Streszczenie decyzji Komisji z dnia 3 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.316 - GDF).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 3 grudnia 2009 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.316 - GDF)

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 9375 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 57/09)

(Dz.U.UE C z dnia 9 marca 2010 r.)

Dnia 3 grudnia 2009 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(1). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(2)Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy osób zainteresowanych oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar pieniężnych, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnicy handlowej. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/index/by_nr_78.html#i39_316

1. WPROWADZENIE

(1) Adresatem decyzji jest GDF Suez S.A., jego spółki zależne, zwłaszcza GRTgaz S.A. oraz Elengy S.A, a także przedsiębiorstwa, nad którymi te ostatnie sprawują kontrolę (zwane dalej łącznie "GDF Suez"). Decyzja czyni wiążącymi zobowiązania, jakie GDF Suez przedłożył w odpowiedzi na obawy o naruszenie zasad konkurencji przedstawione przez Komisję w ocenie wstępnej.

2. PROCEDURA

(2) Sprawa rozpoczęła się od niezapowiedzianych kontroli przeprowadzonych w pomieszczeniach GDF w dniu 16 maja 2006 r. Dnia 16 maja 2008 r. Komisja wszczęła postępowanie na mocy art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003(3) i art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004(4). Dnia 22 czerwca 2008 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w której przedstawiła swoje obawy co do naruszenia zasad konkurencji. Dnia 24 czerwca 2009 r., zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, GDF Suez przedstawił swoje zobowiązania w celu rozwiania obaw o naruszenie zasad konkurencji, sformułowanych przez Komisję w ocenie wstępnej. Dnia 9 lipca 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, opublikowano zawiadomienie zawierające streszczenie sprawy i zaproponowane przez GDF zobowiązania i zaproszono zainteresowane osoby trzecie do przedstawiania uwag w odniesieniu do tych zobowiązań w ciągu dwóch miesięcy od dnia publikacji zawiadomienia(5). Dnia 21 października 2009 r., uwzględniając uwagi osób trzecich, GDF Suez zaproponował nową wersję zobowiązań. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 9 listopada 2009 r.(6). Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił swoje ostateczne sprawozdanie dnia 17 listopada 2009 r.(7)

3. OBAWY PRZEDSTAWIONE W OCENIE WSTĘPNEJ

(3) W ocenie wstępnej stwierdzono, że GDF Suez zajmuje dominującą pozycję na rynkach importu i dostaw gazu w dwóch strefach bilansowych - północnej i południowej - sieci przesyłowej zarządzanej przez GRTgaz. W ocenie wstępnej stwierdzono, iż zachodzi podejrzenie, że GDF Suez nadużył swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej poprzez zamknięcie dostępu do zdolności importowych gazu we Francji, co mogło doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku dostaw gazu. Do zamknięcia dostępu do rynku miało doprowadzić długoterminowe rezerwowanie znacznej części zdolności importowych we Francji, określenie zdolności odbioru nowego terminalu LNG w Fos Cavaou oraz zasad rozdzielania długoterminowych zdolności w tej nowej jednostce, a także strategiczne ograniczanie inwestycji mających na celu zwiększenie zdolności importowych terminalu LNG w Montoir de Bretagne.

4. ZOBOWIĄZANIA

(4) Zobowiązania GDF Suez przewidują szybkie zbycie znacznej części długoterminowych ciągłych zdolności importowych w obu strefach bilansowych - północnej i południowej - sieci przesyłowej zarządzanej przez GRTgaz. W zobowiązaniach przewidziano równocześnie, najpóźniej od dnia 1 października 2014 r. i na okres 10 lat, ograniczenie możliwości rezerwacji przez GDF Suez do poziomu poniżej 50 % wszystkich długoterminowych ciągłych zdolności importowych we Francji.

(5) Zobowiązania przedstawione przez GDF Suez są wystarczające, aby zaradzić problemom sformułowanym przez Komisję w ocenie wstępnej i są proporcjonalne.

(6) Ostateczne zobowiązania stanowią odpowiednie rozwiązanie problemów, jakich istnienie podniosła Komisja w swojej ocenie wstępnej. Dzięki ograniczeniu możliwości

rezerwacji przez GDF Suez długoterminowych ciągłych zdolności importowych we Francji (będące skutkiem szybkiego zbycia znacznych zdolności i wyznaczenia limitu wynoszącego mniej niż 50 % w okresie 10 lat począwszy od 2014 r.) inni dostawcy będą mogli szybko wzmocnić swoją pozycję na rynkach niższego szczebla dostaw gazu we Francji i trwale wywierać presję konkurencyjną na GDF Suez. Ostateczne zobowiązania są także niezbędne i proporcjonalne zważywszy na możliwość rezerwacji przez GDF Suez znacznej części zdolności importowych we Francji oraz średni okres takich rezerwacji.

5. WNIOSEK

(7) Decyzja stanowi, że w świetle zaproponowanych zobowiązań Komisja nie ma już żadnych podstaw do podejmowania innych działań i że postępowanie powinno zostać zamknięte, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

______

(1) Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszej decyzji odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.

(2) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(3) Zob. przypis 2.

(4) Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.

(5) Dz.U. C 156 z 9.7.2009, s. 25.

(6) Zob. s. 11 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(7) Zob. s. 12 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.57.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 3 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.316 - GDF).
Data aktu: 09/03/2010
Data ogłoszenia: 09/03/2010