Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) (grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2011/10316.

Nabór na stanowisko dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) (grupa zaszeregowania AD 14) COM/2011/10316

(2011/C 257 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 września 2011 r.)

Reprezentujemy

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) została ustanowiona w 2002 r. w celu zapewnienia wysokiego, jednolitego i skutecznego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom spowodowanym przez statki na terenie Unii Europejskiej (rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1). W 2010 r. Komisja zaproponowała zmianę tego rozporządzenia, która obecnie jest przedmiotem dyskusji z Parlamentem Europejskim i Radą(1). Do zadań Agencji należy zapewnianie państwom członkowskim i Komisji pomocy technicznej i naukowej oraz wysokiej wiedzy fachowej, aby pomagać im we właściwym stosowaniu przepisów UE w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, ochrony na morzu oraz zapobiegania zanieczyszczeniom powodowanym przez statki i działania w odpowiedzi na te zanieczyszczenia, a także w monitorowaniu wdrażania tych przepisów i dokonywaniu oceny ich skuteczności. Ponadto Agencja wspiera, na wniosek, mechanizmy działania w odpowiedzi na zanieczyszczenia w państwach członkowskich.

EMSA ma siedzibę w Lizbonie, w Portugalii. W 2011 r. całkowity budżet Agencji wynosi 56 min EUR. Zatrudnia ona ok. 250 pracowników.

Więcej informacji można znaleźć na następującej stronie internetowej: http://www.emsa.europa.eu

Oferujemy

Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Agencji i współtworzy jej zewnętrzny wizerunek. Odpowiada przed Radą Administracyjną.

Dyrektor wykonawczy będzie kierował i zarządzał Agencją, a także ponosił ogólną odpowiedzialność za działalność Agencji i dążył do realizacji jej celów.

Do obowiązków dyrektora wykonawczego należeć będzie:

– realizacja celów Agencji i wieloletnich ram strategicznych określonych przez Radę Administracyjną Agencji,

– rozwijanie i utrzymywanie owocnej współpracy z właściwymi służbami Komisji Europejskiej, państwami członkowskimi, niektórymi państwami trzecimi i we właściwych przypadkach innymi zainteresowanymi podmiotami, w zakresie zadań realizowanych przez Agencję,

– współpraca z organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za wdrażanie polityki UE w dziedzinie transportu morskiego,

– udzielanie pomocy w odpowiedzi na wszelkie prośby ze strony Komisji lub państw członkowskich w zakresie zadań Agencji,

– przygotowywanie rocznego programu prac oraz szczegółowych planów w zakresie gotowości Agencji do zwalczania zanieczyszczeń i reagowania na zanieczyszczenia oraz dbałość o wdrażanie tych dokumentów, we współpracy z Komisją Europejską,

– przygotowywanie i wykonanie budżetu Agencji we współpracy z Komisją Europejską,

– przygotowywanie sprawozdania rocznego z działalności Agencji,

– bieżące kierowanie Agencją. Rekrutacja oraz ocena pracowników zgodnie z regulaminem pracowniczym UE oraz tworzenie dobrej atmosfery w zespole i zapewnianie przyjaznego środowiska pracy,

– bezpośrednia i pośrednia komunikacja ze społeczeństwem we wszystkich kwestiach należących do kompetencji Agencji.

Poszukujemy (kryteria wyboru)

Idealny kandydat powinien wykazać się następującymi cechami:

a) wiedza techniczna:

– dobra znajomość instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań,

– znajomość europejskiej polityki transportu morskiego, prawodawstwa i bezpieczeństwa morskiego,

– udokumentowane doświadczenie w zakresie polityki transportowej, w tym doświadczenie w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego; dodatkowym atutem będzie doświadczenie nabyte w krajowej, europejskiej lub międzynarodowej administracji publicznej;

b) kompetencje w zakresie zarządzania:

– udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami na wysokim stanowisku kierowniczym; dodatkowym atutem będzie doświadczenie w pracy w środowisku wielokulturowym,

– wiedza, doświadczenie i osiągnięcia w zakresie planowania budżetowego i zarządzania finansami,

– umiejętność utrzymywania bliskich stosunków z instytucjami UE i właściwymi organami państw członkowskich;

c) zdolności komunikacyjne:

– umiejętności i doświadczenie w zakresie komunikowania się ze społeczeństwem oraz współpracy z zainteresowanymi stronami, oraz

– biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.

Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do kolejnego etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

– obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub obywatelstwo któregoś z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

– dyplom lub stopień uniwersytecki:

– poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

– lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),

– doświadczenie zawodowe: przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje,

– doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym(2),

– języki: kandydat musi znać biegle jeden z języków urzędowych Unii Europejskiej(3) oraz dostatecznie inny język urzędowy Unii Europejskiej w stopniu niezbędnym do wykonywania obowiązków,

– limit wieku: kandydat musi być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. W przypadku pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 6 5 lat.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor wykonawczy będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności. W swoim podaniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Procedura wyboru i powołanie

Na potrzeby procedury wyboru powołana zostanie komisja kwalifikacyjna, w której składzie ze statusem obserwatora znajdzie się przedstawiciel Rady Administracyjnej EMSA. Komisja kwalifikacyjna zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną kandydatów o profilu najpełniej odpowiadającym wymaganiom; dokonując wyboru, komisja będzie kierować się osiągnięciami kandydatów, istotnymi z punktu widzenia stanowiska, a także wymienionymi wyżej kryteriami. Następnie kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym Komisji Europejskiej ds. Mianowania i będą musieli odbyć testy przeprowadzone metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny Komisji Europejskiej ds. Mianowania zostaną zaproszeni na rozmowę z właściwym komisarzem.

Po tych rozmowach Komisja sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, która zostanie przekazana Radzie Administracyjnej EMSA. Rada Administracyjna może przeprowadzić rozmowy z kandydatami i wybierze spośród nich dyrektora. Umieszczenie kandydata na liście sporządzonej przez Komisję nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Wybrany kandydat przed powołaniem może zostać poproszony o przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu swojej wizji kierowania Agencją oraz o odpowiedzenie na pytania posłów do Parlamentu Europejskiego.

Polityka równych szans

EMSA stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. Id regulaminu pracowniczego(4).

Warunki zatrudnienia

Dyrektor wykonawczy zostanie mianowany na okres pięciu lat w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2a i 10 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EMSA jego mandat może zostać odnowiony jeden raz.

Miejscem zatrudnienia jest Lizbona, gdzie mieści się siedziba Agencji.

Procedura zgłaszania kandydatur

Aby zgłoszenie było ważne, kandydat musi złożyć:

1) list motywacyjny; oraz

2) życiorys, najlepiej sporządzony w formacie europejskim(5). W życiorysie należy przedstawić informacje odnoszące się do wymogów dotyczących kwalifikacji, które opisano w niniejszym ogłoszeniu, oraz uzasadnić, w jaki sposób, zdaniem kandydata, spełnia on co najmniej każde z wymagań dotyczących umiejętności i kompetencji wymienionych w ogłoszeniu.

Zgłoszenia zawierające niepełną dokumentację zostaną odrzucone.

Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Przedkłada się je na życzenie na późniejszym etapie procedury.

W celu usprawnienia procedury wyboru wszelka komunikacja z kandydatami w związku z niniejszym ogłoszeniem odbywać się będzie w języku angielskim.

Zgłoszenia, najlepiej w języku angielskim, należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres:

MOVE-AVIS-DE-VACANCE-EMSA@ec.europa.eu

Kandydaci, którzy nie mogą przesłać zgłoszenia pocztą elektroniczną, mogą je przesłać listem poleconym lub przesyłką kurierską na adres:

European Commission

Directorate General for Mobility and Transport

COM/2011/10316 - Post of Executive Director EMSA

Unit MOVE SRD.2

Office: DEMOT 28/101

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Dodatkowych informacji udzielają:

J. P. Ferreira

Deputy Head of Unit Human Resources

DGMOVE

European Commission

Tel.+32 22969570

E-mail: Joao.Ferreira@ec.europa.eu

A. Boschen

Principal Administrator, Maritime Transport Policy Unit

DGMOVE

European Commission

Tel.+32 22959654

E-mail: Andreas.Boschen@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Zgłoszenia należy przesyłać pocztą elektroniczną lub listem poleconym do dnia 30 września 2011 r. (liczy się data wysłania wiadomości elektronicznej lub data stempla pocztowego).

Zgłoszenia wysłane pocztą kurierską muszą zostać doręczone przed godz. 17.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) ostatniego dnia rejestracji kandydatów.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja (na etapie przygotowawczym), a następnie EMSA zadbają o to, aby przetwarzanie danych osobowych kandydatów odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6).

______

(1) COM(2010) 611 opublikowany dnia 28 października 2010 r.

(2) Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska; oraz 5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

(3)http://ec.europa.eu/education/policies/lang/languages/index_en.html

(4) Dz.U.L 124 z 27.4.2004, s. 1;

(5) Europejski format życiorysu można pobrać ze strony internetowej http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm; w odniesieniu do struktury i treści życiorysu zob. również przypis 1.

(6) Dz.U.L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024