Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/07)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 27 lipca 2013 r. Komisja przyjęła projekt wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE (zwanej dalej "proponowaną dyrektywą") oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę 1 . Wnioski te przesłano EIOD do konsultacji w dniu 28 lipca 2013 r.
2.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim konsultacji przez Komisję oraz zamieszczenie odniesienia do niniejszej opinii w preambułach instrumentów.
3.
Przed przyjęciem proponowanego rozporządzenia EIOD miał możliwość przedstawienia Komisji nieformalnych uwag. Niektóre z nich zostały uwzględnione we wniosku. W efekcie tego zawarte w proponowanym rozporządzeniu gwarancje ochrony danych zostały wzmocnione.
4.
Wniosek dotyczący rozporządzenia nie budzi żadnych obaw z punktu widzenia ochrony danych, więc uwagi EIOD odnoszą się do proponowanej dyrektywy.
1.2.
Cele i zakres proponowanej dyrektywy
5.
Celem proponowanej dyrektywy jest wsparcie procesu dalszego rozwoju ogólnounijnego rynku płatności elektronicznych, który umożliwi konsumentom, detalistom oraz innym uczestnikom rynku czerpanie w pełni z korzyści, jakie niesie unijny rynek wewnętrzny, zgodnie z założeniami strategii "Europa 2020" i agendy cyfrowej. Aby osiągnąć ten cel i wspierać większą konkurencję, wydajność i dalsze innowacje w dziedzinie e-płatności, Komisja dostrzega potrzebę zapewnienia jasności prawa i równych warunków działania, sprzyjających uniwersalnemu obniżaniu poziomu kosztów i cen dla użytkowników usług płatniczych, zapewniających większy wybór i przejrzystość usług płatniczych, ułatwiających świadczenie innowacyjnych usług płatniczych, a także zapewniających bezpieczne i przejrzyste usługi tego rodzaju.
6.
Komisja stwierdza, że cele te zostaną osiągnięte przez aktualizację i uzupełnienie dotychczasowych ram regulujących usługi płatnicze, ustanowienie przepisów zwiększających przejrzystość, innowacyjność i bezpieczeństwo w obszarze płatności detalicznych oraz zwiększenie spójności między przepisami poszczególnych państw członkowskich, z naciskiem na uzasadnione potrzeby konsumentów.
3.
Wnioski

EIOD z zadowoleniem przyjmuje zamieszczenie w art. 84 przepisu materialnego, w którym stwierdza się, że jakiekolwiek przetwarzanie danych osobowych w ramach proponowanej dyrektywy powinno odbywać się z pełnym poszanowaniem przepisów krajowych wdrażających dyrektywę 95/46/WE i dyrektywę 2002/58/WE, jak też przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001.

EIOD zaleca, aby:

-
odniesienia do obowiązującego prawa o ochronie danych zawrzeć w konkretnych zabezpieczeniach mających zastosowanie w każdej sytuacji, w której przewidywane jest przetwarzanie danych osobowych,
-
jasno wskazać w projekcie dyrektywy, że świadczenie usług płatniczych może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych,
-
wyraźnie wyjaśnić w proponowanej dyrektywie, że przetwarzanie danych osobowych może odbywać się w zakresie niezbędnym do świadczenia usług płatniczych,
-
dodać przepis materialny nakładający obowiązek uwzględnienia ochrony prywatności już w fazie projektowania lub domyślnej ochrony prywatności we wszystkich systemach przetwarzania danych opracowanych i wykorzystywanych w ramach proponowanej dyrektywy,
-
w odniesieniu do wymiany informacji:
(i)
wyszczególnić cele, do których dane osobowe mogą być przetwarzane przez właściwe organy krajowe, bank centralny UE, krajowe banki centralne i pozostałe organy, o których jest mowa w art. 25;
(ii)
określić rodzaj danych osobowych, jakie mogą być przetwarzane na podstawie proponowanej dyrektywy; oraz
(iii)
ustalić proporcjonalny okres zatrzymywania danych na potrzeby przetwarzania lub przynajmniej wprowadzić precyzyjne kryteria ustalania takiego okresu,
-
w art. 22 wprowadzić wymóg, aby właściwe organy zwracały się o dokumenty i informacje w drodze formalnej decyzji, wskazując podstawę prawną i cel wniosku oraz wymagane informacje i termin ich dostarczenia,
-
w art. 31 wskazać, że zasady określone w odniesieniu do udzielania informacji użytkownikom mają również zastosowanie do udzielania informacji na temat przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 10 i 11 dyrektywy 95/46/WE,
-
w przypadku pojęcia "dostępności wystarczających środków pieniężnych" w art. 58 i 59 jasno wskazać, że informacje przekazywane stronie trzeciej powinny mieć postać prostej odpowiedzi "tak" lub "nie" na pytanie, czy dostępne są wystarczające środki pieniężne, a nie na przykład informacji o saldzie rachunku,
-
w przypadku terminu "szczególnie chronione dane dotyczące płatności" w art. 58 skreślić wyrazy "szczególnie chronione", stosując w zamian termin "dane dotyczące płatności",
-
w motywie wyjaśnić, że obowiązki zgłaszania incydentów w zakresie bezpieczeństwa mają zastosowanie bez uszczerbku dla innych obowiązków zgłaszania incydentów określonych w pozostałym ustawodawstwie, w szczególności wymagań dotyczących naruszeń ochrony danych osobowych na mocy prawa o ochronie danych osobowych (określonych w dyrektywie 2002/58/WE oraz w proponowanym ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych), jak też wymagań dotyczących zgłaszania incydentów w zakresie bezpieczeństwa planowanych w ramach proponowanej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji,
-
zapewnić poszanowanie zasad poufności i bezpieczeństwa zgodnie z art. 16 i 17 dyrektywy 95/46/WE podczas przetwarzania danych osobowych oraz ich przekazywania przez różnych pośredników,
-
w proponowanej dyrektywie dodać przepis materialny nakładający obowiązek opracowania standardów na podstawie uprzednio dokonanych ocen wpływu na prywatność,
-
w proponowanej dyrektywie zamieścić odniesienie do konieczności przeprowadzenia konsultacji z EIOD w zakresie, w jakim wytyczne EUNB dotyczące aktualnego stanu wiedzy na temat autoryzacji klienta oraz wszelkich wyjątków od stosowania wzmocnionej autoryzacji klienta odnoszą się do przetwarzania danych osobowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2013 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
1 COM(2013) 547 final i COM(2013) 550 final.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego oraz zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2006/48/WE i 2009/110/WE i uchylającej dyrektywę 2007/64/WE oraz dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.
Data aktu: 05/12/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014