Oświadczenia żywieniowe.

Oświadczenia żywieniowe

P7_TA(2012)0022

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 odnośnie do wykazu oświadczeń żywieniowych

(2013/C 239 E/06)

(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności 1 ,
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 odnośnie do wykazu oświadczeń żywieniowych,
uwzględniając opinię wydaną w dniu 13 października 2011 r. przez komitet, o którym mowa w art. 25 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006,
uwzględniając wytyczne Komisji dotyczące wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 zatwierdzone przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 14 grudnia 2007 r. 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności 3 ,
uwzględniając art. 5a ust. 3 lit. b) decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 4 ,
uwzględniając art. 88 ust. 2 i ust. 4 lit. b) Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 oświadczenia żywieniowe i zdrowotne nie mogą być nieprawdziwe, niejednoznaczne lub wprowadzające w błąd;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 stosowanie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy można oczekiwać, że przeciętny konsument zrozumie opisane w oświadczeniu korzystne działanie;
C.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 porównawcze oświadczenia żywieniowe muszą porównywać skład danej żywności z szeregiem innych produktów żywnościowych tej samej kategorii, w tym z żywnością innych marek;
D.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do charakteru i właściwości środka spożywczego;
E.
mając na uwadze, że w świetle określonych wyżej podstawowych zasad rządzących wyborem dozwolonych oświadczeń żywieniowych dotyczących środków spożywczych nowe zaproponowane przez Komisję oświadczenie żywieniowe "teraz zawiera X% mniej [składnika odżywczego]", przewidziane do włączenia do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1924/2006, nie odpowiada celowi i treści aktu podstawowego, gdyż jest niejednoznaczne, wprowadza w błąd i dezorientuje przeciętnego konsumenta;
F.
mając na uwadze, że nowo wprowadzone oświadczenie "teraz zawiera X% mniej [składnika odżywczego]" narusza zasadę dotyczącą oświadczeń porównawczych określoną w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006; mając na uwadze, że umożliwia ono porównywanie wartości odżywczej produktu z poprzednią wersją tegoż produktu, niezależnie od początkowej zawartości danego składnika odżywczego, która mogła być nadmiernie wysoka w porównaniu z innymi produktami na rynku; mając na uwadze, że produktów, których skład nie został zmieniony, a które jednak zawierają mniej danego składnika odżywczego niż produkt o zmienionym składzie innej marki, nie będzie można opatrywać oświadczeniem żywieniowym, co nieuchronnie wprowadzi konsumentów w błąd;
G.
mając na uwadze, że oświadczenie "teraz zawiera X% mniej [składnika odżywczego]" może powodować nieuczciwą konkurencję w stosunku do obecnych oświadczeń, takich jak "o obniżonej zawartości [składnika odżywczego]" i "lekki"; mając na uwadze, że te ostatnie wymagają obniżenia zawartości o co najmniej 10% (w przypadku mikroskładników odżywczych), 25% (w przypadku sodu) lub 30% (w przypadku cukrów/ tłuszczów) w porównaniu z innymi podobnymi produktami; mając na uwadze, że konsumenci mogą mniemać, iż ilościowa informacja "teraz zawiera X% mniej" oznacza obniżenie zawartości większe niż wynikające z oświadczeń "o obniżonej zawartości [składnika odżywczego]" lub "lekki", mimo że w przypadku tych oświadczeń wymogi są o wiele bardziej rygorystyczne niż w przypadku oświadczenia "teraz zawiera X% mniej [składnika odżywczego]", które wymaga jedynie ograniczenia o co najmniej 15%;
H.
mając na uwadze, że wprowadzenie oświadczenia "teraz zawiera X% mniej [składnika odżywczego]" mogłoby obniżyć motywację producentów do tak znacznego modyfikowania składu produktów, aby możliwe było stosowanie oświadczeń "o obniżonej zawartości [składnika odżywczego]" lub "lekki", gdyż łatwiej jest ograniczyć zawartość składnika odżywczego o 15% niż o 30%;
I.
mając na uwadze, że w pkt 4 preambuły projektu aktu Komisja wyraźnie przyznaje, że "w przypadku zmniejszenia zawartości cukrów konsument spodziewa się zmniejszenia wartości energetycznej"; mając na uwadze, że co się tyczy proponowanej poprawki do oświadczenia "o obniżonej zawartości tłuszczów/ cukrów" określonego w pkt 2 załącznika do projektu aktu, Komisja zezwala też na stosowanie takich oświadczeń nawet wtedy, gdy wartość energetyczna produktu opatrzonego tym oświadczeniem jest wciąż "równa" zawartości energetycznej podobnego produktu;
1.
sprzeciwia się przyjęciu projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 odnośnie do wykazu oświadczeń żywieniowych;
2.
uważa, że projekt rozporządzenia Komisji nie jest zgodny z celem i treścią aktu podstawowego;
3.
wzywa Komisję do przedłożenia komisji parlamentarnej zmienionego projektu aktu;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, a także rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.
3 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
4 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.239E.39

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Oświadczenia żywieniowe.
Data aktu: 02/02/2012
Data ogłoszenia: 20/08/2013