Opinia dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej.

OPINIA KOMISJI

z dnia 18 września 2013 r.

dotycząca trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej

(2013/C 270/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

1. Wprowadzenie

1.1.
W dniu 30 lipca 2013 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej trzech projektów rozporządzeń Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki pieniężnej i finansowej. Pierwszy z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia (WE) nr 958/2.007 Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych. Drugi z nich to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 24/2009 dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych. Trzeci to projekt rozporządzenia, które, po jego przyjęciu, będzie stanowić przekształcenie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1027/2006 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych przyjmujących depozyty od rezydentów obszaru euro innych niż monetarne instytucje finansowe.
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny, aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia bardziej wydajne sporządzanie statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również wprowadzenie w tych rozporządzeniach wyraźnego odesłania do jej opinii.

2. Uwagi szczegółowe

2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje, że wspomniane rozporządzenia będą zawierać bardziej szczegółowe informacje w konkretnych dziedzinach statystyki pieniężnej i finansowej. Równocześnie Komisja jest zdania, że w trakcie spełniania wymagań użytkowników należy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć obciążenia respondentów w kontekście tych rozporządzeń. Po wprowadzeniu w życie systemu derogacji opartego na progach ilościowych można by przewidzieć stworzenie mechanizmu przeglądu celem wykorzystania zgromadzonego doświadczenia w tworzeniu przyszłych przepisów.
2.2.
Wydaje się, że przy tworzeniu projektów rozporządzeń przyjęto nieco inne podejście, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące sprawozdawczości, szczególnie w przypadku "rozpoczęcia przekazywania danych", wejścia w życie i początku stosowania w przepisach końcowych. Te elementy, jak również elementy odnoszące się do uchylenia istniejących przepisów, powinny być spójne, tak aby zapewnić kompletność wymaganych danych.
2.3.
W odniesieniu do wszystkich trzech projektów rozporządzeń określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianych aktów) i w stosownych przypadkach, odniesienia do wniosku, procedur i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną projektów rozporządzeń nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC, art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, rozporządzenia (UE) nr 1011/2012, rozporządzenia (UE) nr 549/2013 ani dyrektywy 2011/61/UE. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu rozporządzenia, można je umieścić w motywach.
2.4.
Ponadto Komisja zamierza przedstawić w najbliższym miesiącu wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy na rzecz funduszy rynku pieniężnego (FRP). Wniosek będzie zawierać szereg zmian odnoszących się do sposobu, w jaki fundusze rynku pieniężnego są zdefiniowane i mogą prowadzić działalność w Europie. W celu uniknięcia jakichkolwiek niespójności Komisja zaleca, by EBC wprowadził w swoich rozporządzeniach klauzulę przeglądu, aby umożliwić dokonanie przeglądu definicji i kryteriów FRP z uwzględnieniem rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego po jego przyjęciu przez Parlament Europejski i Radę. Dostosowanie odpowiednich rozporządzeń EBC powinno zbiec się z wejściem w życie nowego rozporządzenia w sprawie funduszy rynku pieniężnego.
2.5.
W odpowiednich projektach rozporządzeń należy ponownie sprawdzić spójność części załącznika II "Definicje sektorów" z ESA 2010. Na przykład, jeżeli chodzi o projekt rozporządzenia w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do instytucji pocztowych, w części odnoszącej się do funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego należy podać odniesienie do ESA 2010 pkt 2.82, natomiast treść tego punktu należy zamieścić w definicji funduszy inwestycyjnych niebędących funduszami rynku pieniężnego. Kolejnym przykładem jest dawna klasyfikacja sektorów zamieszczona w tabelach 1 i 3 projektu rozporządzenia dotyczącego danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych, co również należy poprawić.

3. Podsumowanie

3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekty rozporządzeń w zakresie, w jakim przyczyniają się one do skutecznej współpracy między Europejskim Systemem Statystycznym (ESS) i Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definicji podmiotów składających sprawozdania i wspierania cechujących się wysoką jakością spójnych statystyk na poziomie europejskim. Niemniej jednak Komisja uważa, że należy zająć się wspomnianymi wyżej kwestiami.
3.2.
Ponadto Komisja pragnie podkreślić, jak duże znaczenie w praktyce ma solidna procedura klasyfikacji jednostek w tym obszarze, która respektuje zasady statystyczne.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2013 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024