TEKST PROPONOWANY PRZEZ RADĘ |
POPRAWKA |
Poprawka 1 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 1 a preambuły (nowy)
|
|
(1a) Na długo przed kryzysem Parlament Europejski nawoływał systematycznie do zapewnienia rzeczywiście równych szans wszystkim podmiotom na poziomie Unii Europejskiej, wskazując na znaczne braki w nadzorze unijnym nad nawet bardziej zintegrowanymi rynkami finansowymi (w rezolucji z dnia 13 kwietnia 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego wprowadzania w życie ram dla rynków finansowych: plan działania(1), w rezolucji z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie zasad nadzoru ostrożnościowego w Unii Europejskiej(2), w rezolucji z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie polityki usług finansowych (2005-2010) - biała księga(3), w rezolucji z dnia 23 września 2008 r. zawierającej zalecenia dla Komisji w sprawie funduszy hedgingowych i niepublicznego rynku kapitałowego(4), w rezolucji z dnia 9 października 2008 r. zawierającej zalecenia dla Komisji w sprawie działań następczych w związku z metodą Lamfalussy'ego: przyszła struktura nadzoru(5), w rezolucji z dnia 22 kwietnia 2009 r. w sprawie zmienionego wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Solvency II)(6) oraz w rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie agencji ratingowych(7)). ______
(1) Dz.U. C 40 z 7.2.2001, s. 453.
(2) Dz.U. C 25 E z 29.1.2004, s. 394.
(3) Dz.U. C 175 E z 10.7.2008, s. xx.
(4) Dz.U. C 8 E z 14.1.2010, s. 26.
(5) Dz.U. C 9 E z 15.1.2010, s. 48.
(6) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0251.
(7) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0279.
|
Poprawka 2 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 8 a preambuły
|
(8a) Środki służące gromadzeniu informacji określonych w niniejszym rozporządzeniu są konieczne do wykonania zadań ESRB i powinny być bez uszczerbku dla ram prawnych europejskiego systemu statystycznego i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w dziedzinie statystyki. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem pozostawać bez uszczerbku dla rozporządzenia WE nr 223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej i dla rozporządzenia Rady WE nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny. |
(8a) Europejskiemu Bankowi Centralnemu należy powierzyć zadanie udzielania ESRB wsparcia statystycznego. Gromadzenie i przetwarzanie informacji zgodne z niniejszym rozporządzeniem i niezbędne do wykonywania zadań ESRB powinno w związku z tym opierać się na przepisach art. 5 Statutu ESBC i EBC oraz na przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1). Stosownie do tego poufnymi informacjami statystycznymi zgromadzonymi przez EBC lub ESBC należy dzielić się z ESRB. |
|
______ (1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
|
Poprawka 3 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 a (nowy)
|
|
1a. Przewodniczący ESRB jest prezesem EBC. Okres pełnienia mandatu przez przewodniczącego ESRB jest równy okresowi pełnienia mandatu prezesa EBC. |
Poprawka 4 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 b (nowy)
|
|
1b. Pierwszy wiceprzewodniczący jest wybierany przez członków Rady Ogólnej EBC na okres odpowiadający okresowi jego członkostwa w Radzie Ogólnej, ze względu na potrzebę zapewnienia zrównoważonej reprezentacji państw członkowskich zarówno wewnątrz strefy euro, jak i poza nią. Jego mandat może zostać przedłużony. |
Poprawka 5 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 c (nowy)
|
|
1c. Drugi wiceprzewodniczący jest przewodniczącym Wspólnego Komitetu Europejskich Organów Nadzoru (Wspólnego Komitetu) powołanego na mocy art. 40 rozporządzenia (UE) nr .../2010 [ESMA], rozporządzenia (UE) nr .../2010 [EIOPA] oraz rozporządzenia (UE) nr .../2010[EBA] ("Wspólny Komitet"). |
Poprawka 6 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 d (nowy)
|
|
1d. Przed objęciem urzędu przewodniczący i wiceprzewodniczący przedstawiają Parlamentowi Europejskiemu na przesłuchaniu publicznym, jak zamierzają wykonywać swe obowiązki wynikające z niniejszego rozporządzenia. Drugi wiceprzewodniczący przedstawia Parlamentowi Europejskiemu plan wypełniania obowiązków powierzonych mu jako przewodniczącemu Wspólnego Komitetu. |
Poprawka 7 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 e (nowy)
|
|
1e. Przewodniczący przewodniczy posiedzeniom Zarządu Głównego i Komitetu Sterującego. |
Poprawka 8 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 f (nowy)
|
|
1f. Jeżeli przewodniczący nie może uczestniczyć w obradach, Zarządowi Głównemu i Komitetowi Sterującemu przewodniczą wiceprzewodniczący w porządku pierwszeństwa. |
Poprawka 9 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 g (nowy)
|
|
1g. Jeżeli wiceprzewodniczący nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków, wybiera się nowych wiceprzewodniczących zgodnie z ust. 1b i 1c. |
Poprawka 10 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 h (nowy)
|
|
1h. Przewodniczący reprezentuje ESRB na zewnątrz. |
Poprawka 11 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1 i (nowy)
|
|
1i. Przewodniczący jest zapraszany na coroczne przesłuchanie z okazji publikacji corocznego sprawozdania ESRB, organizowane w Parlamencie Europejskim, które odbywa się poza dialogu walutowego pomiędzy Parlamentem Europejskim a prezesem Europejskiego Banku Centralnego. |
Poprawka 12 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - wprowadzenie
|
Europejski Bank Centralny zapewnia sekretariat, dostarczając tym samym ESRB wsparcie analityczne, statystyczne, logistyczne i administracyjne. Zadania sekretariatu określone w art. 4 ust. 4 rozporządzenia XXXX obejmują w szczególności: |
EBC zapewnia sekretariat, dostarczając tym samym ESRB wsparcie analityczne, statystyczne, logistyczne i administracyjne. Korzysta on również z doradztwa technicznego europejskich organów nadzoru, banków centralnych poszczególnych krajów i krajowych organów nadzoru. Jest także odpowiedzialny za wszelkie kwestie kadrowe. Zadania sekretariatu określone w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr ..../2010 [ESRB] obejmują w szczególności: |
Poprawka 13 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - litera e)
|
e) wspieranie prac Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Technicznego Komitetu Doradczego. |
e) wspieranie prac Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Naukowego Komitetu Doradczego. |
Poprawka 14 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - litera e a) (nowa)
|
|
ea) udzielanie informacji europejskim organom nadzoru na ich wniosek. |
Poprawka 15 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 1
|
1. EBC zapewnia dostateczne zasoby kadrowe i finansowe na 1. EBC zapewnia dostateczne zasoby kadrowe i finansowe na potrzeby wykonywania powierzonego mu zadania polegającego potrzeby wykonywania zadań sekretariatu. |
EBC zapewnia, aby na zapewnieniu sekretariatu. sekretariat dysponował wysoko wykwalifikowanymi kadrami, odpowiadającymi szerokiemu zakresowi działalności ESRB i składowi Zarządu Głównego. EBC zapewnia należyte finansowanie sekretariatu z zasobów własnych. |
Poprawka 16 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 2
|
2. Dyrektor sekretariatu jest powoływany przez EBC w porozumieniu z Zarządem Głównym ESRB. . |
2. Dyrektor sekretariatu jest powoływany przez EBC na wniosek Zarządu Głównego ESRB. |
Poprawka 17 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 3 - ustęp 2 a (nowy)
|
|
2a. Wszyscy członkowie sekretariatu są zobowiązani do nieujawniania informacji objętych tajemnicą służbową, nawet po zakończeniu sprawowania przez nich funkcji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE)nr .../2010 [ESRB oraz celem określonym w art. 6 niniejszego rozporządzenia. |
Poprawka 18 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 2
|
2. Dyrektor sekretariatu lub jego przedstawiciel uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Technicznego Komitetu Doradczego ESRB. |
2. Dyrektor sekretariatu lub jego przedstawiciel uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Głównego, Komitetu Sterującego i Naukowego Komitetu Doradczego ESRB. |
Poprawka 19 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 2 a (nowy)
|
|
2a. Sekretariat może zwracać się o informacje (indywidualne oraz w postaci skróconej lub zbiorczej) dotyczące instytucji finansowych lub rynków właściwych z uwagi na zadania ESRB do europejskich organów nadzoru, a w przypadkach, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (UE) nr .../2010 [ESRB], do krajowych organów nadzoru, krajowych banków centralnych lub innych organów państw członkowskich lub na podstawie uzasadnionego wniosku bezpośrednio do instytucji finansowych. |
Poprawka 20 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 2 b (nowy)
|
|
2b. Informacje, o których mowa w ust. 2 mogą zawierać dane dotyczące Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Unii, strefy euro, danych krajowych w postaci zbiorczej ani indywidualnych danych krajowych. Dane krajowe są gromadzone tylko na uzasadniony wniosek. Przed złożeniem wniosku o dane Sekretariat uwzględnia najpierw już istniejące statystyki, które zostały przedstawione, rozpowszechnione i opracowane przez europejski system statystyczny i Europejski System Banków Centralnych, a następnie konsultuje się z właściwym europejskim organem nadzoru, aby upewnić się, czy wniosek ten jest odpowiedni. |
Poprawka 21 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7
|
Rada przeprowadza analizę niniejszego rozporządzenia po upływie trzech lat od daty wskazanej w art. 8, na podstawie sprawozdania Komisji, i po otrzymaniu opinii EBC i europejskich organów nadzoru stwierdza, czy niniejsze rozporządzenie powinno zostać poddane przeglądowi. |
Parlament Europejski i Rada dokonają przeglądu niniejszego rozporządzenia na podstawie sprawozdania Komisji przed ...(*) i zadecydują, po otrzymaniu opinii EBC, czy należy zmienić zadania i organizację ESRB. Sprawozdanie powinno w szczególności oceniać czy:
|
|
(a) należy uprościć i wzmocnić strukturę Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ESRB), aby zwiększyć spójność między skalą macro a skalą micro, a także między europejskimi organami nadzoru; (b) należ zwiększyć uprawnienia regulacyjne europejskich organów nadzoru;
(c) zmiany w ESFS są spójne z ogólnymi zmianami w tej dziedzinie;
(d) w ramach ESFS istnieje wystarczająca różnorodność i wysoka jakość;
(e) istnieje właściwa odpowiedzialność i przejrzystość w odniesieniu do wymogów dotyczących publikowania.
______
(*) Trzy lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
|