Wkład XLIV (COSAC) - Bruksela, 24-26 października 2010 r.

Wkład XLIV (COSAC)

Bruksela, 24-26 października 2010 r.

(2010/C 340/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2010 r.)

1. Zrównoważony rozwój w ramach strategii Europa 2020

1.1. COSAC jest zdania, że strategia Europa 2020 stanowi dobrze zintegrowane i skoordynowane podejście, które musi prowadzić do osiągnięcia racjonalnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy należytym uwzględnieniu zarówno gospodarczych, jak i naukowych zmian w UE i poza nią, społecznych i środowiskowych konsekwencji strategii oraz poszanowania praw człowieka.

1.2. Wsparcie COSAC dla strategii Europa 2020 nie jest bezwarunkowe. Dlatego też zachęca się, aby w trakcie procesu tworzenia prawodawstwa w przyszłości, Komisja Europejska i Rada miały na uwadze potrzebę ograniczenia liczby celów, zapewnienia spójności z innymi inicjatywami UE, zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Europy oraz unikania spadku efektywności. Strategię Europa 2020 należy wziąć pod uwagę podczas procesu reformowania zarządzania gospodarczego w Europie.

1.3. COSAC wzywa parlamenty narodowe i Parlament Europejski do przyjęcia odpowiedzialności politycznej za strategię Europa 2020 poprzez czynne monitorowanie jej wdrażania.

1.4. COSAC wzywa ponadto Komisję Europejską, Radę i Parlament Europejski do zwiększenia stopnia, w jakim wyzwania związane ze strategią Unii Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju są włączane w projekty aktów ustawodawczych i inne inicjatywy.

1.5. COSAC zauważa z zadowoleniem, że parlamenty narodowe są zdania, iż proces podejmowania decyzji jest wystarczająco rygorystyczny oraz że zapewniono wystarczający nadzór parlamentarny. W tym kontekście szczególne znaczenie ma wzajemne oddziaływanie.

1.6. Wreszcie, w ramach działań następczych związanych ze strategią Europa 2020, COSAC zwraca się do parlamentów narodowych o zastanowienie się nad ich przyszłą rolą w odniesieniu do krajowych planów reform.

2. Kontrola parlamentarna wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (zwanych dalej "WPZiB" oraz "WPBiO")

2.1. COSAC podkreśla potrzebę prowadzenia kontroli parlamentarnej zarówno w odniesieniu do WPZiB, jak i do WPBiO.

(i) W kontrolę parlamentarną WPZiB i WPBiO powinny być zaangażowane zarówno parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski.

(ii) Mechanizm kontroli parlamentarnej WPZiB i WPBiO powinien być przykładem osiągania większych korzyści w stosunku do poniesionych kosztów, a także powinien być wartością dodaną dla działań, jakie parlamenty już prowadzą w tym obszarze.

(iii) Nie należy tworzyć nowych instytucji ani organów.

(iv) W działania z zakresu kontroli parlamentarnej powinni być zaangażowani członkowie specjalizujący się w sprawach zagranicznych, obronności i sprawach Unii Europejskiej.

2.2. W rezultacie COSAC pragnie, aby nowy mechanizm kontroli parlamentarnej dotyczącej WPBiO został wdrożony w 2011 r.

3. Zarządzanie gospodarcze w Unii Europejskiej

3.1. Chociaż COSAC z zadowoleniem przyjmuje niedawne propozycje w sprawie zarządzania gospodarczego i wzywa do przyjęcia podejścia przewidującego ich szybką realizację, to podkreśla, że długoterminowe oddziaływanie tych propozycji wymaga szczegółowej kontroli i zwraca uwagę na konieczność stworzenia kompleksowego procesu podejmowania decyzji, który będzie prowadził do osiągnięcia prawdziwego zaangażowania politycznego, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szczeblu UE. Skuteczność kontroli parlamentarnej prowadzonej przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski w żadnym wypadku nie może zostać naruszona.

4. Przyszła rola COSAC

4.1. COSAC podkreśla swoją rolę w zakresie monitorowania poprzez wymianę informacji i najlepszych praktyk, a w szczególności poprzez jej raporty półroczne.

4.2. COSAC jest zdania, że szeroko zakrojona debata nad programem prac Komisji Europejskiej stanowi podstawowy i stały element jej porządku obrad. W związku z tym COSAC zachęca przyszłe prezydencje do uwzględnienia debaty nad programem prac Komisji Europejskiej w porządkach obrad zwyczajnych posiedzeń COSAC. Podczas ustalania dat tych posiedzeń prezydencje COSAC powinny uwzględniać termin publikacji programu prac Komisji Europejskiej.

4.3. COSAC, jako forum wymiany informacji, jest odpowiednim organem, w ramach którego należy omawiać konkretne europejskie kwestie i strategie polityczne. Dyskusje prowadzone w ramach COSAC pokazały podobne zainteresowanie takim rodzajem debaty wśród parlamentów narodowych i w Parlamencie Europejskim.

4.4. COSAC zachęca parlamenty narodowe do odgrywania czynnej roli w zapewnianiu sprawnego funkcjonowania Unii Europejskiej poprzez wykorzystywanie wszystkich możliwości oferowanych im na mocy Traktatu z Lizbony. COSAC zachęca izby parlamentów UE w szczególności do:

a) monitorowania stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z procedurami określonymi w Protokole nr 2 załączonym do traktatów;

b) kontynuowania dialogu politycznego z Komisją Europejską, nieograniczonego tylko do projektów aktów ustawodawczych, lecz wykraczającego także poza kwestię pomocniczości. COSAC zapozna się z rezultatami tych działań w celu wymiany informacji i najlepszych praktyk między parlamentami narodowymi.

5. Współpraca z instytucjami Unii Europejskiej

5.1. COSAC zdecydowanie docenia to, że przewodniczący Rady Europejskiej Herman VAN ROMPUY po raz pierwszy wziął udział w posiedzeniu COSAC. COSAC jest przekonana, że jej współpraca z Radą oraz z Radą Europejską będzie nadal tak bliska, jak i pomyślna.

5.2. W odniesieniu do definicji "projektu aktu ustawodawczego", COSAC odwołuje się do wkładu XLIII COSAC i zwraca się do Rady o ponowne rozpatrzenie jej początkowego stanowiska.

5.3. COSAC wyraża zadowolenie z wysłuchania wystąpienia José Manuela BARROSO, przewodniczącego Komisji Europejskiej, i z zadowoleniem przyjmuje następującą po nim debatę dotyczącą wyzwań stojących przed Unią w nadchodzącym roku. COSAC ma nadzieję, że ten bezpośredni dialog stanie się regularnym punktem w porządku obrad COSAC, dzięki czemu parlamenty narodowe i Parlament Europejski będą mogły prowadzić otwartą dyskusję z Komisją Europejską.

5.4. COSAC podkreśla, że stosowanie porozumienia ramowego zawartego między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską musi podlegać ciągłemu monitorowaniu pod względem prawnym.

5.5. COSAC podkreśla, że wszystkie instytucje są zobowiązane do utrzymywania równowagi instytucjonalnej, wynikającej z ducha i litery traktatów.

5.6. W świetle przyszłych dokumentów konsultacyjnych i projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu, COSAC podkreśla pilną potrzebę przeprowadzenia w odpowiednim czasie przez Komisję Europejską szeroko zakrojonych wstępnych konsultacji z parlamentami narodowymi. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej o opublikowanie projektów aktów ustawodawczych w sprawie Europolu i Eurojustu w tym samym czasie.

5.7. COSAC zachęca Komisję Europejską, prezydencję Rady i Parlament Europejski do odpowiedzi na niniejszy wkład.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024