Projekt budżetu korygującego nr 10/2009 (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 10/2009

P7_TA(2009)0108

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, sekcja 3 - Komisja (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD))

(2010/C 286 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), a w szczególności jego art. 37 i 38,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2008 r.(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),

– uwzględniając wspólne oświadczenie w sprawie sfinansowania Europejskiego planu naprawy gospodarczej złożone przez władze budżetowe na posiedzeniu trójstronnym w dniu 2 kwietnia 2009 r.,

– uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, przedstawiony przez Komisję dnia 27 października 2009 r. (SEC(2009)1464),

– uwzględniając kolejne dostosowania do wstępnego projektu budżetu korygującego zaproponowane przez Komisję w dniu 11 listopada 2009 r.,

– uwzględniając wyniki postępowania pojednawczego z dnia 18 listopada 2009 r.,

– uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 10/2009 sporządzony przez Radę dnia 20 listopada 2009 r. (16327/2009 - C7-0288/2009),

– uwzględniając art. 75 lit. b)-e) Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0081/2009),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 10/2009 obejmuje następujące zagadnienia:

– zwiększenie netto prognozowanych dochodów o kwotę 478.700.000 EUR, wynikające ze zmiany prognoz dotyczących zasobów własnych i innych dochodów,

– zmniejszenie środków na płatności dla niektórych linii budżetowych w poddziale 1a i działach 2 i 4 o kwotę 2.768.700.000 EUR po uwzględnieniu przesunięć zaproponowanych w tzw. "przesunięciu zbiorczym" (DEC 27/2009),

– zmniejszenie środków na zobowiązania w działach 2 i 5 o kwotę 359.000.000 EUR, prowadzące do odpowiedniego zwiększenia odnośnego marginesu, w celu zapewnienia częściowego sfinansowania drugiej części Europejskiego planu naprawy gospodarczej,

B. mając na uwadze, że w dniu 11 listopada 2009 r. Komisja poinformowała Parlament i Radę, że we wstępnym projekcie budżetu korygującego niezbędne są dalsze dostosowania dotyczące:

– zwiększenia prognozowanych dochodów,

– zmniejszenia w dziale 2 środków zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

– zmniejszenia w dziale 2 środków na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

C. mając na uwadze, że na spotkaniu pojednawczym w dniu 18 listopada 2009 r. uzgodniono zatwierdzenie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 w formie skorygowanej w dniu 11 listopada 2009 r. oraz zmienionego podczas wspomnianego spotkania pojednawczego w odniesieniu do następujących dalszych kwot z budżetu na 2009 rok: 40.000.000 EUR z sekcji 2 (Rada), 2.000.000 EUR z sekcji 4 (Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny) i 500.000 EUR z sekcji 7 (Komitet Regionów),

D. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 10/2009 jest formalne wpisanie tej korekty budżetowej do budżetu na rok 2009,

1. przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 10/2009 bez poprawek;

2. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.286E.50

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Projekt budżetu korygującego nr 10/2009 (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD)).
Data aktu: 16/12/2009
Data ogłoszenia: 22/10/2010