POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA WŁOSKAPomoc państwa C 20/10 (ex N 536/08 i ex NN 32/10)
SOGAS - Società per la gestione dell'aeroporto dello Stretto
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 292/12)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2010 r.)
Pismem z dnia 20 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Włoską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Uwagi te zostaną przekazane Republice Włoskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Dnia 27 października 2008 r. władze włoskie zgłosiły Komisji zamiar przyznania przez region Kalabria pomocy mającej na celu pokrycie strat finansowych spółki SOGAS SpA - Società per la Gestione dell'Aeroporto dello Stretto (dalej "SOGAS"), będącej operatorem portu lotniczego Reggio Calabria.
OPIS ŚRODKA
Z informacji przedstawionych przez władze włoskie wynika, że w czerwcu 2005 i 2006 r. akcjonariusze SOGAS podjęli decyzję o dofinansowaniu spółki (wł. versamento a fondo perduto) w celu pokrycia strat poniesionych przez nią w dwóch poprzednich latach, a dofinansowanie to miało formę dotacji w wysokości proporcjonalnej do ich udziału w spółce w czasie podejmowania decyzji. W tym czasie region Kalabria był właścicielem 50 % kapitału, natomiast właścicielami pozostałych akcji były: gmina Reggio Calabria, prowincja Reggio Calabria, prowincja Mesyna, gmina Mesyna, Izba Handlowa w Reggio Calabria oraz Izba Handlowa w Mesynie.
Środek zgłoszony przez władze włoskie odnosi się wyłącznie do wkładu regionu w wysokości 1.824.964 EUR.
Z informacji, którymi dysponuje Komisja, wynika, że prowincja Reggio Calabria, gmina Mesyna, gmina Reggio Calabria oraz Izba Handlowa w Mesynie już przekazały odpowiednie wkłady na rzecz SOGAS.
W grudniu 2007 r., po kolejnych stratach poniesionych w 2006 r., akcjonariusze SOGAS podjęli decyzję o przekształceniu kapitałów rezerwowych spółki w kapitał własny, a następnie o zmniejszeniu kapitału własnego w celu pokrycia pozostałych strat. Kapitał własny, który pozostał, był natomiast poniżej poziomu wymaganego od operatorów portów lotniczych na podstawie przepisów włoskiego prawa.
W związku z tym akcjonariusze SOGAS zatwierdzili dokapitalizowanie spółki kwotą 2.742.919 EUR w celu przywrócenia kapitału własnego do poziomu wymaganego przepisami włoskiego prawa.
Dokapitalizowania spółki dokonano poprzez zamianę obligacji już subskrybowanych przez niektórych akcjonariuszy SOGAS Region Kalabria nie należał do grona akcjonariuszy, będących w posiadaniu tych obligacji zamiennych. Wskutek tego udział regionu Kalabria w spółce zmalał z 50 % do 6,74 %.
OCENA ŚRODKA
Komisja uważa, że zgłoszona pomoc stanowi pomoc państwa. Komisja ma także wątpliwości co do tego, czy wkłady wniesione wcześniej do spółki przez akcjonariuszy SOGAS na zasadzie proporcjonalnej i późniejsze dokapitalizowanie spółki nie stanowiły pomocy państwa.
Komisja uważa, że zgodność zgłoszonego środka ze wspólnym rynkiem należy ocenić na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE oraz Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (dalej "Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej").
Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej przewidują, że w niektórych przypadkach ograniczenia strukturalne danego regionu mogą być na tyle poważne, że możliwe jest udzielenie regionalnej pomocy operacyjnej w celu pobudzenia procesu rozwoju regionalnego. W szczególności takiej pomocy można udzielić w regionach kwalifikujących się do odstępstwa przewidzianego w art. 107 ust. 3 lit. a), o ile: (i) jest to uzasadnione ze względu na wkład pomocy w rozwój regionalny oraz jej charakter; (ii) poziom pomocy jest proporcjonalny do ograniczeń, które ma ona złagodzić; (iii) pomoc jest udzielana w odniesieniu do z góry określonej grupy kosztów kwalifikowalnych i ograniczona do pewnej części tych kosztów a także; (iv) ma charakter tymczasowy i z czasem ulega zmniejszeniu.
Na obecnym etapie Komisja przyjmuje wstępną opinię, że pomocy nie można uznać za uzasadnioną ze względu na jej wkład w rozwój regionalny.
Ponadto pomoc jest przeznaczona na pokrycie kosztów, których charakter nie został wcześniej określony, i nie istnieje ograniczenie do określonego procentu tych kosztów.
Zatem obecnie Komisja ma wątpliwości, czy środek zgłoszony przez władze włoskie, jest zgodny z wymogami wytycznych w sprawie pomocy regionalnej.
TEKST PISMA
grafika