Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana).

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 242/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

(2) W dniu 14 stycznia 2009 r. Komisja Europejska przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przeciwko Microsoft Corporation, przedsiębiorstwu zarejestrowanemu w Redmont w stanie Waszyngton w USA ("Microsoft"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, przedstawia wstępny punkt widzenia Komisji, że przedsiębiorstwo Microsoft naruszyło zawarte w Traktacie WE zasady o nadużyciu pozycji dominującej (art. 82) poprzez sprzedaż wiązaną przeglądarki Internet Explorer oraz własnego, dominującego na rynku, systemu operacyjnego Windows przeznaczonego do komputerów osobistych.

(3) Systemy operacyjne są programami kontrolującymi podstawowe funkcje komputera. Komputery klienckie (PC) są komputerami o zastosowaniu ogólnym, przeznaczonymi do użytku przez jedną osobę naraz. Mogą być podłączone do sieci komputerowej.

(4) Przeglądarki internetowe są programami, z których korzystają indywidualni użytkownicy komputerów klienckich lub innych urządzeń pozwalających na połączenie i interakcję z treściami World Wide Web dostępnymi na serwerach podłączonych do takich sieci jak Internet.

(5) Według wstępnych ustaleń przedsiębiorstwo Microsoft ma pozycję dominującą na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów klienckich. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja przedstawiła krótko wstępny pogląd, zgodnie z którym Microsoft wiązał pod względem technicznym i umownym sprzedaż przeglądarki Internet Explorer oraz systemu Windows co najmniej od 1996 r. poprzez wydawanie licencji na system Windows wyłącznie z przeglądarką Internet Explorer. Komisja wstępnie uznała, że sprzedaż wiązana jest równoznaczna z naruszeniem pozycji dominującej na podstawie art. 82.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

(6) Microsoft, tj. strona będąca przedmiotem postępowania, nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przedsiębiorstwo to zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji.

(7) Zobowiązania zostały streszczone poniżej i w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

(8) Zaproponowane zobowiązania miałyby umożliwić zarówno producentom komputerów (producentom sprzętu oryginalnego, OEM), jak i użytkownikom końcowym nieskrępowany wybór między przeglądarką Microsoftu oraz konkurencyjnymi przeglądarkami. Główne elementy zobowiązań są następujące:

(9) W systemach operacyjnych Windows przeznaczonych do stacji roboczych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) Microsoft udostępni mechanizm, który umożliwia producentom sprzętu oryginalnego oraz użytkownikom końcowym włączanie i wyłączanie przeglądarki Internet Explorer. Jeżeli przeglądarka Internet Explorer jest wyłączona, okno przeglądarki i pasek menu nie są w żaden sposób dostępne dla użytkownika ani dla nikogo innego (w tym dla oprogramowania).

(10) Producenci sprzętu oryginalnego będą mogli sami wybrać, którą przeglądarkę fabrycznie zainstalują na komputerze PC i ustawią jako przeglądarkę domyślną. Microsoft nie będzie obchodził tych zobowiązań oraz nie będzie podejmował działań odwetowych przeciwko producentom sprzętu oryginalnego za to, że instalują konkurencyjne przeglądarki, ani też w żaden inny sposób.

(11) Microsoft udostępni aktualizację zawierającą ekran wyboru przeglądarki użytkownikom systemu operacyjnego Windows przeznaczonego do komputerów klienckich w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego za pomocą usługi Windows Update. Użytkownikom mającym domyślnie ustawioną przeglądarkę Internet Explorer zostanie udostępniony ekran wyboru przeglądarki. Pozwoli on użytkownikom zdecydować, czy chcą zainstalować konkurencyjną przeglądarkę, a jeżeli tak, to którą. Ekran wyboru przeglądarki w sposób obiektywny wyświetli ikony i podstawowe informacje dotyczące najczęściej używanych przeglądarek.

(12) Zobowiązania te będą obowiązywać przez okres pięciu lat od daty przyjęcia decyzji na mocy art. 9.

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

(13) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie wprowadzenia istotnych zmian w zobowiązaniach zostaną przeprowadzone nowe badania rynku.

(14) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

(15) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/C-3/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana) - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024