Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/38636 - Rambus.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/C-3/38636 - Rambus

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 133/13)

(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

1. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1), Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Decyzja taka nie rozstrzygałaby, czy w przeszłości doszło do naruszenia reguł konkurencji lub też czy nadal do takiego naruszenia dochodzi. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

2. W dniu 30 lipca 2007 r. Komisja Europejska przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, rozpoczynając tym samym postępowanie przeciwko Rambus, przedsiębiorstwu zarejestrowanemu w stanie Delaware w USA. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, przedstawia wstępny punkt widzenia Komisji, że przedsiębiorstwo Rambus naruszyło zawarte w Traktacie WE zasady o nadużyciu pozycji dominującej (art. 82) domagając się nieuzasadnionych opłat za wykorzystanie niektórych patentów na układy "dynamicznej pamięci o dostępie swobodnym" (ang. "Dynamic Random Access Memory", DRAM), korzystając z tak zwanej "pułapki patentowej".

3. DRAM to rodzaj pamięci elektronicznej wykorzystywanej głównie w systemach komputerowych, ale także w wielu różnych innych produktach, które muszą być w stanie przechowywać tymczasowo dane, w tym w serwerach, stacjach roboczych, drukarkach, PDA i kamerach.

4. Pamięć typu DRAM została zestandaryzowana przez amerykańską organizację standaryzacyjną JEDEC, obejmującą cały przemysł elektroniczny w USA. Przedsiębiorstwo Rambus posiada patenty (i broni praw do nich), które jego zdaniem obejmują technologie ujęte w standardach ustawionych przez JEDEC. Tym samym każdy producent, który chciałby wytwarzać synchroniczne układy lub zestawy układów DRAM zgodne ze standardami JEDEC musi nabyć licencję od przedsiębiorstwa Rambus lub zaskarżyć jego prawa patentowe.

5. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przedstawia wstępny punkt widzenia Komisji, że przedsiębiorstwo Rambus prowadzi działalność mającą na celu intencjonalne wprowadzenie w błąd w kontekście procesu ustanawiania standardów, np. nie ujawniając istnienia patentów i wniosków patentowych, co do których twierdziło ono następnie, że mają one związek z przyjętym standardem. Tego typu zachowania określa się jako "pułapkę patentową".

6. W związku z powyższym Komisja tymczasowo uznaje, że przedsiębiorstwo Rambus nadużywa swojej pozycji dominującej domagając się nieuzasadnionych opłat za wykorzystanie swoich patentów od producentów układów DRAM zgodnych ze standardami ustanowionymi przez JEDEC w wysokości, która byłaby niemożliwa, gdyby przedsiębiorstwo to zachowywało się inaczej. Komisja uważa wstępnie, że domaganie się nieuzasadnionych opłat patentowych w takich okolicznościach oznacza nadużywanie pozycji dominującej w rozumieniu art. 82.

7. Komisja uważa wstępnie w szczególności, że zasadność opłat patentowych, których domaga się przedsiębiorstwo Rambus, należy oceniać w kontekście jego zachowania w przeszłości, polegającego na intencjonalnym wprowadzającym w błąd przejęciu standardu obejmującego technologie chronione tym patentami. Komisja stoi wstępnie na stanowisku, że bez zastosowania tej "pułapki patentowej" przedsiębiorstwo Rambus nie byłoby w stanie domagać się tak wysokich opłat patentowych, jakich obecnie się domaga.

8. Ponadto, Komisja uważa wstępnie, że działania takie jak te realizowane przez przedsiębiorstwo Rambus podważają zaufanie do procesu ustanawiania standardów, a skuteczny proces ustanawiania standardów jest, w sektorze którego dotyczy niniejsza sprawa, warunkiem wstępnym umożliwiającym postęp techniczny i rozwój rynku przynoszący korzyści konsumentom.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

9. Przedsiębiorstwo Rambus, podmiot objęty niniejszym postępowaniem, nie zgadza się z wstępną oceną Komisji dotyczącą stanu faktycznego i prawnego, niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowało zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji.

10. Zobowiązania zostały streszczone poniżej i w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

11. Propozycja przedsiębiorstwa Rambus z dnia 13 maja obejmuje zbiorczą pięcioletnią licencję na przyszłe produkty z kategorii DRAM wykorzystujące patenty na SDRAM, DDR, DDR 2 i DDR 3, przy czym zobowiązuje się ono nie pobierać opłat za korzystanie z patentów na SDRAM i DDR. Oferta nie obejmuje opłat patentowych pobranych w przeszłości.

12. W przypadku układów pamięci obowiązywałyby następujące maksymalne stawki opłat:

a) SDR DRAM - pod warunkiem dotrzymania warunków licencji przez licencjobiorcę, licencjobiorca zostanie zwolniony z opłat patentowych na czas obowiązywania licencji na urządzenia SDR DRAM;

b) DDR DRAMs - pod warunkiem dotrzymania warunków licencji przez licencjobiorcę, licencjobiorca zostanie zwolniony z opłat patentowych na czas obowiązywania licencji na urządzenia DDR DRAM;

c) DDR 2, GDDR3 i GDDR4: 1,5 %;

d) DDR 3: 1,5 %.

13. W przypadku kontrolerów pamięci obowiązywałyby następujące maksymalne stawki opłat:

a) kontrolery pamięci SDR: 1,5 % ceny sprzedaży za sztukę do kwietnia 2010 r., a później 1,0 % ceny sprzedaży(2);

b) kontrolery pamięci DDR, DDR2, DDR3, GDDR3 i GDDR4: 2,65 % ceny sprzedaży za sztukę do kwietnia 2010 r., a później 2,0 % ceny sprzedaży.

14. Zobowiązania te będą ważne przez okres pięciu lat od daty przyjęcia decyzji na mocy art. 9. Prawa licencyjne wygasną z końcem tego pięcioletniego okresu, niezależnie od daty podpisania umowy licencyjnej. Licencjobiorcy będą mieli, po upływie minimum jednego roku okresu licencyjnego, bezwarunkowe prawo odstąpienia od licencji przed wygaśnięciem umowy.

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

15. Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ogłaszającą zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane jako wiążące dla przedsiębiorstwa Rambus na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

16. Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną odpowiednio uwzględnione.

17. Wnioski, oznaczone numerem referencyjnym COMP/C-3/38636 - Rambus,

można przesyłać do Komisji: pocztą elektroniczną: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu

faksem: +32 2 2950128

lub pocztą, na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).

(2) O ile przedsiębiorstwo Rambus nie ma innych patentów, które dotyczyłyby kontrolerów pamięci SDR - w takim przypadku nie będzie opłat za kontrolery pamięci SDR.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024