SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji
(2009/C 304/12)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Europejska Agencja Ochrony Środowiska (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Kopenhadze, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r.(1). Zadaniem Agencji jest stworzenie sieci obserwacyjnej dostarczającej Komisji, Parlamentowi, państwom członkowskim i opinii publicznej wiarygodnych informacji na temat stanu środowiska. W szczególności informacje te mają umożliwić Unii i państwom członkowskim podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska oraz ocenę ich skuteczności(2).
2. Budżet Agencji na 2008 r. wyniósł 37,1 mln euro w porównaniu z 35,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 123 w porównaniu ze 116 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. W 2008 r. Agencja postanowiła przeprowadzić remont wynajmowanej przez nią siedziby. Szacowany całkowity koszt remontu wynosił 147 tys. euro. Prace remontowe powinny były zostać zlecone w drodze procedury przetargowej, pomimo to Agencja pokryła koszty robót wykonanych przez firmę wybraną przez właścicieli budynku.
INNE KWESTIE
14. Jeśli chodzi o umowy o dotacje, należy jaśniej określić system naliczania godzin pracy przez partnerów. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieuzasadnionych płatności, należy udzielić beneficjentom klarowniejszych wskazówek dotyczących obliczania stawek oraz wyraźnie powiązać naliczane koszty z kosztami szacowanymi w planach realizacji.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w takiej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 18 maja 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 29 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.eea.europa.eu/about-us/documents/administrativedocuments/eea-accounts-for-the-year-2008/
Tabela
Europejska Agencja Ochrony Środowiska (Kopenhaga)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu |
Kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1210/90 |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji w 2008 r. (w 2007 r.)
|
Produkty i usługi w 2008 r. |
Polityka ochrony środowiska Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego stawia sobie za cel wysoki poziom ochrony, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Wspólnoty. Opiera się na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i na zasadzie "zanieczyszczający płaci". (...) Przy opracowywaniu polityki Wspólnota uwzględnia (...) dostępne dane naukowo-techniczne (...).
(art. 174 Traktatu)
|
Cele - Utworzenie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska w celu dostarczania Wspólnocie i państwom członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych w skali Europy informacji umożliwiających:
a) podjęcie niezbędnych działań na rzecz ochrony środowiska;
b) ocenę wyników tych działań;
c) odpowiednie informowanie opinii publicznej o stanie środowiska.
|
Zadania - Zapewnianie Wspólnocie i państwom członkowskim obiektywnych informacji niezbędnych do opracowywania i realizacji trafnej i skutecznej polityki ochrony środowiska,
- rejestrowanie, zestawianie i ocena danych dotyczących stanu środowiska oraz informowanie o jego jakości oraz presji na środowisko na terytorium Wspólnoty,
- dążenie do zagwarantowania, że dane uzyskiwane na poziomie europejskim są porównywalne, a w razie konieczności zachęcanie za pomocą odpowiednich działań do lepszego zharmonizowania metod pomiarowych,
- propagowanie włączania europejskich informacji o środowisku do programów międzynarodowych,
- publikowanie co pięć lat sprawozdania o stanie środowiska, jego tendencjach i perspektywach,
- stymulowanie rozwoju technik sporządzania prognoz środowiskowych, wymiany informacji o technologiach zapobiegania szkodom w środowisku lub zmniejszania tych szkód, metod oceny kosztów szkód w środowisku i kosztów prowadzenia polityki zapobiegania zniszczeniom środowiska, jego ochrony i odnawiania.
|
1. Zarząd Skład
- po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego,
- dwóch przedstawicieli Komisji,
- dwóch naukowców wyznaczonych przez Parlament Europejski.
Zadania
- przyjęcie programu prac i nadzór nad jego wykonaniem.
2. Dyrektor wykonawczy
Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.
3. Komitet Naukowy
Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska.
4. Kontrola zewnętrzna
Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska.
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet 37,1 mln euro
(35,1 mln euro)
Dotacje wspólnotowe
85 % (82 %)
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia:
123 (116)
Stanowiska obsadzone: 116 (111) oraz 51 (55) innych stanowisk (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci narodowi).
Pracownicy ogółem: 123 (116), z czego wykonujący zadania:
- operacyjne 80 (73)
- administracyjne 42 (42)
- mieszane 1 (1).
|
- Climate for a transport change. TERM 2007: indicators tracking transport and environment in the European Union, (Klimat dla zmian w transporcie. TERM 2007 wskaźniki dotyczące transportu i środowiska w Unii Europejskiej), - Stosowanie przez państwa członkowskie przepisów dyrektywy o handlu przydziałami emisji - rok sprawozdawczy 2007,
- Air pollution by ozone across Europe during summer 2007 (Zanieczyszczenie powietrza ozonem w Europie w lecie 2007 r.),
- Roczny wykaz gazów cieplarnianych w UE 1990-2006 oraz sprawozdanie 2008,
- Annual European Community LRTAP Convention emission inventory report 1990-2006 (Roczne sprawozdanie dotyczące emisji zanieczyszczeń objętych konwencją LRTAP we Wspólnocie Europejskiej),
- Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2008 (Tendencje i prognozy emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2008 r.),
- Maximising the environmental benefits of Europe's bioenergy potential (Maksymalizacja korzystnego wpływu na środowisko europejskiego potencjału bioenergetycznego),
- Energy and environment report 2008 (Sprawozdanie o stanie energii i środowiska za 2008 r.),
- NEC Directive status report 2007 (Sprawozdanie o stanie realizacji dyrektywy w sprawie krajowych poziomów emisji),
- Agencja współpracowała również ściśle z DG ds. Środowiska, Eurostatem oraz Wspólnym Centrum Badawczym w ramach "Grupy czterech" w celu ulepszenia sprawozdawczości w zakresie ochrony środowiska. Agencja przejmuje główną rolę w pięciu następujących obszarach: zmiany klimatyczne, jakość powietrza, środowisko wodne i morskie, bioróżnorodność oraz użytkowanie gruntów.
|
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. Ponieważ zgodnie z wymogiem naszej umowy najmu należy zwracać się do wynajmującego o zgodę na wszelkie większe prace budowlane, niewłaściwa byłaby otwarta procedura przetargowa przeprowadzona przez Agencję. W przyszłości takie zdarzenia zostaną udokumentowane w rejestrze wyjątków.
14. EEA regularnie udziela instrukcji wszystkim konsorcjom w temacie obliczania kosztów. Instrukcje te zostaną poddane przeglądowi i odpowiednio poprawione. EEA podejmie również dodatkowe kroki, aby zapewnić jaśniejsze wytłumaczenie zmian pomiędzy naliczanymi a szacowanymi kosztami.