Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 marca 2014 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39952 - Power Exchanges).

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI
z dnia 5 marca 2014 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39952 - Power Exchanges)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 1204 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2014/C 334/06)

(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2014 r.)

W dniu 5 marca 2014 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja odnosi się do pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG dotyczącego usług obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym (spot). Usługi obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym świadczone są na giełdach energii elektrycznej, aby ułatwić handel produktami typu "spot". Usługi te obejmują umożliwianie samego zawierania transakcji (czyli prowadzenie giełdy energii elektrycznej), zarządzanie alokacją typu implicit transgranicznej przepustowości połączeń wzajemnych za pomocą łączenia rynków oraz usługi świadczone stronom trzecim, które mają na celu rozwój oraz funkcjonowanie transakcji obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym. Decyzja skierowana jest do EPEX Spot ("EPEX") i Nord Pool Spot AS ("NPS").

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
W lutym 2012 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje na terenie przedsiębiorstw EPEX (we Francji) oraz NPS (w Finlandii, Norwegii i Szwecji).
(3)
Dnia 22 marca 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie w tej sprawie. Rozmowy ugodowe miały miejsce od dnia 3 czerwca 2013 r. do dnia 14 listopada 2013 r. W ich wyniku EPEX i NPS (wspólnie zwane "stronami") przedłożyły Komisji formalny wniosek o przystąpienie do rozmów ugodowych zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004. W dniu 11 grudnia 2013 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a strony potwierdziły, że treść zgłoszenia odzwierciedla przedłożone przez nie informacje oraz że zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 20 lutego 2014 r., a Komisja przyjęła decyzję w dniu 5 marca 2014 r.

2.2. Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia

(4)
Następujące przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG, uczestnicząc w praktykach antykonkurencyjnych w odniesieniu do usług obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym we wskazanych poniżej okresach:
a)
EPEX od dnia 21 czerwca 2011 r. do dnia 7 lutego 2012 r.;
b)
NPS od dnia 21 czerwca 2011 r. do dnia 7 lutego 2012 r.

2.3. Krótki opis naruszenia

(5)
EPEX i NPS zawarły porozumienie o zakazie konkurencji obejmujące wszystkie świadczone przez nie usługi obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym na obszarze EOG i poza nim. Miało ono na celu ograniczenie konkurencji pomiędzy nimi, ochronę tradycyjnie zajmowanych pozycji, a także rozszerzanie działalności na inne państwa, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi sił pomiędzy tymi przedsiębiorstwami. Strony ogólnie zgodziły się nie konkurować ze sobą. Porozumienie obejmowało w szczególności podział terytoriów.
(6)
Uważa się, że stałe kontakty o charakterze antykonkurencyjnym pomiędzy stronami rozpoczęły się najpóźniej w dniu 21 czerwca 2011 r., a zakończyły w dniu 7 lutego 2012 r. Przybierały one formę bezpośrednich spotkań, rozmów telefonicznych, połączeń wideo i wiadomości e-mail. W kontaktach tych uczestniczyła kadra kierownicza wyższego szczebla obu przedsiębiorstw.

2.4. Środki zaradcze

(7)
Grzywnę obliczono na podstawie wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. 2 . W decyzji nakłada się grzywny zarówno na EPEX, jak i na NPS.

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(8)
Podstawową wysokość grzywny ustalono na 16 % wartości sprzedaży usług obrotu energią elektryczną na rynku natychmiastowym w EOG każdego z przedsiębiorstw.
(9)
Kwotę podstawową mnoży się przez liczbę lat uczestnictwa w porozumieniu naruszającym przepisy, aby w pełni uwzględnić czas uczestnictwa każdego przedsiębiorstwa w naruszeniu.

2.4.2. Korekty kwoty podstawowej

2.4.2.1. Okoliczności obciążające i łagodzące

(10)
W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.2.2. Podwyższenie grzywny dla zapewnienia skutku odstraszającego

(11)
W tej sprawie nie jest konieczne podwyższenie grzywny dla zapewnienia wystarczającego skutku odstraszającego.

2.4.3. Zastosowanie 10 % limitu obrotów

(12)
W przedmiotowej sprawie (na podstawie najnowszych dostępnych danych dotyczących obrotu) grzywny nałożone na strony przekraczają 10 % ich łącznego obrotu w 2012 r. Grzywny dla stron ogranicza się odpowiednio do wysokości 10 % ich łącznego obrotu.

2.4.4. Ugoda

(13)
W wyniku zastosowania obwieszczenia w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych 3 zmniejsza się grzywny w odniesieniu do EPEX i NPS o 10 %.

3.

 GRZYWNY NAŁOŻONE NINIEJSZĄ DECYZJĄ

(14)
W następstwie przedstawionych powyżej naruszeń nałożono następujące grzywny:
a)
EPEX Spot: 3 651 000 EUR;
b)
Nord Pool Spot AS: 2 328 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.
3 Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024