Decyzja ustanawiająca europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 listopada 2011 r.
ustanawiająca europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony 1

(2011/C 349/04)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W strategii "Europa 2020" określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" 2 przedstawiono wizję społecznej gospodarki rynkowej w Europie w XXI w., w pełni korzystającej z ekonomicznych i społecznych korzyści społeczeństwa cyfrowego. Położono w niej nacisk na znaczenie wzmacniania rozwoju gospodarki europejskiej przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich wskaźników wydajności zatrudnienia, gospodarki niskoemisyjnej i spójności społecznej.

(2) W jednej z inicjatyw przewodnich w ramach strategii "Europa 2020", określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejska agenda cyfrowa" 3 , przypisano istotne znaczenie lepszemu stanowieniu norm w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) dla zapewnienia interoperacyjności aplikacji, usług i produktów ICT służącej zmniejszeniu rozdrobnienia jednolitego rynku cyfrowego, a zarazem wspieraniu innowacyjności i konkurencji.

(3) W innej inicjatywie przewodniej w ramach strategii "Europa 2020", określonej w komunikacie Komisji zatytułowanym "Zintegrowana polityka przemysłowa w erze globalizacji - Konkurencyjność i zrównoważony rozwój na pierwszym planie" 4 , wzywa się Europę do opracowania systemu norm spełniającego oczekiwania zarówno podmiotów rynkowych, jak i europejskich organów publicznych, który jednocześnie działałby na rzecz rozszerzania wpływu Europy poza jednolitym rynkiem w zglobalizowanej gospodarce.

(4) 5 W komunikacie Komisji zatytułowanym "Strategiczna wizja w zakresie norm europejskich - Postęp w celu poprawy i przyspieszenia zrównoważonego wzrostu gospodarki europejskiej do roku 2020" 6 stwierdzono, że w roku 2011 Komisja stworzy specjalną platformę angażującą zainteresowane strony pod swoim przewodnictwem, która będzie jej doradzać w kwestiach związanych z wdrażaniem polityki normalizacji w dziedzinie ICT, włączając w to program prac na rzecz normalizacji ICT, ustalanie priorytetów w celu wsparcia prawodawstwa i polityki oraz identyfikację specyfikacji opracowanych przez światowe organizacje zajmujące się opracowywaniem norm w dziedzinie ICT.

(5) 7 Konieczne jest zatem ustanowienie platformy w dziedzinie normalizacji ICT angażującej zainteresowane strony i określenie jej zadań oraz struktury.

(6) 8 W skład platformy angażującej zainteresowane strony powinni wchodzić przedstawiciele organów krajowych państw członkowskich i państw EFTA, zrzeszających zainteresowane strony organizacji reprezentujących przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa, konsumentów i inne zainteresowane grupy społeczne, jak również europejskich i międzynarodowych jednostek normalizacyjnych oraz innych organizacji nienastawionych na osiąganie zysku, którymi są stowarzyszenia zawodowe, branżowe lub handlowe bądź inne organizacje członkowskie działające w Europie, które w ramach swej specjalizacji opracowują normy z dziedziny ICT.

(7) Bez uszczerbku dla zasad Komisji dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.

(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1 9

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się europejską platformę ds. normalizacji ICT angażującą zainteresowane strony, zwaną dalej "platformą".

Artykuł  2

Zadania

Zadaniem platformy jest:

a)
doradzanie Komisji we wszystkich kwestiach związanych z europejską polityką normalizacji ICT i jej skutecznym wdrażaniem;
b)
doradzanie Komisji w sprawie jej programu prac w zakresie normalizacji ICT i jego priorytetów;
c)
określanie potencjalnych przyszłych potrzeb w zakresie normalizacji ICT w celu wsparcia europejskiego prawodawstwa, polityki i zamówień publicznych;
d)
doradzanie Komisji w sprawie ewentualnych zleceń normalizacji w dziedzinie ICT dla europejskich jednostek normalizacyjnych oraz działań, które mogą zostać przeprowadzone przez inne podmioty we współpracy z europejskimi jednostkami normalizacyjnymi;
e)
doradzanie Komisji w sprawie postępów w zakresie normalizacji ICT i powiązanych działań w celu wsparcia prawodawstwa i polityki;
f)
doradzanie Komisji w sprawie specyfikacji technicznych z dziedziny ICT, które nie są normami krajowymi, europejskimi ani międzynarodowymi, w związku z wymaganiami określonymi w załączniku II we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie normalizacji europejskiej 10 ;
g)
doradzanie Komisji w sprawie współpracy między organizacjami opracowującymi normy i europejskimi jednostkami normalizacyjnymi w celu lepszego połączenia ich prac nad normalizacją europejską w dziedzinie ICT oraz zapewnienia dostępności norm ICT wspierających interoperacyjność;
h)
gromadzenie informacji na temat programów prac organizacji opracowujących normy ICT w celu zapewnienia koordynacji i unikania zbytecznego powielania lub rozproszenia działań.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z platformą w każdej kwestii związanej z:

a)
innymi inicjatywami, które mogą być podejmowane na poziomie Unii w celu przezwyciężenia barier utrudniających interoperacyjność ICT;
b)
krajowymi, europejskimi i międzynarodowymi inicjatywami dotyczącymi normalizacji, wspierającymi interoperacyjność ICT.
Artykuł  4

Członkostwo - powoływanie

1.
W skład platformy wchodzi nie więcej niż 67 członków.
2.
Członkami są organy krajowe państw członkowskich i państw EFTA oraz organizacje reprezentujące strony zainteresowane normalizacją ICT powoływane przez Komisję w następujący sposób:
a)
nie więcej niż 18 organizacji reprezentujących przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa oraz zainteresowane grupy społeczne;
b)
nie więcej niż 14 europejskich i międzynarodowych jednostek normalizacyjnych oraz innych organizacji nienastawionych na osiąganie zysku, którymi są stowarzyszenia zawodowe, branżowe lub handlowe bądź inne organizacje członkowskie działające w Europie, które w ramach swej specjalizacji opracowują normy z dziedziny ICT.
3.
Członków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b), powołują Dyrektorzy Generalni DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu i DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów w imieniu Komisji spośród właściwych organizacji reprezentujących zainteresowane strony, tak aby osiągnąć zrównoważoną reprezentację uwzględniającą zadania i wymaganą wiedzę fachową.
4.
Każdy organ krajowy i organizacja powołana przez Komisję mianuje swego przedstawiciela i jego zastępcę, którzy będą uczestniczyć w działaniach platformy.
5.
Członkowie platformy są powoływani na okres 3 lat. Pełnią oni swe funkcje do czasu ich zastąpienia lub do upływu ich kadencji. Ich kadencja może zostać przedłużona.
6.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace platformy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do upływu ich kadencji.
7.
Nazwy członków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b), są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i innych podobnych zespołów ("rejestr").
8.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Platformie przewodniczą służby DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu i DG ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów.
2.
W porozumieniu z przedstawicielem Komisji platforma może ustanowić podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez platformę. Takie podgrupy ulegają rozwiązaniu z chwilą wypełnienia ich mandatu.
3.
Przedstawiciel Komisji może zaprosić do udziału w pracach platformy w trybie doraźnym ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie będącej przedmiotem obrad. Przedstawiciel Komisji może ponadto nadawać osobom fizycznym lub organizacjom status obserwatora zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów i krajów kandydujących.
4.
Członkowie platformy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i przepisach wykonawczych do traktatów, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
5.
Posiedzenia platformy i wszystkich podgrup odbywają się w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach platformy i jej podgrup mogą uczestniczyć inni urzędnicy Komisji zainteresowani ich pracami.
6.
Platforma przyjmuje wszelkie niezbędne regulaminy wewnętrzne, w tym zasady w zakresie konfliktów interesów, na podstawie standardowego regulaminu dla grup ekspertów przyjętego przez Komisję.
7.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności platformy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
8.
Wspólne Centrum Badawcze może zapewniać doradztwo naukowe i świadczyć usługi w zakresie swej specjalizacji fachowej.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach platformy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach platformy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2011 r.

W imieniu Komisji

Antonio TAJANI

Wiceprzewodniczący

1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
2 COM(2010) 2020 wersja ostateczna z 3.3.2010.
3 COM(2010) 245 wersja ostateczna z 19.5.2010.
4 COM(2010) 614 wersja ostateczna z 28.10.2010.
5 Motyw 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
6 COM(2011) 311 wersja ostateczna z 1.6.2011.
7 Motyw 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
8 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
9 Art. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.8.11).
10 COM(2011) 315 wersja ostateczna z 1.6.2011.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024