Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 10 grudnia 2013 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Asylgerichtshof - Austria) - Shamso Abdullahi przeciwko Bundesasylamt(Sprawa C-394/12) 1
(Odesłanie prejudycjalne - Wspólny europejski system azylowy - Rozporządzenie (WE) nr 343/2003 - Określanie państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrywanie wniosku o azyl - Kontrola przestrzegania kryteriów odpowiedzialności za rozpatrywanie wniosku o azyl - Zakres kontroli sądowej)
(2014/C 45/20)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2014 r.)
Sąd odsyłający
Asylgerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Shamso Abdullahi
Strona pozwana: Bundesasylamt
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Asylgerchitshof - Wykładnia rozporządzenia Rady (WE) nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiającego kryteria i mechanizmy określania państwa członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego (Dz.U. L 50, s. 1), a w szczególności art. 10, 16, 18 i 19 tego rozporządzenia, oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1560/2003 z dnia 2 września 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 343/2003 (Dz.U. L 222, s. 3) - Obywatelka somalijska, która przekroczyła granicę Unii w Grecji, skąd następnie udała się poprzez państwa trzecie i Węgry do Austrii, gdzie złożyła przed upływem 12 miesięcy od pierwszego wjazdu na terytorium Unii wniosek o udzielenie azylu - Określenie państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wspomnianego wniosku o udzielenie azylu
Sentencja
Artykuł 19 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiającego kryteria i mechanizmy określania państwa członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego, należy interpretować w ten sposób, że w sytuacji, gdy państwo członkowskie wyraziło zgodę na przyjęcie osoby ubiegającej się o azyl na podstawie kryterium ujętego w art. 10 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia, mianowicie jako państwo członkowskie pierwszego wjazdu osoby ubiegającej się o azyl na terytorium Unii Europejskiej, osoba ta może podważać wybór tego kryterium, wyłącznie powołując się na istnienie systemowych nieprawidłowości w zakresie procedury azylowej i warunków przyjmowania osób ubiegających się o azyl w tym państwie członkowskim, które to nieprawidłowości stanowią poważne i udowodnione powody, aby przypuszczać, że wspomniana osoba zetknie się z rzeczywistym niebezpieczeństwem bycia poddaną nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu w rozumieniu art. 4 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.