Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013
(2009/C 315/03)
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
Podstawą dla niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest decyzja nr 1719/2006/WE(1) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program Młodzież w działaniu na okres 2007-2013, zwany dalej "programem »Młodzież w działaniu«". Szczegółowe warunki zaproszenia do składania wniosków przedstawiono w przewodniku programowym dotyczącym programu "Młodzież w działaniu" (2007-2013), opublikowanym na portalu Europa (zob. pkt VIII). Przewodnik programowy stanowi integralną część niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
I. Cele i priorytety
Ogólne cele wskazane w decyzji ustanawiającej program "Młodzież w działaniu" są następujące:
– promowanie aktywnych postaw obywatelskich młodzieży ogólnie, a jej europejskich postaw obywatelskich w szczególności,
– rozwój solidarności i wspieranie tolerancji wśród młodzieży, w szczególności w celu wzmocnienia spójności społecznej w UE,
– promowanie wzajemnego zrozumienia między młodymi ludźmi w różnych krajach,
– przyczynianie się do podnoszenia jakości systemów wspierających działania młodzieży oraz do rozwijania przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego możliwości działania w dziedzinie młodzieży,
– wspieranie współpracy europejskiej w dziedzinie młodzieży.
Te ogólne cele powinny byś realizowane na poziomie projektów z uwzględnieniem następujących stałych priorytetów:
– postawa obywatelska,
– udział młodych ludzi,
– różnorodność kulturowa,
– integracja mniej uprzywilejowanej młodzieży.
Oprócz wyżej wymienionych stałych priorytetów, w 2010 r. rocznymi priorytetami są:
– Europejski Rok Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym.
Priorytet ten obejmuje promowanie projektów dotyczących poszerzania wiedzy młodych ludzi na temat odpowiedzialności każdego człowieka związanej z kwestiami ubóstwa i marginalizacji, a także projekty mające na celu włączenie grup dysponujących mniejszymi możliwościami. Dotyczy to przede wszystkim: projektów skłaniających młodych ludzi do refleksji nad zapobieganiem ubóstwu, a także nad skutkami oraz sposobami wydostania się z ubóstwa; projektów poruszających kwestię marginalizacji oraz różnych form dyskryminacji, np. ze względu na płeć, niepełnosprawność, a także z powodów etnicznych, religijnych, językowych i związanych z pochodzeniem. W tym kontekście szczególny nacisk zostanie położony na projekty promujące aktywny udział: a) niepełnosprawnych młodych osób, zachęcające do wymiany między młodzieżą pełnosprawną i niepełnosprawną oraz projekty skupiające się na kwestii niepełnosprawności w naszym społeczeństwie; b) młodych osób ze środowisk migrantów lub mniejszości etnicznych, religijnych lub językowych. We właściwych przypadkach promowane będą projekty z udziałem młodych Romów.
– Bezrobocie wśród młodzieży i promowanie aktywnego udziału młodych bezrobotnych osób w społeczeństwie.
Priorytet ten obejmuje promowanie projektów związanych z kwestią bezrobocia wśród młodzieży oraz mających na celu zachęcenie młodych bezrobotnych osób do aktywnego udziału w społeczeństwie.
– Poszerzanie wiedzy i mobilizowanie młodych osób wokół globalnych wyzwań (takich jak: zrównoważony rozwój, zmiany klimatu, migracje, milenijne cele rozwoju).
Wskazany priorytet obejmuje promowanie projektów poszerzających świadomość młodych osób dotyczącą ich aktywnej postawy obywatelskiej w globalnym świecie, a także zwiększających poczucie ich globalnej solidarności i obowiązku w zakresie wymienionych kwestii.
II. Struktura programu "Młodzież w działaniu"
Aby osiągnąć założone cele, w programie "Młodzież w działaniu" przewidziano pięć działań operacyjnych.
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy wsparcia wymienionych poniżej działań:
Działanie 1 - Młodzież dla Europy
– Działanie 1.1 - Wymiana młodzieży (trwające do 15 miesięcy): Wymiana młodzieży oferuje grupom młodych ludzi z różnych krajów możliwość spotkania się i wzajemnego poznawania swoich kultur. Grupy wspólnie planują wymiany młodzieży skupione wokół zagadnień interesujących dla wszystkich uczestników.
– Działanie 1.2 - Inicjatywy młodzieżowe (trwające od 3 do 18 miesięcy): Inicjatywy młodzieżowe wspierają projekty grupowe stworzone na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym. Wspierają one także tworzenie sieci podobnych projektów obejmujących różne kraje, mając na celu wzmocnienie europejskiego aspektu tych projektów oraz poprawę współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy młodymi ludźmi.
– Działanie 1.3 - Projekty Młodzieży w Demokracji (trwające od 3 do 18 miesięcy): Projekty Młodzieży w Demokracji wspierają udział młodych osób w życiu demokratycznym ich lokalnej, regionalnej i krajowej społeczności, a także ich udział w życiu demokratycznym w wymiarze międzynarodowym.
Działanie 2 - Wolontariat europejski
Działanie to wspiera uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu, zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. W ramach tego działania młodzi ludzie wykonują za granicą - indywidualnie bądź grupowo - zajęcia, za które nie otrzymują zapłaty (trwające do 24 miesięcy).
Działanie 3 - Młodzież w świecie
– Działanie 3.1 - Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską (trwająca do 15 miesięcy): to działanie wspiera projekty realizowane we współpracy z partnerskimi krajami sąsiadującymi, tj. wymiany młodzieży oraz projekty dotyczące szkolenia i tworzenia sieci w dziedzinie związanej z młodzieżą.
Działanie 4 - Systemy wsparcia młodzieży
– Działanie 4.3 - Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych (trwające od 3 do 18 miesięcy): to działanie wspiera zwłaszcza wymianę doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk oraz działania, które ułatwią tworzenie projektów, partnerstw i sieci cechujących się trwałością i wysoką jakością.
Działanie 5 - Wsparcie europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży
– Działanie 5.1 - Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży (trwające od 3 do 9 miesięcy): to działanie wspiera współpracę, seminaria i zorganizowany dialog pomiędzy młodymi ludźmi, osobami angażującymi się w pracę na rzecz młodzieży oraz osobami odpowiedzialnymi za politykę dotyczącą młodzieży.
III. Kwalifikujący się kandydaci
Wnioski są składane przez:
– organizacje o charakterze niezarobkowym lub organizacje pozarządowe,
– organy publiczne, lokalne lub regionalne,
– nieformalne grupy młodych ludzi,
– organy działające na poziomie europejskim w dziedzinie młodzieży,
– międzynarodowe organizacje o charakterze niezarobkowym,
– organizacje o charakterze zarobkowym organizujące wydarzenia w dziedzinie młodzieży, sportu lub kultury.
Wnioskodawcy powinni posiadać osobowość prawną w jednym z krajów objętych programem lub w jednym z partnerskich krajów sąsiadujących na zachodnich Bałkanach.
Niektóre działania tego Programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.
IV. Kraje uprawnione do składania wniosków
Program jest otwarty dla następujących krajów:
a) państw członkowskich UE;
b) państw EFTA będących członkami EOG, zgodnie z przepisami Porozumienia o EOG (Islandia, Liechtenstein i Norwegia);
c) krajów kandydujących korzystających ze strategii przedakcesyjnej, zgodnie z zasadami ogólnymi oraz ogólnymi warunkami i postanowieniami określonymi w zawartych z tymi krajami umowach ramowych, dotyczącymi ich uczestnictwa w programach wspólnotowych (Turcja);
d) państw trzecich, które podpisały umowy ze Wspólnotą w dziedzinie młodzieży.
Niektóre działania programu są jednak skierowane do węższej grupy kandydatów. Kwalifikowalność kandydatów składających wnioski jest zatem ustalona w przewodniku programowym indywidualnie dla każdego działania.
V. Kryteria udzielenia zamówienia
(i) Działania 1.1, 1.2, 3.1, 4.3 oraz działanie 2:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (50 %),
– profil uczestników oraz kandydatów (20 %).
(ii) Działanie 1.3:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (30 %),
– jakość koncepcji tematycznej (20 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (30 %),
– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).
(iii) Działanie 5.1:
– adekwatność w odniesieniu do celów i priorytetów programu (20 %),
– adekwatność w odniesieniu do celów unijnej polityki dotyczącej młodzieży (20 %),
– jakość projektu i proponowanych metod (40 %),
– profil i liczba uczestników oraz kandydatów (20 %).
VI. Budżet i czas trwania
Łączny budżet programu na lata 2007-2013 wynosi 885 mln EUR. Wysokość budżetu rocznego zależy od decyzji władzy budżetowej.
Budżet przewidywany na 2010 r. w celu realizacji następujących działań:
| Działanie 1.1 | Wymiana młodzieży | 28.826.417 |
| Działanie 1.2 | Inicjatywy młodzieżowe | 10.271.681 |
| Działanie 1.3 | Projekty Młodzieży w Demokracji | 6.423.262 |
| Działanie 2 | Wolontariat europejski | 43.055.567 |
| Działanie 3.1 | Współpraca z krajami sąsiadującymi z Unią Europejską | 8.206.160 |
| Działanie 4.3 | Szkolenie i łączenie w sieci osób pracujących z młodzieżą i organizacji młodzieżowych | 14.029.397 |
| Działanie 5.1 | Spotkania młodzieży i osób odpowiedzialnych za politykę dotyczącą młodzieży | 4.507.356 |
VII. Termin składania wniosków
Wniosek musi zostać przedłożony w terminie odpowiadającym rozpoczęciu projektu. W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji krajowej wyznaczono pięć terminów rocznie na składanie wniosków:
| Projekty rozpoczynające się w okresie | Termin składania wniosków |
| 1 maja-30 września | 1 lutego |
| 1 lipca-30 listopada | 1 kwietnia |
| 1 września-31 stycznia | 1 czerwca |
| 1 grudnia-30 kwietnia | 1 września |
| 1 lutego-31 lipca | 1 listopada |
W odniesieniu do projektów przedkładanych agencji wykonawczej wyznaczono trzy terminy rocznie na składanie wniosków:
| Projekty rozpoczynające się w okresie | Termin składania wniosków |
| 1 sierpnia-31 grudnia | 1 lutego |
| 1 grudnia-30 kwietnia | 1 czerwca |
| 1 marca-31 lipca | 1 września |
VIII. Informacje dodatkowe
Dodatkowe informacje można uzyskać w przewodniku programowym "Młodzież w działaniu" na następujących stronach internetowych:
http://eacea.ec.europa.eu/youth/index_en.htm
______
(1) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.315.3 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków - EAC/01/10 - Program "Młodzież w działaniu" na lata 2007-2013. |
| Data aktu: | 23/12/2009 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2009 |