Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 60/07 (ex NN 62/07) - Pomoc na rzecz Fluorite di Silius, SpA

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 30/08)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)

Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.

Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Pismem z dnia 22 lutego 2007 r. Komisja wezwała władze włoskie do przekazania informacji, prosząc o wyjaśnienie zarzutów zgłoszonych przez stronę skarżącą. Władze włoskie udzieliły odpowiedzi pismem z dnia 9 maja 2007 r. Oprócz tego dnia 31 maja 2007 r. odbyło się spotkanie służb Komisji z władzami włoskimi. Po spotkaniu, dnia 6 czerwca 2007 r. zwrócono się ponownie do władz włoskich o przekazanie informacji. Władze włoskie odpowiedziały pismami z dnia 13 lipca 2007 r., 12 września 2007 r. i 3 października 2007 r.

OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY

Zgodnie z otrzymanymi przez Komisję informacjami, władze regionalne Sardynii (Regione Autonoma Sardegna, "RAS"): (i) przeprowadziły przetarg w celu udzielenia innemu przedsiębiorstwu koncesji na eksploatację kopalni "Genna Tres Montis", uprzednio zarządzanej przez spółkę Nuova Mineraria Silius SpA ("NMS"), obecnie w likwidacji; (ii) utworzyły nową spółkę Fluorite di Silius SpA ("FdS"), będącą w całości własnością regionu, w celu zgłoszenia jej oferty w tym przetargu; (iii) wybrały ofertę przetargową Fluorite di Silius; (iv) dokonały przeniesienia do spółki FdS wszystkich pracowników spółki NMS wraz z pozostałymi aktywami tej spółki.

Władze włoskie twierdzą, że tworząc spółkę FdS w celu zgłoszenia jej do przetargu na eksploatację kopalni, a następnie ogłaszając ją zwycięzcą przetargu, władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego.

OCENA

Komisja ma wątpliwości, czy władze regionalne Sardynii działały w sposób porównywalny do działań inwestora prywatnego, ponieważ: (i) Komisja uważa, że przetargi zawierające wymagania niezgodne z zasadami gospodarki rynkowej, takie jak zobowiązanie do zatrudnienia wszystkich byłych pracowników spółki NMS na okres co najmniej pięciu lat, są niezgodne z testem inwestora prywatnego i mogą skutkować odniesieniem korzyści, przynajmniej w odniesieniu do sprzedanej działalności; (ii) wewnętrzna stopa zwrotu dla tego projektu, szacowana na 3,5 %, wydaje się być znacznie poniżej średniej dla tej branży i kosztu utraconych korzyści dla inwestora; (iii) czas realizacji projektu (9 lat) nie pozwala na pełną amortyzację koniecznych inwestycji (ok. 36,76 mln EUR), pozostawiając niepokryte 36 % całkowitej wartości inwestycji. Ponadto Komisja uważa, że spółka FdS otrzyma dodatkową pomoc państwa, mając możliwość nieodpłatnego korzystania z majątku "odziedziczonego" po NMS.

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy w niniejszym przypadku można zastosować wyłączenia zawarte w art. 87 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu WE. Komisja w szczególności zauważa, że: (i) władze włoskie nie przedstawiły żadnych informacji dowodzących, że przedmiotowe środki pomocy są zgodne z warunkami zawartymi w wytycznych w sprawie pomocy regionalnej; (ii) spółkę FdS należy uznać za nowo utworzone przedsiębiorstwo, co sprawia, że nie jest ona uprawniona do otrzymania pomocy państwa przeznaczonej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw; (iii) wydaje się, iż w niniejszym przypadku nie mają zastosowania inne odstępstwa zawarte w Traktacie WE.

PODSUMOWANIE

Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024