Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI)).

Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

P7_TA(2011)0547

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI))

(2013/C 168 E/21)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi i Radzie (COM(2011)0226),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(1),
uwzględniając wspólne konkluzje posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu z dnia 1 grudnia 2011 r.(2),
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0433/2011),
A.
mając na uwadze, że w latach 2012-2013 konieczne jest przeznaczenie na projekt ITER dodatkowych 1 300 mln EUR w formie środków na zobowiązania z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że na posiedzeniu trójstronnym w dniu 1 grudnia 2011 r. Parlament, Rada i Komisja uzgodniły sposoby zapewnienia tych dodatkowych środków na finansowanie projektu ITER;
C.
mając na uwadze, że w związku z tym konieczna jest zmiana PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu podniesienia pułapu środków na zobowiązania w poddziale 1a o kwotę 650 mln EUR w 2012 r. oraz o kwotę 190 mln EUR w 2013 r. w cenach bieżących;
D.
mając na uwadze, że według PE wszystkie postanowienia PMI z dnia 17 maja 2006 r. pozostają w mocy do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe, za wyjątkiem artykułów, które stały się nieaktualne w następstwie wejścia w życie Traktatu z Lizbony;
E.
mając na uwadze, że ubolewa z powodu tego, iż różne wykładnie, ograniczenia prawne i wiążące zobowiązania nie pozwoliły Radzie na szybkie rozpoczęcie rzeczywistych politycznych negocjacji z drugim organem władzy budżetowej;
F.
mając na uwadze, że współpraca między delegacjami obu organów władzy budżetowej podczas rozmów trójstronnych była konstruktywna;
1.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
2.
podkreśla, że Parlament, Rada i Komisja zgodziły się na całość tekstu wspólnych konkluzji posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu, które odbyło się w dniu 1 grudnia 2011 r.;
3.
wyraża głębokie ubolewanie z powodu jednostronnego oświadczenia włączonego do protokołu Rady przez sześć państw członkowskich, w celu dokonania nieobiektywnej wykładni wspólnych konkluzji;
4.
wzywa Radę do pełnego przestrzegania wspólnych konkluzji; przypomina Radzie o wyrażonej przezeń zgodzie na pełne wykorzystanie przepisów ustanowionych w rozporządzeniu finansowym(3) oraz w PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu udostępnienia w ramach wieloletnich ram finansowych środków na zobowiązania na pułapie 360 mln EUR w procedurze budżetowej na 2013 r.; stwierdza, że w przeciwnym razie Parlament nie może zagwarantować swojej zgody na tę kwotę;
5.
wzywa Komisję do pełnego wykorzystania przepisów rozporządzenia finansowego oraz PMI z dnia 17 maja 2006 r. przy sporządzaniu konkretnych wniosków dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na 2013 r.;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikami Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Załączone do niniejszej rezolucji.

(3) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 WSPÓLNE KONKLUZJE W SPRAWIE FINANSOWANIA PROJEKTU ITER

Posiedzenie trójstronne z 1 grudnia 2011 r.

Parlament Europejski, Rada i Komisja ponownie podkreślają, jak duże znaczenie ma projekt ITER dla Unii Europejskiej.

Parlament Europejski i Rada przyjęły do wiadomości wniosek przedstawiony przez Komisję(1) w sprawie zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych po to, aby zapewnić dodatkowych 1 300 mln EUR w środkach na zobowiązania z budżetu UE na potrzeby projektu ITER w latach 2012-2013.

Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgadniają, że dodatkowe koszty projektu ITER w latach 2012-2013 w kwocie 1 300 mln EUR zostaną pokryte w następujący sposób:

100 mln EUR już zapisanych w budżecie na 2012 rok w pozycjach budżetowych dotyczących ITER;
360 mln EUR w środkach na zobowiązania zostanie udostępnione w procedurze budżetowej na 2013 rok w ramach pułapów środków na zobowiązania w wieloletnich ramach finansowych, z pełnym wykorzystaniem przepisów określonych w rozporządzeniu finansowym i w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z 17 maja 2006 r., z wyłączeniem jakiejkolwiek kolejnej zmiany wieloletnich ram finansowych związanej z projektem ITER;
Pułapy środków na zobowiązania w dziale 1a na lata 2012 i 2013 zostaną zwiększone o kwotę 840 mln EUR, z czego 650 mln EUR w 2012 roku i 190 mln EUR w roku 2013. To zwiększenie zostanie zrównoważone odpowiednim zmniejszeniem pułapów środków na zobowiązania w dziale 2 (450 mln EUR w roku 2011) i w dziale 5 (243 mln EUR w roku 2011 i 147 mln EUR w roku 2012);
Pułap całkowitych środków na płatności na rok 2013 zostanie zwiększony o kwotę 580 mln EUR, zrównoważoną odpowiednim zmniejszeniem w pułapie na rok 2011.

Parlament Europejski i Rada uzgadniają przyjęcie wyżej wymienionej zmiany wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 przed końcem 2011 roku, zgodnie z ich odnośnymi procedurami wewnętrznymi.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o przedłożenie konkretnych propozycji dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na rok 2013.

______

(1) COM(2011)0226 z 20 kwietnia 2011 r.

ZAŁĄCZNIK  II

 DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

zmieniająca porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2012/5/UE.)

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024