Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008
(2007/C 78/10)
(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2007 r.)
1. Wstęp/Kontekst
Decyzja nr 1983/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego (2008)(1) przewiduje szereg zadań, które mają zostać wykonane przez Komisję Europejską.
Jednostka odpowiedzialną za wykonanie niniejszego zadania, tj. przeprowadzenia procedury zwiazanej z zaproszeniem do składania wniosków jest Dział ds. Kultury w Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (DG EAC) Komisji Europejskiej.
2. Cele i opis
Całkowity budżet przyznany dla Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego wynosi 10 mln EUR. Łączną kwotę w wysokości 3 mln EUR przeznaczono na współfinansowanie działań w skali kraju.
Komisja ogłasza niniejsze ograniczone zaproszenie do składania wniosków mając na celu współfinansowanie organizowanych na szczeblu krajowym i regionalnym imprez okolicznościowych i inicjatyw o wyraźnym wymiarze europejskim, przyczyniających się do osiągnięcia celów Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego przez bezpośredni udział lub dotarcie w inny sposób do jak największej liczby osób, ze szczególnym uwzględnieniem działań związanych z wychowaniem obywatelskim i z nauczaniem szacunku dla innych ludzi i ich odrębności.
Komisja uznaje fakt iż, doświadczenia poszczególnych krajów w sferze różnorodności kulturowej i ich koncepcji dialogu międzykulturowego są różne. Dlatego tak istotna jest potrzeba dostrzegania specyfiki każdego z państw członkowskich. Podmioty odpowiedzialne za koordynację działań związanych z Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego 2008 odpowiadają również za przedłożenie Komisji Europejskiej projektów ubiegających się o wsparcie finansowe.
Celów Roku 2008 nie można osiągnąć bez czynnego udziału wszystkich zainteresowanych stron na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. W kontekście krajowych strategii Europejskiego Roku 2008 Wspólnota wspiera i ułatwia organizowanie dużych projektów o wyraźnym wymiarze europejskim, pozwalających na zmobilizowanie społeczeństwa obywatelskiego i wszystkich zainteresowanych stron w każdym z państw członkowskich UE.
3. Harmonogram
Wnioski dotyczące projektów dofinansowywanych z budżetu na rok 2007 (po jednym beneficjencie końcowym z każdego państwa członkowskiego) przedkładane Komisji przez każdą krajową instytucję koordynującą muszą zostać wysłane do 31 lipca 2007 r. Termin składania wniosków dotyczących projektów dofinansowywanych z budżetu na rok 2008 upływa 14 września 2007 r.
Zgodnie z wyżej określonym podziałem budżetu:
– projekty współfinansowane z budżetu na rok 2007 muszą rozpocząć się w roku 2007. Okres kwalifikowalności wydatków w żadnym wypadku nie może rozpoczynać się przed dniem 1 listopada 2007 r. Komisja zamierza poinformować wnioskodawców o wynikach procedury wyboru wniosków najpóźniej w październiku 2007 r. Planowanym terminem otrzymania przez beneficjentów umów do podpisania jest listopad 2007 r.
– projekty współfinansowane z budżetu na rok 2008 muszą rozpocząć się w roku 2008, i to najpóźniej 1 września 2008 r. (tak, aby istotna część projektu przypadała na rok 2008). Okres kwalifikowalności wydatków w żadnym wypadku nie może rozpoczynać się przed dniem 1 stycznia 2008 r. Komisja zamierza poinformować wnioskodawców o wynikach procedury wyboru wniosków najpóźniej w grudniu 2007 r. Planowanym terminem otrzymania przez beneficjentów umów do podpisania jest styczeń/luty 2008 r.
Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się w dniu podpisania umowy w sprawie przyznania dotacji przez Komisję. W drodze wyjątku, jeżeli beneficjent może wykazać potrzebę rozpoczęcia działań przed podpisaniem umowy, istnieje możliwość zatwierdzenia wydatków przed podpisaniem umowy.
Okres kwalifikowalności kosztów w ramach każdej umowy o dotację z UE wynosi maksymalnie 12 miesięcy.
Jeżeli jednak po podpisaniu umowy i rozpoczęciu realizacji projektu, beneficjent, z przyczyn w pełni uzasadnionych i od niego niezależnych, nie jest w stanie ukończyć realizacji projektu w zaplanowanym terminie, istnieje możliwość przedłużenia okresu kwalifikowalności wydatków. Przedłużenia, o nie więcej niż 3 miesiące, można udzielić, pod warunkiem, że odpowiedni wniosek zostanie złożony przed upływem terminu określonego w umowie. W takim przypadku maksymalny czas trwania projektu wynosi 15 miesięcy.
4. Dostępny budżet
Łączny budżet przeznaczony, w ramach niniejszego zaproszenia, na współfinansowanie projektów w skali kraju wynosi 3 mln EUR (tj. 30 % całkowitego budżetu). Szacunkowo, proporcjonalny udział każdego kraju w budżecie zostanie obliczony analogicznie do jego prawa głosu w Radzie.
Wsparcie finansowe otrzyma dwadzieścia siedem projektów (po jednym dla każdego państwa członkowskiego). W roku 2007 przewiduje się współfinansowanie czterech do siedmiu spośród wszystkich dwudziestu siedmiu projektów krajowych, a w 2008 r. - pozostałych (w liczbie dwudziestu do dwudziestu trzech).
Wsparcie finansowe ze strony Komisji nie może przekroczyć 50 % łącznych kwalifikowalnych kosztów każdego projektu(2).
W ostatecznym podziale przydzielonych środków zostanie uwzględniona jakość poszczególnych projektów.
Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5. Kryteria kwalifikowalności
5.1 Kwalifikujące się podmioty/instytucje /rodzaje beneficjentów
Zaproszenie jest ograniczone do krajowych instytucji koordynacyjnych wyznaczonych przez państwa członkowskie. Krajowe instytucje koordynacyjne przedstawiają Komisji projekty, o których wspólnotowe dofinansowanie się zwracają, wyznaczając po jednym beneficjencie końcowym. Również sama krajowa instytucja koordynacyjna może pełnić rolę beneficjenta końcowego, o ile spełnia obowiązujące beneficjentów kryteria.
Wyznaczeni beneficjenci powinni mieć następujące cechy:
– status podmiotu publicznego lub prywatnego(3) posiadającego doświadczenie w dziedzinie dialogu międzykulturowego i ze statutową siedzibą w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej;
– muszą ponadto posiadać zdolność finansową i operacyjną wymaganą do zrealizowania proponowanego działania;
– osoby fizyczne nie mogą ubiegać się dotację w ramach niniejszego zaproszenia.
5.2 Kwalifikujące się państwa
Państwa członkowskie Unii Europejskiej:
Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
6. Kryteria przyznawania dotacji
Projekty ubiegające się o wsparcie finansowe Wspólnoty powinny spełniać następujące kryteria:
– wymiar europejski,
– liczba osób (w tym młodych ludzi), na które projekt ma bezpośredni lub pośredni wpływ,
– walory edukacyjne, trwałość, charakter wielosektorowy i innowacyjność.
7. Bliższe informacje
Szczegółowe specyfikacje dotyczące zaproszenia i jego załączników są dostępne na następującej stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/culture/eac/index_en.html
Wnioski muszą być zgodne z wymogami określonymi w specyfikacjach i zostać złożone na formularzu przeznaczonym do tego celu.
______
(1) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 44.
(2) Artykuł 7 decyzji nr 1983/2006/WE.
(3) W kontekście specyfikacji niniejszego zaproszenia, za podmiot publiczny uznaje się podmiot finansowany w jakiejkolwiek części na mocy prawa z budżetu państwa przez organy władz centralnych, regionalnych lub lokalnych. Oznacza to, że koszty te finansowane są z funduszy sektora publicznego uzyskanych z podatków, grzywien lub opłat regulowanych przez prawo, które nie zostały przyznane w wyniku procesu składania wniosków, w ramach którego istniałoby ryzyko nieotrzymania funduszy. Organizacje, które są uzależnione od finansowania publicznego i otrzymują coroczne dotacje, lecz dla których istnieje przynajmniej teoretyczna możliwość nieotrzymania takiej dotacji w danym roku, uznawane są przez Komisję za podmioty prywatne.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.78.21 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Ograniczone zaproszenie do składania wniosków - DG EAC/08/07 - Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008. |
| Data aktu: | 11/04/2007 |
| Data ogłoszenia: | 11/04/2007 |