dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji
(2008/C 311/23)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej "Fundacją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Fundacji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Fundację sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Fundacji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:
| Wiarygodność rozliczeń |
| Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
| Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
| Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Budżet Fundacji na 2007 r. wyniósł 20,2 mln euro w porównaniu z 19,8 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Zawierał on środki z Komisji przeznaczone na przygotowanie przyszłego członkostwa Chorwacji i Turcji. Środki te powinny zostać potraktowane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel, jednak tak się nie stało. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie przepisów rozporządzenia finansowego.
8. Przed końcem roku nie wystąpiono o zwrot środków w wysokości 376.611 euro z tytułu zwrotu podatku VAT za rok budżetowy 2007. O zwrot podatku VAT należy występować co pewien czas w ciągu roku. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady należytego zarządzania finansami.
9. Jeśli chodzi o procedury rekrutacyjne, komisje rekrutacyjnie nie ustalały na początku ani wag kryteriów wyboru, ani wymaganego minimum punktów do zdobycia. Ponadto w jednym przypadku kryteria wyboru albo nie zostały określone zgodnie z ogłoszeniem o naborze, albo były niejasne. Nie zagwarantowano zatem przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur.
10. W zakresie procedur przetargowych stwierdzono następujące anomalie: w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów, a kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów(5). Te uchybienia podważyły jakość procedury i mogły mieć wpływ na ostateczny wybór.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 18 lipca 2008 r.
(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(5) Trzy przypadki.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
Tabela 2
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI FUNDACJI NA UWAGI TRYBUNAŁU
7. Od roku 2008 ustanowiliśmy linie budżetowe R0 w systemie księgowości ABAC i będziemy postępować zgodnie z zaleceniem Trybunału.
8. Z powodu wprowadzenia nowego oprogramowania finansowego ABAC opóźnieniu uległ zwrot środków z tytułu podatku VAT za 2007 r. Sprawę tę uregulowano w kwietniu 2008 r. i uzyskano pełny zwrot podatku.
9. Eurofound dostosował już procedurę rekrutacyjną w celu uwzględnienia kwestii wyszczególnionych przez Trybunał.
10. Eurofound stosował krytykowaną procedurę ze względu na niepewności budżetowe. Eurofound jest jednak przekonany, że uzyskano najkorzystniejszy stosunek jakości do posiadanych środków. W przyszłości metody oceny cen zostaną określone w taki sposób, by od początku uniknąć możliwości uznaniowości.
Co się tyczy zdolności finansowej, art. 135 ust. 2 przepisów wykonawczych stanowi, że Eurofound może określić minimalny poziom zdolności. W przyszłości Eurofound określi kryteria zastosowania minimalnego poziomu zdolności finansowej.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.156 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji. |
| Data aktu: | 18/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |