Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2013/C 369/07)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem FCH") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2008 r. 1 na okres do 31 grudnia 2017 r.
2.
Cele Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym 2 w sposób skoordynowany i we współpracy z przemysłem i organizacjami naukowo-badawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, a w konsekwencji wspieranie dodatkowych starań przemysłu mających na celu szybkie wprowadzenie do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 3 .
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są Unia Europejska reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. W lipcu 2008 r. do grona członków Wspólnego Przedsiębiorstwa dołączyło zrzeszenie badawcze N.ERGHY.
4.
Maksymalny wkład UE na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro ze środków budżetu siódmego programu ramowego, przy czym na pokrycie kosztów bieżących może być przeznaczone nie więcej niż 20 mln euro. Zrzeszenie branżowe wnosi swój wkład pokrywający 50 % kosztów bieżących Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH oraz wkład rzeczowy 4 na finansowanie działalności operacyjnej o wartości co najmniej równej wkładowi finansowemu UE.
5.
Wspólne Przedsiębiorstwo uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Wspólne Przedsiębiorstwo systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmujące sprawozdanie finansowe 5 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 6 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 7 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 8 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Wspólnego Przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 9 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

15.
Przyjęty przez Radę Zarządzającą ostateczny budżet na 2012 r. przewidywał środki na zobowiązania w wysokości 83,3 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 56,9 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99,4 % i 83,1 %.
16.
Zgodnie ze wstępną wersją rachunku wyniku budżetowego za 2012 r. łączny wynik budżetowy wyniósł 8,2 mln euro, przy czym wpływy z wkładów członkowskich i innych źródeł dochodów wynoszą odpowiednio 56,3 mln euro i 2,0 mln euro, do czego doliczyć należy wynik budżetowy z poprzedniego roku w wysokości 7,5 mln euro. Sumę tę bilansuje się z płatnościami w kwocie 55,2 mln euro i przeniesieniami na kwotę 2,4 mln euro. Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na koniec roku wynoszą 12,3 mln euro.

Zaproszenia do składania wniosków

17.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. program Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmował 103 umowy o przyznanie dotacji będące wynikiem czterech zaproszeń ogłoszonych w latach 2008-2011. Oczekuje się, że niedawno zamknięte zaproszenie z 2012 r. przyniesie kolejnych 28 umów o przyznanie dotacji.
18.
Łączna wartość umów o przyznanie dotacji podpisanych w wyniku zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009, 2010 i 2011 wyniosła 295 mln euro, a w 2012 r. ogłoszono piąte zaproszenie o wartości 78 mln euro. Stanowi to odpowiednio 67 % i 18 % maksymalnego wkładu UE w działalność badawczą Wspólnego Przedsiębiorstwa. W styczniu 2013 r. ogłoszono szóste zaproszenie do składania wniosków na pozostałą kwotę (68,5 mln euro).

INNE KWESTIE

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

19.
Zgodnie ze skoordynowanym strategicznym planem kontroli Służby Audytu Wewnętrznego i jednostki kontroli wewnętrznej dotyczącym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH na lata 2011-2013, jednostka kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH przeprowadziła kontrole ex ante kwalifikowalności zadeklarowanych wydatków i związanych z nimi płatności 10 oraz wykonała różne usługi konsultacyjne, w tym przygotowanie kampanii informacyjnych Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH na temat kontroli i audytu w dziedzinie finansów i uczestnictwo w nich.

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

20.
W siódmym programie ramowym (7PR) ustanowiono system monitorowania i sprawozdawczości obejmujący ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań.
21.
W umowach o przyznanie dotacji podpisywanych z członkami i innymi beneficjentami Wspólne Przedsiębiorstwo umieszcza szczegółowe postanowienia dotyczące praw własności intelektualnej i rozpowszechniania wyników badań. Realizacja tych postanowień monitorowana jest przez Wspólne Przedsiębiorstwo na poszczególnych etapach finansowanych projektów.
22.
Obecnie, po zakończeniu realizacji pierwszych projektów, monitorowanie przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH realizacji planu wykorzystania i upowszechniania nowej wiedzy można ulepszyć albo za pomocą systemu informacji utworzonego przez Komisję zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 i umożliwiającego skuteczne i spójne monitorowanie działań w ramach całego siódmego programu ramowego, albo za pomocą równoważnego narzędzia.

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

23.
W 2012 r. sfinalizowano plan ciągłości działania i plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 22 października 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publicznoprywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa FCH zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/2011 (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).

Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa

określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 521/2008 zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1183/2011

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego, w szczególności tematów "Energia", "Nanonauki, nanotechnologie, materiały i nowe technologie produkcyjne", "Środowisko (w tym zmiany klimatu)" oraz "Transport (w tym aeronautyka)" programu szczegółowego "Współpraca".

W szczególności Wspólne Przedsiębiorstwo:

a) dąży do zapewnienia Europie wiodącej pozycji w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz do stworzenia warunków dla dokonania się przełomu rynkowego w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, umożliwiając w ten sposób siłom rynkowym urzeczywistnienie znacznego potencjału korzyści dla społeczeństwa;

b) w sposób skoordynowany wspiera badania, rozwój technologiczny i demonstracje (BRT + D) w państwach członkowskich i krajach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym (kraje stowarzyszone), aby przezwyciężyć niewydolność mechanizmów rynkowych, oraz koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych;

c) wspiera realizację priorytetów w zakresie BRT + D wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, zwłaszcza przez przyznawanie dotacji na podstawie zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków;

d) stwarza zachęty do zwiększania inwestycji sektora publicznego i prywatnego w badania w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w państwach członkowskich i w krajach stowarzyszonych.

Zarządzanie

określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 521/2008 zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1183/2011

Organami Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:

1 Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH.

2 Dyrektor Wykonawczy

Dyrektor Wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą.

3 Komitet Naukowy

W jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych. Wykonuje on następujące zadania:

a) doradza w sprawie priorytetów naukowych na potrzeby wniosku w sprawie rocznego i wieloletniego planu realizacji;

b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności;

c) doradza w kwestii składu komitetów wzajemnej oceny.

Zewnętrznymi organami doradczymi Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH są:

4 Grupa przedstawicieli państw FCH

W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i kraju stowarzyszonego. W szczególności wydaje ona opinię na temat postępu w realizacji programu Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, monitoruje przestrzeganie i poszanowanie celów oraz koordynuje programy krajowe w celu uniknięcia powielania prac.

5 Walne Zgromadzenie Wspólników

Walne Zgromadzenie Wspólników jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego oraz dla międzynarodowych grup interesów w państwach członkowskich, krajach stowarzyszonych i państwach trzecich. Walne Zgromadzenie Wspólników zwoływane jest raz w roku. Jest ono informowane o działaniach Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH i zachęcane do przedstawiania swoich uwag.

Audytor wewnętrzny i organ prowadzący kontrolę zewnętrzną Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz organ udzielający absolutorium Wspólnemu Przedsiębiorstwu:

6 Audyt wewnętrzny

- Dyrektor ds. audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH (tj. funkcja audytu wewnętrznego);

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

7 Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy.

8 Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu w roku 2012

ostateczne wersje sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH za lata 2011 i 2012

Budżet (środki na zobowiązania)

94,9 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

20 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia zgodnie z budżetem operacyjnym na rok 2012, z czego na koniec roku 2012 wszystkie zostały obsadzone.

Obejmowały one 18 stanowisk dla pracowników tymczasowych z naboru zewnętrznego i 2 stanowiska dla pracowników kontraktowych, z czego 6 przydzielono do zadań operacyjnych, 7 do zadań administracyjnych i pomocniczych oraz 7 do zadań mieszanych.

Produkty i usługi w roku 2012 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH za 2012 r. na stronie internetowej http://www.fchju.eu/page/documents
Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH.

ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA FCH NA PUNKT 22

Wspólne Przedsiębiorstwo FCH wraz z Komisją rozważą możliwość korzystania z jej systemu do dalszego usprawnienia monitorowania wdrażania planu stosowania i upowszechniania nowej wiedzy.

Równolegle z monitorowaniem starań uczestników w zakresie wykorzystania i upowszechniania wyników Wspólne Przedsiębiorstwo FCH zwiększa swoją zdolność w zakresie korzystania z wyników projektu i ich analizy, mianowicie do oceny osiągnięć swojego programu. W tym celu Wspólne Przedsiębiorstwo FCH zatrudniło osobę odpowiedzialną za zarządzanie wiedzą i ds. polityki, która obejmie stanowisko w dniu 16 listopada 2013 r. Osoba ta wykorzysta nowo opracowane narzędzie informatyczne w ramach ukończonego w maju br. projektu TEMONAS (monitorowanie i ocena technologii, ang. TEchnology MONitoring and ASsement) do analizy i syntezy wyników ukończonych projektów.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r.
2 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsiębiorstwa.
4 Art. 12 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 521/2008 stanowi, że koszty operacyjne wspólnego przedsiębiorstwa FCH są pokrywane z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów rzeczowych wnoszonych przez podmioty prawne uczestniczące w jego działaniach.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
7 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
9 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
10 W ostatecznej wersji sprawozdania opublikowanej w dniu 28 czerwca 2012 r. zwrócono uwagę między innymi na możliwości poprawy, zwłaszcza w zakresie wyjaśnienia pewnych aspektów celów i zakresu strategii kontroli ex ante, jakości niektórych aspektów sporządzania świadectw kontroli dotyczących sprawozdań finansowych i uproszczenia list kontrolnych.
11 Art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (Dz.U. L 391 z 30.12.2006, s. 1) zobowiązuje Komisję do monitorowania realizacji działań pośrednich na podstawie przedstawianych okresowych sprawozdań z postępu prac. W szczególności Komisja zobowiązana jest monitorować realizację planu wykorzystania i upowszechniania nowej wiedzy. Musi także utworzyć i utrzymywać system informacji umożliwiający skuteczne i spójne monitorowanie działań w ramach całego siódmego programu ramowego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024