Sprawa C-674/13: Skarga wniesiona w dniu 17 grudnia 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec.

Skarga wniesiona w dniu 17 grudnia 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec.

(Sprawa C-674/13)

(2014/C 45/44)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2014 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: T. Maxian Rusche, R. Sauer, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Republika Federalna Niemiec

Żądania strony skarżącej

stwierdzenie, że Republika Federalna Niemiec uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 288 TFUE, art. 108 ust. 2 TFUE, zasady skuteczności, art. 14 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE 1 oraz z art. 1, art. 4, art. 5 i art. 6 decyzji Komisji 2012/636/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie środka C-36/07 (ex NN 25/07) wdrożonego przez Niemcy na rzecz Deutsche Post AG 2 w związku z brakiem przyjęcia wszelkich wymaganych środków celem natychmiastowego i rzeczywistego wykonania decyzji Komisji poprzez całkowite odzyskanie udzielonej pomocy niezgodnej z rynkiem wewnętrznym i przekształcenie przepisów dotyczących pomocy ze skutkiem na przyszłość,
obciążenie Republiki Federalnej Niemiec kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Republika Federalna Niemiec uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 288 TFUE, art. 108 ust. 2 TFUE, zasady skuteczności, art. 14 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE oraz z art. 1, art. 4, art. 5 i art. 6 decyzji Komisji 2012/636/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie środka C-36/07 (ex NN 25/07) wdrożonego przez Niemcy na rzecz Deutsche Post AG w związku z brakiem przyjęcia wszelkich wymaganych środków celem natychmiastowego i rzeczywistego wykonania decyzji Komisji poprzez całkowite odzyskanie udzielonej pomocy niezgodnej z rynkiem wewnętrznym i przekształcenie przepisów dotyczących pomocy ze skutkiem na przyszłość.

Niemcy nie zgadzają się na pobranie danych w ramach wykonania decyzji 2012/636/UE celem odgraniczenia istotnego rynku usług doręczania paczek w okresie 2003 r. - 2012 r. (dla celów odzyskania pomocy) oraz po 2012 r. W ten sposób Niemcy uniemożliwiają wykonanie decyzji 2012/636/UE. W decyzji tej decydujące są bowiem nieregulowane usługi pocztowe w odniesieniu zarówno do odzyskania bezprawnie udzielonych w przeszłości pomocy niezgodnych z rynkiem wewnętrznym, jak również w odniesieniu do zniesienia/przekształcenia subwencji emerytalnych w przyszłości. Aby jednak można było stwierdzić, jakie to są usługi pocztowe analiza istotnego rynku usług doręczania paczek stanowi conditio sine qua non.

Odmowa wykonania owej analizy uniemożliwia Niemcom dokonanie natychmiastowego i rzeczywistego odzyskania w pełni udzielonej pomocy niezgodnej z rynkiem wewnętrznym i przekształcenie przepisów dotyczących pomocy ze skutkiem na przyszłość.

Pomocniczo, gdyby prawidłowe okazało się stanowisko Niemiec, wedle którego przy transpozycji decyzji 2012/636/UE Niemcy były uprawnione do skorzystania z prawomocnych decyzji i postanowień właściwych organów, quod non, Niemcy powinny były przyjąć jako punkt wyjścia samodzielny rynek usług doręczania paczek "B2B". Pomiędzy Niemcami i Komisją istnieje zgodność co do tego, że Deutsche Post AG nie posiadała pozycji dominującej na tego rodzaju samodzielnym rynku doręczania paczek "B2B" w żadnym momencie od roku 2003. Rynek doręczania paczek "B2B" należy zatem do nieregulowanych usług pocztowych.

Zarówno przy obliczaniu kwoty pomocy podlegającej odzyskaniu za okres 2003 r. -2012 r., jak również przy przekształcaniu przepisów w sprawie pomocy ze skutkiem na przyszłość Niemcy powinny były zakwalifikować jako niezgodne z wspólnym rynkiem subwencje emerytalne dla tych urzędników, którzy są przyporządkowani do usług doręczania paczek "B2B". Niemcy powinny były odzyskać owe pomoce za okres przeszły i znieść je ze skutkami na przyszłość.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE, Dz.U. L 83, s.1.
2 Notyfikowana jako dokument nr C(2012) 184, Dz.U. L 289, s. 1.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.45.26/2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-674/13: Skarga wniesiona w dniu 17 grudnia 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec.
Data aktu: 15/02/2014
Data ogłoszenia: 15/02/2014