Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji

(2012/C 388/37)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwana dalej Agencją) z siedzibą w Bilbao została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 2062/94(1). Zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, wspieranie właściwych organów krajowych i unijnych przy określaniu i wdrażaniu polityk oraz informowanie o działaniach prewencyjnych(2).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowo- dowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finan- sowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
Budżet Agencji na 2011 r. wyniósł 16,4 mln euro w porównaniu z 15,5 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wskaźnik umorzeń środków wzrósł dwukrotnie, z 4 % w 2010 r. do 8 % (1,3 mln euro) łącznego budżetu na 2011 r., co wskazuje na trudności w realizowaniu działań przewidzianych w rocznym programie prac oraz stosowaniu budżetowej zasady jednoroczności.
13.
Między 16 września a 31 grudnia 2011 r. wszystkie operacje finansowe (zobowiązania budżetowe i prawne, płatności) dokonane przez oddelegowanych urzędników zatwierdzających zostały zrealizowane na podstawie wygasłych delegacji, które nie zostały odnowione po przybyciu nowego dyrektora.

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ AGENCJĘ SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

14.
Regulamin finansowy Agencji oraz przepisy wykonawcze do tego regulaminu zakładają sporządzanie spisu z natury co najmniej co trzy lata, natomiast ostatni spis z natury został sporządzony w 2006 r.

INNE UWAGI

15.
W przeciwieństwie do dwóch innych Europejskich Agencji mających siedzibę w Hiszpanii (OHIM w Alicante i CFCA w Vigo), nie zawarto umowy dotyczącej siedziby.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, s. 5).

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 29 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 3 lipca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://osha.europa.eu/en/about/finance/.

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

ZAŁĄCZNIK 

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 i 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie (...) mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.

Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 151, Unia wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach:

a) polepszania w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;

b) warunków pracy;

c) informacji i konsultacji z pracownikami;

d) integracji osób wykluczonych z rynku pracy, bez uszczerbku dla artykułu 166;

e) równości mężczyzn i kobiet w odniesieniu do ich szans na rynku pracy i traktowania w pracy;

f) zwalczania wykluczenia społecznego.

Kompetencje Agencji

(rozporządzenie Rady (EWG) nr 2062/94)

Cele

W celu poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zadaniem Agencji jest zapewnienie organom Unii, państwom członkowskim, partnerom społecznym i wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznej, naukowej i gospodarczej do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy. (art. 2).

Zadania

- gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych, a także informacji o badaniach,

- wspieranie współpracy i wymiany informacji, łącznie z informacjami o programach szkoleniowych,

- zapewnianie instytucjom Unii i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do opracowywania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa,

- udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych,

- przyczynianie się do rozwoju strategii i unijnych programów działań,

- utworzenie sieci złożonej z krajowych punktów centralnych i centrów tematycznych.

Zarządzanie Rada Zarządzająca

- po jednym przedstawicielu rządu każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracowniczych z każdego państwa członkowskiego,

- trzech przedstawicieli Komisji,

- członkowie i ich zastępcy z pierwszych trzech kategorii mianowani są spośród członków i zastępców członków Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy.

Biuro Rady Zarządzającej

- przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej,

- koordynatorzy z każdej z trzech grup interesów,

- po jednym dodatkowym członku z każdej z grup oraz z Komisji.

Dyrektor jest mianowany przez Radę Zarządzającą na podstawie krótkiej listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

Komitety

Obowiązkowa konsultacja z Komisją oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu prac i budżetu.

Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2011 (2010) Budżet

16,4 (15,5) mln euro, w tym:

- dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 91,0 % (94,0 %)

- dotacja Unii, DG ds. Rozszerzenia: 8,0 % (3,4 %)

- inne: 1,0 % (2,6 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r.

44 (44) stanowiska przewidziane w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 41 (41).

Inni pracownicy:

- oddelegowani eksperci narodowi: 0 (0)

- pracownicy kontraktowi: 26 (25) (z których jedno stanowisko jest finansowane ze środków celowych)

- personel lokalny: 1 (1) Pracownicy ogółem: 68 (67) Przydział stanowisk:

- działania operacyjne: 50 (49)

- zadania administracyjne: 10 (10)

- zadania mieszane: 8 (8)

Produkty i usługi w roku 2011

(gromadzenie i analiza informacji)

Europejskie Obserwatorium Ryzyka: prognozowanie zmian

Rozpowszechnianie wyników europejskiego badania przedsiębiorstw na temat nowych i pojawiających się zagrożeń (ESENER): dodatkowe imprezy krajowe mające na celu promowanie i rozpowszechnienie sprawozdania i streszczenia (opublikowanych w 22 językach).

Ukończenie etapu 2: prognoza wpływu innowacji technologicznych na bezpieczeństwo i zdrowie w przypadku "ekologicznych miejsc pracy" do 2020 r. Rozpoczęto etap 3 obejmujący siedem warsztatów poświęconych tworzeniu scenariuszy z udziałem ekspertów i decydentów.

Publikacje:

- Prognoza nowych i pojawiających się zagrożeń dla BHP związanych z nowymi technologiami w przypadku "ekologicznych miejsc pracy" do 2020 r.: Etap 1 - główne motory zmiany i etap 2 - kluczowe technologie,

- BHP w liczbach: BHP w sektorze transportu - przegląd,

- Służby ratunkowe; Przegląd literatury na temat zagrożeń dla BHP,

- Przemoc i molestowanie w miejscu pracy: Sytuacja w Europie,

- Streszczenie on-line seminarium na temat "Kobiety a BHP".

Ukończenie platformy internetowej "OSHwiki" oraz 78 artykułów zamówionych u ekspertów.

Informacje na temat środowiska pracy: dzielenie się wiedzą na temat dobrych praktyk na poziomie miejsc pracy

Zapewnienie wiedzy eksperckiej z zakresu BHP w związku z europejską kampanią na rzecz bezpiecznej konserwacji, w tym udział w krajowych i międzynarodowych imprezach oraz publikacje:

- Zestawienia - (Legionella a choroba legionistów, bezpieczna konserwacja w rolnictwie),

- Konserwacja w rolnictwie - przewodnik po bezpieczeństwie i zdrowiu,

- Europejski konkurs dobrych praktyk 2010/2011 - europejska kampania na rzecz bezpiecznej konserwacji,

- Legionella a choroba legionistów; Przegląd strategii,

- Trzy e-fakty wspierające kampanię na rzecz bezpiecznej konserwacji.

Uruchomienie projektu interaktywnego narzędzia on-line do oceny ryzyka (OiRA) na światowym kongresie na temat bezpieczeństwa i zdrowia w pracy.

Rozwój narzędzi OiRA w 10 krajach oraz dyskusje na temat rozwoju w kolejnych ośmiu krajach.

Publikacja zestawień, sprawozdań oraz studiów przypadku na temat transportu drogowego, kultury bezpieczeństwa, promowania zdrowia psychicznego, zachęt ekonomicznych oraz bezpiecznej konserwacji.

Komunikacja, kampanie i upowszechnianie

Europejska kampania na rzecz bezpiecznej konserwacji: Drugi i ostatni rok. Ceremonia rozstrzygnięcia konkursu dobrych praktyk; szczyt; europejska kampania na temat pakietu pomocy; 53 oficjalnych partnerów kampanii w UE; rozwój internetowego narzędzia do celów kampanii; przygotowanie kampanii na lata 2012-2013 pt. Partnerstwo dla prewencji.

Opracowanie wielojęzycznych publikacji i informacji dostępnych on-line i w formie papierowej, narzędzi i usług w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy.

Promowanie informacji na temat BHP, w tym projektów dotyczących BHP oraz transportu; BHP a środowiskowy dym tytoniowy; kobiety w pracy, ustalenia ESENER (cztery seminaria krajowe w 2011 r.)

Publiczne rozpoczęcie projektu OiRA (interaktywne narzędzie on-line do oceny ryzyka) oraz opracowanie strategii promocji i rozpowszechniania OiRA.

Aktywne i bierne uczestnictwo w ponad 160 imprezach, wystawach i konferencjach w zakresie BHP.

Opracowanie oraz pilotażowe testowanie narzędzi edukacyjnych z wykorzystaniem popularnego bohatera animowanego Napo.

Konkurs fotograficzny "Zoom na zapobieganie zagrożeniom"; nagroda filmowa za film dokumentalny na temat zdrowych miejsc pracy.

Opracowanie i prace w terenie w zakresie paneuropejskiego sondażu na temat publicznego podejścia do BHP.

Monitorowanie i ocena: Studium wykorzystania strony internetowej; ocena w konkursie na nagrodę filmową na temat zdrowych miejsc pracy, przegląd bohaterów kreskówki Salus, monitorowanie mediów.

Tworzenie sieci i koordynacja

Dalszy rozwój sieci punktów centralnych, zarządzanie agencją i relacje z organizacjami europejskimi i międzynarodowymi.

Koordynacja sieci szefów agencji oraz sieci szefów administracji.

Zwiększanie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących i potencjalnie kandydujących do UE (fundusze celowe).

Ocena strategii UE-OSHA na lata 2009-2013.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

12.
Poziom realizacji budżetu w roku budżetowym 2011 był ogółem lepszy niż w poprzednim roku, w szczególności jeżeli chodzi o umorzenia środków C8 oraz ograniczenia przeniesień środków C1 w tytule III - Działania operacyjne.

Wyższy wskaźnik umorzeń środków w 2011 r. częściowo wynika z kilku nieobsadzonych stanowisk i z konieczności nieangażowania się w znaczniejsze działania (OSHwiki) do czasu zapewnienia międzynarodowej współpracy (konferencja światowa).

13.
W rozumieniu Agencji wcześniej wydane delegacje zachowały ważność.

Po stwierdzeniu, że Trybunał nie podzielał tego założenia podczas kontroli na miejscu, w dniu 2.3.2012 r. obecny dyrektor podpisał nowe delegacje potwierdzające wszystkie wcześniejsze delegacje.

14.
Agencja przyjmuje zalecenie Trybunału Obrachunkowego i do końca 2012 r. przeprowadzi wyczerpującą fizyczną kontrolę wszystkich swoich aktywów.
15.
Agencja od wielu lat dąży do zawarcia umowy dotyczącej siedziby. Obecnie trwają negocjacje z władzami Hiszpanii; negocjacje te mają zostać zakończone w 2012 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024