Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum

(2007/C 309/15)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75(1). Misją Centrum jest przyczynianie się do rozwoju kształcenia zawodowego na poziomie wspólnotowym. Realizując to zadanie, Centrum opracowuje i rozpowszechnia dokumentację dotyczącą systemów kształcenia zawodowego.

2. Tabela 1 w sposób skrótowy przedstawia kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 12a rozporządzenia (EWG) nr 337/75 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Z wyjątkiem sytuacji opisanej w pkt 13 transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.

UWAGI

7. W przypadku wydatków administracyjnych ujętych w budżecie na 2006 r. (tytuł II) ponad 43 % zaciągniętych zobowiązań zostało przeniesionych na następny rok budżetowy. Spośród środków na działania operacyjne (środki zróżnicowane wymienione w tytule III) anulowano ponad 20 % środków na płatności. Trybunał wykrył dużą liczbę przesunięć w ramach budżetu, dużą kwotę przeniesioną z tytułu I (wydatki na personel) do tytułu III (działania operacyjne), a także nagromadzenie przesunięć pod koniec roku. Budżetowa zasada specyfikacji nie była ściśle przestrzegana.

8. Centrum ani nie określiło, ani nie udokumentowało procedury inwentaryzacji umożliwiającej identyfikowanie, rejestrowanie oraz kapitalizowanie aktywów w sposób poprawny i wyczerpujący.

9. Pomimo postępów poczynionych w 2006 r. dokumentacja najważniejszych procedur, w tym procesów kontroli wewnętrznej, nie była kompletna.

10. W przypadku dzieci niektórych urzędników Centrum dokonało zwrotu całości kosztów czesnego, mimo iż brak było podstaw prawnych dla takich zwrotów.

11. W dwóch przypadkach, w czasie wstępnej selekcji kandydatów Centrum nie sprawdziło właściwie wymaganego doświadczenia zawodowego, określonego w ogłoszeniu o naborze, i w konsekwencji musiało odrzucić laureatów już po złożeniu im oficjalnej propozycji zatrudnienia. Brakowało skutecznej kontroli prawdziwości informacji zawartych w dostarczanych przez kandydatów dokumentach poświadczających ich doświadczenie zawodowe, która pozwoliłaby uniknąć zbędnych kosztów i ryzyka prawnego.

12. W przypadku jednej procedury przetargowej(4) złożoność systemu oceny ofert oraz brak jasnych i wyczerpujących informacji na temat kryteriów udzielenia zamówienia oraz ich wagi spowodowały, że procedura stała się nieprzejrzysta dla oferentów. W przypadku umowy ramowej(5) Centrum nie opublikowało ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani w dokumentacji przetargowej wystarczających informacji o szacowanej ogólnej wartości rynkowej. Umowa na obsługę informatyczną(6) podpisana w grudniu 2003 r. przez nieupoważnioną osobę obowiązywała do końca 2006 r., mimo nieprecyzyjnego określenia jakości i ceny usług będących przedmiotem zamówienia.

13. W poświadczeniu wiarygodności za 2005 r(7). Trybunał podkreślił brak podstaw prawnych do wydania przez komitet odwoławczy Centrum decyzji o przyznaniu urzędnikowi nieprzewidzianego w regulaminie pracowniczym odszkodowania za szkody niematerialne. Mimo uwagi Trybunału odszkodowanie to(8) wypłacono w 2006 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 17 marca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 14 czerwca 2007 r.

(4) Przybliżona roczna wartość: 125.000 euro.

(5) Przybliżona roczna wartość: 80.000 euro.

(6) Przybliżona roczna wartość: 15.000 euro.

(7) Dz.U. C 312 z 19.12.2006, str. 61.

(8) Kwota: 3.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) - Saloniki

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) - Saloniki - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) - Saloniki - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) - Saloniki - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Podjęto dalsze próby planowania i monitorowania realizacji budżetu i budżetowania przez Centrum, i działania te zostaną zintensyfikowane. Pozwoli to na zmniejszenie liczby przesunięć i zwiększenie specyfikacji budżetowej.

8. Pomimo że sytuacja opisana przez Trybunał nie wpłynęła na rzetelność sprawozdań finansowych Centrum, Centrum rozpoczęło dalsze rozwijanie i dokumentowanie rzetelnego systemu zarządzania inwentaryzacją z wyraźnie określonymi zadaniami. Zostanie on wprowadzony do końca 2007 r. W grudniu 2007 r. przewidziano szkolenia w tym zakresie dla wszystkich zaangażowanych osób.

9. W 2006 r. Centrum poczyniło postępy w najbardziej wrażliwych obszarach. Jednakże pomimo znacznych wysiłków nie udało się Centrum skompletować dokumentacji swoich procedur, częściowo ze względu na to, że rekrutację audytora wewnętrznego udało się zakończyć dopiero w grudniu 2006 r. Centrum kontynuuje swoje starania, tak by skompletować dokumentację do pierwszej połowy 2008 r.

10. Zwrot, pomimo że dokonany na podstawie decyzji z 1997 r., która nie została odnowiona, był umotywowany wysokim czesnym pobieranym przez szkoły z językiem wykładowym angielskim oraz brakiem szkoły europejskiej w Salonikach. Środek ten doprowadził do powstania dodatkowych kosztów w wysokości 2.900 euro na dziecko na rok (w roku szkolnym 2006/2007 dwóch pracowników mających łącznie 4 dzieci skorzystało z tego środka). Centrum zdało sobie sprawę z pomyłki i opublikowało w lipcu 2007 r. notę administracyjną do wszystkich pracowników potwierdzającą stosowne przepisy regulaminu pracowniczego.

Ponadto Centrum działa na rzecz ustanowienia europejskiej placówki szkolnej w Salonikach, która ma być zorganizowana przez właściwe organy greckie.

11. W dniu 29 stycznia 2007 r. opublikowano wewnętrzny przewodnik dla komisji selekcyjnych. Zawiera on m.in. wyraźne wytyczne w zakresie liczenia czasu trwania doświadczenia zawodowego. Ponadto wzmocniono sprawdzanie na etapie preselekcyjnym i przed przedstawieniem oficjalnych ofert pracy.

12.

1) Od dnia lipca 2007 r. oraz w reakcji na ustalenia Trybunału Centrum dokładało starań, aby zapewnić publikowanie wagi podkryteriów w dokumentacji przetargowej.

2) Procedurę dotyczącą umowy ramowej rozpoczęto w październiku 2005 r. (a umowę podpisano w marcu 2006 r.). Od stycznia 2007 r. Centrum systematycznie zamieszcza w dokumentacji przetargowej informacje na temat wartości rynkowej każdego zakupu.

3) Obecna dyrekcja nie była świadoma tej kwestii. W związku z powyższym w 2007 r. nie odnowiono wspomnianej umowy na obsługę informatyczną. Rozpoczęto nowy otwarty przetarg, który zakończono w lutym 2007 r.

13. Decyzja, której legalność kwestionuje Trybunał, jest zgodna z zasadami przyjętymi przez Radę Zarządzającą Centrum. Centrum zwróciło się do Służby Prawnej Komisji o wydanie opinii w reakcji na orzeczenie Trybunału z 2005 r. Opinię Służby Prawnej Komisji, która w pełni potwierdziła legalność decyzji Komitetu Odwoławczego, przekazano Trybunałowi. W związku z ponowną uwagą Trybunału Centrum zwróci się o opinię do kolegium szefów administracji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024