Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji

(2009/C 304/12)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Ochrony Środowiska (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Kopenhadze, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r.(1). Zadaniem Agencji jest stworzenie sieci obserwacyjnej dostarczającej Komisji, Parlamentowi, państwom członkowskim i opinii publicznej wiarygodnych informacji na temat stanu środowiska. W szczególności informacje te mają umożliwić Unii i państwom członkowskim podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska oraz ocenę ich skuteczności(2).

2. Budżet Agencji na 2008 r. wyniósł 37,1 mln euro w porównaniu z 35,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 123 w porównaniu ze 116 w roku poprzednim.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13. W 2008 r. Agencja postanowiła przeprowadzić remont wynajmowanej przez nią siedziby. Szacowany całkowity koszt remontu wynosił 147 tys. euro. Prace remontowe powinny były zostać zlecone w drodze procedury przetargowej, pomimo to Agencja pokryła koszty robót wykonanych przez firmę wybraną przez właścicieli budynku.

INNE KWESTIE

14. Jeśli chodzi o umowy o dotacje, należy jaśniej określić system naliczania godzin pracy przez partnerów. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieuzasadnionych płatności, należy udzielić beneficjentom klarowniejszych wskazówek dotyczących obliczania stawek oraz wyraźnie powiązać naliczane koszty z kosztami szacowanymi w planach realizacji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w takiej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 18 maja 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 29 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.eea.europa.eu/about-us/documents/administrativedocuments/eea-accounts-for-the-year-2008/

Tabela

Europejska Agencja Ochrony Środowiska (Kopenhaga)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1210/90 Zarządzanie Środki udostępnione Agencji w 2008 r.

(w 2007 r.)

Produkty i usługi w 2008 r.
Polityka ochrony środowiska

Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego stawia sobie za cel wysoki poziom ochrony, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Wspólnoty. Opiera się na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i na zasadzie "zanieczyszczający płaci". (...) Przy opracowywaniu polityki Wspólnota uwzględnia (...) dostępne dane naukowo-techniczne (...).

(art. 174 Traktatu)

Cele

- Utworzenie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska w celu dostarczania Wspólnocie i państwom członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych w skali Europy informacji umożliwiających:

a) podjęcie niezbędnych działań na rzecz ochrony środowiska;

b) ocenę wyników tych działań;

c) odpowiednie informowanie opinii publicznej o stanie środowiska.

Zadania

- Zapewnianie Wspólnocie i państwom członkowskim obiektywnych informacji niezbędnych do opracowywania i realizacji trafnej i skutecznej polityki ochrony środowiska,

- rejestrowanie, zestawianie i ocena danych dotyczących stanu środowiska oraz informowanie o jego jakości oraz presji na środowisko na terytorium Wspólnoty,

- dążenie do zagwarantowania, że dane uzyskiwane na poziomie europejskim są porównywalne, a w razie konieczności zachęcanie za pomocą odpowiednich działań do lepszego zharmonizowania metod pomiarowych,

- propagowanie włączania europejskich informacji o środowisku do programów międzynarodowych,

- publikowanie co pięć lat sprawozdania o stanie środowiska, jego tendencjach i perspektywach,

- stymulowanie rozwoju technik sporządzania prognoz środowiskowych, wymiany informacji o technologiach zapobiegania szkodom w środowisku lub zmniejszania tych szkód, metod oceny kosztów szkód w środowisku i kosztów prowadzenia polityki zapobiegania zniszczeniom środowiska, jego ochrony i odnawiania.

1. Zarząd

Skład

- po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego,

- dwóch przedstawicieli Komisji,

- dwóch naukowców wyznaczonych przez Parlament Europejski.

Zadania

- przyjęcie programu prac i nadzór nad jego wykonaniem.

2. Dyrektor wykonawczy

Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.

3. Komitet Naukowy

Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska.

4. Kontrola zewnętrzna

Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska.

5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

37,1 mln euro

(35,1 mln euro)

Dotacje wspólnotowe

85 % (82 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia:

123 (116)

Stanowiska obsadzone: 116 (111) oraz 51 (55) innych stanowisk (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci narodowi).

Pracownicy ogółem: 123 (116), z czego wykonujący zadania:

- operacyjne 80 (73)

- administracyjne 42 (42)

- mieszane 1 (1).

- Climate for a transport change. TERM 2007: indicators tracking transport and environment in the European Union, (Klimat dla zmian w transporcie. TERM 2007 wskaźniki dotyczące transportu i środowiska w Unii Europejskiej),

- Stosowanie przez państwa członkowskie przepisów dyrektywy o handlu przydziałami emisji - rok sprawozdawczy 2007,

- Air pollution by ozone across Europe during summer 2007 (Zanieczyszczenie powietrza ozonem w Europie w lecie 2007 r.),

- Roczny wykaz gazów cieplarnianych w UE 1990-2006 oraz sprawozdanie 2008,

- Annual European Community LRTAP Convention emission inventory report 1990-2006 (Roczne sprawozdanie dotyczące emisji zanieczyszczeń objętych konwencją LRTAP we Wspólnocie Europejskiej),

- Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2008 (Tendencje i prognozy emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2008 r.),

- Maximising the environmental benefits of Europe's bioenergy potential (Maksymalizacja korzystnego wpływu na środowisko europejskiego potencjału bioenergetycznego),

- Energy and environment report 2008 (Sprawozdanie o stanie energii i środowiska za 2008 r.),

- NEC Directive status report 2007 (Sprawozdanie o stanie realizacji dyrektywy w sprawie krajowych poziomów emisji),

- Agencja współpracowała również ściśle z DG ds. Środowiska, Eurostatem oraz Wspólnym Centrum Badawczym w ramach "Grupy czterech" w celu ulepszenia sprawozdawczości w zakresie ochrony środowiska. Agencja przejmuje główną rolę w pięciu następujących obszarach: zmiany klimatyczne, jakość powietrza, środowisko wodne i morskie, bioróżnorodność oraz użytkowanie gruntów.

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

13. Ponieważ zgodnie z wymogiem naszej umowy najmu należy zwracać się do wynajmującego o zgodę na wszelkie większe prace budowlane, niewłaściwa byłaby otwarta procedura przetargowa przeprowadzona przez Agencję. W przyszłości takie zdarzenia zostaną udokumentowane w rejestrze wyjątków.

14. EEA regularnie udziela instrukcji wszystkim konsorcjom w temacie obliczania kosztów. Instrukcje te zostaną poddane przeglądowi i odpowiednio poprawione. EEA podejmie również dodatkowe kroki, aby zapewnić jaśniejsze wytłumaczenie zmian pomiędzy naliczanymi a szacowanymi kosztami.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024