Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Kolegium.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Kolegium Policyjnego za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Kolegium

(2010/C 338/24)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Europejskie Kolegium Policyjne (zwane dalej Kolegium), z siedzibą w Bramshill, zostało ustanowione na mocy decyzji Rady 2000/820/WSiSW uchylonej w 2005 r. i zastąpionej decyzją Rady 2005/681/WSiSW(1). Kolegium działa jako sieć łącząca krajowe policyjne instytucje szkoleniowe w państwach członkowskich w celu szkolenia wyższych funkcjonariuszy policji z wykorzystaniem wspólnych standardów(2).

2. Budżet Kolegium na 2009 r. wyniósł 8,8 mln euro w porównaniu z 8,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Kolegium pracowników wyniosła na koniec roku 28 w porównaniu z 27 w roku poprzednim.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Kolegium obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Kolegium, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Kolegium oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Kolegium(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Kolegium na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego.
Podstawa wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W odniesieniu do procedur udzielania zamówień w czterech przypadkach(12) Kolegium zamówiło towary i usługi bez umowy lub procedury przetargowej. W innym przypadku(13) procedurę przeprowadził pracownik nieposiadający kwalifikacji w zakresie udzielania zamówień, w wyniku czego nie określono specyfikacji, nie zwrócono się o ofertę finansową i nie otrzymano jej, ani też nie przeprowadzono oceny finansowej.
12. Jak już stwierdzono w sprawozdaniu Trybunału dotyczącym roku budżetowego 2008(14), wydatki na organizację kursów i seminariów stanowią znaczną część budżetu Kolegium. Kontrola takich wydatków w 2009 r. również wykazała poważne niedociągnięcia. W szczególności nie zwrócono się do Komisji o uprzednie zatwierdzenie lub nie przedstawiono władzy budżetowej(15) zapisów regulaminu finansowego Kolegium(16), który według Kolegium stanowił podstawę prawną umów o zatrudnieniu doradców w zakresie modułów szkoleniowych i ekspertów edukacyjnych w dziedzinie polityki wspólnych programów szkoleń. Dlatego też zmodyfikowany regulamin finansowy Kolegium w ogóle nie wszedł w życie, w związku z czym wszystkie umowy o zatrudnieniu doradców modułów szkoleniowych i ekspertów edukacyjnych podpisane od rozpoczęcia projektu wspólnych programów szkoleń były nielegalne(17).
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału, z wyjątkiem kwestii przedstawionych w pkt 11 i 12, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Kolegium za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

14. Ponad 3,8 mln euro środków na płatności w 2009 r. (C1) stanowiących 43 % ogólnego budżetu przeniesiono na 2010 r. Ponadto 46 % środków przeniesionych z 2008 r. (C8) musiano anulować. Tak samo jak w roku budżetowym

2008(18), świadczy to o poważnych i stałych uchybieniach w programowaniu i monitorowaniu wykonania budżetu i stanowi naruszenie zasady jednoroczności.

15. Stwierdzono znaczne opóźnienia i błędy podczas sporządzania wstępnej wersji sprawozdania finansowego za

2009 r. Na koniec 2009 r. odnotowano zaległości w przetwarzaniu faktur na kwotę 900.000 euro. Sytuacja ta była spowodowana nieodpowiednim rozdysponowaniem zadań finansowych, słabymi procedurami kontroli wewnętrznej oraz trudnościami w naborze i utrzymaniu pracowników wykwalifikowanych i doświadczonych w dziedzinie finansów i księgowości.

INNE KWESTIE

16. Na koniec roku Kolegium nie wprowadziło jeszcze procedury rejestrowania wyjątków we wszystkich dziedzinach działania, czego kilkakrotnie domagała się Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej(19).

17. W odniesieniu do procedur naboru pracowników nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową. Zostały one określone przez komisje konkursowe po ocenie i sporządzeniu rankingu kandydatów. Dokumentacja procedur była nieodpowiednia, a pytania na rozmowy kwalifikacyjne często opracowywano dopiero po zbadaniu kandydatur. Praktyki te stanowiły zagrożenie dla przejrzystości procedur naboru pracowników.

18. W dwóch przypadkach(20) niemożliwe było ustalenie, czy kandydaci, którzy pomyślnie przeszli procedurę, spełniali wymogi dotyczące wymaganych lat doświadczenia zawodowego. W jednym z tych przypadków(21) komisja rekrutacyjna podjęła decyzję wyłącznie na podstawie życiorysu. W innym przypadku(22) kandydat, który pomyślnie przeszedł procedurę, nie spełniał minimalnych wymogów dotyczących doświadczenia zawodowego. W kolejnym przypadku(23) pracownik pełniący funkcje kierownicze został upoważniony do posiadania głównego miejsca pracy poza Zjednoczonym Królestwem i przepracowania w siedzibie Kolegium w Bramshill ograniczonej liczby dni w roku. Kolegium zwracało mu koszty podróży. Ponadto pracownik ten nie odbył żadnego okresu próbnego. Na takie praktyki nie zezwala regulamin pracowniczy i są one nielegalne.

19. W swoich sprawozdaniach za 2007 i 2008 r.(24) Trybunał odnotował przypadki wykorzystania środków na sfinansowanie prywatnych wydatków. Kolegium odpowiedziało kilkakrotnie, że zewnętrzna firma przeprowadzi kontrolę ex post. Do końca czerwca 2010 r. nie podjęto takich działań.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 256 z 1.10.2005, s. 63.

(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Kolegium.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Kolegium.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 5 lipca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 13 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub https://www.cepol.europa.eu/index.php?id=final-accounts.

(12) Usługi pracowników tymczasowych (292.000 euro), usługi komunikacji mobilnej (11.111 euro), dostawy materiałów biurowych (12.000 euro) i usługi taksówkowe (29.000 euro).

(13) Procedura zamówienia na usługi kurierskie, 11.000 euro.

(14) Pkt 14 (Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 124).

(15) Zmodyfikowany regulamin finansowy z 2008 r.

(16) Wymagał tego art. 1 ramowego rozporządzenia finansowego, ponieważ zapisy te były sprzeczne z konkurencją i zezwalały na znaczne odejście od zwykłych zasad udzielania zamówień oraz podstawowej zasady rzeczywistej konkurencji.

(17) Łączną kwotę, od rozpoczęcia projektu, szacuje się na 200.000 euro, z czego 34.800 euro w 2009 r.

(18) Pkt 16 (Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 124).

(19) Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej jest również audytorem wewnętrznym Kolegium.

(20) Ogłoszenie o wolnym stanowisku CEPOL/2008/TA/001 i CEPOL/2008/TA/007.

(21) Ogłoszenie o wolnym stanowisku CEPOL/2008/TA/001.

(22) Ogłoszenie o wolnym stanowisku CEPOL/2008/TA/005.

(23) Umowa o pracę kierownika projektu Euromed/Meda II.

(24) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 136 (pkt 15) oraz Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 124 (pkt 21).

Tabela

Europejskie Kolegium Policyjne (Bramshill)

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Kompetencje Kolegium określone w decyzji Rady nr 2005/681/WSiSW Zarządzanie Środki udostępnione Kolegium w 2009 r. Produkty i usługi w 2009 r.
Zbliżanie przepisów prawa Cele Zadania 1. Zarząd Budżet Kursy i seminaria
1. Unia rozwija współpracę policyjną obejmującą wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym służby policji, służby celne oraz inne organy ścigania wyspecjalizowane w zapobieganiu przestępstwom lub ich wykrywaniu i ściganiu. Celem Kolegium jest udzielanie pomocy w szkoleniu wyższych funkcjonariuszy policji państw członkowskich poprzez optymalizację współpracy pomiędzy różnymi częściami składowymi Kolegium. Kolegium wspiera i rozwija europejskie podejście do głównych problemów stojących przed państwami - Podnoszenie poziomu wiedzy o krajowych systemach i strukturach policyjnych w innych państwach członkowskich oraz o transgranicznej współpracy policyjnej w obrębie Unii Europejskiej, Skład 8,8 min euro

Zatrudnienie

Na początku 2009 r. w Kolegium zatrudnionych było 26 członków personelu i 2 oddelegowanych ekspertów narodowych.

Kolegium zorganizowało 88 kursów, seminariów i konferencji. Wczesne sygnały wskazują, że ogólny poziom satysfakcji z działań Kolegium wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba szkoleniowców wzrosła (do 841). W działaniach Kolegium wzięło udział 1997 uczestników. Sekretariat Kolegium zorganizował siedem działań wspierających sieć i uruchomił nowe narzędzie dla
2. Do celów ustępu 1 Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanawiać środki dotyczące:

(...)

członkowskimi w walce z przestępczością, w zapobieganiu przestępczości oraz utrzymaniu prawa i porządku oraz bezpieczeństwa publicznego, w szczególności w transgranicznym wymiarze tych problemów. - podnoszenie poziomu wiedzy o instrumentach międzynarodowych i instrumentach Unii Europejskiej, w szczególności w następujących dziedzinach: - Po jednej delegacji z każdego państwa członkowskiego.

Każda delegacja dysponuje jednym głosem. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i Europolu mogą uczestniczyć w posiedzeniach jako obserwatorzy bez prawa głosu.

kierowników kursów pomagające sieci w realizacji działań Kolegium.
b) wspierania szkolenia pracowników, jak również współpracy w zakresie wymiany pracowników oraz wyposażenia i badań w dziedzinie kryminalistyki (...)

(ort. 87 TFUE)

a) instytucje Unii Europejskiej, ich funkcjonowanie i rola, jak również mechanizmy decyzyjne oraz instrumenty prawne Unii Europejskiej, w szczególności ich wpływ na współpracę w zakresie ścigania: 2. Dyrektor Stosunki zewnętrzne
b) cele, struktura i funkcjonowanie Europolu, możliwości poszerzenia współpracy pomiędzy Europolem a odpowiednimi organami ścigania w państwach członkowskich w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej: Zarządza Kolegium: jest mianowany i odwoływany przez Zarząd. Kolegium podpisało w czerwcu 2009 r. umowę o współpracy z Frontex oraz przystąpiło do podpisania protokołu ustaleń z Eurojust i ENFS1 (europejska sieć instytutów nauk sądowych). W czerwcu 2009 r. odbyła się konferencja z udziałem przedstawicieli Rosji.
c) cele Eurojust, jego struktura i funkcjonowanie, 3. Kontrola zewnętrzna Wspólne programy szkoleń
- zapewnienie odpowiedniego szkolenia w zakresie zachowania gwarancji demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do obrony. Trybunał Obrachunkowy. Uruchomiono cztery wspólne programy szkoleń do realizacji w państwach członkowskich: Europol, etyka policji i zapobieganie korupcji, przemoc w rodzinie (I i II) oraz handel ludźmi.
4. Audyt wewnętrzny Ocena
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Przeprowadzony pilotażowy projekt dotyczący oceny pokursowej i po raz pierwszy zastosowano ankietę internetową (LimeSurvey).
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Badania i nauka
Parlament działający na zalecenie Rady. Wydano pierwszy numer biuletynu Kolegium na temat badań i nauki; odbyło się pierwsze sympozjum badawcze (nt. utrzymywania porządku podczas dużych imprez) oraz pierwsze spotkanie korespondentów ds. badań i nauki.
Projekt Euromed Police II
Odbyły się trzy seminaria (dwa na temat przemytu narkotyków i jedno na temat handlu ludźmi), jedna wizyta studyjna (na temat handlu ludźmi) oraz jedno spotkanie dyrektorów generalnych policji z krajów MEDA i UE.
Program wymiany
W 2009 r. rozpoczęła się realizacja rocznego programu wymiany. Bierze w nim udział 21 państw członkowskich i jedno państwo kandydujące. Głównymi tematami są działania policji na szczeblu lokalnym lub przestępczość zorganizowana (dla wyższych funkcjonariuszy policji) oraz środowisko edukacyjne (szkoleniowcy).
Sieć elektroniczna (e-Net)
Na stronie internetowej Kolegium odnotowano 76 000 pojedynczych wizyt (wzrost o ponad 74 000 w porównaniu z poprzednim rokiem) oraz wzrost o 903 liczby zarejestrowanych użytkowników. Kolegium uruchomiło system zarządzania nauką, stanowiący narzędzie dla wszystkich użytkowników sieci Kolegium, umożliwiające zarządzanie kursami i seminariami oraz ich promocję, a także e-learning we własnym tempie. Kolegium uruchomiło system zarządzania dokumentami, który jest narzędziem umożliwiającym członkom sieci wspólną pracę nad dokumentami w wydajniejszy sposób.
Źródło: Informacje przekazane przez Kolegium.

ODPOWIEDZI KOLEGIUM

11. Od zawarcia nowych umów procedury udzielania zamówień Kolegium uległy poprawie i zostały dostosowane do właściwych przepisów. Oprócz wyznaczenia specjalisty ds. zamówień, na mocy decyzji dyrektora nr 002/2010 z dnia 8 czerwca 2010 r. przyjęto również plan zamówień zawierający wzory i listy kontrolne.

12. W marcu 2010 r. Kolegium zostało powiadomione o tym, że Komisja uznała rozporządzenie finansowe Kolegium za prawnie obowiązujące, z wyjątkiem postanowień dotyczących umów o zatrudnienie doradców modułowych i ekspertów edukacyjnych. W kwietniu 2010 r. Kolegium przedstawiło Komisji formalny wniosek o wyłączenie spod obowiązywania przepisów finansowych. W 2010 r. nie została podpisana z państwami członkowskimi żadna umowa dotycząca udostępnienia doradców modułowych ani ekspertów edukacyjnych.

14. W marcu 2010 r. wprowadzono tygodniowe posiedzenia finansowe w celu poprawy wdrażania i kontroli budżetu. Ponadto, przy wsparciu Komisji, wdrażane są usprawnienia w planowaniu budżetowym. Dalsze usprawnienia planuje się wdrożyć równolegle z wieloletnim planem roboczym Kolegium.

15. W celu uniknięcia problemów wymienionych przez Trybunał, przepływ środków finansowych, procesów, procedur oraz funkcje i obowiązki będą tematem ciągłej analizy i poprawy. Komisja i konsultanci udzielili specjalistycznych informacji. Kwestia uregulowania płatności jest bliska rozwiązania. Procedury rekrutacji rozpoczęto w celu zatrudnienia najważniejszych podmiotów w dziedzinie finansów, a kryteria wyboru na te stanowiska zostały odpowiednio zweryfikowane.

16. W 2010 r. opracowano nową procedurę rejestracji wyjątków, którą następnie przyjęto na mocy decyzji dyrektora nr 010/2010 z dnia 21 czerwca 2010 r.

17. Procedury selekcji personelu zostały zrewidowane i udoskonalone. Na mocy decyzji dyrektora nr 004/2010 wprowadzono w życie przewodnik rekrutacji Kolegium, za pomocą którego dostosowano procedury do regulaminu pracowniczego i dobrych praktyk.

18. Obowiązujące nowe procedury rekrutacji mają na celu zapewnienie uniknięcia w przyszłości pomyłek lub pominięć. Ponadto poziom kontroli informacji dotyczących zasobów ludzkich został usprawniony na tyle, aby zagwarantować możliwość sprawdzenia doświadczenia zawodowego i referencji przed zatrudnieniem, a następnie ich zarchiwizowanie. Wszyscy nowo zatrudnieni pracownicy muszą przepracować okres próbny. Umowa o pracę umożliwiająca zatrudnienie za granicami Wielkiej Brytanii dobiegnie końca we wrześniu 2010 r. i nie zostanie odnowiona. Od marca 2009 r. koszty podróży służbowych nie są zwracane.

19. W 2009 r. Kolegium wdrożyło środki, które umożliwiły odzyskanie 17 612,91 funtów. Nadal nie przeprowadzono kontroli ex post. Procedurę przetargową dla wymaganej kontroli rozpoczęto w lipcu 2010 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024