SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji
(2010/C 338/02)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Agencja Dostaw Euratomu (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Luksemburgu, powstała w 1958 r.(1). Na mocy decyzji Rady 2008/114/WE, Euratom z dnia 12 lutego 2008 r.(2) statut Agencji został zastąpiony nowym statutem. Do głównych zadań Agencji należy dostarczanie Unii wiedzy fachowej związanej z rynkiem materiałów i usług jądrowych oraz monitorowanie tego rynku.
2. W 2009 r., tak samo jak w 2008 r., Agencja nie otrzymała żadnej dotacji na działalność operacyjną. Wszystkie wydatki poniesione przez Agencję w związku z realizacją działań w 2009 r. pokryła Komisja.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz postanowień art. 8 decyzji 2008/114/WE, Euratom z dnia 12 lutego 2008 r. Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 8 decyzji Rady 2008/114/WE, Euratom z dnia 12 lutego 2008 r. |
Zadania dyrektora generalnego |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor generalny(6) realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków. Dyrektor generalny odpowiada za ustanowienie struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzeniem ostatecznego sprawozdania finansowego, które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(7) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania opinii na temat wiarygodności rozliczeń. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(8) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
Objaśnienie |
12. Nie podważając opinii wyrażonej w pkt 11, Trybunał pragnie zwrócić uwagę na następującą kwestię. Artykuł 54 |
Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej stanowi, że Agencja jest niezależna finansowo. Artykuł 7 statutu Agencji stanowi, że "wydatki Agencji obejmują koszty administracyjne jej pracowników i komitetu, a także wydatki wynikające z umów zawartych z osobami trzecimi". W rzeczywistości od 2008 r. Agencja nie dysponowała budżetem. W tych okolicznościach Komisja Europejska bezpośrednio rozliczyła wydatki Agencji określone we wspomnianym art. 7. W opinii Trybunału sytuacja ta narusza zapisy statutu Agencji, dlatego Trybunał uważa, że Agencja i Komisja powinny, wspólnie ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, rozważyć usunięcie tej rozbieżności. |
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŻS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vftor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. 27 z 6.12.1958, s. 534.
(2) Dz.U. L 41 z 15.2.2008, s. 15.
(3) Do sprawozdania tego powinno być dołączone sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu powinno obejmować rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Zadania dyrektora generalnego są określone w art. 7 i 8 decyzji 2008/114/WE, Euratom.
(7) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(8) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 25 maja 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 1 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ec.europa.eu/euratom/index_en.html.
ODPOWIEDZI AGENCJI
12. Obecna sytuacja odzwierciedla, zgodnie z Traktatem Euratom, konieczny stan równowagi między:
– klarownymi relacjami z Komisją Europejską (np. Komisja może wydawać dyrektywy i mianuje dyrektora generalnego Agencji), z jednej strony, a
– zakresem niezależności prawnej i finansowej (np. Agencja kontrasygnuje wszystkie umowy handlowe dotyczące zakupów materiałów jądrowych, co umożliwia jej zagwarantowanie realizacji polityki dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia), z drugiej strony.
Umożliwia to realizację inicjatyw, we współpracy z Komisją, które powodują poprawę efektywności i skuteczności działań Agencji.
Niemniej jednak Agencja wraz ze wszystkimi zainteresowanymi stronami rozważy, jakie właściwe środki należy podjąć w celu uwzględnienia uwag Trybunału.