Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe).

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 275/10)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2011 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 101 i 102 TFUE(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 1 sierpnia 2011 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń prawa przez przedsiębiorstwo International Business Machines Corporation ("IBM") na rynku usług serwisowych komputerów IBM typu mainframe.

(3) Według oceny wstępnej, IBM może posiadać pozycję dominującą na rynku pewnych elementów wymaganych do świadczenia usług serwisowych sprzętu i oprogramowania komputerów typu mainframe. W ocenie wstępnej wyrażono obawy, że IBM mogło nadużyć swojej pozycji dominującej, łamiąc art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG, poprzez narzucenie konkurentom na rynku usług serwisowych nieuzasadnionych warunków dostaw tych elementów. Ci konkurenci to aktualni klienci IBM. Według oceny wstępnej dokonanej przez Komisję praktyki IBM mogą polegać na odmowie dostawy tych elementów.

(4) Celem oceny wstępnej nie jest zbadanie potencjalnego rynku dostaw usług serwisowych prowadzonych przez wiele podmiotów dla klientów posiadających wiele różnych platform serwerowych, w tym komputery IBM typu mainframe. W ocenie tej w szczególności nie dąży się do oceny konkurencyjnej sytuacji na rynku między IBM i innymi producentami serwerów w zakresie dostawy usług serwisowych dla klientów korzystających z różnych platform serwerowych.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(5) Przedsiębiorstwo IBM nie zgadza się z oceną wstępną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zaproponowanych zobowiązań.

(6) IBM zobowiązuje się do szybkiego zapewnienia dostępności niektórych części zamiennych i informacji technicznych stronom trzecim świadczącym usługi serwisowe (ang. Third Party Maintainers - TPM) na rozsądnych i niedyskryminacyjnych warunkach. W tym celu IBM zobowiązuje się zawrzeć umowę ramową z każdym TPM zainteresowanym zapewnieniem usług serwisowych dla serwerów IBM System z w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

(7) Umowa ramowa ma opierać się na uzasadnionych warunkach i zawierać, między innymi, zobowiązanie ze strony IBM do: (i) szybkiego dostarczania TPM najważniejszych części bez żadnego zobowiązania ze strony TPM dotyczącego zwrotu uszkodzonej części; (ii) utrzymania takich samych cen najważniejszych części dla TMP, jakie IBM oferuje klientom korzystającym z jego usług serwisowych, dla obecnych i przyszłych modeli komputerów typu mainframe; (iii) szybkiego udostępnienia TMP informacji technicznych (w tym aktualizacji kodu maszynowego).

(8) Umowa ramowa będzie również zawierać możliwość egzekwowania zobowiązań IBM przez TPM w przypadku jakiegokolwiek nieporozumienia dotyczącego umowy. Umowa ramowa przewiduje szczególne postępowanie i kary umowne w przypadku opóźnień w dostawie najważniejszych części zamiennych i informacji technicznych ze strony IBM.

(9) Aby ułatwić kontakty z TMP, IBM utworzy stanowisko kierownika ds. kontaktów z TMP w całej UE.

(10) Zobowiązania odnoszą się do wszystkich modeli i typów serwerów IBM System z, których nie wycofano z użytku i które będą użytkowane przez kolejne pięć lat, począwszy od daty przyjęcia przez Komisję decyzji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. IBM zobowiązuje się do przedstawienia Komisji rocznego sprawozdania z wdrożenia zobowiązań.

(11) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(12) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie wprowadzenia istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.

(13) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Uwagi powinny zostać w miarę możliwości szczegółowo uzasadnione, przy czym uzasadnienie powinno zawierać niezbędne fakty, a w przypadku wskazania problemu - propozycję jego rozwiązania.

(14) Komisja musi otrzymać wszystkie uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/C-3/39.692/IBM usługi serwisowe - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. C 115 z 9.5.2008, s. 47.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.275.8

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.692/IBM - (usługi serwisowe).
Data aktu: 20/09/2011
Data ogłoszenia: 20/09/2011