Pomoc państwa - Królestwo Danii - Pomoc państwa C 19/09 (ex N 64/09) - Pomoc na restrukturyzację TV2 Danmark A/S - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - KRÓLESTWO DANII

Pomoc państwa C 19/09 (ex N 64/09) - Pomoc na restrukturyzację TV2 Danmark A/S

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 207/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2009 r.)

Pismem z dnia 1 lipca 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Danii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de Spa 3

1049 Brussels

BELGIUM

Fax +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Danii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 4 sierpnia 2008 r. Komisja notyfikowała Danii swoją decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń w stosunku do pomocy na ratowanie, której miano udzielić przedsiębiorstwu TV2 Danmark A/S w formie instrumentu kredytowego (dalej: "decyzja w sprawie pomocy na ratowanie")(1).

Stosownie do tej decyzji w dniu 4 lutego 2009 r. Dania zgłosiła Komisji na podstawie art. 88 ust. 3 WE plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa TV2 Danmark A/S. Pismem z dnia 2 kwietnia 2009 r. Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje, które Dania dostarczyła w piśmie z dnia 20 maja 2009 r., zarejestrowanym tego samego dnia.

Opis środka pomocy, względem którego Komisja wszczyna postępowanie:

Plan restrukturyzacji stanowi konsekwencję podanego do wiadomości publicznej w dniu 9 stycznia 2009 r. porozumienia zawartego między głównymi duńskimi partiami politycznymi w Folketinget, dotyczącego uzupełnienia porozumienia w sprawie polityki medialnej na lata 2007-2010.

Plan restrukturyzacji obejmuje pomoc na restrukturyzację, która zastąpi w ramach pojedynczej operacji istniejący środek pomocy na ratowanie, biorąc pod uwagę utrzymujące się problemy związane z krótkoterminową płynnością oraz zadłużeniem określone w decyzji Komisji w sprawie pomocy na ratowanie. Problemy te spowodowały uznanie TV2 Danmark A/S za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji i według Danii kwalifikację tę należy uznać za wciąż aktualną. W szczególności znaczna część krótkoterminowego zadłużenia przedsiębiorstwa wynika ze zobowiązań oprocentowanych. Przedsiębiorstwo TV2 Danmark A/S poniosło znaczne straty w 2007 r., jego obrót uległ zmniejszeniu w 2008 r., a także odnotowało negatywne przepływy pieniężne i rosnące zadłużenie, rosnące obciążenia z tytułu oprocentowania i spadającą wartość aktywów netto w latach 2006-2008. Dania przedstawiła także dowody na niechętne podejście banków do przedsiębiorstwa. Ponadto nieprzerwane ponoszenie przez TV2 Danmark A/S poważnych strat doprowadzi najprawdopodobniej do ponoszenia dalszych strat lub wypracowania niewielkich zysków przez to przedsiębiorstwo w przyszłości.

Plan restrukturyzacji zmierza do przywrócenia długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa TV2 Danmark A/S oraz ma zostać wdrożony w latach 2009-2012, kiedy cała pomoc na restrukturyzację będzie musiała zostać zwrócona. Główne elementy planu restrukturyzacji obejmują:

– gwarancję państwową, instrument kredytowy oraz podporządkowane pożyczki zamienne na akcje, udzielone przy oprocentowaniu rynkowym stosowanym wobec przedsiębiorstw znajdujących się w normalnej sytuacji;

– sprzedaż udziałów TV2 Danmark A/S w sieci nadawczo-przekaźnikowej;

– ustanowienie hipoteki na głównych nieruchomościach przedsiębiorstwa;

– pozbycie się mniejszościowych udziałów w przedsiębiorstwach związanych ze stacjami telewizyjnymi (działalność internetowa, reklamowa) i podjęcie środków redukcji kosztów;

– zobowiązanie do zawieszenia uruchamiania nowych kanałów (płatnych);

– wprowadzenie opłat pobieranych od użytkowników w odniesieniu do głównego kanału TV2 do 2012 r.

Ocena środka pomocy restrukturyzacyjnej:

Plan restrukturyzacji obejmuje pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 WE w formie gwarancji i pożyczek. Chociaż TV2 Danmark A/S jest przedsiębiorstwem państwowym, a zależny od niego podmiot TV2 zobowiązano do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie usług radiowo-telewizyjnych, władze duńskie nie twierdzą, że zastosowanie art. 87 WE stanowiłoby przeszkodę w wykonywaniu misji świadczenia usługi publicznej. Poza tym środków pomocy nie ograniczono do kosztów wypełniania tej misji, lecz przyniosą one korzyści zarówno w zakresie działalności komercyjnej, jak działalności związanej z usługami publicznymi, prowadzonej przez przedsiębiorstwo TV2 Danmark A/S i jego różne podmioty powiązane. Dlatego też na tym etapie i zgodnie ze stanowiskiem władz duńskich odstępstwo przewidziane w art. 86 ust. 2 WE należy na potrzeby oceny pominąć.

Ocena zgodności ze wspólnym rynkiem opiera się zatem wyłącznie na art. 87 ust. 3 lit. c) WE, a w szczególności na ocenie zgodności z regułami wyrażonymi w Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(2).

Wątpliwości Komisji co do zgodności zgłoszonego planu restrukturyzacji ze wspólnym rynkiem budzą omówione poniżej aspekty.

– Komisja zachęca do zgłaszania uwag na temat uznania TV2 Danmark A/S za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych.

– Nie jest także jasne, czy środki przewidziane w planie restrukturyzacji wystarczyłyby, by kanał telewizji publicznej TV2 stał się sam w sobie dochodowy.

– Komisja nie jest w stanie potwierdzić słuszności ogólnych założeń rynkowych leżących u podstaw planu, a mianowicie, czy są one uzasadnione i czy pozostają w zgodzie z oczekiwaniami tego sektora gospodarki.

– Biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, w której rozpoczyna się realizacja planu, jego długi okres trwania można by podać w wątpliwość. W tym kontekście powstaje konieczność dokonania przeglądu planu, wprowadzenia w nim dwóch etapów lub skrócenia okresu obowiązywania ewentualnej decyzji Komisji.

– Ponadto, skoro udane wdrożenie przed rokiem 2010 lub 2011 finansowych i operacyjnych środków restrukturyzacji zawartych w planie mogłoby sprawić, że wprowadzenie w stosunku do kanału TV2 opłat pobieranych od użytkowników okazałoby się zbędne do zapewnienia długoterminowej rentowności przedsiębiorstwa TV2 Danmark A/S, a nie dokonano oceny skutków, jakie opłaty te wywarłyby na konkurencję, pojawia się pytanie, czy podejmowanie już obecnie decyzji o ich automatycznym wprowadzeniu do 2012 r. jest właściwe.

– Wydaje się też wątpliwe, czy jedyny środek wyrównawczy w postaci zawieszenia uruchamiania nowych kanałów telewizyjnych jest proporcjonalny do rozmiaru i stosunkowego znaczenia TV2 Danmark A/S na rynkach, na których działa to przedsiębiorstwo.

– Komisja obawia się również, że pomoc mogłaby zostać wykorzystana do finansowania agresywnego zachowania na rynku, wykraczając tym samym poza przyczynienie się do pokrycia kosztów restrukturyzacji. Gdyby tak było rzeczywiście, należałoby podać w wątpliwość fakt podjęcia wszelkich środków niezbędnych do utrzymania pomocy na najniższym możliwym poziomie.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 9 z 14.1.2009, s. 2-3.

(2) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2-17.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024