Preliminarz zmieniający Parlamentu do budżetu na rok 2010P7_TA(2010)0038
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 lutego 2010 r. w sprawie preliminarza wpływów i wydatków budżetu korygującego 1/2010 (sekcja 1, Parlament Europejski) (2010/2014(BUD))
(2010/C 348 E/07)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2010 r.)
Parlament Europejski,
– uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,
– uwzględniając decyzję Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich(1),
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),
– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3) (PMI), w szczególności wieloletnie ramy finansowe przewidziane w części I tego porozumienia i określone w załączniku I do niego,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010,
– uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego budżetu korygującego na 2010 r.,
– uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego takiego budżetu korygującego sporządzony przez Prezydium w dniu 14 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 23 ust. 6 oraz art. 79 ust. 1 Regulaminu Parlamentu,
– uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową w dniu 27 stycznia 2009 r., zgodnie z art. 79 ust. 2 Regulaminu Parlamentu,
– uwzględniając art. 79 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0017/2010),
A. mając na uwadze, że w trakcie procedury budżetowej na rok 2010 uzgodniono, iż jakiekolwiek wydatki wyraźnie powiązane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiającego Wspólnotę Europejską będą w razie konieczności rozpatrywane w ramach istniejących instrumentów budżetowych, jak budżet korygujący, po przyjęciu pierwotnego budżetu na rok 2010,
B. mając na uwadze, że podkreślono, iż w takim przypadku i w możliwie najszerszym zakresie przed wystąpieniem o dodatkowe środki należy w pełni przeanalizować reorganizację aktualnych zasobów,
C. mając na uwadze, że szczególnie podkreślono, iż przyjęty pierwotny poziom budżetu PE, wynoszący 19,87 % zatwierdzonych wydatków w dziale 5 (środki na wydatki administracyjne) wieloletnich ram finansowych, nie uwzględnia żadnych ewentualnych dostosowań związanych z Traktatem z Lizbony, zwłaszcza w dziedzinie ustawodawczej,
D. mając na uwadze, że jednocześnie uznano, iż z powodu ograniczonych dostępnych marginesów wymagane będą dalsze oszczędności i przesunięcia w celu umożliwienia spełnienia dodatkowych wymogów,
1. z zadowoleniem przyjmuje propozycję Prezydium w sprawie budżetu korygującego na rok 2010 dotyczącego budżetu Parlamentu Europejskiego (sekcja 1 ogólnego budżetu Unii) i przypomina, że jest to całkowicie zgodne z porozumieniem, w myśl którego jakiekolwiek dodatkowe potrzeby wynikające z wejścia w życie Traktatu z Lizbony będą rozpatrywane oddzielnie w ramach istniejących instrumentów budżetowych;
2. podkreśla, że doskonałość ustawodawcza jest priorytetem Parlamentu oraz że należy zapewnić posłom, komisjom i grupom politycznym środki niezbędne do jej osiągnięcia; popiera ogólne założenia propozycji Prezydium oraz skupienie się na proponowanych wzmocnieniach; uważa ponadto, że ogólny wymiar tej propozycji jest zrozumiały, jeśli weźmie się pod uwagę przedstawione uzasadnienia i nowe wyzwania;
3. ze względu na oczekiwane wieloletnie skutki finansowe tych i ewentualnie innych propozycji związanych z Traktatem z Lizbony wzywa do przeprowadzenia oceny wykorzystania dodatków na sekretariat;
4. zauważa, że ogólny poziom proponowanego przez Prezydium budżetu wyniósłby 1.620.760.399 EUR, co stanowi 20,04 % pierwotnego działu 5; odnotowuje, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej kontekst i całkowitą wielkość budżetu, że wieloletni dobrowolny limit w wysokości 20 % został przekroczony o 0,04 punktu procentowego lub 3,2 mln EUR w propozycji Prezydium;
5. uważa, że ogólnym punktem odniesienia dla budżetu PE powinno pozostawać programowanie wieloletnie za pomocą wieloletnich ram finansowych, tak aby zapewniona była ochrona interesów PE, przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny budżetowej;
6. uważa, że obecny 20-procentowy poziom dla działu 5 stanowi ograniczenie w porównaniu ze stanem poprzednim, gdyż trzeba będzie zawrzeć w nim wydatki nieprzewidziane w samorzutnie złożonym oświadczeniu z 1988 r.; przypomina, że od 2006 r. Parlament uwzględnia wydatki takie jak wydatki dotyczące Statutu posła (generując oszczędności dla państw członkowskich) i Statutu asystenta oraz wydatki związane z nową rolą PE wynikającą z Traktatu z Lizbony, a także z rozbudowaną polityką nieruchomości, aby dostosować się do ogółu potrzeb, w tym do rozszerzeń;
7. uważa, że w oparciu o pierwotne poziomy referencyjne dla wieloletnich ram finansowych, wynegocjowane w 2006 r., a obowiązujące od 2007 r., wydatki PE powinny nadal zawierać się w tradycyjnym limicie 20 %, stanowiącym orientacyjny poziom referencyjny;
8. uważa, że przy ogólnej kwocie ponad 1.600.000.000 EUR powinno być możliwe utrzymanie się w granicach 20 % (tj. osiągniecie 19,99 %), przy jednoczesnym całkowitym poszanowaniu dodatkowych potrzeb określonych w propozycji Prezydium; odnotowuje, że oznaczałoby to redukcję ogólnego budżetu o kwotę 4 mln EUR;
9. postanawia wprowadzić taką korektę, nie naruszając elementów zawartych w propozycji Prezydium, poprzez redukcję rezerwy na budynki z 15 mln EUR do 11 mln EUR; odnotowuje, że dzięki temu ogólny poziom budżetu będzie wynosił 1.616.760.399 EUR, co stanowić będzie 19,99 % działu 5; podkreśla potrzebę długoterminowego planowania polityki w zakresie budynków;
10. podkreśla potrzebę podjęcia działań mających na celu zapewnienie równowagi budżetowej w nadchodzących latach; potwierdza znaczenie opracowania polityki budżetowania od zera, która zapewni większą dyscyplinę i przejrzystość; apeluje o jak najszybsze podanie jasnej informacji o ogólnej kwocie wydatków stałych w ramach budżetu Parlamentu, jak określono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2009 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010(4);
11. zatwierdza preliminarz budżetowy budżetu korygującego 1/2010;
12. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
______
(1) Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(4) Teksty przyjęte, P7_TA(2009)0052.