(2012/C 107/03)
(Dz.U.UE C z dnia 13 kwietnia 2012 r.)
PRZEBIEG PROCEDURY
W dniu 28 stycznia 2011 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004(2), Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo UPM-Kymmene Corporation ("UPM" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwami Myllykoski Corporation ("Myllykoski") i Rhein Papier GmbH ("Rhein Papier") (łącznie zwanymi również "innymi zainteresowanymi podmiotami"). W dniu 4 marca 2011 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
PROCEDURA PISEMNA
W dniu 5 maja 2011 r. stronie zgłaszającej zostało przesłane pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym Komisja przedstawiła wstępny wniosek, zgodnie z którym zgłoszona koncentracja znacząco utrudniłaby skuteczną konkurencję w odniesieniu do papieru superkalandrowanego ("SC"). Pojawiły się obawy, czy papier SC powinien zostać uznany za osobny rynek lub część większego rynku produktowego obejmującego inne rodzaje papieru czasopismowego (SC, papieru maszynowo wykańczanego powlekanego ("MFC") i maszynowo wykańczanego powlekanego w rolkach ("CMR")). UPM udzielił odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w określonym terminie, w dniu 20 maja 2011 r.
Dostęp do akt
Dnia 6 maja 2011 r. przyznano częściowy dostęp do akt. Dokumenty uzupełniające zostały przekazane UPM w dniach 12, 18 i 19 maja. UPM złożył w DG ds. Konkurencji skargę na rzekome późne udzielenie dostępu do akt. Ponieważ jednak UPM nie zwrócił się z tą sprawą do mnie, ani nie uzasadnił przekonująco, dlaczego nie mógł się skutecznie bronić, uważam, że opóźnienie w udzieleniu UPM dostępu do części akt pozostało bez uszczerbku dla prawa UPM do obrony.
Przesłuchanie stron trzecich
Status zainteresowanej osoby trzeciej przyznałem klientowi stron, przedsiębiorstwu Bertelsmann AG oraz niektórym z jego spółek zależnych, w tym Gruner + Jahr AG & Co, Mohn media Mohndruck GmbH oraz Prinovis Ltd & Co KG (dalej zwanych łącznie "Bertelsmann").
Status zainteresowanej osoby trzeciej przyznałem również niektórym wierzycielom przedsiębiorstw Myllykoski(3) i Rhein Papier(4) po tym, jak wyjaśnili swoje wyjątkowe zaangażowanie w transakcję i wykazali, jaki wpływ na ich interesy miałby wynik postępowania.
Dzień przed spotkaniem wyjaśniającym otrzymałem również wniosek klienta przedsiębiorstwa Myllykoski o zgodę na udział w spotkaniu. W związku z faktem, że wniosek był niewystarczająco uzasadniony, został złożony na tak późnym etapie i że klient nie wniósł dotychczas wkładu w postępowanie wyjaśniające(5), miałem poważne wątpliwości, czy klient byłby w stanie znacząco przyczynić się do wyjaśnienia istotnych okoliczności sprawy. W związku z powyższym postanowiłem nie zapraszać klienta do udziału w spotkaniu wyjaśniającym. Niezależnie od powyższego poinformowałem klienta, że może uzyskać status zainteresowanej osoby trzeciej i skorzystać z możliwości złożenia wyjaśnień w formie pisemnej, pod warunkiem złożenia formalnego wniosku. Klient tego jednak nie uczynił.
Spotkanie wyjaśniające
W swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń strona zgłaszająca wniosła o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, które odbyło się dnia 27 maja 2011 r. Na spotkanie zaprosiłem, na ich wniosek, również te zainteresowane osoby trzecie (Bertelsmann i wierzyciele przedsiębiorstw Myllykoski i Rhein Papier), które w mojej opinii mogły wnieść największy wkład w wyjaśnienie istotnych okoliczności.
Na uzasadniony wniosek przedsiębiorstw UPM, Myllykoski oraz wierzycieli przedsiębiorstw Myllykoski i Rhein Papier, elementy oświadczeń stron odbyły się za zamkniętymi drzwiami.
PROJEKT DECYZJI
Projekt decyzji przewiduje bezwarunkową zgodę na proponowaną koncentrację. Zastrzeżenia zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń zostały przez Komisję ponownie przeanalizowane i odrzucone w świetle m.in. uwag na piśmie przedstawionych przez stronę zgłaszającą, wkładu wszystkich uczestników spotkania wyjaśniającego oraz dalszego postępowania przeprowadzonego w następstwie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
PODSUMOWANIE
Nie otrzymałem od strony zgłaszającej, innych zaangażowanych podmiotów, ani zainteresowanych osób trzecich żadnych skarg na temat wykonywania ich prawa do złożenia wyjaśnień. W związku z powyższym i uwzględniając powyższe uwagi stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo wszystkich stron do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela dnia 4 lipca 2011 r.
| Michael ALBERS | |
(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariusza ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
(3) Bayerische Landesbank, Sampo Bank plc, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) i Nordic Investment Bank ("wierzyciele Myllykoski (wiodące banki)"), w imieniu wierzycieli Myllykoski.
(4) Nordea Bank Finland plc (w charakterze przedstawiciela instytucji finansowych będących wierzycielami Rhein Papier).
(5) Klient nie udzielił odpowiedzi na kwestionariusze rozesłane przez DG ds. Konkurencji w toku postępowania.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.107.4 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - COMP/M.6101 - UPM/Myllykoski i Rhein Papier. |
| Data aktu: | 04/07/2011 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2012 |