SOLVIT (2009/2138(INI)).

SOLVIT

P7_TA(2010)0047

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2010 r. w sprawie SOLVIT (2009/2138(INI))

(2010/C 349 E/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Skuteczne rozwiązywanie problemów na rynku wewnętrznym"(SOLVIT)(1),

– uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie zasad korzystania z SOLVIT-u -Systemu skutecznego rozwiązywania problemów na rynku wewnętrznym(2),

– uwzględniając wnioski Rady z dnia 1 marca 2002 r., w których Rada potwierdziła zobowiązanie państw członkowskich do zapewnienia skutecznego funkcjonowania systemu SOLVIT oraz przestrzegania jego zasad,

– uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie transpozycji dyrektyw dotyczących rynku wewnętrznego do prawa krajowego(3),

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 20 lipca 2005 r. w sprawie planu działania Komisji Europejskiej mającego na celu poprawę jakości informacji na temat Europy(4), między innymi poprzez uproszczenie wymogów informacyjnych oraz sieci pomocy wspieranych przez Komisję,

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 8 maja 2008 r. w sprawie planu działania SMAS (ang. single market assistance services) dotyczącego zintegrowanego podejścia do oferowania obywatelom i przedsiębiorstwom usług wsparcia w dziedzinie wspólnego rynku(5),

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji dotyczący tabeli wyników rynku wewnętrznego nr 19(6),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 września 2007 r. w sprawie przeglądu jednolitego rynku: przezwyciężanie barier i niewydolnych rozwiązań poprzez lepsze wprowadzanie przepisów prawa w życie i ich stosowanie(7),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 września 2008 r. w sprawie tabeli wyników rynku wewnętrznego(8),

– uwzględniając sprawozdanie SOLVIT-u za 2008 r. zatytułowane "Rozwój i skuteczność sieci SOLVIT w 2008 r."(9),

– uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie środków na rzecz poprawy funkcjonowania jednolitego rynku(10),

– uwzględniając konkluzje Rady (Konkurencyjność - Rynek Wewnętrzny, Przemysł, Badania) z dnia 24 września 2009 r. "Jak poprawić funkcjonowanie rynku wewnętrznego"(11),

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji w sprawie działań Komisji na rzecz poprawy funkcjonowania jednolitego rynku(12),

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji dotyczący współpracy administracyjnej na rynku wewnętrznym(13),

– uwzględniając art. 119 ust. 2 Regulaminu PE,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów oraz opinię Komisji Petycji (A7-0027/2010),

A. mając na uwadze, że Komisja, Parlament Europejski, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich oraz państwa członkowskie powinny czynić więcej na rzecz definiowania praw obywateli, komunikowania im tych praw oraz pomocy w zakresie korzystania z tych praw; mając na uwadze, że umożliwi to również lepsze funkcjonowanie rynku wewnętrznego,

B. mając na uwadze, że coraz większa przejrzystość jest podstawą pokonywania przeszkód na drodze przekraczania granic oraz egzekwowania prawa do swobodnego przemieszczania się,

C. mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie powinny znacznie lepiej przyczyniać się do zwiększenia wiedzy na temat możliwości, jakie rynek wewnętrzny oferuje obywatelom i przedsiębiorstwom,

D. mając na uwadze, że poczyniono znaczne postępy w dziedzinie rynku wewnętrznego, jednak istnieją jeszcze nadal przeszkody na drodze do pełnego i właściwego funkcjonowania tego rynku,

E. mając na uwadze, że w przypadku nieprawidłowego stosowania zasad wspólnego rynku, powinny istnieć możliwości szybkiego naprawienia sytuacji lub uzyskania odszkodowania bez konieczności uciekania się do postępowań sądowych,

F. mając na uwadze, że po uzyskaniu pełnej operacyjności sieć SOLVIT będzie mogła zapobiegać nadmiernemu korzystaniu z systemu sądowniczego, w którym postępowania są często złożone, a mechanizmy zapewniające obronę osób prywatnych niejednokrotnie utrudniają dostęp do wymiaru sprawiedliwości,

G. mając na uwadze, że szkolenia oraz wymiana transgraniczna, m. in. za pośrednictwem elektronicznych sieci utworzonych przez Komisję, mają zasadnicze znaczenie dla lepszego stosowania przepisów prawa Wspólnoty w zakresie rynku wewnętrznego,

H. mając na uwadze, że obywatele i przedsiębiorstwa potrzebują skutecznego egzekwowania przepisów dotyczących rynku wewnętrznego, by móc w pełni korzystać z jego potencjału,

I. mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny, przy wsparciu ze strony Komisji, poprawić zdolność mechanizmów rozwiązywania problemów do udzielania pomocy obywatelom w dochodzeniu przysługujących im praw,

J. mając na uwadze, że sieć SOLVIT została utworzona przez Komisję i państwa członkowskie w 2002 r. w celu rozwiązywania trudności, z jakimi borykają się obywatele i przedsiębiorstwa w związku z nieprawidłowym stosowaniem prawa rynku wewnętrznego,

K. mając na uwadze, że SOLVIT to internetowa sieć rozwiązywania problemów, za pomocą której państwa członkowskie UE (jak również Norwegia, Islandia i Liechtenstein) współpracują, aby rozwiązywać bez uciekania się do postępowania sądowego problemy napotykane przez obywateli i przedsiębiorstwa wynikające z nieprawidłowego stosowania przez władze publiczne prawa rynku wewnętrznego,

L. mając na uwadze, że SOLVIT jest uważany za stosunkowo udany system gwarantujący możliwość naprawienia sytuacji lub uzyskania zadośćuczynienia bez uciekania się do procedur formalnych w ciągu średnio 10 tygodni, a rozwiązywanie trudności rynku wewnętrznego przez SOLVIT mogłoby być godnym naśladowania wzorcem także dla innych usług wsparcia w dziedzinie wspólnego rynku,

M. mając na uwadze, że jeżeli dane państwo członkowskie uzna to za niezbędne, należy rozszerzyć potencjał SOLVIT-u w celu uniknięcia problemu braków kadrowych, zwłaszcza mając na uwadze wszelkie przyszłe kampanie informacyjne,

N. mając na uwadze, że SOLVIT nie powinien jednak stanowić ani substytutu prawnych działań Komisji w dziedzinie naruszeń, ani usprawiedliwienia dla mniej ambitnych działań państw członkowskich w celu terminowej i prawidłowej transpozycji dyrektyw UE,

O. mając na uwadze, że wielu obywateli, którzy mają problemy związane z rynkiem wewnętrznym wchodzące w zakres działalności SOLVIT-u, nie zna tej sieci i w związku z tym zwraca się ze swoimi problemami do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,

Wprowadzenie

1. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji z lipca 2002 r. polegającą na utworzeniu sieci administracji krajowych SOLVIT za pomocą internetowej, interaktywnej bazy danych, która stanowi skuteczne narzędzie zwiększające przejrzystość oraz wprowadzające element wzajemnego wywierania nacisku umożliwiający przyspieszenie rozwiązywania problemów;

2. wzywa Komisję do skorzystania z wszystkich przysługujących jej uprawnień w celu zagwarantowania skutecznego stosowania reguł rynku wewnętrznego w celu obniżenia obciążenia administracyjnego obywateli i przedsiębiorstw;

Skuteczne rozwiązywanie problemów na rynku wewnętrznym

3. podkreśla, że za pośrednictwem sieci SOLVIT są często wykrywane problemy związane z wdrażaniem przepisów rynku wewnętrznego;

4. podkreśla, że doświadczenia zdobyte dzięki sieci SOLVIT powinny zostać wykorzystane w kształtowaniu polityki krajowej i polityki UE, tam, gdzie to konieczne, prowadząc do zmian strukturalnych lub regulacyjnych;

5. wzywa Komisję do systematycznego włączania do tabel wyników rynku wewnętrznego i rynku konsumentów bardziej szczegółowych informacji dotyczących zastosowania i egzekwowania przepisów prawnych dotyczących rynku wewnętrznego w celu podniesienia przejrzystości, a także w ramach zagwarantowania pracownikom SOLVIT użytecznego narzędzia pracy;

6. wzywa do jednoczesnego publikowania raz w roku tabeli wyników rynku wewnętrznego, sprawozdania SOLVIT-u, opracowań Biura Porad dla Obywateli (Citizens Signpost Service) i tabeli wyników rynków konsumenckich (bez zmiany częstotliwości publikacji) w celu zapewnienia pełnego ogląd sytuacji w zakresie rozwoju rynku wewnętrznego i lepszej koordynacji pracy wykonanej w tych obszarach, przy jednoczesnym zachowaniu szczególnego charakteru tych instrumentów; wzywa Komisję, by rozważyła włączenie do tabeli wyników rynku konsumenckiego szczegółowego sprawozdania z postępów, osiągnięć i braków SOLVIT-u; wzywa Komisję do podjęcia natychmiastowych działań mających na celu rozwiązanie powracających problemów wykrytych za pośrednictwem sieci SOLVIT;

Przekrojowe problemy na szczeblu krajowym

7. zwraca uwagę, że niektóre centra SOLVIT cierpią na braki kadrowe i że w 2008 r. liczba rozwiązanych spraw spadła, natomiast zwiększyła się średnia liczba dni koniecznych do ich rozwiązania; wzywa wszystkie centra SOLVIT, by rekrutowały na dane stanowiska pracowników dysponujących odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczeniem; jest zdania, że pracownikom SOLVIT-u należy zapewnić więcej szkoleń; chwali pracę wykonaną przez SOLVIT, a zwłaszcza liczbę rozwiązanych spraw, która jest nadal wysoka (83 %) pomimo wzrostu ilości pracy w 2008 r. (która wzrosła o 22 % do 1 000 spraw) oraz pomimo faktu, że niektóre centra SOLVIT nadal cierpią na niedobory kadrowe;

8. zwraca uwagę, że wielu obywateli oraz wiele małych przedsiębiorstw posiada zbyt mało informacji na temat działalności SOLVIT-u i że przedsiębiorcy korzystają z komercyjnych usług prawnych w przypadkach, w których mogliby z korzyścią dla siebie zwrócić się do sieci SOLVIT, a nawet akceptują odnośne wnioski państw członkowskich, chociaż wnioski te nie są zgodne przepisami Wspólnoty dotyczącymi rynku wewnętrznego; z zadowoleniem zauważa, że działalność SOLVIT-u przynosi oszczędności obywatelom oraz przedsiębiorstwom europejskim, które w 2008 r. sięgnęły kwoty rzędu 32,6 mln euro;

9. zwraca uwagę, że rodzaj resortu, pod egidą którego działa dane krajowe centrum SOLVIT w danym kraju, może mieć wpływ na percepcję typu działalności prowadzonej przez SOLVIT w tym kraju i że poziom skutecznego rozwiązywania oraz szybkiego załatwiania spraw zależy od gotowości i zdolności państw członkowskich do ścisłej współpracy z centrami SOLVIT;

10. wzywa państwa członkowskie do zagwarantowania, że ich krajowe centra SOLVIT będą dysponowały silnym poparciem politycznym, tak by były w stanie przekonać organy, których dotyczą skargi, do aktywnej współpracy w ramach procedury prowadzonej przez SOLVIT i w ramach odnośnych terminów;

11. jest zdania, że państwa członkowskie powinny poprawić skuteczność współpracy pomiędzy władzami krajowymi, regionalnymi oraz lokalnymi a SOLVIT-em; ponadto uważa, że państwa członkowskie powinny zainicjować intensywniejszą i szerszą wymianę godnych naśladowania wzorców;

12. podkreśla znaczenie wymiany informacji pomiędzy centrami SOLVIT i w związku z tym zaleca, by centra SOLVIT w państwach członkowskich spotykały się regularnie, aby umożliwić taką wymianę oraz dzielić się przykładami najlepszych praktyk i systemów;

Konieczne środki

13. wzywa państwa członkowskie do promowania SOLVIT-u za pomocą wszelkich środków masowego przekazu w celu zagwarantowania, że informacje dotyczące zwłaszcza możliwości dochodzenia praw dotrą do jak najszerszego kręgu obywateli i przedsiębiorstw, a także do przyznania wystarczających zasobów na podniesienie skuteczności tej promocji; wzywa ponadto Komisję i państwa członkowskie do propagowania alternatywnych internetowych systemów rozstrzygania sporów w sieci SOLVIT; wzywa również posłów do propagowania SOLVIT-u w swych okręgach wyborczych;

14. wzywa poszczególne państwa członkowskie, by w formie ogólnokrajowej kampanii informacyjnej propagowały sieć SOLVIT jako alternatywny mechanizm rozstrzygania sporów;

15. wzywa państwa członkowskie i Komisje do propagowania SOLVIT-u w internecie; wzywa Komisję do udostępnienia wspólnego adresu internetowego dla wszystkich krajowych centrów SOLVIT (www.solvit.eu) w celu ułatwienia obywatelom dostępu do nich do czasu ponownego uruchomienia portalu Twoja Europa, na którym ostatecznie zgrupowane zostaną wszystkie usługi wsparcia w dziedzinie wspólnego rynku, w tym usługi sieci SOLVIT;

16. wzywa państwa członkowskie do utworzenia stron internetowych powiązanych z europejskim portalem SOLVIT, zawierających zestawienie pomyślnie załatwionych spraw oraz najlepszych praktyk w zakresie rozwiązywania sporów za pomocą tego mechanizmu;

17. wzywa państwa członkowskie do podniesienia skuteczności centrów SOLVIT poprzez skierowanie do nich urzędników z odpowiednich działów w celu ułatwienia rozstrzygania przypadków wykraczających poza kompetencje sieci SOLVIT (SOLVIT+),a także poprzez zapewnienie centrom SOLVIT dostępu do wiedzy prawnej w obrębie ich administracji; nalega, aby Komisja przyspieszyła dostarczanie centrom SOLVIT nieoficjalnych ocen prawnych;

18. wzywa państwa członkowskie do powołania oficera łącznikowego SOLVIT-u w służbach publicznych zajmującego się wdrażaniem zasad rynku wewnętrznego w celu zagwarantowania lepszej współpracy;

19. wzywa państwa członkowskie do organizowania na szczeblu lokalnym, regionalnym lub krajowym kampanii informacyjnych poświęconych sieci SOLVIT, skierowanych do określonych grup, np. małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają obecnie wystarczającej wiedzy na temat sieci SOLVIT, i zachęca państwa członkowskie do współpracy i wymiany godnych naśladowania wzorców w celu jak najskuteczniejszego propagowania sieci SOLVIT; zwraca uwagę, że Komisja Petycji Parlamentu, zgodnie ze swą procedurą wewnętrzną, odsyła składających petycje do SOLVIT-u, gdy uzna, że za jego pośrednictwem możliwe jest szybsze znalezienie rozwiązania sprawy;

20. uznaje skuteczność SOLVIT-u jako sieci współpracy, która dąży do nieformalnego rozwiązywania problemów napotykanych przez obywateli i przedsiębiorstwa UE w związku z nieprawidłowym stosowaniem przez władze publiczne prawa rynku wewnętrznego;

21. zwraca uwagę, że według sprawozdania rocznego SOLVIT-u za rok 2008 sieć ta przyciąga dużą liczbę niezwiązanych z nią spraw, co przyczynia się do spowolnienia procesu rozpatrywania skarg związanych z SOLVIT-em w centrach tej sieci;

22. zwraca uwagę na istnienie szeregu podmiotów, do których obywatele UE mogą zwracać się ze swymi problemami, w tym Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, SOLVIT, Komisją Europejska oraz Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich;

23. zwraca się do SOLVIT-u z wnioskiem o odsyłanie zbyt dla niego złożonych spraw związanych z nieprawidłowym stosowaniem przepisów prawnych UE nie tylko do Komisji Europejskiej, ale w stosownych przypadkach również do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego;

24. przypomina, że petycje są rozpatrywane w sposób otwarty i przejrzysty w bliskiej współpracy z właściwymi komisjami legislacyjnymi, Komisją oraz właściwymi organami państw członkowskich;

25. jest zdania, że proces rozpatrywania petycji może w pozytywny sposób przyczynić się do lepszego stanowienia prawa; przypomina, że po wejściu w życie traktatu lizbońskiego uprawnienia Parlamentu do aktywnego i bezpośredniego kształtowania, modyfikowania i ulepszania przepisów prawnych UE znacznie się rozszerzą; zwraca ponadto uwagę, że należy również uwzględnić wzmocnienie roli parlamentów państw członkowskich;

26. odnotowuje, że nie ma pojedynczego punktu odniesienia zajmującego się rozpatrywaniem skarg obywateli od początku do końca, ponieważ są one składane za pośrednictwem różnych kanałów; wzywa do poprawy koordynacji pomiędzy poszczególnymi podmiotami zajmującymi się otrzymywaniem i rozpatrywaniem skarg obywateli;

27. zwraca się do SOLVIT-u z wnioskiem o dodanie na swojej tronie internetowej linku do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego, a także do odnośnych komisji parlamentów państw członkowskich, aby obywatele byli świadomi prawa do składania petycji w Parlamencie jako środka uzyskania pozasądowego zadośćuczynienia i rozwiązania problemu w drodze procesu politycznego i prawodawczego;

28. ponadto opowiada się za utworzeniem wspólnej strony internetowej instytucji europejskich przeznaczonej do udzielania pomocy obywatelom UE i kierowania ich bezpośrednio do instytucji lub organu posiadającego uprawnienia do rozpatrzenia ich skargi;

29. wzywa posłów, by podejmowali inicjatywy mające na celu propagowanie sieci SOLVIT i dokładali starań w celu podnoszenia wiedzy na temat sieci SOLVIT wśród posłów do parlamentów państw członkowskich, przykładowo poprzez przedstawianie osiągnięć SOLVIT-u na posiedzeniach Konferencji Komisji do Spraw Europejskich (COSAC); podkreśla również, że rządy i parlamenty państw członkowskich powinny aktywnie zaangażować się w propagowanie sieci SOLVIT na szczeblu krajowym; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by skoordynowały spotkanie poświęcone centrom SOLVIT mające na celu wskazanie dobrych praktyk i przeszkód we właściwym funkcjonowaniu centrów z myślą o zwiększeniu wydajności procedur administracyjnych i roboczych;

30. wzywa państwa członkowskie do wzmocnienia kadry centrów SOLVIT za pomocą wszelkich dostępnych środków, w tym alternatywnych sposobów finansowania, w celu stworzenia potencjału administracyjnego w ministerstwach odnośnych rządów proporcjonalnego do liczby ludności danego kraju oraz ilości wcześniej rozpatrywanych spraw;

31. wzywa państwa członkowskie i Komisję, by wspólnie zbadały i przeanalizowały przyczyny niskich wskaźników skuteczności niektórych centrów SOLVIT oraz przyczyny stosunkowo długich terminów rozpatrywania przez nie poszczególnych spraw w celu uzyskania użytecznych informacji jako podstawy do opracowania lepszej strategii rozwiązywania problemów z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorstw na rynku wewnętrznym;

32. wzywa Komisję, by przedkładała sprawozdania roczne na temat sieci SOLVIT zawierające o wiele bardziej szczegółowe informacje i dane statystyczne, umożliwiające również ocenę skuteczności poszczególnych centrów krajowych, gdyż bez tego trudno jest oceniać tendencje rozwoju w perspektywie długoterminowej oraz proponować konkretne i ukierunkowane środki mające poprawić sytuację w poszczególnych państwach członkowskich;

33. wzywa Komisję do utworzenia wspólnego portalu internetowego dla wszystkich centrów SOLVIT, jak najłatwiejszego do odnalezienia przez użytkownika (www.solvit.eu); uważa zarazem, że należy znacznie lepiej eksponować sieć SOLVIT w internecie, korzystając w tym celu zarówno z portali społecznościowych, jak i z systemów wyszukiwania;

34. uważa, że ze względu na dużą liczbę rozwiązywanych spraw wnoszonych przez osoby prywatne w dziedzinie uznawania kwalifikacji oraz praw socjalnych i prawa pobytu sieć SOLVIT powinna o wiele intensywniej współpracować również ze stowarzyszeniami osób tej samej narodowości i z konsulatami państw członkowskich i do nich kierować swoje kampanie informacyjne;

35. uważa, że ze względu na małą liczbę rozwiązywanych przypadków wnoszonych przez przedsiębiorców sieć SOLVIT powinna o wiele intensywniej współpracować również z europejskimi i krajowymi zrzeszeniami przedsiębiorców i do nich kierować swoje kampanie informacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw;

36. apeluje do Komisji o zakończenie w trybie priorytetowym przedsięwzięcia dotyczącego usług wsparcia w dziedzinie wspólnego rynku na rzecz uproszczenia tych usług w zakresie informacji, doradztwa i rozwiązywania problemów, a także na rzecz rozszerzenia dostępu do nich i poprawy ich skuteczności;

37. wzywa Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich do ściślejszej współpracy z centrami SOLVIT i do natychmiastowego przesyłania, bez zbędnej biurokracji, wszystkich napływających skarg, które nie wchodzą w zakres jego kompetencji, do przypuszczalnie odpowiedzialnego centrum SOLVIT, jeżeli dotyczą one rynku wewnętrznego i mogłyby wejść w zakres działalności sieci SOLVIT; wzywa Komisję do wszczynania przyspieszonego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, jeżeli nierozwiązana skarga wchodząca w zakres kompetencji sieci SOLVIT stanowi prima facie naruszenie prawa Wspólnoty;

*

* *

38. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

______

(1) COM(2001)0702.

(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2001, s. 79.

(3) Dz.U. L 98 z 16.4.2005, s. 47.

(4) SEC(2005)0985.

(5) SEC(2008)1882.

(6) SEC(2009)1007.

(7) Dz.U. C 187 E z 24.7.2008, s. 80.

(8) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0421.

(9) SEC(2009)0142.

(10) Dz.U. L 176 z 7.7.2009, s. 17.

(11) Dokument Rady 13024/09.

(12) SEC(2009)0881.

(13) SEC(2009)0882.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024