OPINIA KOMISJIz dnia 7 października 2009 r.
w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Rady 89/686/EWG w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Polski zakazu dotyczącego następujących rodzajów indywidualnych urządzeń wypornościowych (środków asekuracyjnych): Prolimit Floating Vest Standard Waist, Prolimit Floating Jacket Waist FR oraz Prolimit Floating Jacket Waist STD
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 241/01)
(Dz.U.UE C z dnia 8 października 2009 r.)
1. Powiadomienie wystosowane przez władze polski
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej stanowi, że jeżeli państwo członkowskie stwierdzi, że dane wyposażenie ochrony osobistej opatrzone znakiem CE i używane zgodnie z przeznaczeniem może zaszkodzić bezpieczeństwu osób, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje wszelkie niezbędne środki w celu wycofania takiego wyposażenia ochrony osobistej z rynku i zakazania jego sprzedaży lub swobodnego przepływu.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. W przypadku gdy podjęty środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja niezwłocznie powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszelkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowego wyposażenia zgodnie z ich zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
Dnia 9 lipca 2008 r. władze Polski powiadomiły Komisję Europejską o zastosowaniu zakazu wprowadzania do obrotu następujących rodzajów indywidualnych urządzeń wypornościowych (środków asekuracyjnych): Prolimit Floating Vest Standard Waist, Prolimit Floating Jacket Waist FR oraz Prolimit Floating Jacket Waist STD, wyprodukowanych przez Kubus Sports B.V., Amsterdamsestraatweg 19, 1411 AW Naarden, Holandia.
2. Podane powody wprowadzenia środka
Władze Polski poinformowały, że wskazane indywidualne urządzenia wypornościowe (środki asekuracyjne) nie zostały poddane procedurze badania typu WE oraz nie były objęte deklaracją zgodności WE zgodnie z wymogami zawartymi odpowiednio w art. 12 i 10 dyrektywy.
Ponadto odnotowano brak lub niekompletność instrukcji użytkowania.
Władze Polski stwierdziły, że producent nie zapewnił zgodności produktu w przypadkach określonych w art. 13 ust. 4 dyrektywy.
3. Opinia Komisji
Dnia 11 marca 2009 r. Komisja zwróciła się do producenta z prośbą o przedstawienie uwag dotyczących środka zastosowanego przez władze Polski. Do tej pory nie otrzymano żadnej odpowiedzi.
Mając na uwadze dostępne dokumenty, Komisja uważa, że władze Polski wykazały, iż następujące rodzaje indywidualnych urządzeń wypornościowych (środków asekuracyjnych): Prolimit Floating Vest Standard Waist, Prolimit Floating Jacket Waist FR oraz Prolimit Floating Jacket Waist STD nie spełniają wymogów dyrektywy 89/686/EWG.
Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że zakaz wprowadzony przez władze Polski jest uzasadniony.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günther VERHEUGEN |
|
Wiceprzewodniczący |