Uwagi XLVIII konferencji COSAC - Nikozja, 14-16 października 2012 r.

UWAGI XLVIII KONFERENCJI COSAC

Nikozja, 14-16 października 2012 r.

(2013/C 97/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2013 r.)

1.
Pokojowa Nagroda Nobla

COSAC z zadowoleniem przyjmuje przyznanie Pokojowej Nagrody Nobla Unii Europejskiej w uznaniu jej istotnego wkładu w działania na rzecz pokoju, pojednania, demokracji, praw człowieka i solidarności. COSAC uważa to wyróżnienie za wielki zaszczyt dla rodziny europejskiej, ale również za wyzwanie dla Unii Europejskiej, jakim jest utrzymanie i dalsze promowanie wartości demokracji, pokoju i praw człowieka na całym świecie.

2.
Od słów do czynów: realizacja idei "Więcej Europy"
2.1.
COSAC uznaje potrzebę ulepszenia i wzmocnienia istniejącej unii gospodarczej i walutowej oraz popiera wzmocnienie architektury UGW, co umożliwi zapobieganie kryzysom, zarządzanie nimi i ich rozwiązywanie.
2.2.
W świetle obecnych wydarzeń w Unii Europejskiej, COSAC ocenia, że wzmocnienie UGW zapoczątkuje nowy etap w procesie integracji europejskiej.
2.3.
COSAC uważa, że wzmacnianie architektury UGW poprzez unię fiskalną i bankową powinno przebiegać z poszanowaniem zasad demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności. COSAC podkreśla, że Parlament Europejski i parlamenty narodowe powinny odegrać w tym względzie kluczową rolę; COSAC zaleca, aby Parlament Europejski i parlamenty narodowe były w pełni konsultowane w kwestiach związanych z przyszłym kształtem UGW oraz w pełni zaangażowane w budowę UGW w celu wzmocnienia demokratycznej legitymacji i odpowiedzialności.
3.
Energia
3.1.
COSAC docenia starania Unii Europejskiej zmierzające do zapewnienia stałych dostaw energii po konkurencyjnych cenach z myślą o optymalnym funkcjonowaniu gospodarki europejskiej oraz dobrobycie jej obywateli, podejmowane w sposób wspierający realizację długoterminowych celów Unii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
3.2.
Ukończenie budowy wewnętrznego rynku energii UE poprzez rozwój i modernizację jej infrastruktury energetycznej umożliwi szybki i skuteczny przesył elektryczności, gazu i innych form energii na terenie całej Europy, gwarantując tym samym stałe i konkurencyjne dostawy energii dla mieszkańców Europy i umożliwiając wszystkim państwom członkowskim UE czerpanie korzyści z wewnętrznego rynku energii. Dlatego COSAC z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, który ma na celu położenie fundamentów pod realizację celów określonych w strategii "Europa 2020" oraz długoterminowych celów Unii w zakresie zrównoważonego rozwoju.
3.3.
COSAC odnotowuje, że wszystkie parlamenty narodowe, które poddały kontroli wspomniany powyżej projekt, poparły (17) lub częściowo poparły (8) jego cele. Niektóre parlamenty wyraziły jednak pewne obawy dotyczące różnych jego aspektów, co odnotowano w osiemnastym sprawozdaniu półrocznym COSAC. Analiza kontroli parlamentarnej powyższego projektu, udokumentowana w tym sprawozdaniu, wykazuje, że na wczesnym etapie procesu legislacyjnego na poziomie europejskim poszczególne obawy wyrażone przez parlamenty narodowe mogą się znacznie między sobą różnić.
3.4.
W związku z powyższym COSAC wzywa Radę i Parlament Europejski do uwzględnienia uwag wyrażonych przez parlamenty narodowe i jak najszybszego uchwalenia wspomnianego projektu, aby ułatwić terminową modernizację infrastruktury energetycznej Europy.
4.
Zarządzanie jednolitym rynkiem
4.1.
COSAC uznaje znaczenie jednolitego rynku jako narzędzia promocji integracji europejskiej oraz siły napędzającej zrównoważony wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy dla obywateli Europy. COSAC uważa jednak, że potencjał jednolitego rynku wciąż nie jest w pełni wykorzystany, co wynika w dużej mierze z trudności z wdrażaniem i egzekwowaniem zasad jednolitego rynku.
4.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, służący z jednej strony określeniu kluczowych obszarów wykazujących potencjał wzrostu i podjęciu szybkich działań wspierających taki wzrost, a z drugiej strony przedstawieniu środków, które usprawniają sposób tworzenia, wdrażania, stosowania i egzekwowania zasad jednolitego rynku.
4.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do podjęcia ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i parlamentami narodowymi dla realizacji celów określonych we wspomnianym komunikacie oraz do wzięcia udziału w owocnej debacie dotyczącej sposobów dalszego doskonalenia jednolitego rynku z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.
4.4.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji Europejskiej do sporządzenia, w ramach przeprowadzanej przez siebie w 2013 r. rocznej analizy wzrostu gospodarczego, pierwszego sprawozdania na temat integracji jednolitego rynku oraz realizacji celów komunikatu w sprawie lepszego zarządzania jednolitym rynkiem, które będzie stanowić przydatne narzędzie rejestrowania osiągniętych postępów. COSAC wzywa do podjęcia dalszych kroków w celu regularnego kontrolowania wdrażania zasad jednolitego rynku - na podobnej zasadzie jak w przypadku semestru europejskiego - i uznaje znaczenie badania jednolitego rynku w celu dokonania oceny wpływu obowiązujących przepisów na jednolity rynek.
5.
Strategia "Europa 2020" - wyjście z kryzysu gospodarczego
5.1.
COSAC ponownie stwierdza potrzebę podjęcia wspólnych działań w celu skutecznego zwalczania kryzysu gospodarczego i społecznego, ożywienia gospodarczego oraz zrównoważonego i powszechnego wzrostu w Unii. COSAC podkreśla zatem kluczową rolę strategii "Europa 2020" dla osiągnięcia tych celów.
5.2.
COSAC docenia wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz promowania właściwych działań i środków wspierających rozwój, zatrudnienie i lepsze zarządzanie gospodarcze zgodnie z celami strategii "Europa 2020" oraz z pełnym poszanowaniem zasady solidarności. Ponadto COSAC podkreśla konieczność realizacji tych celów przez państwa członkowskie.
5.3.
Utrzymujący się kryzys gospodarczy uwidacznia potrzebę określenia przez państwa członkowskie celów w obszarach, w których konieczne jest dokonanie postępów, aby móc lepiej śledzić wyniki w każdym sektorze oraz podejmować w odpowiednich przypadkach działania korygujące. W związku z tym COSAC zachęca parlamenty narodowe do wzmożenia wysiłków na rzecz monitorowania postępów w realizacji celów strategii "Europa 2020", w szczególności poprzez kontrolę wdrażania zaleceń skierowanych do poszczególnych państw członkowskich w ramach semestru europejskiego oraz ich krajowych programów reform.
6.
Dialog polityczny
6.1.
COSAC uznaje znaczenie dialogu politycznego jako narzędzia wzmacniającego współpracę między instytucjami europejskimi a parlamentami narodowymi. COSAC dostrzega znaczny postęp w dziedzinie dialogu politycznego, uważa jednak, że dialog ten można jeszcze bardziej usprawnić.
6.2.
W związku z powyższym, COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednoznaczne zobowiązanie Komisji do dalszego wzmacniania dialogu politycznego z parlamentami narodowymi zawarte w jej odpowiedzi na Uwagi XLVII Konferencji COSAC.
6.3.
COSAC wzywa Komisję Europejską do dalszego wzmocnienia współpracy z parlamentami narodowymi poprzez terminowe przesyłanie bardziej merytorycznych odpowiedzi, o co apelowało wiele parlamentów. COSAC z zadowoleniem przyjmuje sugestię, aby roczne sprawozdania Komisji Europejskiej dotyczące relacji z parlamentami narodowymi wyraźniej odzwierciedlały wpływ opinii lub innych uwag parlamentów narodowych na ostateczne brzmienie danego projektu. Ponadto COSAC wzywa do wzmożonej współpracy nad projektami, w związku z którymi przedstawiono znaczną liczbę uzasadnionych opinii.
6.4.
COSAC zauważa, że po raz pierwszy od wejścia w życie Traktatu z Lizbony doszło do uruchomienia mechanizmu "żółtej kartki" w wyniku złożenia przez wystarczającą liczbę parlamentów narodowych lub ich izb uzasadnionych opinii w odniesieniu do projektu Rozporządzenia w sprawie wykonywania prawa do podejmowania działań zbiorowych w kontekście swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. COSAC przyjmuje do wiadomości, że Komisja Europejska wycofała projekt. COSAC wzywa Komisję Europejską do przedstawienia indywidualnych odpowiedzi na złożone uzasadnione opinie i wyjaśnienia, dlaczego jej zdaniem nie doszło do naruszenia zasady pomocniczości.
6.5.
COSAC dostrzega wartość częstych kontaktów między parlamentami narodowymi a Komisją w związku z konkretnymi projektami i dziękuje Komisji za działania podejmowane przez nią w tym zakresie. COSAC wzywa Komisję do dalszego wzmacniania dialogu politycznego poprzez składanie częstszych wizyt w parlamentach narodowych i stosowanie zindywidualizowanego podejścia do potrzeb każdego parlamentu (każdej izby).
6.6.
COSAC docenia wartość dialogu międzyparlamentarnego oraz dyskusji z komisarzami podczas konferencji COSAC i wzywa Komisję, aby nadal przykładała dużą wagę do uczestnictwa w konferencjach COSAC, umożliwiając tym samym kontynuację dotychczasowych owocnych dyskusji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024