-27).
4 Opinia EKES-u w sprawie "Inwestycje społeczne na rzecz wzrostu i spójności, w tym wdrażanie Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020" (Dz.U. C 271 z 19.9.2013, s. 91-96), oraz opinia EKES-u w sprawie wpływu inwestycji społecznych (Dz.U. C 226 z 16.7.2014, s. 21-27).
5 Deklaracja z Mediolanu: Apel EKES-u o innowacyjność w unijnych systemach opieki społecznej w obliczu nowych wyzwań | Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny.
6 Opinia EKES-u w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2014 r. (Dz.U. C 214 z 8.7.2014, s. 46-54).
7 Zob. zalecenia zawarte w opinii EKES-u w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2014 r. oraz sprawozdanie EKES-u w sprawie śródokresowego przeglądu strategii "Europa 2020", http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.europe-2020-meetings.34402
8 Więcej informacji na temat "planu inwestycyjnego" można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-investment/plan/index_en.htm
9 Opinia EKES-u w sprawie wpływu inwestycji społecznych (Dz.U. C 226 z 16.7.2014, s. 21-27).
10 Więcej informacji na temat programu "Horyzont 2020" można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020
11 Więcej informacji na temat "instrumentu "Łącząc Europę" można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/connecting-europe-facility
12 Więcej informacji na temat programu COSME można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/cosme/index_en.htm
13 Opinia EKES-u w sprawie inwestycji o wpływie społecznym (Dz.U. C 458 z 19.12.2014, s. 14-18).
14 Opinia EKES-u w sprawie postępów w zakresie wdrażania strategii "Europa 2020" i sposobu realizacji jej celów do 2020 r., EUR/7 - EESC-2015-00034-00-00-AC-TRA.
15 Więcej informacji na temat "nadmiernego deficytu" można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej poświęconej rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/annual-growth-surveys/index_pl.htm; pkt 4 "Dążenie do odpowiedzialności budżetowej".
16 Zob. sprawozdanie EKES-u na temat śródokresowego przeglądu strategii "Europa 2020", http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.europe-2020-meetings.34402

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.251.44

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego "Roczna analiza wzrostu gospodarczego na 2015 r.".
Data aktu: 19/02/2015
Data ogłoszenia: 31/07/2015