Decyzja wykonawcza w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI

z dnia 12 lutego 2014 r.

w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną

(2014/C 43/09)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 2009/470/WE stanowi, że w przypadku gdy państwo członkowskie jest bezpośrednio zagrożone wystąpieniem lub rozwojem na terytorium państwa trzeciego choroby wymienionej w załączniku do tej decyzji, mogą zostać wprowadzone wszelkie odpowiednie do sytuacji środki, łącznie z udzieleniem przez Unię finansowego wsparcia dla środków uznanych za szczególnie konieczne dla powodzenia podjętych działań.

(2) Decyzją Komisji 2009/582/WE z dnia 29 lipca 2009 r. w sprawie finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Wspólnoty przed wścieklizną 2 oraz decyzją Komisji 2011/C 64/05 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie przedłużenia finansowania specjalnych środków stosowanych w stanach zagrożenia w celu ochrony Unii przed wścieklizną 3 zatwierdzono finansowanie planu zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim Rosji.

(3) Wścieklizna jest chorobą zwierząt, która atakuje głównie dzikie i domowe zwierzęta mięsożerne, ma poważne konsekwencje dla zdrowia publicznego i jest objęta wykazem w załączniku do decyzji 2009/470/WE.

(4) Terytorium obwodu kaliningradzkiego, eksklawy Rosji otoczonej przez terytorium UE, sąsiaduje z państwami członkowskimi, które zdołały już zwalczyć wściekliznę na większości swojego terytorium. Konieczny był specjalny środek mający na celu zapobieganie powtarzającym się ponownym zakażeniom w państwach członkowskich sąsiadujących z obwodem kaliningradzkim i zwalczenie tej choroby także na jego terytorium.

(5) Biorąc pod uwagę wielkość terytorium obwodu kaliningradzkiego, pomoc w zwalczaniu wścieklizny na jego terytorium jest środkiem bardziej odpowiednim i opłacalnym niż ustanowienie buforowych stref szczepień na terytoriach sąsiednich państw członkowskich, które należałoby utrzymywać bezterminowo.

(6) W 2013 r., w wyniku wdrożenia wyżej wymienionego planu, nie wykryto żadnych przypadków wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim ani na obszarach Litwy i Polski, które z nim graniczą.

(7) Aby zapewnić zwalczenie wścieklizny na danym terytorium, należy nieprzerwanie kontynuować szczepienia doustne dwa razy w ciągu roku przez co najmniej dwa lata następujące po wykryciu ostatniego przypadku choroby.

(8) Finansowany przez Unię obowiązujący obecnie plan 36-miesięczny kończy się z dniem 31 maja 2014 r.

(9) Aby utrzymać wyniki osiągnięte dzięki współfinansowaniu Unii na przestrzeni ostatnich lat i zapewnić osiągnięcie celu, jakim jest zwalczenie wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim i zapobieżenie ryzyku jej ponownego wprowadzenia na sąsiednie terytorium Unii, należy przedłużyć wsparcie finansowe na działania w zakresie zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim o kolejne 24 miesiące.

(10) Dnia 13 stycznia 2013 r. Rosja przedłożyła Komisji plan zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim na okres między czerwcem 2014 r. a majem 2016 r., a plan ten został uznany za możliwy do zaakceptowania w odniesieniu do celu, jakim jest ochrona Unii przed wścieklizną. Działania przewidziane w tym planie są niezbędne dla ochrony interesów Unii, właściwe jest zatem współfinansowanie przez Unię niektórych środków. W związku z powyższym na wdrożenie tego planu należy w 2014 r. przyznać wkład finansowy Unii.

(11) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 i z art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodującego wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(12) W związku z powyższym decyzja Komisji 2011/C 64/05 stanie się nieaktualna i należy ją uchylić.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE

Artykuł  1
1.
Niniejszym zatwierdza się plan zwalczania wścieklizny w obwodzie kaliningradzkim ("plan") przedłożony przez Rosję na okres od dnia 1 czerwca 2014 r. do dnia 31 maja 2016 r.
2.
Działanie na mocy niniejszej decyzji obejmuje następujące środki, które stanowią część działań przewidzianych w ramach planu, o którym mowa w ust. 1:
-
zakup przynęt ze szczepionką w celu doustnego uodparniania dzikich zwierząt mięsożernych,
-
rozmieszczenie na terytorium obwodu kaliningradzkiego przynęt ze szczepionką, o których mowa w poprzednim punkcie.
Artykuł  2

Maksymalny wkład Unii ustala się na kwotę 1.100.000 EUR finansowaną z linii budżetowej 17 04 04 budżetu ogólnego Unii na rok budżetowy 2014.

Artykuł  3
1.
Zatwierdza się przyznanie indywidualnej dotacji Państwowemu Urzędowi Weterynaryjnemu Obwodu Kaliningradzkiego Rosji "Regionalnemu Ośrodkowi Zwalczania Chorób Zwierząt" (Государственное учреждение ветеринарии Калининградской области "Областная станция по борьбе с болезнями животных").
2.
Środki, o których mowa w art. 1 ust. 2, mogą być finansowane do wysokości 100 % odpowiednich kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że część całkowitych kosztów tych działań zostanie pokryta przez Państwowy Urząd Weterynaryjny Obwodu Kaliningradzkiego Rosji "Regionalny Ośrodek Zwalczania Chorób Zwierząt" (Государственное учреждение ветеринарии Калининградской области "Областная станция по борьбе с болезнями животных") lub poprzez wkład finansowy z innych źródeł niż wkład unijny.
3.
Maksymalna kwota, jaka ma zostać zwrócona za środki, o których mowa w art. 1 ust. 2, nie przekracza średnio 0,95 EUR za zakupioną i rozmieszczoną przynętę ze szczepionką.
Artykuł  4

Szczegółowe warunki wdrażania technicznego i finansowania są określone w umowie o udzielenie dotacji, która ma zostać podpisana między Komisją a beneficjentem.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia finansowego.

Artykuł  6

Decyzja Komisji 2011/C 64/05 traci moc ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2014 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

1 Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
2 Dz.U. L 198 z 30.7.2009, s. 85.
3 Dz.U. C 64 z 1.3.2011, s. 7.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024