Regularne przewozy lotnicze (śmigłowcem) na trasie Varoy-Bodo, Bodo-Varoy - Zaproszenie do składania ofert.

Regularne przewozy lotnicze (śmigłowcem) na trasie Værøy-Bodø, Bodø-Værøy

Zaproszenie do składania ofert

(2010/C 230/06)

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2010 r.)

1. Wprowadzenie

Norwegia podjęła decyzję o publikacji zaproszenia do składania ofert na obsługę regularnych regionalnych przewozów lotniczych na trasie Værøy-Bodø, Bodø-Værøy w okresie od dnia 1 sierpnia 2011 r. do dnia 31 lipca 2014 r.

Ze skutkiem od dnia 1 sierpnia 2011 r. Norwegia podjęła decyzję o zmianie dotyczącej obowiązku użyteczności publicznej w stosunku do regularnych regionalnych przewozów lotniczych na trasie Værøy-Bodø, Bodø-Værøy, o którym informacje opublikowano wcześniej zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych(1). Zmiany dotyczące obowiązku użyteczności publicznej opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 138 z 5.6.2008 oraz Suplemencie EOG nr 31 z 5.6.2008.

Jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od ostatniego dnia na składanie ofert (patrz pkt 6 niniejszej publikacji) żaden przewoźnik lotniczy nie dostarczy do Ministerstwa Transportu i Komunikacji udokumentowanego potwierdzenia rozpoczęcia, na dzień 1 sierpnia 2011 r., regularnych lotów zgodnie ze zmienionym obowiązkiem użyteczności publicznej dotyczącym trasy określonej w pkt 2 niniejszej publikacji, Ministerstwo zastosuje procedurę przetargową przewidzianą w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, ograniczając tym samym od dnia 1 sierpnia 2011 r. dostęp do przedmiotowej trasy do jednego tylko przewoźnika.

Niniejsze zaproszenie ma na celu zachęcenie do składania ofert, na podstawie których zostaną przyznane wyłączne prawa do świadczenia usług.

Poniżej zamieszczono najważniejsze zapisy Warunków przetargu. Pełna wersja zaproszenia do składania ofert znajduje się na stronie internetowej: http://www.regjeringen.no/en/dep/sd/Documents/Other-documents/Tenders

Można ją również bezpłatnie uzyskać od norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji:

Ministry of Transport and Communications

P.O. Box 8010 Dep.

0030 Oslo

NORWAY

Tel. +47 22248353

Faks +47 22245609

Wszyscy oferenci mają obowiązek zapoznać się z pełną wersją zaproszenia.

2. Usługi objęte zaproszeniem

Zaproszenie dotyczy regularnych lotów od dnia 1 sierpnia 2011 r. do dnia 31 lipca 2014 r., zgodnie z obowiązkiem użyteczności publicznej, o którym mowa w pkt 1. Przetarg obejmuje następującą trasę:

– Værøy-Bodø, Bodø-Værøy

Jeżeli przewoźnik składa ofertę zakładającą, że wymagana rekompensata, w koronach norweskich (NOK), wynosi zero, przyjmuje się, że przewoźnik chce obsługiwać daną trasę na zasadzie wyłączności, ale bez żadnej rekompensaty od państwa norweskiego.

3. Kwalifikowalność ofert

W przetargu mogą wziąć udział wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający ważną licencję na prowadzenie działalności zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym lub rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r.

4. Procedura przetargowa

Niniejsze zaproszenie do składania ofert podlega przepisom określonym w art. 4 ust. 1 lit. d)-i) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 i pkt 4 norweskiego rozporządzenia nr 256 z dnia 15 kwietnia 1994 r. w sprawie procedur przetargowych związanych z obowiązkiem użyteczności publicznej, wdrażającego art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92.

Zamówienia udziela się w trybie przetargu nieograniczonego.

Ministerstwo Transportu i Komunikacji zastrzega sobie prawo do późniejszych negocjacji, jeżeli na dzień, w którym upływa termin składania ofert, złożona zostanie tylko jedna oferta lub jeżeli tylko jedna oferta nie zostanie odrzucona. Negocjacje takie prowadzone są zgodnie z nałożonym obowiązkiem użyteczności publicznej. Ponadto w trakcie negocjacji strony nie mogą wnosić istotnych zmian do pierwotnych warunków zamówienia. Jeżeli negocjacje nie doprowadzą do zadowalającego rozwiązania, Ministerstwo Transportu i Komunikacji zastrzega sobie prawo do unieważnienia całej procedury. W takim przypadku dopuszcza się ogłoszenie nowego zaproszenia do składania ofert na nowych warunkach.

Ministerstwo Transportu i Komunikacji może udzielać zamówień w trybie negocjacji bez wcześniejszej publikacji zaproszenia, jeżeli nie zostanie złożona żadna oferta. W takim przypadku nie wolno wprowadzać istotnych zmian w zakresie pierwotnego obowiązku użyteczności publicznej ani pozostałych warunków umowy. Ministerstwo Transportu i Komunikacji zastrzega sobie prawo do odrzucenia wszystkich ofert, jeżeli w wyniku przetargu zaistnieją ku temu uzasadnione przyczyny.

Złożona oferta jest wiążąca dla oferenta do momentu zakończenia procedury przetargowej lub udzielenia zamówienia.

5. Oferta

Ofertę należy sporządzić zgodnie z wymogami określonymi w pkt 5 Warunków przetargu, w tym wymogami włączonymi do obowiązku użyteczności publicznej.

6. Złożenie oferty

Termin składania ofert upływa dnia 27 września 2010 r. o godz. 12.00 (czasu lokalnego). Ministerstwo Transportu i Komunikacji musi otrzymać ofertę pod adresem wskazanym w pkt 1 przed upływem ostatecznego terminu składania ofert.

Ofertę należy dostarczyć osobiście na adres siedziby Ministerstwa Transportu i Komunikacji lub przesłać pocztą bądź pocztą kurierską.

Oferty, które wpłyną z opóźnieniem, zostaną odrzucone. Ofert otrzymanych po ostatecznym terminie składania ofert, lecz przed datą otwarcia ofert nie odrzuca się, jeżeli jest oczywiste, że przesyłka została wysłana z wystarczającym wyprzedzeniem, by w normalnych okolicznościach zostać doręczona przed upływem terminu składania ofert. Potwierdzenie doręczenia przesyłki jest traktowane jako dowód doręczenia oraz potwierdzenie terminu doręczenia.

Wszystkie oferty należy składać w 3 (trzech) egzemplarzach.

7. Udzielenie zamówienia

7.1. Zasadniczo zamówienia udziela się wykonawcy, którego oferta zakłada najniższą rekompensatę w odniesieniu do całego okresu obowiązywania umowy od dnia 1 sierpnia 2011 r. do dnia 31 lipca 2014 r.

7.2. Jeśli przedstawiono oferty, które nie zakładają rekompensaty, a jedynie wyłączność praw do świadczenia usług zgodnie z ostatnim akapitem pkt 2, wybrane zostają te właśnie oferty niezależnie od przepisów pkt 7.1.

7.3. Jeżeli wybór oferty nie jest możliwy, ponieważ kilka ofert zakłada identyczne kwoty rekompensat, zamówienia udziela się oferentowi proponującemu największą liczbę miejsc w całym okresie obowiązywania umowy.

8. Okres obowiązywania umowy

Każda umowa zawarta w wyniku przetargu obowiązuje w okresie od dnia 1 sierpnia 2011 r. do dnia 31 lipca 2014 r. Umowa nie podlega rozwiązaniu, z wyjątkiem sytuacji opisanych w postanowieniach umowy przedstawionych w pkt 11.

9. Rekompensata finansowa

Operatorowi przysługuje prawo do rekompensaty finansowej od Ministerstwa Transportu i Komunikacji zgodnie z umową zawartą w wyniku przetargu. Rekompensatę określa się dla każdego roku z trzech lat działalności oraz dla całego okresu obowiązywania umowy.

W odniesieniu do pierwszego roku działalności rekompensata nie podlega żadnym korektom.

W odniesieniu do drugiego i trzeciego roku działalności rekompensata przeliczana jest na podstawie budżetu przewidzianego w ofercie, skorygowanego o przychody z działalności i jej koszty. Korekty budżetu muszą się mieścić w granicach wskaźnika cen konsumpcyjnych podanego przez norweski urząd statystyczny za okres 12 miesięcy kończący się dnia 15 czerwca tego samego roku.

Rekompensata nie podlega żadnym zmianom w wyniku zwiększenia lub zmniejszenia wielkości produkcji zgodnie z drugim akapitem pkt 5.1 Warunków umowy.

Niniejsze ustalenia stosuje się z zastrzeżeniem, że Storting (parlament norweski), przyjmując roczny budżet, udostępni Ministerstwu Transportu i Komunikacji środki niezbędne do pokrycia potrzeb związanych w rekompensatą.

Operator zatrzymuje całość przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usługi. Jeżeli przychody są większe lub wydatki mniejsze niż kwoty zakładane w budżecie przedstawionym w ofercie, operator może zatrzymać różnicę. Jednocześnie Ministerstwo Transportu i Komunikacji nie ma obowiązku pokryć salda ujemnego w stosunku do budżetu przedstawionego w ofercie.

Wszelkie koszty w postaci opłat urzędowych, w tym opłat lotniczych, pokrywa operator.

Rekompensata finansowa zostaje zmniejszona proporcjonalnie do całkowitej liczby lotów odwołanych bezpośrednio z winy przewoźnika, jeżeli w danym roku działalności liczba lotów odwołanych z tego powodu przekroczy 1,5 % planowanej liczby lotów przewidzianej w zatwierdzonym ich rozkładzie.

10. Renegocjacja warunków umowy

Jeżeli w okresie obowiązywania umowy wystąpią istotne lub nieprzewidziane zmiany w zakresie założeń, na których opiera się umowa, każda ze stron może zwrócić się z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji w sprawie zmiany umowy. Wniosek taki należy złożyć najpóźniej w terminie trzech miesięcy od wystąpienia danej zmiany.

Istotne zmiany wysokości opłat urzędowych, które operator ma obowiązek uiścić, zawsze stanowią podstawę do renegocjacji.

Jeżeli w wyniku nowych wymogów o charakterze ustawowym lub regulacyjnym, lub nakazów wydanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego dane lotnisko musi być użytkowane w sposób inny niż pierwotnie zakładał to operator, strony podejmują starania w celu wynegocjowania zmian umowy, umożliwiających operatorowi kontynuowanie działalności do końca okresu obowiązywania umowy. Jeżeli strony nie osiągną porozumienia, operatorowi przysługuje prawo do rekompensaty według zasad dotyczących wyłączenia z eksploatacji lub zamknięcia lotniska (pkt 11) w zakresie, w jakim mają one zastosowanie.

11. Rozwiązanie umowy w wyniku naruszenia jej postanowień lub nieprzewidzianych zmian w istotnych warunkach

Z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z prawa dotyczącego niewypłacalności Ministerstwo Transportu i Komunikacji może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadkach takich jak: niewypłacalność operatora, otwarcie postępowania układowego z wierzycielami, ogłoszenie upadłości lub w innej sytuacji określonej w pkt 14 ust. 2 norweskiego rozporządzenia nr 256 z dnia 15 kwietnia 1994 r. w sprawie procedur przetargowych związanych z obowiązkiem użyteczności publicznej.

Ministerstwo Transportu i Komunikacji może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli operator utraci licencję lub nie jest w stanie jej odnowić.

Jeżeli operator, z powodu siły wyższej lub innych niezależnych od niego okoliczności, nie jest w stanie wypełnić swoich zobowiązań umownych przez okres dłuższy niż cztery z sześciu ostatnich miesięcy, umowa może zostać rozwiązana przez obie strony za jednomiesięcznym wypowiedzeniem w formie pisemnej.

Jeżeli Storting podejmie decyzję o zamknięciu lotniska lub jeżeli lotnisko zostanie zamknięte w wyniku nakazu wydanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zwykłe zobowiązania umowne stron wygasają od momentu, gdy dane lotnisko zostanie rzeczywiście wyłączone z eksploatacji lub zamknięte.

Jeżeli okres od momentu, gdy operator po raz pierwszy zostanie poinformowany o wyłączeniu lub zamknięciu lotniska, do momentu jego rzeczywistego wyłączenia z eksploatacji lub zamknięcia jest dłuższy niż jeden rok, operator nie ma prawa do rekompensaty z tytułu jakichkolwiek strat finansowych poniesionych przez niego w wyniku rozwiązania umowy. Jeżeli powyższy okres jest krótszy niż jeden rok, operator ma prawo do rekompensaty, która przywróciłaby jego sytuację finansową, w jakiej znajdowałby się, kontynuując działalność przez okres jednego roku od daty powiadomienia o wyłączeniu z eksploatacji lub zamknięciu lotniska, lub ewentualnie do dnia 31 lipca 2014 r., jeżeli ta data przypada wcześniej.

W przypadku istotnego naruszenia postanowień umowy, może ona zostać unieważniona ze skutkiem natychmiastowym przez stronę, wobec której to naruszenie miało miejsce.

______

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. zostało zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. Rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 nie zostało uwzględnione w Porozumieniu EOG. Podstawą prawną niniejszego zaproszenia do składania ofert jest zatem rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92, które jest aktem prawnym obowiązującym Norwegię.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024