Projekt budżetu korygującego nr 10/2009 (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 10/2009

P7_TA(2009)0108

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, sekcja 3 - Komisja (16327/2009 - C7-0288/2009 - 2009/2185(BUD))

(2010/C 286 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając art. 272 Traktatu WE oraz art. 177 Traktatu Euratom,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), a w szczególności jego art. 37 i 38,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2008 r.(2),

– uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),

– uwzględniając wspólne oświadczenie w sprawie sfinansowania Europejskiego planu naprawy gospodarczej złożone przez władze budżetowe na posiedzeniu trójstronnym w dniu 2 kwietnia 2009 r.,

– uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 10/2009 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009, przedstawiony przez Komisję dnia 27 października 2009 r. (SEC(2009)1464),

– uwzględniając kolejne dostosowania do wstępnego projektu budżetu korygującego zaproponowane przez Komisję w dniu 11 listopada 2009 r.,

– uwzględniając wyniki postępowania pojednawczego z dnia 18 listopada 2009 r.,

– uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 10/2009 sporządzony przez Radę dnia 20 listopada 2009 r. (16327/2009 - C7-0288/2009),

– uwzględniając art. 75 lit. b)-e) Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0081/2009),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 10/2009 obejmuje następujące zagadnienia:

– zwiększenie netto prognozowanych dochodów o kwotę 478.700.000 EUR, wynikające ze zmiany prognoz dotyczących zasobów własnych i innych dochodów,

– zmniejszenie środków na płatności dla niektórych linii budżetowych w poddziale 1a i działach 2 i 4 o kwotę 2.768.700.000 EUR po uwzględnieniu przesunięć zaproponowanych w tzw. "przesunięciu zbiorczym" (DEC 27/2009),

– zmniejszenie środków na zobowiązania w działach 2 i 5 o kwotę 359.000.000 EUR, prowadzące do odpowiedniego zwiększenia odnośnego marginesu, w celu zapewnienia częściowego sfinansowania drugiej części Europejskiego planu naprawy gospodarczej,

B. mając na uwadze, że w dniu 11 listopada 2009 r. Komisja poinformowała Parlament i Radę, że we wstępnym projekcie budżetu korygującego niezbędne są dalsze dostosowania dotyczące:

– zwiększenia prognozowanych dochodów,

– zmniejszenia w dziale 2 środków zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

– zmniejszenia w dziale 2 środków na płatności, odnoszących się do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,

C. mając na uwadze, że na spotkaniu pojednawczym w dniu 18 listopada 2009 r. uzgodniono zatwierdzenie projektu budżetu korygującego nr 10/2009 w formie skorygowanej w dniu 11 listopada 2009 r. oraz zmienionego podczas wspomnianego spotkania pojednawczego w odniesieniu do następujących dalszych kwot z budżetu na 2009 rok: 40.000.000 EUR z sekcji 2 (Rada), 2.000.000 EUR z sekcji 4 (Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny) i 500.000 EUR z sekcji 7 (Komitet Regionów),

D. mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 10/2009 jest formalne wpisanie tej korekty budżetowej do budżetu na rok 2009,

1. przyjmuje projekt budżetu korygującego nr 10/2009 bez poprawek;

2. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 69 z 13.3.2009.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024