Pomoc państwa C 4/10 (ex NN 64/09) - Domniemana pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Trèves
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 133/10)
(Dz.U.UE C z dnia 22 maja 2010 r.)
Pismem z dnia 29 stycznia 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
(1) W kontekście działań podejmowanych w celu zaradzenia kryzysowi gospodarczemu Francja utworzyła dwa instrumenty finansowe służące wspieraniu jej gospodarki: Fonds Stratégique d'Investissement (FSI; Strategiczny Fundusz Inwestycyjny) i Fonds de Modernisation des Equipementiers Automobiles (FMEA; Fundusz na rzecz Modernizacji Dostawców Części Samochodowych).
(2) FMEA dysponuje budżetem 600 mln EUR pochodzących: z FSI (200 mln EUR) oraz od przedsiębiorstw Peugeot SA (200 mln EUR) i Renault (200 mln EUR). Jedna z interwencji FMEA dotyczyła przedsiębiorstwa Trèves.
(3) Trèves produkuje dla producentów samochodów części wyposażenia obejmujące trzy grupy produktów: produkty akustyczne, siedzenia i komponenty oraz produkty tekstylne.
(4) W latach 2005-2008 Trèves odnotowało narastające straty sięgające łącznie ponad 100 mln EUR. Trudności te wynikają częściowo z kryzysu finansowego i gospodarczego w drugiej połowie 2008 r., wydaje się jednak, że rozpoczęły się już dużo wcześniej, gdyż już w 2005 r. Trèves był przedmiotem postępowania pojednawczego przed sądem gospodarczym, które zakończyło się pierwszym planem restrukturyzacji.
(5) Aby pomóc przedsiębiorstwu w przezwyciężeniu trudności FMEA udzielił mu wsparcia w wysokości 55 mln EUR w postaci emisji nowych akcji oraz obligacji zamiennych.
(6) Jednocześnie państwo wyraziło w przypadku Trèves zgodę na zmianę harmonogramu spłat zaległości opłat podatkowych i wpłat składek na ubezpieczenie społeczne w łącznej kwocie 18,4 mln EUR, którą poparto papierami wartościowymi wierzycielskimi o pierwszej kolejności zaspokajania.
(7) Prywatni wierzyciele udzielili ponadto przedsiębiorstwu pożyczki konsolidacyjnej w kwocie podstawowej [30-60] mln EUR na spłatę krótko- i średnioterminowych kredytów na tę samą kwotę, podlegającej spłacie [od] 2011 r. [do] 2014 r. Producenci zobowiązali się do wniesienia kwoty 33,3 mln EUR.
(8) Według władz francuskich przedsiębiorstwo Trèves nie znajdowało się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2), a zwłaszcza pkt 11 wytycznych.
(9) Władze francuskie twierdzą także, że zasoby FMEA nie mogą być utożsamiane z zasobami publicznymi, gdyż w 2/3 są finansowane przez podmioty prywatne (Peugeot SA i Renault).
(10) Są także zdania, że FMEA działa w okolicznościach porównywalnych do okoliczności podmiotu prywatnego działającego na warunkach rynkowych i że w związku z tym interwencji FMEA nie można uznać za pomoc, którą należałoby zgłosić do Komisji Europejskiej.
(11) Władze francuskie twierdzą wreszcie, że interwencja publicznych wierzycieli długów podatkowych i składek na ubezpieczenie społeczne była zgodna ze sposobem postępowania w takiej sytuacji wierzyciela prywatnego, który wyraziłby zgodę na zmianę harmonogramu spłat długów.
(12) Po przeanalizowaniu wstępnie sprawy Komisja zgłasza na tym etapie postępowania następujące zastrzeżenia:
a) po pierwsze: przedsiębiorstwo wydaje się być w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych ze względu na to, że od wielu lat ponosi straty i ze względu na jego niezdolność do sprostania swoim potrzebom w zakresie finansowania bez interwencji z zewnątrz lub korzystając ze środków rynkowych;
b) po drugie: po pierwszej analizie Komisja jest zdania, że zasoby FMEA mogą być utożsamiane z zasobami, które można przypisać państwu. Wszystkie dostępne informacje na temat inicjatywy ustanowienia funduszu, jego organizacji i procedury podejmowania decyzji wydają się wskazywać na to, że rola organów publicznych w działaniach FMEA jest decydująca;
c) po trzecie: Komisja ma wątpliwości co do faktu, czy FMEA rzeczywiście inwestuje tak, jak by to robił inwestor prywatny, zwłaszcza ze względu na to, że producenci samochodów mają szczególny interes we wspieraniu swoich dostawców;
d) po czwarte: Komisja ma wątpliwości co do tego, czy zmianę harmonogramu spłat długów przeprowadzono tak, jak by to zrobił wierzyciel prywatny.
(13) Informacje dostępne na tym etapie postępowania nie pozwalają na stwierdzenie ewentualnej zgodności przedmiotowego środka z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 TFUE, a zwłaszcza wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1) wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.
TEKST PISMA
______
(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.133.12 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 4/10 (ex NN 64/09) - Domniemana pomoc na rzecz przedsiębiorstwa Treves - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 22/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2010 |